Jump to content

Tråden om røyking av kjøtt


Mauser68

Recommended Posts

  • 4 months later...

Jeg er helt ny i faget, og vet ikke om jeg kupper tråden. I tilfelle – Sorry.

Har bygd meg en røykovn, og tenkte å prøve. Og da har jeg et par spørsmål.

 

Har bygd meg en ovn av et gammelt brusskap med to glassdører. Har delt det, og skal røyke kaldt nede og varmt oppe. Røyken kommer fra en liten røykgenerator.

 

Varmrøkte ørretfileter i går, og det ble en kjempemiddag.

Nå tenkte jeg å prøve meg på Bacon. Jeg har oppskrift på salt lake, men…….

 

Er det andre krydder jeg kan blande i laken for å få en god smak?

Og hvilken type ved bør jeg bruke til røyken?

 

Er takknemlig for gode råd. Jeg trenger sikkert noen av dem framover, og håper noen av Forumets eksperter er velvillige.

 

Hilsen en spent grønnskalle som går av med pensjon om en måned.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hholm1, normalt tilsett ein ikkje saltlaken andre krydder, iallefall ikkje som eg har høyrd om. Bacon er så mange ting, eg likar bacon godt salt. Ein et normalt lite av den, så den kan godt væra litt fråspark i spør du meg. Vanlig butikkbacon er stort sett sorgens, den er blaut, full av vatn og du får problemer med å sprøsteike den på normalt vis.

Eg brukar stort sett å salte ei heil svineside, som eg deler opp i ruter på ca 30x30 cm. Eg tørrsalter dei i ca 1.5 -2 døgn, men då blir det salt, så det er sagt. Eg er usikker på tida med lake, det er avhengig av kor kraftig laken er, men hvis du kjenner på flesket, så kjenner du når fuktigheita blir dratt utav kjøttet, og ein får ein hardere konsistens..

 

Normalt blir det brukt orr/older til røyking her til lands. Men eik, bøk og sprake/brake kan brukast også, det er avhengig av kva ein røyker. Til fisk, spesielt ørret og laks, så er gjer sprake ein fin smak synst eg.

Eg bruker spon av orr når eg røykjer, og er det ørret eller laks, så tar eg litt fersk sprake og hiver på innimellom...

Link to comment
Share on other sites

Min far lager hvert år store mengder saltet/ røykt mat til familien. Han har en rimelig stor røykkasse på pipa på hytta. Der blir det røykt torsk, hyse, storsei, makrell, laks, elgsider, reinsider og boger, bacon og sikker mer jeg ikke kommer på.

Torsk, hyse, sei og laks kaldrøykes. De tre første kokes som middag.

Elg og rein kan gjerne få litt temperatur, da kjøttet kokes uansett, gjør ikke det noe.

Tror gjerne at bacon heller ikke blir helt kaldrøkt, men at det blir litt temperatur her og.

Alt han lager der er helt fantastisk mat, og det er kamp om å få disse delikatessene i frysern om høsten.

I fjor til elgjakta tok jeg med noen kilo sik vi røykte på pipa der. Den ble kjempegod den også.

Det er mye kjøtt som kan røykes og kokes istedet for å stå å reinskjære for å lage deig av. Når det kokes ramler det av bena av seg selv.

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar.

 

Jeg synes heller ikke om butikkbacon. Lite røyksmak og lite salt.

Jeg har nå allerede gjort en liten test. Lakesaltet og røkte ca ½ kg-stykke. Det ble godt men altfor salt.

Kan det være fordi lakeoppskriften sikkert var ment for et stort stykke?

Og saltet i 5-7 dager. Jeg lot det få 7.

Det at kjøttet blir hardt når vannet er trukket ut, vil det si at man kan avslutte saltingen straks det blir hardt?

 

Nå skal jeg prøve å tørrsalte.

Strø godt med havsalt under og over, og ligge kaldt i ca 1.5 -2 døgn?

 

Høres kanskje dumt ut men….. Sprake/brake, er det einer?

 

Mange takk fra en grønn fersking.

Link to comment
Share on other sites

Ser at faren til Mauser68 bruker et kjøleskap som røykeri.

Min far bruker et kombiskap, (kjøle/frys) som røykeri.

Han har laget hull mellom "enhetene" , samt i toppen slik at røyken kan sive ut. Og så bruker han et metall spann i den nedre delen.

Fyrer opp til det brenner bra, for deretter legge på med einer og bjørkespon.

Så "dreper" han flammene med en skiferstein og setter spann og skiferstein inn i nede del.

Dette gjør han 2-3 ganger , alt etter hvor mye røyksmak man vil ha på kjøttet. (forsøk litt forskjellig her)

Det er viktig at kjøttet har hengt minst ett døgn til tørk, før man begynner.

