Jump to content

Luger-Tråden


Marcel

Recommended Posts

Luger Karabin går som pistol i Norge pga pipelengde på 11,75".

 

Pistol med fast kolbe? Jeg ville tro den kom i samme klasse som f.eks MP-5 uten family. Kan ikke si jeg husker de detaljene der lenger.

 

For min del blir det uansett en short barreled rifle som er unntatt NFA pga. Curio & Relic status.

Link to comment
Share on other sites

Du kan jo søke politiet om å få kunne eie den pga affeksjonsverdien, eneste er at du ikke får lov til å bruke den.

 

Hadde gått om det var et gevær, men med håndvåpen er det vel bare "særlige tilfeller" som blir vurdert.

Og etter det jeg vet så har ikke "Kjakan" eller Max vært borti denne lugeren... :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

SRD-15 sin Luger, med alt utstyret, vil jeg anslå til ca 5500-6000,- komplett (da regner jeg alt for å være originalt). Hadde løpet vært nummerlikt ville jeg satt på opptil en ekstra tusenlapp.

Nummerlikt magasin, +1000-3000,-. Det skal godt gjøres å finne en Luger med nummerlikt magasin her på berget, med mindre det er en som ligger på loftet, tatt fra en tysk offiser, stjelt under krigen etc, da de fleste andre lugerene endte opp i norsk forsvar (og de gir jo bæng i om magasinene ikke var nummerlikt og byttet nok om på dem under lagring osv)

 

Siden du også skriver magasiner i flertall, et ekstra magasin rundt 300-400,- spenn.

 

En annen ting som virkelig kan få opp verdien, som ikke alle kommer på, (uansett om den er nummerlik eller ei) er om du har papirer på historien til den spesifikke Lugeren. Har den en spesiell historie, da snakker vi en del tusenlapper over "normaltakst".

 

Bare for å ta et eksempel om et annet tysk våpen, Walther PPK, de koster jo alt mellom 1500 og 5000, men om du hadde papirene på at det var den Hitler skjøt seg selv med... prisen tør jeg ikke spekulere i en gang :shock:

Link to comment
Share on other sites

Som jeg nevnte, om du har papirene på historien :winke1:

 

Årsaken til at det "alltid" nevnes tysk offiser? Ganske enkelt egentlig, for hvilke av disse to sin historie er mer verdt (om begge var dokumenter):

 

Hauptmann von Schnabelstadt, høyt dekorert offiser som gjorde et eller annet spennede og kjent under krigen

eller

Schütze Schmidt, som daffet rundt på på et kontor i Norge og gjorde ingenting spesielt bortsett fra å servere kaffe til personer som von Schnabelstadt :lol: .

Link to comment
Share on other sites

Hmm, trur ikke von Schnabelstadt har hatt pølsene sine på denna her :D

 

Takk for gode svar, jeg tar sjansen på et par spørsmål til.

Den er stempla med 42 på toppen av lenkestykket, hva står det for?

Er det orginalt eller nato oppheng på detta hylsteret?

 

normal_Luger_033.JPG

Link to comment
Share on other sites

Fin Luger SRD-15! 42 er en Mauser kode.

"42" finner man forøvrig gjerne stemplet på diverse reservedeler (men da men mindre siffer), eldre reservedeler var merket s42.

 

 

Tror de som tok en Luger ut av hendene til Hauptmann von Schnabelstadt neppe tok seg tid til å notere ned serienummer på pistolen.. Derimot er det en kjent sak at mange fantasifulle sjeler dikter opp ymse historier, gjerne knyttet opp mot reele personer or hendelser. Andre historier er basert på noe som har skjedd, men blitt overlevert muntlig nå i en hel generasjon..

Kjøp pistolen, ikke historien ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 months later...
Har liggende en Luger (arv) her som jeg ikke helt får bestemt meg for om jeg skal selge eller plombere. :forvirra:

Det er en 1918/20 modell som er nummerlik bortsett fra løp og magasin, men dette er vel nok til å fjerne all samlerverdi tenker jeg...

