Jump to content

Diskusjonstråd om Garmin Rino 650


slemmo

Recommended Posts

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Lurer på å kjøpe Garmin Rino 650 men vil gjerne vente til noen som allerede har bestilt apparatet har fått testet det ut. Mest opptatt av rekkevidden og lydkvaliteten på radioen. Har en god gammel Icom F 10. Denne med skogsantenne er helt super. Har testet de nyere Icom modellene men syntes ikke de kommer opp mot F 10.

Fint om noen melder tilbake etter å ha prøvd ut Rinoen.

Link to comment
Share on other sites

Har brukt den ei veke på elgjakt og er litt usikker. Har ikkje headsett til den, så eg hadde den på låg lyd. I tillegg hadde eg ein micro 5 på øyret. Det pussige var at av og til høyrde eg berre lyd frå Rino og av og til berre frå micro 5... Laget hadde ei saleg blanding av icom, rino, lafayette, yaesus (eller korleis det no skrivest...) og kanskje enda ein annan. Testa ein bluetooth-propp til rino, men den funka ikkje særleg for meg. Det var ikkje ein garmin-propp. Men eg trur eg liker rinoen :-)

Link to comment
Share on other sites

Vi tok ein dag pause frå elgjakta pga. rævva ver og stakk til Vinstra og kjøpte BT-propp på Expert. Hugsar ikkje merket, men trur det var jabra eller noko slikt. Dei funka dei og ikkje noko problem med kodar eller noko slikt. Rett nok berre lyd i øyret. Snakke må ein bruke Rinoen til. Rino fann eininga og det var det. Men eg følte meg som ein dust med noko slikt på jakt...... :mrgreen:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jabra og noen Claes Olson typer ble testet, men de ville den ikke godta. Fant et annet merke som den godtok men ble ikke imponert over lyden. Garmin hadde ingen de kunne foreslå(det var der infoen om adgangskoden kom fra), det var bare å prøve seg fram. Så det blir å teste litt til. Lyden uten BT er jo helt ok sett bort fra at jeg synes den sender en unødvendig støypuls til mottakeren når PTT-knappen slippes.

Det er ikke øreplugger å få som tilleggsutstyr iflg garmin.no. Men hørselvern med BT(Peltor) er kanskje en tanke.

Link to comment
Share on other sites

Hmja...:P

 

Men, nå driver jeg og leser på US-modellen, og kan ikke finne at den ikke er kompatibel med Garmins hundepeilere. Kan dette stemme, eller driver de bare ikke med sånt over there? Og hva skal til for å modde en slik fra US-frekvensbånd til nordiske frekvenser, skal tro?

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha trykt litt på denne radioen/gps så har jeg vell gjort meg noen erfaringer eller spørsmål.

 

1) Savner en "Page" knapp (som min GPSMAP 60CX har), med den kan man raskt bytte skjermbilder. Syntes det er "tungvint" å gå inn og ut

av menyer for å få den info jeg ønsker. Trenger alså en hurtigtast for å bytte skjerm bilder.

 

2) Den norske oversettelsen kan bli mye bedre. Spesielt de forhånds definerte meldingene man kan sende til andre brukere.

 

3) Syntes ikke skjermens oppløsning er så god, min GPSMAP 60CX føles mye bedre.

 

 

 

Ellers er den veldig rask å overføre filer,kart,POI,osv via USB. Produktet ser greit ut, men trenger noen firmware oppdateringer før jeg evt kjøper det.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 4 weeks later...
  • 4 weeks later...

Har nettopp fått min radio/GPS i håna. Spent på hvordan dette blir, spesielt ift innlegging av jaktlagets egen kanal. Tviler vel egentlig på at det lar seg gjøre, men man får håpe...

 

Fjernet setning om å skaffe seg kart på ulovlig måte.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Hvordan går det med erfaringene med denne radioen? Må ha meg en jaktradio og synes at Rino'en virker snop. Nå har jeg en Garmin Oregon fra før av så det er ikke noe must for meg å ha gps på jaktradioen men det kan jo være kjekt når man først må handle en jaktradio. Den erfaringen jeg har med Garmin er at det hele tiden kommer programvareoppdateringer som fikser små og store feil. Det er jo bra at de retter opp i feil men likevel skulle det være unødvendig med så fryktelig mange oppdateringer som Garmin ofte kommer med på de senere modellene.