 

Har røyket elg, hjort og reinkjøtt, samt laks i dette "røykeriet med meget godt resultat.

I allefall setter de andre på jaktlaget pris på produktet.

 

Ett slikt røykeri er lett å lage, men er jo ikke sååå fint som noen av de som er avbildet inne på tråden.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nå allerede gjort en liten test. Lakesaltet og røkte ca ½ kg-stykke. Det ble godt men altfor salt.

Kan det være fordi lakeoppskriften sikkert var ment for et stort stykke?

Og saltet i 5-7 dager. Jeg lot det få 7.

Ouch, 7 dager i saltlake høyrdes litt salt ut ja. Normalt med saltlake, så er den meir effektiv enn tørrsalting, det hadde heilt sikkert holdt med 1 døgn i den laken.. Ellers så er det både fordeler og ulemper med store/små stykker. Men brukar du små serveringsbiter på 10x10 cm, så er vel i grunn det nok å salte det frå morgonen til utpå kvelden igjen, ca 8-10 timar tørrsalt, har du store stykker på ca 30x30 cm, så må du nok ha ca 1,5 døgn, hvis det er tynnribbe, eller 2 døgn hvis det er den tjukkeste ribba du brukar.

 

Det at kjøttet blir hardt når vannet er trukket ut, vil det si at man kan avslutte saltingen straks det blir hardt?

Vanskelig å akkurat sei når kjøttet er ferdig med å kjenne på det. Men eg kjenner stort sett no om eg har vært hard med saltet eller ikkje, på konsistensen. Er det litt hardt, så vatner eg det ut ein time eller to, før eg henger det opp til tørk.

 

Høres kanskje dumt ut men….. Sprake/brake, er det einer?

Det stemmer, kjært barn har mange navn.. :)

 

Ett slikt røykeri er lett å lage, men er jo ikke sååå fint som noen av de som er avbildet inne på tråden.

Det er ikkje eit smykke så sjå på nei, he, he.. I dag har han ein eletrisk røykeovn, ein slags kulegrill liknande, den er ikkje akkurat så fin den heller, men ok. Men om vinteren, så sliter han med å få varmrøyking, og om sommaren, så slit han med å få ting kaldrøykt. Så optimal som kjøleskapet var før, det er den ikkje.. :)

Link to comment
Share on other sites

Høres kanskje dumt ut men….. Sprake/brake, er det einer?

Jepp, helt riktig.

Jeg bruker bare einer til røyking i røykeriet.

Men til lavvorøyka kjøtt bruker jeg bjørk og einer (bjørk uten never)

Fyrer da i et døgn kontinuelig med kjøtt hengende i taket.

 

Når du skal salte flesket legger du det med svorsida ned, strø deretter salt over til det blir hvitt (grovsalt)

 

Jeg pleier la det ligge i 3-4 døgn sån, deretter vatner jeg ut i 4-5 timer (1 time pr saltedøgn)

Kommer litt an på hvor fett det er, hjemmefora gris på 120 kg blir rasende godt bacon... :)

Bør tørkes et par dager før røyking.

Link to comment
Share on other sites

Takk Mauser 68 for god informasjon.

Tørrsalter neste gang, men det blir ikke før om en måneds tid. Først avslutning på jobben, og så ferie.

 

Ser at faren til Mauser68 bruker et kjøleskap som røykeri.

Min far bruker et kombiskap, (kjøle/frys) som røykeri.

og

Ett slikt røykeri er lett å lage, men er jo ikke sååå fint som noen av de som er avbildet inne på tråden.

 

Det er nesten det samme som jeg har. Jeg har et brusskap med glassdører oppe og nede. Da har jeg full oversikt. Har delt i to etasjer med fire-stop, og har kaldrøyk nede og varm oppe.

Røyken lages i en liten røykegenerator, og ledes i rør inn nederst i skapet. Derfra går den gjennom etasjeskillet, hvor den kan varmes opp. Har hatt den i 160 C˚. Kan både kaldrøyke og varmrøyke samtidig. Røyken går ut gjennom pipa på toppen.

Jeg bor i et boligområde med hus på alle kanter, og har vært litt redd for røyk og lukt. Det har gått utrolig bra. Kommer nesten ikke noe røyk ut av pipa. 2-3 meter unna så er all synlig røyk borte.

Link to comment
Share on other sites

Mauser68: tror jeg må melde meg på røykekurs hos deg!

