Jump to content

Luger-Tråden


Marcel

Recommended Posts

Fant ikke noe Luger tråd, så da starter jeg en :)

Så finn fram juvelen, ta bilde og legg ut.

 

Siden Barndommen alltid likt Luger p08. Hadde en plommbert en på 80 tallet (Båtsfjord) som jeg lekte med ute.

Hvor den ble av, er det ingen som vet? Men har hatt en Hel metall kruttlapp luger fra Lone Star helt til nå.

Så det var vel på tide med en ekte en :)

 

Her er iallefall min Luger.

Er stort sett fornøyd med den. Noen skraper har den. Den er ikke nr lik eller noe glans bilde.

Godt brukt vil jeg si.

Kan det hende med stunder at jeg selger denne og kjøper meg en riktig pen en. En som er nummerlik, uten riper og skavanker. Vi får se hvor bra den.

Synes den er god å holde, ok sikte.

Kjapp, lett å Field strippe.

 

25u36nm.jpg

 

nmb6uv.jpg

 

2qsykn7.png

 

Skal ha IVORY grep på Lugern etterhvert.

Siden jeg skal ha det på GSG 1911 og 357Mag. Kjøre litt den stilen.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ethvert møblert hjem har da en Luger :wink:

Får vel vise min også, da - DWM artilleri, produsert 1917. Nummerlik bortsett fra magasinet.

dsc06096p.jpg

dsc06094ui.jpg

 

Ad ladenivå, så er de lett å lese hva som er feil: For svak ladning - da kaster den ikke ut, og hylsen knipes på returen og lager skorstein. For sterk ladning - da griper den også hylsen på returen, bak frem.

Link to comment
Share on other sites

Fortell litt om hvordan det er å skyte med en Luger da! :)

Bruker du den til felt?

Hvordan er avtrekket?

 

Vært på pistolbanen bare en gang. Vart mye klikk, grunnet gammel ammo som trolig har vært eller er fuktig.

Var 2 etterbrennere også. Hørtes og kjenntes.

Avtrekket virker ok. Kremt.. (Edit Avtrekket er Blytungt på konsentrerte avtrekk) (22.06.2013)

 

Har bare skutt 20 skudd. Kompis skjøt 30 stk og syntes den ver helt konge. Likte å sikte med det.

Traff 7-9,ere som bare det. (20m)Han har ikke skutt mye pistol før.

 

(Edit: Ser at de som ikke tente er RA 1950-52 patroner. Men som sagt, jeg tror de har vært gjennom en del fukt.)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Lenkestykket er fra DWM og gaffelen (sleide) er sen Mauser produksjon.

 

Har flere "geladen" utdragere, bytter gjerne i din "loaded" ;-)

 

Ivory.. Heeelt sikker på at det blir pent?

_____________________________________________

 

Takker for info :)

___________________________________________________

 

Bytte utdrager! Det kunne vi sikkert gjort... La meg tenke litt.

Har hatt Lugeren i 3 dager.

Vi tar det etterhvert :)

___________________________

 

Ivory ja.

Synes det er helt konge. Men jeg må prøve det, så jeg ser det live.

30 Dollar er ikke all verden om det blir Ræva :)

Link to comment
Share on other sites

HighPower og Morgan Kane!

Fine Lugere. :)

 

Greps platene til HighPower synes jeg er Konge :)

 

Tenkte litt på Artilleri Luger, eller en med langt tungt løp. Men fant den ikke igjen. Vart vist solgt.

Men så bestemmte jeg meg for ha en som var kort.

 

Er det ok å skifte løp på Lugerne, eller må man til Børsemaker?

Tenker retning Demper..

Link to comment
Share on other sites

Men var jeg deg, ville jeg heller fikset litt på den du har og satt på hva du ville av grep osv, brukt denne til konkurranse/whatever og skyt til den skyter tilbake :mrgreen:

 

Lugeren er skampresis, selv om man blir sår i handa etter 50 skudd med den (mistenker grepsplatene som hakker inn i huden).

 

Ser du er på jakt etter magasiner, skal på en messe i helga. Det kommer av og til en kar der som selger sånt skambillig. For 2 år siden solgte han luger-magasiner til 20,- i "rusk og rask"-kassa :shock:

Kan se om jeg finner noen til deg også om du ønsker :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Demper og tofot på luger.. var ikke helt den retning jeg håpet tråden ville ta :roll:

 

Det vil legge en ekstra vekt på løpet. Ideelt sett er 10cm løpet litt for lett. Artilleri løpet noe i tyngste laget og marine løpet omtrent ideelt. Dette leggert nok legge på såppas vekt at du nok må skifte hoved fjæra.

