Jump to content

Luger-Tråden


Marcel

Recommended Posts

2res5lt.jpg

 

Tenkte jeg skulle skyte opp dette, men tilfelle noe sammlere, så bytter jeg gjerne i ny Luger ammo. Svar på (PM)

To stk Raufoss pakker er uåpnet.

Resten er forseglingen brutt.

 

totalt 161 stk 9mm.

8 pakker X 16 pluss de utenom pakken.. Meste er vel fra rundt 1940.

Raufossen vet jeg ikke.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har liggende en Luger (arv) her som jeg ikke helt får bestemt meg for om jeg skal selge eller plombere. :forvirra:

Det er en 1918/20 modell som er nummerlik bortsett fra løp og magasin, men dette er vel nok til å fjerne all samlerverdi tenker jeg...

Har originalt løp forresten, men det er i veldig dårlig stand.

Ramma ser litt "frynsete" ut inntil skjeftet (sees godt på det midterste bildet), kan det være et gammelt rust-angrep og at den er blånert på nytt tro?

Setter inn et par bilder her, så hvis noen har noen meninger om denne så er det bare å kommentere. :)

 

IMG_20120904_0853211-1.jpg

 

IMG_20120904_0855231.jpg

 

IMG_20120904_0854261.jpg

Link to comment
Share on other sites

Pris: Alt fra 4000,- til 20.000,- avhengig av stand/type/sjeldenhet. Anbefaler helst å kjøpe en Luger anno 1940 eller før, pga krigsmateriale er nok ikke alltid det beste :D

Godkjent til samling: Ja, men du må være medlem av samlerorganisasjonen (laaaaaang vei for å bli medlem der) for å ha den til samling. (Ja jeg vet, idiotiske regler som ikke lar oss samle det vi vil :roll: )

 

Men en Luger kan du uansett fint konkurrere med, presise er de. Eneste som jeg merker, er at de sparker ganske godt og man merker man har skutt etter ca 50 skudd.

Link to comment
Share on other sites

Godkjent til samling: Ja, men du må være medlem av samlerorganisasjonen
For å utdype litt:

- Skal du få innvilget søknad på våpen til formål samling må du være godkjent våpensamler (godkjenning er det POD som står for), og våpenet må inngå i ditt godkjente samlerfelt.

- Å bli godkjent som samler forutsetter at du er medlem i en godkjent samlerorganisasjon, pr. idag vil det si Norsk Våpenhistorisk Selskap.

- Medlemskap i NVS krever at du går minst et år på møtene i ditt lokallag eller hovedselskapet hvis du bor i Oslo-området som invitert gjest. Hvis du ikke kjenner noen som er medlem kan du kontakte selskapet sentralt for å bli satt i forbindelse med aktuelt lokallag, mer info finner du her: http://nvhs.com/omvapensamling.php

Link to comment
Share on other sites

Mach III;

Lugeren din er en tidligere politi luger som en gang i tiden har hatt to ekstra sikringer. En til for å forhindre at overdelen kan avfyres i.f.m demontering (denne ekstra sikringen er fjernet fra din pistol) og en magasin sikring. Sansynligvis er magasin sikringen fjernet også.. om du tar av sideplaten er det sansynligvis bare ett hull der (ved magasinbrønnen).

Om den er nummerlik bortsett fra løp og magasin, mener jeg den har samleverdi selv uten disse sikringene. Men ut fra bildene ser ut til at den også er reblånert og pusset litt på..? Det vil nok desverre gjøre den mindre atraktiv blant samlere.

De fleste har avdeling stemplet inn på grepet forran, har din det? Jeg har forresten en politi Luger som er omtalt og avbildet i boka "German Police Markings 1900-1936", løp og kjøp;)

Link to comment
Share on other sites

Anbefaler helst å kjøpe en Luger anno 1940 eller før, pga krigsmateriale er nok ikke alltid det beste :D

njaa.. de senest produserte Mauser pistolene er bedre produsert en de eldre fra f.eks DWM, så er ikke enig i det du skriver der. Skal man se grovt på det, så forbedret de faktisk kvaliteten mot slutten.

Link to comment
Share on other sites

Anbefaler helst å kjøpe en Luger anno 1940 eller før, pga krigsmateriale er nok ikke alltid det beste :D

njaa.. de senest produserte Mauser pistolene er bedre produsert en de eldre fra f.eks DWM, så er ikke enig i det du skriver der. Skal man se grovt på det, så forbedret de faktisk kvaliteten mot slutten.

 

Da mener du de produsert rundt 70-tallet? Ligger en helt ny, ubrukt på finn produsert på 70-tallet. Men den har jo ikke militærhistorikken..

Link to comment
Share on other sites

Du har en luger som har vert godt rustet og deretter pusset opp og reblånert.

Altså et våpen uten noen samlerverdi da det er mange pene orginale lugere

i omløp.

Bruksverdien vil fremdeles være god men den økonomiske verdien vil jeg påstå

at vil være i størrelsesorden 1500 - 2000.-

Koster du på og plombere den og legger den ut på QXL kan du risikere og få

alt fra 2000 - 4500.

