Jump to content

Partizan ammo fra XXL, er den noe tess?


BowFreak84

Recommended Posts

Fikk bestilt etter mye dritt. Skulle helst betale med faktura, da jeg kunne betale med nettbank selv, men den geniale bestillingsmåten til XXL fungerer nok ikke når du er under 18 år. Derfor måtte jeg betale med pappa sitt kort i mitt navn i steden for. Litt skuffa over dette, men fikk hvertfall bestilt. Håper de får det til :P Bestilte 80 blyspiss og 320 helmantel, tenker at blyspissen må bli revemedisin.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

IFB med at XXL hadde 25% rabatt på alle varer anskaffet jeg noe ammunisjon til ei 30-06. 160stk, 180gr SP og 160stk 150gr FMJ, til den nette sum av 3,75kr/stk. Skyter opp disse så har jeg hylser lenge. :P

 

Tenkte jeg skulle teste disse, skulle skyte noen kuler i ekspansjonsmedium tok da også et par tre skudd med Partizan 180gr SP.

 

Resultat: 148,2gr restvekt = 82,33%. Største diameter: 21,6mm. (!) Skjøt 3stk og alle ga omtrent samme resultat, forventningene var ikke akkurat store på forhånd, men den overasket.

 

SUFYaUo0.jpeg

 

I samme testmedium gir Accubond en restvekt på +/- 60-65%.

 

Presisjonen var ikke spessielt bra, på 100m samlet den et sted mellom 4-5cm. Rifla er en rem700 og samler omtrent på 20mm med hjemmeladet. Den er veldig hardt ladet, noen av skudda ga tung hevearm og kratrede hetter..

 

Prøvde så 150gr FMJ, på 100m samlet den på omtrent 3cm. Skjøt noen serier på 230m for å sjekke kulefall, ca 8knepp/18,4cm.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Testa ulike typer ammo i .223 i en Tikka T3 og en Mini 14 på skytebana i går,og vart veldig positivt overraska over Partizan.

 

Fra verst til best i begge våpen (gjekk faktisk ganske likt i begge,men seff best i Tikkaen):

 

American Eagle 55grs

Fiocchi 55grs

Sellier&Bellot 55grs

Partizan 55 grs

og vinneren ble Partizan 75grs HPBT,denne gjekk som en strek i Tikkaen og alt innafor 8 på Minien,uten feilslag.

 

Desse vart testa i 3 serier på 5 skudd hver.

Link to comment
Share on other sites

Det lokale skytterlaget bruker mye partizan, har skutt en del med den i 6.5x55 i en Weatherby. Har gått veldig godt i min vertfall, har prøvd den i en Sauer 200 STR i 6.5 og en Marlin XS i 308W med samme gode resultater. Både FMJ og SP, men det skal sies, jeg ville ikke brukt SP skuddene til noe større en rev:-)

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Ræva i min 308. beste samling på 100 m ca. 10 Cm. På 300 m klarer den ikke holde seg innenfor ei papp plate på 80x120 (europall). Hylsene funket svært dårlig til omlading, tung hevearm uansett ladning fra min. Til max.. Men det er jo i mitt våpen. Har sett samlinger på ca 20 mm med partizan 308

Link to comment
Share on other sites

når jeg kjøpte i fjor så var det 4.99kr for blyspiss og muligens det samme for helmantel..men bly var i hvertfall 4.99kr pr patron uansett mengde.

topshot har også gått opp i pris, er 0.49kr pr patron nå. var vel 0.37 så steg det til 0.39 mener jeg på..

Link to comment
Share on other sites

308w FMJ stod priset til 5,49 på XXL Sandvika. Men i kassa skulle de ha 6,99... Fikk de for prisen som stod på hylla etter litt diskusjon. Ikke fått testet dem ennå dessverre, men skjer nok snart.

 

Dersom prisen fortsetter å være 6,99 kjøper jeg like godt S&B på gsport med NJFF rabatten. I alle fall fornøyd med de.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt Partizan noen ganger, når jeg har gått tom enten for egen ladet ammunisjon og eller kjøpe ammunisjon-Norma Jaktmatch. Jeg har handlet av skytterlaget jeg er medlem av. Presisjonen kan i mine rifler ikke måles med hva den jeg får med Norma Jaktmatch, i 308Win og i 30.06 Springfield.

Nå koster vel Norma Jaktmatch 308win 150grs 10,99 kroner pr patron i 50 skudds pakke, Partizan 308win 145grs Fmjbt koster kr 6,99 pr patron i 20 skudds pakke. Det er 4 kroner i forskjell, men jeg tenker at for de fleste vil de kanskje oppleve bedre presisjon med NJ og Norma sine hylser kan brukes om igjen og om igjen! Det vet jeg ikke om Partizan sine hylser kan, jeg har ikke selv prøvd. Jeg vil meget bestemt tro, at at om man lader selv, kommer man langt bedre ut med Norma. Det holder jeg meg til og er veldig fornøyd med det!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Som nevnt tidligere i tråden kan jeg også bekrefte at disse soter veldig. Aldri hatt så mye dritt i løpet som etter at disse er med på banen. Skutt meg tom nå og tror ikke jeg kjøper inn fler av disse dersom ikke prisene senkes igjen.

Link to comment
Share on other sites

Testa litt Partizan 30-06 da jeg var på banen med en mauser med åpne sikter. De første skuddene hadde jeg med noe winchester ammo som jeg hadde liggende, og de gikk så godt som skytter kunne prestere med uprøvd våpen uten optikk. Da jeg 10-12 skudd senere gikk over til partizan var det en annen opplevelse. Treffpunktet var ikke det samme, og tror de var hardere ladet da det var endel tyngre å få opp ladearmen NOEN ganger.

