Jump to content

Ruger 10/22-klubben


Xesray

Recommended Posts

Bare at Bilteme sine momentnøkler er altfor voldsomt for skytevåpen. Den letteste de har har laveste moment på 4N*m, i.e. 35 Inch*pound. Anbefalt moment for 10/22 takedown screw er 20 til 30 Inch*pound. Moment på f. eks. kikkertringer kan godt være 15-20 Inch*pound. Noe som dette passer mye bedre for bruk med skytevåpen synes jeg.

 

Plast boltbuffer finnes plenty av på ebay.

Link to comment
Share on other sites

Artig å se at flere enn meg er opptatt av dette. 

Jeg så denne i en butikk i Canada sist sommer og angret på at jeg ikke kjøpte den.

Dette er et godt eksempel på at brownell hører på kundene. Det var jeg som spurte brownell om de kunne ta denne inn i den norske butikken, det fikset de etter en uke eller to.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg har hatt min Fat Wrench siden 2011 eller 2012, og har aldri angret på at jeg kjøpte den. Blir brukt til absolutt alt av stokkskruer, kikkertringer, rødpunkter, baser osv. 

 

Var i dag en tur på innendørsbanen og fikk testet litt ammo på 50 meter med en 10/22 Target. Testet CCI Velocitor, CCI Standard, Federal Champion, Eley Sport og den nokså nye Eley Force. Alt annet enn Eley Force har jeg testet i børsa tidligere, og da med bedre resultater enn i dag (bortsett fra Federal Champion, som alltid går rævva). Spesielt har jeg merket meg at CCI Standard har svært varierende kvalitet. Pleier å kjøpe 5000 stk. av disse i slengen, med 4-6 måneders mellomrom. Skyter stort sett disse i pistol på 25 meter, og merker da sjeldent noe forskjell gjennom året, bortsett fra kanskje ett av hvert førti-til-femtiende skudd åpenbart mangler futt, og treffer lavt/smeller lite. Noen ganger er det så dårlig futt at pistolen ikke en gang veksler (Hämmerli X-esse og AW93). Med rifle er det dog uunngåelig å ikke merke forskjellen i CCI Standard-kvaliteten. I dag gikk CCI Standardene mye dårligere enn vanlig.

 

Må si at jeg ble meget positivt overrasket over Eley Force (og skuffet over de andre). Hadde egentlig lite tro på disse nye høyhastighetssakene, og regnet med at den merkelig hylsefargen (black oxidiced surface treatment) og lovord om presisjon bare var hype fra fabrikken. Muligens er greia med hylsefargen bare hype, men bra gikk de nå allikevel. Nesten like bra på 50 meter som RWS sub HP, som er den ammoen som går best i min 10/22 Target. RWS'en går dog like bra på 100 meter som Eley Force gjorde på 50 meter.

 

Noen bilder fra dagens 50 meter innendørstest, ti skudd med hver patron (lappene er sånne små lapper til kaliber .22, klistra sammen i 2 X 2-mønster):

 

CCI Velocitor (disse går merkelig nok mye bedre i en 10/22 TD jeg har, så de var en stor skuffelse i targeten):

 

20170522_180950_zpscyqkfcbr.jpg

 

CCI Standard og Federal Champion (som tidligere sagt går vanligvis CCI Standard mye bedre enn dette, mens Federal alltid går "rett vest"):

 

20170522_180004_zpsz1lwf3lf.jpg

 

Eley Force og Eley Sport:

 

20170522_175952_zpsuhtqh3a1.jpg

 

Faktisk er gruppa med Eley Force på bildet over en av de dårligere gruppene jeg skjøt i dag. Det var en 10-skudds gruppe, skutt relativt kjapt. Jeg skjøt også en del grupper på én enkelt klistrelapp, da fem og fem skudd i slengen, med litt mer kons på pust og avtrekk. De beste tiskudds seriene som jeg skjøt fem og fem i slengen holdt seg på lappen, og var da altså under 1 X 1 cm. Umulig å gjenta med noe av den andre ammoen jeg testa. Så Eley Force bør være bra kråkemedisin, i alle fall ut til 50 meter. Ser frem til å få testet disse på 100 meter. 

 

 

 

Edited by FredrikW
Leif
Link to comment
Share on other sites

fikk ny ruger 10/22 target i dag, så nå blir handling av alle typer 22lr amunisjon jeg kommer over i dag, så blir det test skyting senere i kveld :), så jeg henger meg med i 10/22 klubben:)

VXc2WTl1.jpeg

 

i kveld skal jeg teste hvordan den forsjellige amunisjonen passer til riflen, Først 100m og så på 200m Så lenge jeg ikke driter meg ut....

