Jump to content

Rådyrhagl kal. 16


Ilatad

Recommended Posts

Tungsten-Matrix er etter min mening bedre enn hva bly var. Egenvekten er den samme, og plastlegeringen gir bedre inntregning pga mindre friksjon i pels og vev.

 

Det er et kryssningspungt et sted mellom ladevekt-trykk-haglstørrelse-utgangshastighet og inntregning. Det varierer sikkert litt mellom patrontyper, men ligger ofte rundt norsk nr. 4. Det betyr at du ikke får bedre inntregning om du bruker grovere hagl, bare dårligere dekning.

 

Dermed kan det godt hende at de 5'erne er perfekte!

Link to comment
Share on other sites

Nope, ikke nr 5. Bruker Kent TM nr 3 i 12/70, 36grams ladning, til rådyr. Kjøpte de i utgangspunkt på anbefaling av en kar hos Landrø, har aldri sett grunn til å teste noe annet (har ikke testet "grensene" på denne ettersom jeg er en temmelig middelmådig hagleskytter) ettersom denne gjør jobben og vel så det for min del.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Skaut et rådyr forrige helg med eley bismuth BB i 16/70! kan ikke si anna enn at det er noe forbanna driiiiiiiit! skaut på ca 15-20m, haggelet røss utover gårdsplassen når jeg flådde, mesteparten blei bare liggende under skinnet.! Jeg vil tru haggelstrl. 3 må væra nært optimalt i forhold til fart, anntall haggel og dekning, uten å ha fått prøvd det enda, eller er noen ekspert på feltet, men har sett samma resultat som jeg hadde med andre bismuthpatroner også!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...
  • 9 months later...

Hei,

 

Om du er glad i Bismuth finnes det Eley 16/70 BB, men den er ikke god nok etter min erfaring. På vinterstid sprekker hylsene i munnen (flere feilkilder her), gir lav hastighet og sprø hagl. Har testet både på dyr og vått avispapir.

 

På vinterpels over 20m er jeg skeptisk. Du bør nesten lade selv. Jeg lader selv med meget heldig resultat. Artig er det også.

 

Nordskog har agenturet til Gamebore/Kent i Norge. Forhandlere som har Nordskog som leverandør, bør få tak i TM 16/70 #5. Denne har jeg skutt rype, due og orrfugl med selv. Er mer fornøyd med TM enn Bismuth generelt. Både i kaliber 12/70 og 16/70. Til rådyr er #5 meget marginalt på vinterstid, mener jeg. Har felt rådyr med TM #1 og #3 i 12/70, noe som gikk helt topp. Lengste hold var 26m. Da satt haglene i skinnet på motsatt side.

 

Skitt jakt!

 

slb

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar.

 

kal. 16 er strevsomt med tanke på ammunisjon :? Har litt Eley bismuth ammunisjon i #4 liggende, men jeg har ikke helt trua på at den feller et voksent rådyr. Hvordan ville du vurdert denne opp mot TM #5. Ser for meg at #2 eller #3 ville vært optimalt, men ikke lett å anskaffe!

 

Utfordringene du nevner i forhold til 16/70 BB, vil dette også gjelde bismuth i mindre hagl?

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen,

 

Bismuth #4 har jeg felt ryper og orrfugl med, samt duer. Denne fungerer til denne typen vilt. Utfordringen med kal 16 er mtp. ammunisjon til de størreviltartene. Bismuth #BB fungerer sikkert greit nok til det meste av de større artene, men i mitt våpen er ikke skuddbildet tett nok på papp. Jeg skulle ønske meg #3 i TM til kal 16, men det blir nok med drømmen. Tror ikke den produseres.

 

Hevder ikke at jeg sitter på fasiten, men Bismuth er ikke noe jeg stoler 100% i rådyrsammenheng. Stillestående rådyr godt under 20m er sikkert ok, men da er det mange jaktsituasjoner som går bort.

 

PS: Jeg skyter ikke på rådyr over 30m med hagle, da sjalter jeg over til rifleløpet.