Link to comment
Share on other sites

Det finnes kreative sjeler som forklarer en reblånert politi luger med at den ble reblånert i fabrikk i forbindelse med etterinstallering av sikringer, som ble gjort rundt 1934.

Men for å være litt nerdete.. så ble det neppe gjort. Det er en liten nagl på toppen av den ene sikringen, denne lille naglen er/skal være ublånert. (får ikke sjekket på din, ettersom den mangler). Ettersom den er reblånert, så er dette altså noe som er blitt gjort i ettertid.

 

Det er desverre en del andre ting også som gjør at Lugeren din ikke er ettertraktet som samlevåpen. Den er pusset på (ikke skarpe kanter, se f.eks midterste lenkestykke og høyre side av kammer) og består av en del ulike deler. Vanskelig å se på bildet om det er hull i rammen etter tidligere magasin sikring (bak sideplaten), men ting tyder litt på at ramme og overdel kommer fra ulike pistoler.

Dersom rammen likevel er fra en politi Luger, så er i allefall venstre greps plate skiftet (en bit over magasinutløseren ble fjernet i forbindelse med installasjon av magasin sikring).

 

Føler at jeg bare sier negative ting om pistolen jeg nå.. men faktum er at du har en fin Luger. Den er ekte, gammel og med historie. Det er bare samleverdien for samlere som ikke er så stor. Du kan skyte den med god samvittighet uten frykt for at deler skal ryke.

Link to comment
Share on other sites

Pris: Alt fra 4000,- til 20.000,- avhengig av stand/type/sjeldenhet. Anbefaler helst å kjøpe en Luger anno 1940 eller før, pga krigsmateriale er nok ikke alltid det beste.

 

Lugerproduksjonen stoppet vel i 1941, hvis jeg husker rett. Noen lå på lager og ble merket med påfølgende år.

 

Den høyest prisede Lugeren jeg har sett de siste par årene var en karabinmodell fra 20 tallet, som attpåtil var reblånert - riktignok i riktig farge. Denne hadde en prislapp på ca. $14,000.

 

I statene begynner herpede eksemplarer på i underkant av $1000, en nummerlik, noenlunde pen Luger ligger som regel godt over $2000. Artillerimodeller, etc., en god del høyere. Sneglehusmagasin selger for rundt $1000. Til sammenlikning fikk man en pen, nesten nummerlik Luger i Norge for rundt NOK 2000 når jeg bodde der, men det begynner å bli noen år siden.

 

Hadde man hatt mer liberale lover for samling i Norge ville nok prisnivået på det meste av slike våpen ligget langt høyere.

Link to comment
Share on other sites

Enkelte våpen og produsenter varierer kraftig i pris, avhengig av hvilket land det er snakk om. Jeg så et av disse pawn shop programmene der de verdsatte en brukt Sako TRG22 til godt og vel $7000, mens jeg kan handle en til $3-4000 ny i Norge.

 

Jeg vet at Lugeren er ettertraktet i USA :lol: En av grunnene til at jeg måtte ha en til overkommelig pris når jeg først bor her i Norge og jeg gav under $1000 for mitt eksemplar, som er alt annet enn herpet :D

 

Snaildrum'en koster flesk også her i Norge (om man er heldig å få tak i et, er selv på jakt etter det)

 

Hadde det vært mer liberalt å kjøpe disse typer våpen, hadde de kostet mer.

Et eksempel er Kongsberg Colt. Bruksverdien på en er ikke mer enn NOK 1500,- men så fort den blir *grøss* plombert, blir den verdt fort NOK 4000,-

Link to comment
Share on other sites

Det er noen måneder siden en slik ble solgt. Prisen var $800K sånn ca.

De ble laget for så å sendes til USA (som var på jakt etter nytt håndvåpen til sine soldater i sin tid) og de ville ikke ha noe ikke-amerikansk kaliber, så de ble laget i .45.

Den kosmetiske forskjellen er blant annet et løp som ser ut som har blitt utvidet 1.5x størrelsen.

 

Men av de 13 som ble laget, er det kun 3 eksemplarer som er kjent. Tviler dog sterkt på at det finnes et eksempel her i riket.

Link to comment
Share on other sites

Hvor har dere tallet 13 fra? Fritt etter hukommelsen så ble det testet to til seks prototyper (kildene varierer). Per i dag så eksisterer det bare to, resten er basert på rykter.

 

US Army testet i tillegg (igjen fritt etter hukommelsen) 50 pistoler i 9x19mm og kjøpte før det inn 1000 stk. Lugere i 7.65mm Luger. Jeg ser ikke bort fra at noen av disse befinner seg i Norge.

 

Test-prototypene i .45 er den hellige gralen for Lugersamlere på samme måte som Singer er for 1911-samlere (selv om sistnevnte er veldig "rimelig" i sammenligning).

Link to comment
Share on other sites

Forøvrig så så jeg en i Sveits for ca 3 år siden hos en stor våpen samler.

 

Husker du hvilket serienummer denne hadde?