Kan jeg legge ut bilde av resultatet, med info om samling og type amunisjon brukt.

 

Og du som har lydemper på salong rifla, er det ikke heller bedre å bruke penger på en ALM Heldempet pipe i steden for å bruke penger på å montere vanlig demper på rifla?  

http://alms.no/index.cfm?tmpl=butikk&a=list&b_kid=1630456  (heldempet pipe kr.2.600)

 

@FredrikW , Hvilken type ruger 10/22 brukte du ?

 

 

Edited by intreserte
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke svare for andre, men for min del er svaret enkelt; jeg vil mye heller ha avtagbar demper enn heldempet pipe. Ikke merker jeg nevneverdig forskjell på lyden, men viktigere; det blir betydelig billigere. For min ATec-demper gav jeg i sin tid seks hundre kroner. Den kan jeg bruke på begge salongriflene mine. Jeg ser den nye modellen deres koster fem hundre kroner hos XXL...

Link to comment
Share on other sites

2600 uten pipe og uten montering, koster vel 4500 ca inkl alt hos Alm.

J&F leverer sammen med Atec en ny heldempet modul, hvor man får kjøpt CZ og TD løp løst med heldemping for ca 5000. Heldemping av eksisterende løp 3500. 

 

Fortsatt stor forskjell fra 1000 kr for gjenging og demper.

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, msteiro skrev:

2600 uten pipe og uten montering, koster vel 4500 ca inkl alt hos Alm.

J&F leverer sammen med Atec en ny heldempet modul, hvor man får kjøpt CZ og TD løp løst med heldemping for ca 5000. Heldemping av eksisterende løp 3500. 

 

Fortsatt stor forskjell fra 1000 kr for gjenging og demper.

Montering og tilpasning gjør man selv. For et år siden fikk jeg kjeft av en børsemaker fordi monteringen skal utføres av børsemaker og ikke privat personer...    men det er en jobb alle kan utføre hvis man har verktøy.

Mye kjekkere å slippe demperen i enden av løpet, og utsende blir mye tøffere. Og jeg vil påstå verdien på våpenet øker, mer lett solgt og man får mer for penger for våpenet den dagen du selger det

 

@msteiro Du har rett, fikk ikke med meg at den selges uten pipe

 

 

Edited by intreserte
Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, intreserte skrev:

 

@FredrikW , Hvilken type ruger 10/22 brukte du ?

 

Forteller litt om de to 10/22'ene jeg har på side 17 i denne tråden. Skjøt med Target-versjonen i går. Blir moro å se hvordan de nye Forcene fra Eley går i takedownen. 

 

Sånn ser Eley Force ut, for de som ikke har sett disse patronene ennå. 1250 fps i følge Eley. Moro med en highspeed 22LR som ikke går helt rævva:

 

20170523_001248_zpsmtjdx5cu.jpg

Link to comment
Share on other sites

 

Heisann! Det gjelder en ruger 10/22  target i en ATI ar-22 stokk, som jeg ønsker å eliminere muligheten for vandring av låskasse inne i stokken. Dette er forsåvidt ganske avgjørende mtp presisjon siden siktemidler sitter montert på stokken som selve låskassa ligger "klemt" inne i. 

Rugern skal brukes til dynamisk innendørstrening, så derfor er ikke helt krise om det ikke lar seg gjøre. Men man vil jo gjerne ha et best mulig utgangspunkt. :)

 

noen som har erfaringer med noe lignende? Takker for svar! :)

image.jpg.9a6454994a6e0a947c11f5a79098f704.jpg

 
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Tenkte jeg skulle dele noen Takedown-erfaringer:

 

Siden jeg har hørt fra en del andre Takedown-eiere at riflene deres endrer treffpunkt ved deling/remontering, i tillegg til at jeg i det siste har opplevd en del rare ting med min egen Takedown, satt jeg av et par timer til diverse testing på innendørsbanen. Jeg testet da skyting med demper, uten demper, med tofot, uten tofot (støtte under magasinbrønn), skyting med åpne sikter, skyting med to forskjellige kikkerter, og skyting etter deling/remontering av rifla.

