Jump to content

Erverv av IzhMash Tigr/Dragunov SVD til jakt


Ei tohi varjata

Recommended Posts

Ja, jeg vet det er blitt tatt opp før og jeg vet at jeg kan søke. Det har jeg også gjort. :wink:

 

Det ser ut til at Tigr/SVD bare er lovlig til praktisk skyting, selv om DN har godkjent den til jakt. Er det altså klin umulig å kjøpe den til jaktbruk?

 

Er klar over at Molot Vepr i forskjellige utgaver er lovlig til jakt, men det er langt i fra den samme riflen - helt forskjellige mekanismer. Vepr er basert på AK/RPK, SVD/Tigr har sin egen mekanisme. Dessuten så er ikke 7,62x54R-utgaven av Vepr å finne her i landet..

Grunnen til at jeg kunne tenkt meg en SVD/Tigr er nettopp at den er kamret for 7,62x54R, den har sideskinne og også tommelhullsstokk. Når det gjelder Vepr så velger du enten jaktstokk og sideskinne, eller tommelhullsstokk og toppskinne.. jaktstokken ser ikke særlig pen ut, og toppskinnen er jeg skeptisk til.

 

Her er forøvring en Tigr slik den selges i Spania - tror den som ble solgt på Finn manglet flammedemper, og det fremre siktet satt helt framme ved krona.

dysequipmentos_tiger_kit1.jpg

Og her en Molot Vepr Super:

Kalaschnikov.Molot%20Vepr.903462681.jpg

 

For en tid tilbake så var det en kar på Finn.no som solgte en Tigr. Den var visstnok registrert som jaktrifle, riktignok oppgitt som .308Win, og selger ville vel ha rundt 12-13 lapper for den med tre stokksett, ett par sikter og noen magasin.

Så mitt spørsmål blir: har den altså vært tilgjengelig for erverv til jaktbruk tidligere? Og er det 100% umulig å få tak i den til jakt?

Link to comment
Share on other sites

En antagelse fra min side ifht. det siste spørsmålet: Blir nok fort avvist med henvisning til formuleringen om halvautomatiske våpen av militær karakter.

Den har nok aldri vært lovlig tilgjengelig som jaktrifle, men det har skjedd mange slike glipp i årenes løp, vanligvis som følge av manglende kompetanse rundt omkring på politikamrene. Jeg vet om bl.a. FN FAL, HK-91 og AR-15 kjøpt på 80-tallet og registrert som jaktrifler, uten at jeg skal si noe sikkert om eierne av disse fortsatt besitter dem.

Link to comment
Share on other sites

Er nettopp det jeg tenker setter en stopper for det, HP.

 

Hvorfor en SVD er farligere eller skumlere enn en Molot Vepr forblir et mysterium. En H&K SL7 er like skummel som en Walther Gewehr 43.. uten at det gjør den ulovlig.

 

Dersom argumentet er at den har blitt brukt i krigføring så kan man vel stille et spørsmål om bruk av Mausere er moralt og politisk korrekt, da de var noen av de mest brukte våpnene under 2Vk. Hvorfor en manuell rifle brukt i militær rolle er unntatt fra den "militær karakter"-farsen er litt søkt. Virker som at hele dette begrepet er noe som ikke kan beskrives på papiret, men derimot at de som bruker det som et argument får lov til å definere det akkurat som de selv vil.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor en SVD er farligere eller skumlere enn en Molot Vepr forblir et mysterium. En H&K SL7 er like skummel som en Walther Gewehr 43.. uten at det gjør den ulovlig.

Dersom argumentet er at den har blitt brukt i krigføring så kan man vel stille et spørsmål om bruk av Mausere er moralt og politisk korrekt, da de var noen av de mest brukte våpnene under 2Vk. Hvorfor en manuell rifle brukt i militær rolle er unntatt fra den "militær karakter"-farsen er litt søkt. Virker som at hele dette begrepet er noe som ikke kan beskrives på papiret, men derimot at de som bruker det som et argument får lov til å definere det akkurat som de selv vil.

Er på ingen måte uenig med deg, mine betraktninger over går bare på hvilken respons du kan forvente fra polititet og hvordan den som var annonsert på finn kan ha sluppet gjennom.

