Jump to content

Såre poter! noen tips?


skruff

Recommended Posts

Hei

 

Lurer på om det er noen som har tips til hva man kan gjøre for og forebygge/unngå såre poter ved flere dagers jakt, var i sverige i fjord og etter 3 dagers jakt begynnte hunden og få veldig såre poter, sliter av en del hud og noen sprekker. Hundene blir kun brukt på morgen og ingen av de 2 andre hundene hadde samme problemet.

Går en del turer og holder han i aktivitet føre jakten for og se om det blir bedre

 

Noen som har erfaring med sokker i skog? jeg har prøvd 4 forskjellige par jeg har blitt anbefalt og teipet de med sportsteip osv, men han kommer alltid barbeint til slutt=)

 

Takk for alle svar.

 

Lars

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Sliter selv med noe av dette med en av mine hunder. Sokker har vist seg å være forbruksvare her også :-(

 

Derimot har jeg hatt stort hell med en potesalve. Huaker ikke navnet i farta, men er en grønn boks. Bruker man den hver gang man er ute så hjelper det mye :smile:

 

 

 

Sent from my GT-S5690 using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Av langtids forebyggende tiltak er å la hunden gå på grus, og smøre med potesalve. Veldig fint om man har litt grov grus i hundegården (om man har slik), eller på gårdsplassen. Altså der hunden oppholder seg når den er utendørs. I tillegg gå/jogge/sykle med hunden på grus.

Smøre med jevne mellomrom og ved behov. Grønn boks som er nevnt, har vi også god erfaring med. Om hunden slikker av salven, kan man ha på om kvelden og sette på sokker om natta.

Dette opparbeider gode poter.

 

Forebyggende under jakta er å smøre om kvelden. Det holder potene myke, og gjør at de ikke så lett sprekker. Samme her, om hunden slikker det av så sett på sokk om natta.

 

Om skaden er skjedd, gjelder bare sokker (etter vår erfaring).

Vi bruker cordura-sokker om sommeren, med borrelås, og de går ikke over håndledd/ankel. Vi bruker ikke tape i det hele tatt. Stram borrelåsen hardt. Nesten så hardt du klarer. Jeg lærte teknikken fra en utøver i trekkhundmiljøet, og man stopper ikke blodtilførsel så lenge hunden er i aksjon. Ved pauser på mer enn 5 minutter må borrelåsene tas opp. Se over sokkene med jevne mellomrom når hunden er innom.

 

Lykke til!

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

takker for svar, den grønne boksen dere snakker om har jeg og den brukte jeg i fjord under jakten, kunne sikkert vært flinkere til og smøre om kvelden men det skal jeg gjøre i år=) hunden går i hundegård med belegningsstein på dagtid, skulle tro dette var bra for potene?

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror belegningsstein blir veldig jevnt, og dermed ikke herder potene så godt som grus.

Flere jeg har hørt om går bort ifra f.eks sement i hundegårdene til fordel for grus, nettopp av en grunn. Skulle tro at det ble omtrent det samme med belgningssteing. MEN, man kan jo ikke gjerne rive opp ett gulv av belegningssteing i hundegården!

Sørg for å få trent hunden på grusvei i tillegg.

 

Jeg må få påpeke at det jeg har skrevet er kun egne erfaringer og meninger. Absolutt ikke noen fasit på noe som helst.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Derimot har jeg hatt stort hell med en potesalve. Huaker ikke navnet i farta, men er en grønn boks.

Det høres ut som Fyra Ess Hundsalva, et svensk produkt. Har ikke hatt slitasjeproblemer på barmark med bikkja mi, men bruker dette forebyggende under visse snøforhold på vinteren for å hindre ising mellom tærne på bikkja.

Link to comment
Share on other sites

Spenefett er glimrende visstnok. Det fåes kjøpt på felleskjøpet og er en svært billig variant. Imidlertid har vi ikke brukt dette selv.

Vi brukte en type fett engang som var veldig stivt. Dette trakk ikke inn i poten uten at det var veldig varmt. Og om vi brukte det for å hindre snøklumper, så ble det så stivt på poten at det ble skrelt av med en gang.

Vi bruker denne: http://www.hundepoter.no/products/potesalve-kennel

Jeg tror nok du får den billigere enn dette, men det var det første jeg fant via google....