 

Tidligere har jeg kunnet skyte med tofot uten å få treffpunktforandring i forhold til skyting hvor rifla støttes lenger bak / under magasinet. Men i det siste har samlingene flyttet seg oppover ved bruk av tofot. Har også merket at rifla har blitt litt lettere å dele / skru sammen. Hvis jeg prøver å justere ett klikk strammere på justeringsringen på låskassa blir det så stramt at jeg ikke får sammen rifla igjen. Altså har "leddet" blitt slappere med tiden. Dette fikk jeg nå verifisert; rifla kan ikke lenger brukes med tofot.

 

Sendte en forespørsel til Ruger om dette, og fikk til svar at rifla i original stokk ikke er ment å brukes med tofot, og at det jeg opplever er normalt, både med tanke på treffpunktendring ved bruk av tofot og at "leddet" har blitt litt slakkere. Dette er visstnok årsaken til at de vanlige 10/22 Takedown-stokkene (de med "barrel band") kommer uten reimfeste på forstokken. Okei, jeg slår meg til ro med svaret fra Ruger. Har uansett bestilt den nye Backpacker-stokken fra Magpul, og den har ikke noe feste for tofot.

 

Neste greie: Treffpunktforandring ved deling/remontering. Det jeg fant ut er at hvis rifla deles og skrus sammen igjen når den ennå er ganske varm (1-2-3 minutter etter at man har skutt en serie), så vil treffpunkt endre seg. I alle fall med min rifle. Hvis jeg derimot venter med å dele/remontere i rundt 5-6 minutter etter siste serie , så treffer saken helt likt. Testet dette 12-15 ganger for å sjekke at det var repeterbart.

 

På bildet under er serie 1 skutt med rifle som er skrudd sammen kald. Serie 2 er skutt et par minutter etter serie 1, og da etter deling/remontering av varm rifle. Så venta jeg 5-6 minutter før jeg igjen delte/skrudde sammen rifla, og skjøt serie 3, som da havner omtrent på samme sted som serie 1.

 

20170620_190408%20Small_zpsihxzlwrw.jpg

 

Jeg skjøt en god del samlinger hvor jeg delte og skrudde sammen varm og fin rifle, og da er det helt tilfeldig hvor neste samling havner. Stort sett innenfor en snusboks på 50 meter i forhold til de forrige samlingene, men opp, ned, høyre eller venstre er helt lotto. Ved skyting med rifle som kun skrus sammen i kald tilstand havner alltid alle skuddene på klistrelappen, som er 1 tomme i diameter. Det er jeg fornøyd med. Alle seriene på bildet er skutt med 4X kikkert, og da blir det ikke helt supre samlinger. Får nok krympa disse litt med en 12X kikkert med litt tynnere trådkors.

 

Skal få testa Takedownen med en 12X kikkert + maks konsentrasjon for å få sjekka presisjonspotensialet i saken skikkelig. Med 4X kikkert på 50 meter var slike samlinger med Eley Sport eller Eley Force i alle fall ikke noe problem (slengeren er nok meg, ikke ammoen eller rifla):

 

20170620_191412%20Small_zpsg0uqocqg.jpg

 

Så det kan virke som om 10/22 Takedown i lengden kanskje ikke er helt brukbar med tofot, og at man må skru sammen kald rifle for å få repeterbart treffpunkt etter deling. Testet å skyte med de åpne siktene etter deling/remontering av varm rifle, og da var det som forventet ingen treffpunktforandring, siden de åpne siktene sitter på løpshalvdelen begge to.

 

Og så fant jeg ut at CCI Stinger overhode ikke kan brukes i min Takedown. Det er klin i hampen umulig å få samlinger på 50 meter under 8 cm! CCI Velocitor går derimot meget bra (samler stort sett på en tomme-lapp). Om det står demper på rifla eller ikke har overhode ingen betydning for treffpunkt. Og det er jo for så vidt ikke så dumt. Så lenge slarken i leddet ikke blir verre enn den er, så syntes jeg alt i alt at 10/22 Takedown er en morsom liten sak, som kan brukes til både jakt og plinking. 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har planer om å følge strømmen, og kjøpe en 10/22.

 

Bruksområde blir nok hovedsaklig skytebane, men mini-rifle er høyst aktuelt, og noe jakt kan forekomme.

Har sett litt på modellutvalget, men føler ikke at noe utpeker seg som en klar kandidat.

Target Tactical virker Ok, men løpet virker noe vel kort.

Target er kanskje litt tung til min-rifle

virker også som svært få modeller er gjenget for demper fra fabrikk, så her må det stort sett forventes en ekstrautgift. 