 

Nå kan det jo presisjonen skyldes litt varmtskutt gevær, så skal ikke dømme den for det før jeg får testet den i børsa med kikkert på, men kjente at jeg ble litt skeptisk til den pga ukonsekvent hardere ladninger. (Nå er jeg nybegynner, så sitter ikke på noen fasit, så huski saltklypa)

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Tja, Partizan er billig, men i to av mine rifler hvor jeg har brukt den til trening, sitter jeg tilbake med blandede følelser. Sammenlignet med feks Norma Jaktmatch, ville jeg valgt Norma Jaktmatch, også i forhold til pris. Norma Jaktmatch går bedre, dvs mer presis, bedre samlinger. Partizan synes jeg er litt uforutsigbar hvor kulen havner, og etterpå, ved pussing, kreves mye mer innsats, det er iallefall min erfaring. Sjølvlading er et bedre alternativ, som også er veldig hyggelig å holde på med. Men andre igjen, har bedre erfaringer med Partizan enn meg, beste er vel og prøve en pakke, og se selv.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Eg har målt 7x57R Partizan fabrikkammo. 173 grs SP.

Partizan oppgir 730 mps. Tipper det er rundt 60 cm løp siden det er typisk kombivåpen.

 

Målt hastighet 671 mps SD= 4.6 ES=8. Løpslengde 60 cm.

 

Så ein diff på 60 mps, ikkje ubetydlig. Men heller ikkje så viktig.

 

For øvrig målt i juni, så ingen kald vinterdag.

 

 

Men på positiv side, så virker hylsene veldig bra. De er av eit heilt anna kvalitet en S&B. Personlig syns eg ikkje dei står noko tilbake for Norma sine.

Edited by aresm
Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, aresm skrev:

Men på positiv side, så virker hylsene veldig bra. De er av eit heilt anna kvalitet en S&B. Personlig syns eg ikkje dei står noko tilbake for Norma sine.

 

Jeg har samla opp en del 6,5 Partizan-hylser på banen, og ladet dem om etpar ganger. Jeg synes de ser helt OK ut (har ikke kontrollveid), og tror nok de skal tåler over 10 omladinger i STR-en. Det klages på trange hettelommer lenger oppe i tråden, min erfaring er at det er lettere å sette hetten i disse hylsene enn i de fleste andre merker.

Link to comment
Share on other sites

Eg har vel lada ein del av dei 9 ganger, utan å behøvd verken trimming eller at nokon har blitt øydelagd. Eg ser ikkje vekk frå at dei klarer 9 til. 

 

Sjølv om mange seier at det ikkje går an på randpatron og brytvåpen, så har eg halspressa kvar gong.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Om patronene er bra må du teste i ditt våpen. Men Marlinen min i .30-06 samler FMJ patronene slik. Luker vi ut skudd nr 6 som havnet i lappen. Mirage gjorde sitt til at det skuddet ikke ble bra(flimrer godt i kikkerten når det er 10 minus ute). Så samlet de første 5 skuddene i den gruppa 24mm. Men det er i mitt våpen og dette kaliber. Saueren min i .223 samler ikke 55grs, 62grs eller 75grs bedre enn 5cm, og da går 62grs FMJ best.

 

Så kjøp en ask og prøv er mitt råd.

002.JPG

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Høyst ustabil ammo i mine øyne.Observert 30-06 der trykk va fullstendig på tryne og endte med hylsa satt fast i kammer.

Og i kaliber 223 så er den uaktuelt å bruke...62gr noenlunde Ok presisjon, men la masse drit igjen i løpe.

Det er ammo som går svært ulikt fra batch til batch(mi meining), altså ingen ammo eg stoler på vertfall. Nå jakter eg gås,rev,and,rådyr og sånt..å tanken på risikere en flyger på flere cm er ikkje særlig i jakt sammenheng.

Ellers virker hylsa grei arbeide med til omlading...ikkje optimal, men brukbar:-)

 

det va mi erfaring..

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde egentlig tenkt å kjøpe inn ett større parti neste gang XXL kjører kampanje på disse. Hvis de viser seg å gå veldig ujevnt kan det uansett være verdt bryet å demontere dem, beholde hylse og kule, og så lade på nytt med VV krutt og nye hetter. Skal ikke mange omladinger til før det lønner seg.

Link to comment
Share on other sites

Dersom jeg kjøper så er det i .30-06. Ser FMJ ammoen bare kommer i 150 grs, jeg er vant til å bruke 180 grs SMK HPBT. Men kan jo være greit å prøve noen lettere kuler. Ser det heller ikke er oppgitt noen andre kuledata enn vekt og FMJ. Noen som vet noe mer om disse kulene ?

Hva er årsaken til at det blir så møkkete ? Kruttet ?  Jeg holder meg til VV150, og synes det gir minimalt med møkk. iallefall i min børse. Og siden jeg lader sånne "midt-på-treet" ladninger, så holder hylsene lenge.

Link to comment
Share on other sites

Som nevnt tidligere så er jeg godt fornøyd med presisjonen, - eks. 14 skudd, 10 innertiere og 4 tiere.

Synes heller ikke at det blir så mye dritt i løpet. Har som vane å dra igjennom løpet med Super 1 og bronsebørste på banen mens det fortsatt har en lunk. Deretter er det bare et par lapper når jeg kommer hjem.

Link to comment
Share on other sites

Kan virke som det ikke er uvanlig med merkbare forskjeller fra lot til lot på billigammo. Har erfaring med det i .223 Rem. Om en tester ei eske og finner at den går greit, så sørg for å få fra samme lot om en går til innkjøp av kasser. (Jepp, har brent meg på den der)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...