Lykke til med Lugeren din.

Link to comment
Share on other sites

Tofot? På en Luger hvis pipe vandrer rundt 10mm bakover under rekyl? Og presisjonstesting? Litt lengre oppi tråden skulle du ha lyddemper? Du skal ikke kline til med et sneglehus magasin, artilerikolbe og et lasersikte og da?

 

Du sier noe der ja, glemte at pipen vandrer.

 

Jeg skrev "tenker retning Demper" Blir ikke noe av, for å si det sånn. Meste bare et spørsmål.

Sneglehus mag, Nei.

Laser, Aldri i verden.

Men Kolben hadde ikke gjort meg noe. Den kan jo taes av å på. Er jo feste for det så..

Link to comment
Share on other sites

Den er penest og fungerer best i original stand, Marcel :D

 

Jeg lar meg gjerne overtale til å teste Bastarden på søndag, noe av den ammon fra krigen og 50 tallet kan være beregnet på kraftigere type våpen så jeg tar med et par esker sellier&bellot til deg!

 

Ellers må jeg si det var noen fine Lugere å se her!

Link to comment
Share on other sites

Demper og tofot på luger.. var ikke helt den retning jeg håpet tråden ville ta :roll:

 

Ingen fare. Blir ikke Demper. Tofoten hadde jeg bare liggende. skal ikke brukes ved skyting, siden pipen vandrer. Tenkte ikke i farten.

Må nokk få pusset den opp etterhvert.

Link to comment
Share on other sites

Selv om "vanlig" luger med 10cm løp har kolbefeste, så er den forsåvidt ikke laget m.t.p kolbe bruk. Den er der mest av produksjonshensyn.

Har kolbe på en marine- og artilleri luger, men er ikke så begeistret for å skyte med dem. Når hylsa vippes ut og kakker mot utdrageren, blir diverse ulumskheter kastet bakover.

På "vanlig" luger er forsåvidt siktene heller ikke laget m.t.p å ha nepa så nære baksiktet.

Link to comment
Share on other sites

Den er penest og fungerer best i original stand, Marcel :D

 

Jeg lar meg gjerne overtale til å teste Bastarden på søndag, noe av den ammon fra krigen og 50 tallet kan være beregnet på kraftigere type våpen så jeg tar med et par esker sellier&bellot til deg!

 

Ellers må jeg si det var noen fine Lugere å se her!

 

Du får prøv ja, no problem "Skyt i vei" :) Heilt enig med at den skal være orginal. Det blir den også.

Utenom greps platene.

Der kommer Aged Ivory..Bare digge det.

Link to comment
Share on other sites

Greps platene til HighPower synes jeg er Konge :)
Det er originalplatene fra 1917. Ad elfenbeinsplater

 

Meget fine dine plater..

Jepp, tar vare på origninale.

"antar du mener erstatningsmateriale" Ja :)

"Reverserbare endringer er ikke noe å henge seg opp i" Helt ening. Skal ikke gjøre større inngrep uansett.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde en Luger i en periode men jeg solgte den, kjenner jeg agrer litt nå :cry: .

Den var overraskende presis til å være en gammel kriger. Siktene er veldig dårlige sammenlignet med gode stolpesikter men jeg fikk noen veldig gode samlinger med den uansett.

 

Jeg har forresten et hylster liggende om noen vil ha det. Det er noe billig skrap uten verdi men det kan jo brukes uansett. Jeg er villig til å gi det bort nesten gratis, jeg vil ikke ha penger men kanskje noe annet skrot uten verdi :wink:

Link to comment
Share on other sites

Flotte lugere!

En ting Marcel: når du skyter med ammunisjon fra 50-tallet og tidligere så burde du pusse løpet godt etterpå, helst med varmt vann.

Grunnen til det er at ammunisjonen er korrosiv og inneholder kvikksølv, noe som kan tære på løpet (vanlig våpenolje fjerner ikke alt, derfor varmt vann).