 

Berre du tar med deg stas Mauseren, så eg kan sitja så stryka på den i fanget, så skal eg ta både ein og to leksjonar med deg eg hvis du fer forbi... :mrgreen:

 

Veit ikkje om du/resten har sett det, men her er ein link til tråden min i Portalen her :

 

http://www.kammeret.no/portal/oppskrifter/105-kaldroyking-av-kjot-for-hobbyroykere

Link to comment
Share on other sites

Ser diskusjonen om hvor mye salt man bør bruke på kjøttet før røyking.

 

Selv bruker jeg salte godt med grovsalt på kjøttet. Lar kjøttet ligge 5-8 timer, avhengig om hvor store stykkene er og om hvor "fuktig" kjøttet er. Bruker ikke kjøtt som er tykkere enn 7-8cm fordi det er vanskelig å få saltet til å trekke inn jevnt.

Om du ønsker bruke tykkere stykker, bør man snitte litt i kjøttet og legge salt inni.

 

Blir som oftes for salt på utsiden. Dessuten trekker ikke røyken helt inn.

Lar heller ikke kjøttet ligge i det som etterhvert blir en saltlake, men legger kjøttet på noen planker.

Dette gjør at saltlaken ligger i bunnen.

 

Er vel røyket kjøtt det skal bli, og ikke saltkjøtt......

Link to comment
Share on other sites

Hvis du salter det og legg det til tørk før røyking eit par dager før røyking og et par dager etter røyking, så kjem som regel saltet inn i midten av kjøttet. Men eg trur eg heller ville ha salta lenge og vatna ut, som Egil her skriv, enn å kutte i kjøttet, men sjølvsagt det fungerer jo det også..

Link to comment
Share on other sites

Har prøvd å varmrøyke kvalkjøtt i grillen, gikk bra første gang men venta for lenge den andre så da blei det fryktelig tørt.

Brukte sagmugg av bøk, fikk kjøpt en boks av det på ei villmarksmesse jeg var på for noen år siden men nå får jeg ikke tak i noe sånt mer. Noen som vet hvor jeg kan få tak i bøkespon/sagmugg?

Link to comment
Share on other sites

Er litt usikker på kor du får tak i sånn spon, men det finst nok garantert ein eller plass i leverandører av ting til næringsmiddel industrien.

Men hvis du rett å slett tar eit par greiner av orr/older eller om du må ha bøk, at du får tak i deg dette hos ein trelasthandler, så spikker du fliser av det og har i grillen. Eg kasta den orginal spona til pokkers når eg kjøpte ABU røyken, det smakte rett å slett ramt og pyton.

Etter det, så har eg utelukkande spikka meg fliser av ein orrepinne som eg har liggjande i den boksen min. Det er mykje betre røyksmak av det... Ellers så er det fort at det blir for masse røyksmak...

 

Hholm1, dette er absolutt den rette tråden og poste røykeri i. :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg lovet å legge ut noen bilder av røykeskapet som jeg har laget.

 

Nå har jeg forsøkt i lang tid, men klarer ikke å få lagt dem ut.

Regner med at jeg skal trykke på "IMG" og så legge ut en adresse i midten.

Men hvordan skal denne adressa se ut?

Trenger litt hjelp av noen.

Link to comment
Share on other sites

Ja hvis du laster inn bildet her på kammeret på Galleri, så hvis du går på siste opplasta bilder, så vil du finne bildet ditt der, klikker du på det, så får du det opp i størrelse, og då ligger heile linken til bildet, med IMG klammer rundt. Då merker du den linja over bildet, og klikker kopier og går i tråden her og velger Lim inn.

 

Hvis du har lasta opp bildet på ein annen server, så er det nesten samme måte å gjere det på, klikk på bildet, så det kjem i stor størrelse, kopier den teksten som står oppe der som internett adressa står, ta med alt, til og med bildenavnet og .jpg til slutt. Så kopierer du det inn i IMG klammene i tråden...

Link to comment
Share on other sites

Takk igjen Mauser68.

 

Her er bildene og en liten tekst om dem.

 

normal_rs1.JPG

Slik ser det gamle brusskapet ut. Ribbet for alt utstyr.

 

normal_rs2.jpg

Varmekilden er et grillelement fra en gammel komfyr. Her fant jeg også termostaten.

Til høyre er et avlangt hull hvor røyken kommer opp. Under er en dobbel plate med fire-stop, som hindrer varmen i å gå ned. Denne har hull i venstre side slik at røyken må må vandre til andre siden for å komme inn i varme-boksen.

 

normal_rs3.jpg

Slik ser varmekilden ut. røyken kommer opp i det lange hullet til venstre.

 

normal_rs4.jpg

Her er jeg igang med å delvis kle veggene med noen lister.

 

normal_rs5.jpg

Her er hullet for pipa, og til høyre er ei lita vifte som jeg kan sirkulere røyken med.

Nede i kaldrøyk er det også en vifte. En tredje vifte er plassert på røret som fører røyken fra generatoren til røykskapet. Alle viftene har trinnløs regulering.