 

Hva mener 10/22 klubbens medlemmer? Bør man starte med en enkel utgave å bygge seg opp gradvis, eller Er disse target variantene verdt prisdiffen?

Har litt psykisk sperre mot de modellene som har bånd, men hvor mye påviker egentlig dette presisjonen?

 

Ang. søknaden, som sikkert leveres inn denne uka, må man oppgi løpslengde i.o.m. at dette er halvauto? Virker litt dumt å låse seg til en løpslengde før kjøp? 

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte den billigste jeg fant, og har modifisert den i ettertid. Løpsbåndet forsvant, og stokken likeså, før jeg skjøt et eneste skudd. Om jeg husker rett, dro jeg rett fra butikk til børsemaker og fikk gjenget pipa...

 

Det er litt hva man gjør det til selv. Jeg er glad i å mekke på våpnene mine, og da er det i mine øyne ingen fornuft i å kjøpe noe annet enn den billigste, og så bygge den opp slik jeg vil ha den.

Link to comment
Share on other sites

11 timer siden, psAico skrev:

Ang. søknaden, som sikkert leveres inn denne uka, må man oppgi løpslengde i.o.m. at dette er halvauto? Virker litt dumt å låse seg til en løpslengde før kjøp? 

 

Jeg pleier bare å skrive 40 cm under pipelengde når jeg sender inn 10/22-søknader (har sendt inn fire i løpet av de 10 siste åra). Politiet i Oslo har alltid merket mine 10/22-søknader med: "Innvilges for rifle kal.22 halvauto Ruger 10/22, minimun pipelengde 40 cm. Min. totall. 84 cm. Fylle krav i forskrift bla, bla, bla..".  

 

Og så fyller butikken inn riktig pipelengde for den aktuelle rifla, f.eks. 47 cm for en 10/22 TD. Fyller du inn minstemålet, så gjør det jo ingen ting om pipa blir lenger. Men skal du ha en Takedown vil de at du spesifiserer det på søknaden. Jeg fikk i alle fall beskjed om dette av Oslo-kontoret. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@razumny, er det kurante løp på billig modellene?

 

Dette blir ikke noe våpen jeg er avhengig av å ha fult operativt til enhver tid, og ettersom jeg er langt fra noen børsemaker, så ser jeg på dette som en fin mulighet til å prøve meg litt fram og bygge litt sjøl.

Skal jeg derimot få en børsemaker til å dreie på gjenger så er det greit å vite at løpet kommer til å gjøre nytten en god stund.

 

Ellers takker jeg for alle råd og innspill!

Link to comment
Share on other sites

@psAico: Jeg opplever pipa som svært kurant, ja. På 25 meter, stående, samler jeg 25 skudd hurtig ild i alfasonen på en IPSC mini-skive, og også på en mini popper på samme avstand. Jeg er ikke en spesielt god skytter, og går ut fra som en selvfølge at en bedre skytter vil få mer ut av pipa enn hva jeg gjør.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sett litt på stokker, hva anbefales og hva anbefales ikke?

 

Synes selv at Magpul stokken frister. Virker som bra kvalitet, og mellomting mellom klassisk og litt taktisk. Noen andre som anbefales?

 

Kunne tenkt å prøvd meg på innendørs dynamisk matchene i vinter, ser utrolig gøy ut.

Edited by msteiro
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Melder meg inn i klubben:) 

10/22 tactical gjenget med flammedemper fra Våpen Søylen i Bergen.

Satt i en BX trigger og kjøpte en Magpul X 22 hunter stock.

Tactical Solutions picatinny rail med en Norway Varmint kikkert- 3-12X42.

A-Tec wave demper.

 

 

20170630_003358.jpg

20170726_151029.jpg

20170726_151703.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Opplevde noe rart med Rugern her igår. Skaut vel en 2-300 skudd også satte jeg i ett magasin og ladet men da jeg trykket inn avtrekkeren skjedde det ingenting. Prøvde flere ganger å lade om igjen men det funket ikke. Da jeg kom hjem tok jeg den utav kolben,

ladet og da klikket den med en gang. Noen her som har opplevd dette før eller vet hva som skjedde her? Var det presset fra kolben mot avtrekker huset som gjorde det? 

Link to comment
Share on other sites

12 timer siden, HanStig skrev:

Freddy83: Pen rifle! Kan jeg spørre hva du gav for stokken?

Hei. Kjøpte den på Brownells som han over her skriver men den var på tilbud da jeg kjøpte den. Fikk den til 1500 da. God stock, verdt pengene spør du meg:). Flere som viser den litt fram på Youtube. Gode justerings muligheter.