Har originalt løp forresten, men det er i veldig dårlig stand.

Ramma ser litt "frynsete" ut inntil skjeftet (sees godt på det midterste bildet), kan det være et gammelt rust-angrep og at den er blånert på nytt tro?

Setter inn et par bilder her, så hvis noen har noen meninger om denne så er det bare å kommentere. :)

 

IMG_20120904_0853211-1.jpg

 

IMG_20120904_0855231.jpg

 

IMG_20120904_0854261.jpg

 

Da har jeg, utrolig nok, fått godkjent søknaden og arvet denne på affeksjonsverdi.

Veldig hyggelig, så da er denne lugeren reddet fra plombering for fremtiden... :D

Link to comment
Share on other sites

Har kjøpt meg en Luger P08 ( 1938 ) :- ) Har tenkt å begynne og lade ammunisjon senere. Før den tid trenger jeg noen hylser. Derfor lurer jeg på om det finnes fabrikkammunisjon som trygt kan brukes i Lugeren inntil jeg får ladeutstyret og nok tomhylser?

Link to comment
Share on other sites

Da skal jeg prøve Magtech. Grunnen til at jeg spurte er de forskjellige svarene jeg har fått i forskjellige forum. Fra aldri bruk fabrikkammunisjon i Luger, til ja som du skriver, alt som selges over disk. Vet at den opprinnelige patronen ble testet i 1905 i USA (124 gr. projektil og 404 Joule ).Ønsket bare å få noen råd. Men at noen kunne bli så følelsesmessig engasjert over ammo hadde jeg aldri drømt om.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei igjen=)

 

 

Har prøvd å lade noen skudd til Lugeren. Den vil ikke funksjonere ordentlig. Er det mulig å få noen råd til hva som bør endres/prøves?=)

Ladningen jeg har testet er som følger.

 

Frontier 115 gr CMJ RN

N320 4,3 gr

CCI primers

S&B hylser

Patronlengde 29.0 mm

 

Denne funkfeilen skjer omtrent hver gang. Sluttstykket legger seg ofte oppå patronen (litt mer enn på bildet) og drar den med seg, stanger så i toppen av kammeret. Funksjonerte godt med fabrikkammo, S&B 124 gr LRN.

 

normal_bilde.JPG

Link to comment
Share on other sites

Fikk tak i 115gr som funker fint til Luger. Remington UMC. Funker ypperlig. Brente av en 40-50 skudd i skogen og ingen klikk eller noe.

 

Skal forøvrig på stevne i morgen og gjør det i nostalgisk stil, en gammel Unique til Standard og Fin, samt den gode gamle Lugeren til Grov :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Måtte prøve seriøst avtrekk på et magasin (6 skudd) med Lugeren.

Med tanke på at avrekket er tungt som bly, så er det ikke så gæernt samlet mener jeg da. (9mm Luger Selliot & belliot)

 

iRgzc.jpg

 

Alt andre jeg tidligere har prøvd var spredd som kumøkk, men dog ikke tatt skikkelig avtrekk.

Så Lugeren har nokk potensialet til å treffe bra.

Avtrekket mitt, MÅ noe gjøres med.

 

Første som skal prøves om det hjelper er dette.

" target="_blank" target="_blank" target="_blank

Koster ikke skjorta liksom ;)

Link to comment
Share on other sites

Mitt Lugeravtrekk er på ~1600g'ish i følge ei digital avtrekksvekt. Helt akseptabelt i en gammel militærpistol.

 

Av kjøpeammo, så har Lugeren samlet best med Fiocchi (usikker på om det var 115gr eller 124gr ammoen til dem). Har klart flere samlinger med 3-4 10'ere og 1 9'er med den ammoen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

"Gesichert" Ja pokker hehehe..

Svetter godt mellom hvert avtrekk hehehe.

Treffer greit nokk, iforhold til avtrekket. Må få tunet avtrekket en dag tenker jeg..

Noen her i landet som kan Luger?

 

Jeg skal sjekke vekten mot en annen vekt. Men 4 kg er det garantert. Er uansett AAAlt for tungt..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...