 

Serienummer #1 ble ødelagt under testingen eller forsvant, serienummer #2 ble solgt til en Indonesisk kakse for i underkant av en halv mill. US$ i 2010. Det finnes enda et eksemplar i Canada som ikke er tilsalgs, hos en oljemiliardærfamilie. Kildene er uenige om det ble laget to eller fire ekstra prototyper som forble ved fabrikken til etter første verdenskrig.

Link to comment
Share on other sites

Skjekket ikke nr men kan prøve og kontakte han . Mannen hadde flere hundre Luger er. Jeg var mest intrisert i andre deler av samlingen hans. Han hadde også en såkalt volksturm pistole som var helt i stanset blekk ( lignet litt på en Hp). den er visstnok meget sjelden .

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes ikke det er noe mer banning i kirka å plombere denne, enn f.eks jaktmodifisere en HV Mauser eller fyre av noen patroner fra andre verdenskrig. De er historisk sett godt dokumentert og preservert.

Dersom det gir noen ekstra kroner i kassen, har jeg forståelse for det, selv om det jo er leit.

 

Jeg ville kanskje prøvd å vri på det.. den vil ikke bli noe ettertraktet samleobjekt, så kanskje da gjøre den unik på andre vis?

F.eks omgjøring til "baby Luger", konkuranse pistol med tyngre løp eller.. banne kraftig i kirka og gjøre noe slikt:

normal_IMG_3785.jpg

(bare så det er sagt.. nei, jeg synes heller ikke resulatet ble pent :oops: )

Link to comment
Share on other sites

Jeg holder på fase ut skytter-hobbyen til fordel for andre hobbyer (begrenset hvor mye tid og penger man har til alle hobbyene da... :forvirra: ),

og lugeren er som nevnt tidligere arv og har dermed bare affeksjonsverdi for meg.

At jeg må opprettholde fullt medlemsskap i skytterklubb + et visst aktivitetsnivå for å fortsatt få lov til å "leie" lugeren som jeg har arvet er ikke aktuelt for meg da...

Link to comment
Share on other sites

Noen trivialiteter rundt Luger:

 

De siste krigsproduserte lugerne merket BYF (Mauser) har meget bra kvalitet. Degradert kvalitet gjelder P38 som erstattet P08.

 

Av krigsproduserte (WW2) Lugere er det kun Krieghoff som oppfylte kravet om 100% delelikhet. De andre fabrikkene hadde opptil 40% feilrate på enkelte deler.

 

I Sveits klagde skytterne på elendig presisjon i den nye pistolen som overtok etter Sveitsisk Luger, nemlig SIG/Neuhausen P210 :-). P210 hadde nemlig ikke i nærheten presisjon til å oppfylle det gamle presisjonskravet om at alle pistolene skulle sette 5 skudd innenfor 7cm på 80m (hvis jeg ikke husker feil. Presisjonskravet liknet mer et krav på for en moderne jaktrifle)

 

Luger har raskere tenntid enn "alle" vanlige pistoler unntatt Glock. Kula er som regel ute av løpet før tennstempelet på en 1911 har truffet tennhetta hvis pistolene trekkes av samtidig.

 

Keiser Wilhelm av Tyskland jaktet med Luger karabin fordi ha hadde en defekt arm.

 

Baksiktet på artilleriluger kompenserer for spindrift. Man kan tydelig se baksiktet gå sideveis når siktet stilles opp mot maks avstand.

Link to comment
Share on other sites

@Rausheim: Jeg er dessverre ikke helt overbevist om at de som bestemmer hvorvidt vi skal få lov å jakte med håndvåpen godtar det som et godt argument at keiser Wilhelm gjorde det :mrgreen:

Men det hadde ikke vært meg imot å skyte rev med artillerilugeren min eller rådyr med en revolver i .44 Magnum. Burde vært tillatt hele veien, selvsagt med krav om skyteprøve.

Link to comment
Share on other sites

En rar sak om Luger Karabin: Karabinen har ekstra rekyBREMS, ikke rekylFORSTERKER, for at ramma/mekanismen ikke skulle bli overbelastet når man benyttet lange tunge løp i 30Luger.. Hvis noen kan forklare dette for meg på en kortfattet forståelig måte er jeg takknemmelig 8)

 

En fin måte å sjekke om patroner er for kraftig for Luger, eller for å lade egne ladninger, er å sette (hvit) elektrikertape på baksiden av ramma. Kneleddet skal ikke lager merker i tapen under skyting. Hvis kneleddet gjør det må man slakke litt av på ladningen eller sette inn ei hardere rekylfjær.

 

Mauser Lugere fra 70-tallet er laget på siste modell maskineri fra Sveits.

Link to comment
Share on other sites

Jeg holder på fase ut skytter-hobbyen til fordel for andre hobbyer (begrenset hvor mye tid og penger man har til alle hobbyene da... :forvirra: ),

og lugeren er som nevnt tidligere arv og har dermed bare affeksjonsverdi for meg.

At jeg må opprettholde fullt medlemsskap i skytterklubb + et visst aktivitetsnivå for å fortsatt få lov til å "leie" lugeren som jeg har arvet er ikke aktuelt for meg da...

Det kan jeg forstå.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...