 

Mvh

 

Magnus

Link to comment
Share on other sites

Den militære RA ammunisjonen er uansett for hissig for Lugeren. Pakkene var gjerne merket med advarsel mot å bruke dem i P08, P38 (og Browning HP).

Kan skyte normalt ladet ammunisjon, bare styr unna +p, nato og annen hardt ladet ammunisjon. Den er ikke så pinglete i kosten som noen hevder :winke1:

Link to comment
Share on other sites

FFV. Men den som kommer fra RA ville jeg også hatt betenkligheter med å stappe i Lugeren (eller de andre eldre pistolene) da jeg eksempelvis merker forskjell i en av tupperware-pistolene mine kontra "vanlig" ammo.

 

Når du nevner det, erindrer jeg forskjellige pakker. "For pistol" hadde 8 skudd i pakningen, mens "For maskinpistol og pistol" hadde 32 eller 30. Husker ikke helt.

 

RA/FFV virker mye mer kvassere og det jeg husker ble fortalt i forsvaret, var at den 9mm-ammoen i forsvaret var beregnet på maskinpistol og ikke håndvåpen (bortsett fra tupperware). Har skutt ganske mange tusen skudd med nato 9mm og den sparker mye mer enn for.eks Selleri&Brokkoli-ammo.

 

Feelingen jeg har er at til Lugeren bør man bruke kvalitetsammo og ikke nato man rasket med seg fra "jobb".

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder FFV produsert ammo merket med 9mm Skarp og den omtalte advarselen er jeg enig i at den er uegnet i Luger.

Men Raufoss ammo merket med "for Pistol" og FFV produsert ammo merket med Parabellum så har jeg ingen betenkeligheter med

bruke den i Luger, dette er svak god og presis ammo.

 

RA ammmo for Pistol og for pistol og Maskinpistol ble levert i 16skudds pakninger.

Forsvaret har også hatt store mengder Svensk M/39 ammo levert i 50skudds pakninger og Svensk M/39b pakket i metall ladeskinner

for MP-45 og Suomi med 36skudd pakket i papp.

Link to comment
Share on other sites

FFV produserte ammo merket Parabellum beregnet på Walter Luger Browning og lahti og ammo merket Skarp beregnet for Steen,

MP-38 / MP-40, og Suomi begge typer.

Forøvrig så er en stor negativ sak med RA 9mm ammo er at den i hovedsak har korusive hetter med unntak av de aller siste

produksjons årene, noe som medfører mye pussing straks etter bruk.

Link to comment
Share on other sites

Joda.. det stemmer at det var ammunisjonen fra FFV som var merket med advarsel for bruk mot P08, P38 og Walther HP.

Det samme gjelder forøvrig ammunisjon fra IMI og GFL. Men også noen bokser fra Raufors var merket med advarsel, da utenpå bulk pakningen for MP ammunisjon.

 

Raufoss startet produksjon av 9mm til forsvaret i 1948 og avsluttet på slutten av 60tallet/begynnelsen av 70 tallet. Før den tid var det ett mylder av ammunisjon som ble brukt, Tysk, Svensk, Engelsk (dårlige greier..) og amerikansk.

Ammunisjonen laget spesielt for pistolene P08, P38 og Browning HP var produser av Geco merket med "Parabellum".

 

attachment.php?attachmentid=15014&d=1285224933

 

Forresten.. de som er interesert i denslags, bør se om de får tak i bladet "Bulletin" fra SARA (Scandinavian Ammunition Research Association).

Blad #79 2002, #81 2002 og #84 2003 omhandler 9mm patroner brukt i norge.

Link to comment
Share on other sites

Begge typer GFL ammo og begge typer IMI ammo var i kraftigste laget for Luger det har du rett i spesielt hard var IMI med butte kuler.

Men ingen av de 10 tusener av pakker med denne typen ammo jeg har sett har vært merket med advarsel.

Bulkpakket MP ammo fra Raufoss har jeg aldrig sett i systemet, så den kan jeg ikke kommentere.

9mm. Geco med butt prosjektil ble i sin tid innkjøpt av Luftforsvaret for bruk i deres Walter P-38 med alu ramme, hær og sjø brukte FFV og Geco produsert Parabellum amunisjon med standard prosjektil.

Geco med butt prosjektil var i mange år den foretrukkede amunisjon for alle konkuranseskytere med tilknyttning til forsvaret, da

den var fantastisk presis.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...