 

Siden jeg ikke aner hva de andre på jaktlaget kommer til å bruke, er det kanskje lite eller ingenting å hente på å ha en GPS i jaktradioen? Terrenget vi skal jakte i, er jeg såpass kjent i at GPS strengt tatt er overflødig men hvis radioen fungerer bra i seg selv, er den ikke dyrere enn at det virker som et godt kjøp.

Link to comment
Share on other sites

Den dagen de intigrerer astroen og Rinoen i et blir det bytte for mange tror jeg.

 

Snakket med Garmin Norge på messe for et år eller to siden, og sa at denne ikke var interessant før vi fikk full pakke. Slik jeg oppfattet ham, gikk han langt i å antyde at de måtte bare melke ut det de kunne av Rino først...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Dere som har brukererfaring med rino 650 hvordan er batteritiden

 

Veldig god, holder uten problemer en jakt helg, men sikkert noen dager til.

 

og rekkevidden i forhold til andre jaktradioer?

 

Her er det antenne og terreng som bestemmer. Rekkevidden er like god som andre radioer, utsendt effekt er jo 5W.

Anbefaler en skogsantenne til radioen.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hei,

 

Jeg og en kompis skal kjøpe jaktradio, skal i første omgang brukes på reinsjakt, men blir nok brukt på litt rådyrjakt o.l. også.

 

Har forstått at mange er godt fornøyd med Lafayette Micro 5 og at det er en grei enhet som har det meste på stell?

 

Men, med Garmin Rino får man jo ekstrabonus med gps/kart til en liten ekstrakostnad i vekt...

Siden det er til reinsdyrjakt er jo lav vekt en stor fordel...

 

noen som har synspunkter, erfaringer eller andre forslag?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Bestilt meg Rino 650 nå, får den vel ila. neste uke.

 

Leser at noen hadde problemer med å koble til bluetooth handsfree til den. Får alle dette til å fungere fint etter oppdatering av FW?

Apropos bluetooth handsfree, fungerer det som på en telefon? Antar jo at man hører det som blir sagt, men må fysisk trykke et sted om man skal prate selv..?

Er det noen som har en bluetooth handsfree å anbefale (som er bekreftet kompatibel med Rino 650)?

 

Har også bestilt headset (PTT)

Planer om å bestille ekstra batteri, billader, belteklips og ikke minst, skogsantennen.

Link to comment
Share on other sites

Skal til San Francisco straks, så jeg plukker bestillinga opp der faktisk. Er ikke veldig mye å spare, men noen hundrelapper blir det jo.

Eneste grunnen til at jeg kjøpte PTT headsettet fra Norge var at jeg ikke fant det i butikker i nærheten av hotellet i San Francisco.

 

Men over til mitt faktiske spm, er fortsatt keen på å høre om erfaringer mtp. bluetooth som nevnt i første posten :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hei

Jeg, fadern og brorsan har planer om å kjøpe nye Jaktradioer i år, og har sett litt på Garmin Rino.

 

Er det noen som har erfaringer med den? Tenker da mest på skjermen og mulighetene til å se hvor de andre befinner seg. Funker dette like bra som en kan få inntrykk av når en leser omtalene om den.

Regner med at sende og mottakerkvaliteten på denne er såpass bra at det ikke er noe å tenke så mye på...

 

Joro

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Hovedutfordringen er å finne tilbehør som mikrofoner og headset som fungerer sammen med denne. Det har ikke jeg funnet ennå - jeg har heller ikke lett hardt etter dette. Grunnen til det er at jeg fikk bekreftet at Garmin ikke kunne legge inn mitt jaktlag sin egen frekvens, men at det kun var standard jaktkanaler som kunne være inne. Dermed ble det ikke så interessant for meg å bruke denne på jakt...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...