Den lukter ikke godt, men man venner seg til det. Den er myk og trekker godt inn i potene.

 

Når det gjelder sokker, så bruker vi denne:

http://www.seleverkstedet.no/produkter/hundesokker/cordurasokker

I skog bruker vi den vanligvis bare dersom hunden har sår i poten. Vi har ikke behov for det ellers i skog. Men sokkene sitter godt også i skog.

Vi bruker det også dersom det er snø som begynner å klabbe seg i hårene mellom tredeputene. Vår erfaring er at potesalve/labbefett fort blir slitt av under slike forhold, og ikke gjør nytten. Vi gidder ikke å drive å klippe imellom tærne og styre, men trer på sokk istedet. Enkelt og greit. Noen ganger bruker vi da også sokker i fleece, dersom snøen er så kald at sokken ikke blir våt.

Når vi jakter på fjell med mye skifer, bruker vi sokker hele tiden. Har opplevd at hunden skar opp poten på slikt etter to timers slipp, og tar ikke sjansen. Skifer står rett opp i reinmosen som kniver, og sokkene er stort sett utslitt etter en dag. Da er det rifter alle steder i sokken.

Vi mister en sokk i ny og ne. Anlagsvis en pr. dag i gjennomsnitt. Det være seg fjell eller skog. Vi kaster fler sokker fordi de er utslitt.

Dra til borrelåsen, og sokken sitter. Men husk å ta av sokker i pauser over 5 minutter.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Blåser opp denne tråden igjenn, har jo blitt en del jakt siden sist jeg skrev på tråden og såre poter er fortsatt et stort problem!

Jeg smører før og under jakta, bruker sokker men virker ikke som noe hjelper? virker som hunder generellt har dårlige poter, det slites mest på hjørnene av potene, og av en merkelig grunn har han slitt sår oppe på potene også? Alle tips mottas med stor takk :)

Link to comment
Share on other sites

Kan høres ut som du er plaget mer enn de fleste. Jeg har ikke noen god erfaring med potesokker på barmark, men bruker det alltid om vinteren spesielt på ski. Det jeg ville gjort hvis bikkja var så plaget på barmark var å smøre tykt på om kvelden mellom jaktdagene og ta på ham potesokker så den ikke griser så voldsomt. I tillegg passe på å sykle med den på grusveier før jakta for å herde potene mest mulig. Også da ville jeg smurt godt mellom øktene. Tror du må satse på kombinasjonen av herding og behandling.

Link to comment
Share on other sites

Vet det er del som har god erfaring med fôring med rå laks for å forebygge. Gir myke lakserøde poter(om de er lys i utgangspunktet).

 

Har støpesand innblandet singel i hundegården, fører stort sett med påfør: vom og hundemat og fet fisk som tilleggsfor. Har aldri opplevd såre poter på min hund.

Kan nok også ha sammenheng med at grønlandshund ikke er "dispinert" for poteproblemer fra naturens side.

Link to comment
Share on other sites

Med så alvorlige problemer over en så lang tid så hadde jeg dratt til veterinær med kompetanse på hudproblemer.

Jo lenger bikkja går med dette jo mindre sjanse er det å få fiksa det!

 

 

Har vært i kontakt med vetrinær som ikke har gitt meg noen gode svar, men er nok en god ide og prate med en spesialist innen hud/poter

 

Hvor lang tid tar det for potene blir slitt?

Hva forer du med?

Hvor lang tid tar det for hunden ikke er sår lengre.

Er hunden i normalt hold. Bra pels. Ingen flass osv?

 

Jaktet 4 timers økter +- 3 dager i strekk og da begynnte potene og bli såre, spseiellt på hjørnene av poten, han sliter også vekk en stor del av det ene laget under poten, det går jo litt tid føre sårene gror, er veldig ivrig skogsfugljeger så dette er veldig frustrerende. :P Hunden får proplan til daglig, og har ingen allergier(sjekket hos vet) han har vel normal pels for rasen(Gordon setter) og flasser litt når han stresser :)

Link to comment
Share on other sites

Om det er litt skarpt, så kan en fort få poteproblemer med den belastningen du nevner.

Men om du bruker potesokk som sitter på og er like hele etterpå, og fortsatt får problemer, så må din hund være unormalt plaget.

