Jump to content

Hvor smart er kråka?


Pripyat

Recommended Posts

Hvor smarte kråker og andre kråkefugler er, blir det forsket en hel del på. Så en filmsnutt der Professor Nicky Clayton fra University of Cambridge viste noen "triks" kråker kan gjøre, som viter om gode kognetive evner (se http://www.psychol.cam.ac.uk/ccl for å lese litt om det hun driver med). De har hukommelse, evne til å bruke verktøy og de kan planlegge - altså ting man for ikke mange år siden trodde mennesket hadde "patent" på. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Tror nok de er smarte ja! :P Skjøt en del kråker her for noen år siden og de fant fort ut hvor de ikke måtte fly, men samme med skjæra å, det brukte og være en del av de bak huset her så det datt ei skjære for salongen ofte, men etter en stund så var det nesten ingen som satte seg bak huset! Men foran derimot hvor det aldri blir skutt for det blir mot folk, der oppholder de seg hele tiden! Så er nok ganske smart skjæra å tror nå jeg da!

Link to comment
Share on other sites

Kråker er smarte, men etter min erfaring er skjærene og nøtteskrikene smartere :o Jeg har hatt noen "tokt" for å kutte ned bestanden rundt husene, men det tar svært kort tid før de skjønner tegninga.. De skjønner raskere enn kråka at det er våpenet som er farlig og ikke mannen. Jeg har prøvd å "late" som jeg gjør meg klar for å skyte i nøyaktig samme situasjoner med og uten våpen, mange bryr seg knapt hvis de skjønner at våpenet mangler. De blir også etterhvert omtrent synske på når det er fare på ferde og ikke, hvis de har blitt utsatt for jaktpress over lengre tid flyr de ikke før du omtrent har dem i trådkorset :evil:

Link to comment
Share on other sites

Kråker skal ikkje undervurderast. Dei kan telje, og dei lærte seg til og med å kjenne att bilane vi brukte å køyre til fyllinga med. Kjøpte vi ny bil, så kunne vi bruke den ei stund før kråkene igjen byrja å kjenne den att. Går det f.eks. to personar inn i låven der skyteglugga er, og kun ein kjem ut att, kan du banne på at kråkene held seg unna. Går to personar inn under same frakken, og eine går ut att, så kjem dei etter ei stund.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 2 years later...

Smarte er de nok. Men ikke smarte nok. Det hender de glemmer seg ut og setter seg på ett steingjerde , eller i ei osp som er ca 120 meter fra hytta. Hvis de ikke setter seg i tuntreet ( ei furu ) til hyttenaboen rundt 100 meter unna. Alle disse plassene bruker de som utkikspunkter for å holde øye med jordene rundt , om det skulle være noe spiselig som rører seg. Og sitter de der lenger enn tiden det tar å vippe ut tofoten på Vixen og finne den i krysset , blir den til en fjærpoff. Det går en del med i løpet av mars og senere på sommeren. Har tolerant hyttenabo som hater kråkeskrikene som vekker han om morgene, og har sagt at det er fritt fram...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...