Link to comment
Share on other sites

Et godt råd, fra en gammel rådyr jeger med hagle og cal 16. 4mm hagel og grovere,kan du legge bort med en gang 8)

 

Dette høres jo nærmest hedensk ut for meg som hele tiden har ment at US Nr.2 er det minste man kan anbefale på skogsfugl, og at BB er i underkant til rådyr...og det var i gamle dager da blyhaggel var det eneste alternativet.

 

Så traff jeg en fyr som hadde grepet i feil lomme da han skulle skyte rådyr nummer 2 i drevet, stappet inn en rypepatron med 7'er haggel, og opplevde at rådyrgeita gikk ned i smellen og ble liggende. :shock:

Senere traff jeg harejegere som kom drassende hjem med harer hvor det ikke var et eneste haggel som hadde gått inn i brysthulen...

 

Kanskje er det likevel noe i den gamle filosofien om at haggelladningen dreper ved at sjokkeffekten "slår ihjel" dyret, og ikke ved å punktere vitale organer :?:

 

Jeg måtte en gang avlive endel katter, og da merket jeg meg at de som ble skutt med grove haggel enten hadde en viss fluktstrekning eller ble liggende og sparke, mens de som fikk en ladning leirduehaggel ble liggende på skuddplassen.

 

Jeg skal ikke si noe sikkert, og vet ikke om jeg tar sjansen på å prøve ut teorien, men... :?

Link to comment
Share on other sites

Tror det er noen myter ute å går, om hva som var effektivt på rådyr med blyhaggel. En tidligere bekjent, som regelmessig skjøt 12 -16 rådyr pr. år, skøt de fleste med hagle. Og så lenge han konsekvent på hold under 20 meter, hadde han kun Norsk nr. 5 i hagla. Og rådyrene gikk alle ned i "smellen". Og han hadde forsøkt alt fra "buckshot", til finere hagl.

 

Men hva anbefaler da de, som har erfaring med eks. tungsteins hagl?

Link to comment
Share on other sites

Avlivet ein råbukk(med rifle) under eit ettersøk for 2 år sidan

Denne blei skote med kal.12 bismuth bb haggel på ca 22 meter,rådyret var relativt hardt skadd med bismuth haggel i hodet og hals

Bismuth haggel hadde ikkje gjenge inn i skallen,men hadde stoppet opp og hadde nærmest smuldret opp når dei traff hodeskallen.

Dette er riktignok eit enkelt tilfelle,men det holder for meg,eg kjem aldri til å bruke bismuth!!!!!!

Tungsten har forøvrig veldig god erfaring med på rådyr

Link to comment
Share on other sites

En av hovedforskjellene mellom de forskjellige eley vismuth patronene, er forladningen. De har plast, filt og plast som råtner bort i sola.

Test hva som går bra i akkurat din hagle, men det aller viktigste ved kjøpt av eley vismuth er at du kjøper nye, de gamle er plaget av problemene som er nevnt i denne tråden. Dette er nok spesielt viktig i kaliber 16, da butikker selger mindre av det, og da nødvendigvis gjerne har eldre lager.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Etter litt undersøkelser viser det seg at Villmarksbutikken på Jessheim har Elay Grand Prix 16/65 26.5gram-BB-4,1mm. Etter hva jeg kan skjønne er disse 0,3mm større en standard #2. Så ikke umulig jeg kjøper inn en pakke.

 

Søket etter alternativer til bismuth i duganes størrelse for kal.16 fortsetter utover høsten (dog lite optimistisk)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Nå som bly er tilbake i hyllene har utvalget av ammunisjon for kal.16 blitt noe helt annet.

 

Har testskutt Rottweil HV nr 4 og 3 og de gikk strålende i gamlehagla. Andre som har erfaringer med noe av det "nye" på markedet?

 

Ser frem til å lufte gamlehagla noen turer mens været fortsatt er passe tørt

Link to comment
Share on other sites

Lader det meste selv, men har skutt to orrhaner med Winchester Superspeed #4, virket veldig bra.

Disse er for øvrig veldig lik dem jeg har egenprodusert. B&P wad og cheddite hylse.

Har også prøvd Rottweil special 16 F #7 på rype, ravn og kråke.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...