At det er ett "flak" som slites av hele tiden, kan være ett problem. Slike skader har lett for å komme igjen på samme sted.

Sår oppe på poten har jeg aldri sett, må vel være at den slår poten borti noe når den løper...?

 

Søk hjelp hos veterinær som er spesialist på dette.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Kjøp de knall orange nylon/cordura sokkene som trekkhundfolket bruker. Festes med borrelås, detter ikke av. Bruk dem før hunden er blitt sårbeint, og ha med nok. De slites ut etter en dag hvis det er kjipe forhold. Som feks Jotunheimen/Rondane. Funker utmerket på barmark.

Men viktigst; tren opp potene på grus, bruk potefett profylakstisk.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
  • 2 months later...

Ser det allerede er nevnt, men jeg har veldig god erfaring med å fore med rå laks. Ikke fullfore, men bruker laks som tillegg. Mine hunder får myke og svakt rosa poter. Ikke hatt problemer med potene.

Mener å huske at hodet til en laks på rundt 4 kg dekker en dags energibehov. 

Link to comment
Share on other sites

Trekkhundene bruker vel ofte to par sokker, i vertfall om vinteren. Fleece under og lerret over.

husk at såre poter er som sår.  så hvis dere smører på noe som virker om kvelden vil de lettere hele over natten og ha mer å gå på dagen etter.

Ellers er det sikkert omega3 som er fellesnevneren på mye av de diettforslagene. min hund begynner å bli gammel og litt stiv. Tror det hjelper at jeg gir den en dæsj tran på tørrforet.

Link to comment
Share on other sites

Arrest meg om jeg bommer her. Potesokker er så vidt jeg har erfart ikke noe som brukes for å forebygge skader. Da tenker jeg på lang sikt. Potesokker bruker fortrinnsvis der man regner med at det vil bli skader på grunn av underlag/føre.

Kosthold og ernæring betyr mye mer enn sokker for hundens helse i det lange løp. Tror de fleste hundekjørere, hundeeiere osv. Drømmer om den perfekte oppskriften på hvordan få så gode poter at man slipper unna problemer. 

Så langt har jeg bare funnet 2 løsninger:

1: kosthold som inneholder en del laks. Enten fersk eller olje av god kvalitet. 

2: velge hund med omhu. Noen raser er mer plaget enn andre. Jeg har grønlandshunder. De er ikke plaget med poteproblemer.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 years later...

Høy kammervenner.

 

Løfter tråden med håp om svar.

Er frustrert eier som får vondt av dreveren som har stor jaktlyst men skjøre poter.

 

Vetrinær er forsiktig med svar om det ene eller andre.

Så håper noen har svar her?

 

Muligens allergi, muligens kronisk tilfelle. Aldeles dårlig samvittighet om sokken ramler av hvertfall..

 

Prøvd å løpe på grusveier og div, men blir bare forringet.

Tenkte det kunne være betongstøv i hundegården som gjorde at det etset. Men tiltak av poxy (jotun?) Gulv maling har ikke heller hjulpet.

 

Han er 4 år og det er 3 sesongen 5 dette er tilfelle.

Noen som har svar og kan bedømme hva det kan være?

 

Her er noen bilder.

 

 

 

20190908_190001.jpg

20190908_190007.jpg

20190908_190013.jpg

20190908_190025.jpg

Edited by JPSogS
Link to comment
Share on other sites

Der ser mye likt ut som vi opplevde.

Det ble til slutt konstatert problemer med leveren på hunden ved ultralyd.

Nå trenger det ikke være denne diagnosen på din hund, men du kan jo forhøre deg med Vet.

Vi gikk igjennom veldig mange undersøkelser, prøver, behandlinger før endelig diagnose ble stillt. Jeg husker ikke det medisinske navnet på diagnosen, men kan sikkert grave det frem om det har interesse.

Link to comment
Share on other sites

Dessverre ble det bare verre og verre til tross for behandling, måtte gå med potesokker ute hele tiden til slutt og det endte dessverre med avliving. Etter min mening gikk det alt for lang tid før rett diagnose ble stillt. Men igjen, det trenger ikke være det samme på din hund, men forhør deg med din vet. En ultralydundersøkelse av leveren er ikke så kostbar og enklere enn vevsprøver for hunden sin del.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...