Hvorvidt jeg selv ville hatt en SVD til jakt er en annen sak, men hva jeg vil og ikke vil ha burde ikke diktere hva du får lov å bruke. Selv kunne jeg godt tenkt meg å prøve en SVD på langholdsskyting. Fikk klå litt på en rumensk versjon i .308 hos en forhandler i Danmark, og jeg har hatt fingrene i langt mer frastøtende saker :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde også lyst på en Tigr da jeg hadde spillt litt for mye Operation Flashpoint i min barndom.

Hva er årsaken til at du ønsker en slik jaktrifle? En 16-åring på hjortejakt med et slikt våpen ville nok blitt en snakkis i lokalmiljøet.

 

Skrev det vel i OPen, men kan godt fylle litt ut for å dempe den "heftig kul børse fra Red Dawn, a'!"-faktoren. Ser godt at det kan oppfattes litt på samme måte som at andre som spiller for mye Call of Duty går på XXL og spør hva en MØR koster.

 

Først og fremst så er den kamret for 7,62x54R. Har en Mosin stående i skapet her, og det ville vært kjekt med ei anna rifle i samme kaliber. Sparer litt der på å kjøpe store kvanta 7,62x54R som brukes i begge. Da er det litt mer attraktivt å lade, også. Selvsagt så finnes Molot Vepr i nevnte kaliber, men det ser ikke ut til at Artemis tar inn disse utgavene.

 

Den har sideskinne, så det er mulig å bruke en hel rekke forskjellige sikter (både kikkertsikter type PSO og POSP, rødpunkt type Kobra, sirkel+rødpunkt type PK-AS) uten å måtte montere en QD-montasje. Du flipper over hendelen på siden, drar siktet rett av og så monterer du et nytt. Er en av de løsningene som holder best "zero", også. I tillegg så sitter siktene litt høyt oppe til venstre, slik at de åpne siktene fint kan brukes på kortere avstand.

 

I tillegg så liker jeg utformingen. Stokken passer hånda mi godt. Rifla kan fint brukes til både postjakt og drivjakt samt langholdsskyting på siden. Tofot kan skyves rett på låskassen.

 

Selvsagt er det et ukurant og utradisjonelt valg.. det er jeg klar over.

Akkurat som Mosinen: nesten ingen her til lands har hørt om den, ammunisjonen er ganske vanskelig å få tak i, men likevel så har den sin sjarm og jeg er interessert.

Link to comment
Share on other sites

Regelen om millitært utseende er skikkelig ullen, men kort forklart er det den samme faktoren som gjør at du VIL-HA-EN som gjør at "de" ikke ønsker at du skal ha den, pga hvordan "de" er redd for at det skal oppfattes blant mannen i gata.

 

Jada, vi er alle enige om at den teknisk er akkurat like (u)farlig som en hvilken som helst annen halvautomat, men den portretterer nok ikke helt det imaget vi er avhengige av for å opprettholde almuens gunst ift jakt.

 

edit: hadde forøvrig kjøpt en på dagen dersom det var mulig selv, men har ikke troa.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hvis den ikke står på POD sin liste over godkjente halvautomater, så går det desverre ikke å få kjøpetilatelse på den. Om grunnen er at den er for "militær", Eller at det kommer av at det enda ikke er noen importører som har søkt POD om godkjenning av den vet jeg ikke... Men vil tro det siste...

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Gammel tråd men la gå

 

Sende mail til POD om dette:

 

 

Hei

 

Etter forskrift om "forbudte skytevåpen og godkjente halvautomatiske skytevåpen" § 4 er våpen av typen "Tiger mod 03" godkjent for erverv til øvelses- og konkurranseskyting. Godkjenningen ble gitt etter at våpenet ble kontrollert av Kripos.  Når det gjelder godkjenning av våpen til jakt kreves det, i tillegg til at de grunnleggende vilkår for godkjenning er oppfylt, at Miljødirektoratet (tidligere direktoratet for Naturforvaltning) har godkjent våpenet som egnet til jakt.   Miljødirektoratet har vurdert våpenet og funnet at våpnene har egenskaper som gjør at det ikke kan benyttes til jakt.

 

 

Med hilsen

 

Juridisk forvaltningsseksjon

Politidirektoratet

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...