 

Link to comment
Share on other sites

På 25.8.2017 den 13.44, razumny skrev:

I tillegg til å ha gode justeringsmuligheter, liker jeg at den har støtte for M-Lok, og at den er god og stiv.

Den er mye bedre enn den plast stokken jeg fikk med hvertfall, den kunne jeg vri ganske mye og en kunne se at den bevegde seg. Magpul stokken er på tilbud igjen nå på Brownells.no :). Sammen med masse annet 10/22 deler. Lyst på nytt løp!!!!!

Link to comment
Share on other sites

Har et problem med rugeren min. som du ser på bildet så er det korrodert eller malingen flasset. har forstått at dette er et problem på disse.   dette er den heldempet rustfrie utgaven fra alms.     
 

Hvordan får jeg dette fint igjen? kan jeg legge den i et bad med malingsfjerner og levere den til pulverlakkering?   

Er en bedrift her i sør som ikke tar mange kronene for og pulverlakkere. 

tenkte og ha noe som varer.  har vurdert duracoat. men redd for at det ikke blir noe særlig fint med sprayboks. 

21469909_10154663004666415_1142940961_n.jpg

Link to comment
Share on other sites

He, nei. Kassa er nok i alumulium på den også ja. Har faktisk ikke studert finish på de blanke, fra bildet kan det se ut som korrosjon under klarlakk.

 

Hvis det er lakk må det fjernes, men ikke bruk lut til det. Et løsningsmiddel-basert produkt bør gjøre jobben, evt kan du prøve DOT3 bremsevæske. For å bli kvitt korrosjonen kan du bruke lut/krystallsoda, men ikke la den ligge uten tilsyn. Et par minutter bør holde. Etter det bør pulverlakk sitte godt.

Link to comment
Share on other sites

Takker for tips. skal prøve det.

Kassa er nok alu ja. er utrolig lett. tenkte og prøve og pusse først med 2000 papir og se om det slipper. hvis ikke prøver jeg lut. strip all til drake chemicals bør gjøre jobben. består av lut og krystallsoda, og de har et eget produkt som er beregnet for alu.     . ser ikke fint ut slik det er nå.  Bare synd at en ny låsekasse koster 4800 kr. og et nytt våpen koster 4000kr . Ser ikke helt hvodan jeg skal evt få en ny igjenom på søknaden. når kvoten våpen er brukt opp. :(

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, RuneElling skrev:

Takker for tips. skal prøve det.

Kassa er nok alu ja. er utrolig lett. tenkte og prøve og pusse først med 2000 papir og se om det slipper. hvis ikke prøver jeg lut. strip all til drake chemicals bør gjøre jobben. består av lut og krystallsoda, og de har et eget produkt som er beregnet for alu.     . ser ikke fint ut slik det er nå.  Bare synd at en ny låsekasse koster 4800 kr. og et nytt våpen koster 4000kr . Ser ikke helt hvodan jeg skal evt få en ny igjenom på søknaden. når kvoten våpen er brukt opp. :(

 

Slik jeg har tolket loven så er vi limitert til et bestemt antall kaliber og ikke antall våpen ? dvs om man ønsker enda et i samme kaliber så skal ikke det være en hindring.

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, RuneElling said:

Bare synd at en ny låsekasse koster 4800 kr. og et nytt våpen koster 4000kr . Ser ikke helt hvodan jeg skal evt få en ny igjenom på søknaden. når kvoten våpen er brukt opp. :(

Du kunne jo evt. bare ha søkt på ny receiver og brukt anledningen å oppgradere til bedre kasse som Kidd eller noe som det.

 

Billigste låskasse på Brownells ser ut til å koste 3000 NOK forøvrig: https://www.brownells.no/10/22-GRANDMASTER-ACTION-GRAND-MASTERS-LLC-Ruger-Black-22-Long-Rifle-Stripped-42665-100015493

Men om du venter til det er salg (som Brownells har temmelig ofte) så kan du nok få det 20-30% billigere.

Edited by odin1899
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei karer

 

Da har jeg endelig slengt inn søknad om 10/22, så da er det bare å begynne å mase blant de mer informerte!

 

Er det best å gå for vanlig demper, eller har heldemper noe for seg? Jeg er litt fristet av heldemper, men det koster jo litt ekstra.

 

Noen som har erfaring med Alms eller A-tecs heldempede 10/22er?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...