 

normal_rs6.jpg

Denne boksen er selve "hjernen". 3 brytere for viftene. Over står den trinnløse reguleringen.

De 2 bryterne lengst bort er trinn 1 og 2 for oppvarming. På veggen over boksen står Termostaten. Den var jeg heldig med, virker helt ned til 50 C.

 

normal_rs7.jpg

Slik ser skapet ut innvendig. Rister og alt på plass. Nederst ser du noe av hullet hvor røyken kommer inn.

 

normal_rs8.jpg

Skapet er kledd med lister, for ikke å få så store hele flater. Listene og den grønne malingen gjør at skapet ikke skjemmer i landskapet, som er hjørnet av hagen

 

normal_rs9.jpg

Her er røykgeneratoren.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hholm1 synst du at du får skikkelig røykesmak av den røykgeneratoren der, altså eg tenkjer på i forhold til det som blir produsert og solgt i butikker ?

 

Synst det var eit meget artig og skikkelig godt tenkt det systemet ditt.. Er berre ein smule skeptisk på sånne generatorer, kontra skikkelig grue med spon eller ved.

Link to comment
Share on other sites

Hei Mauser 68.

 

Nå har ikke jeg noen erfaring med røyking som du vet. Men at jeg får røyksmak på kjøttet er helt sikkert. Mye mer røyksmak enn butikkbacon. Har aldri smakt bacon eller annet som er røkt grue. Kan hende det blir en helt annen røyksmak. Det får jeg nok vite etter hvert.

Baconet som jeg salta så mye, skar jeg opp i tynne skiver, og la dem i rennende vann i ca 4-5 min. Det fjerna saltet som var for mye, men røyksmaken satt ennå i kjøttet. Om enn noe mindre, men mer enn butikkbacon.

Baconet ble helt nydelig det.

Faktisk er det den lille røyksmaken og lille saltsmaken på butikkbaconet, som var årsaken til at jeg fant på å begynne å røyke selv. Saltsmaken kan jo ordnes lett, men ikke røyksmaken. Dessuten er det jo fint å ha noe å drive med når man blir pensjonist.

Men som sagt, jeg har jo ikke noen erfaring, men har lest veldig mye om røyking. Det skal bli ennå bedere neste gang, etter gode råd her på forumet.

Link to comment
Share on other sites

Faktisk er det den lille røyksmaken og lille saltsmaken på butikkbaconet, som var årsaken til at jeg fant på å begynne å røyke selv. Saltsmaken kan jo ordnes lett, men ikke røyksmaken

 

Der er eg heilt 100% einig med deg.. Butikkbacon er bløtt, lite salt og lite røkt. Kort sagt det meste av det eg har smakt frå butikk, ville eg ikkje sendt ned til Kongo med god samvittigheit.. :)

 

Kanskje eg skulle sendt bortover et stykke bacon til deg, så du får sammenligna med ditt, så smaker du om det er forskjell. Hadde vært artig å testa ditt også, for sammenligninga.

Link to comment
Share on other sites

Kanskje eg skulle sendt bortover et stykke bacon til deg, så du får sammenligna med ditt, så smaker du om det er forskjell. Hadde vært artig å testa ditt også, for sammenligninga.

 

Det hadde vært veldig artig, så det må vi gjøre.

Kommer ikke til å røyke mer bacon ennå, men etter ferien setter jeg i gang. I midten av september.

 

Vi får snakke mer om det senere, men sees vel i forumet i mellomtiden.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jeg ser det er flere som benytter seg av gamlehvitevarer til røykehus og lignende...

Så da får jeg vel legge inn min fars variant.

Han bruker det samme 1x1 huset som mange her. Men han har plassert ovnen i en slak bakke ti meter nedenfor røykehuset. Han har da et 10 meters blikkrør med ca. 25cm diameter åpning som ligger fra ovnen til selve røykehuset. Han bruker en vaskemaskintrommel til ovn... Tanken bak det lange røret er at røyken skal bli noe avkjølt før den går inn i røykehuset.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ja nå ber jeg om råd igjen.

For nå har jeg røkt bacon - igjen. Fikk godt fram røyksmaken, men synes den ble litt bitter/syrlig.

Røkte det i 20-25 timer med effektiv røyking, men det lå nok i røykovnen totalt over 30 timer. Ble ikke så mye effektiv røyking om natten. Mest på Or, men også litt Hickory.

Gjorde litt feil med lufttilførselen et par timer. (lite luft)

Kan det være årsaken til litt syrlig smak? Eller er det Hickory som er for kraftig røyk? Eller har det røkt/vært i ovnen for lenge?

 

Mener å ha lest at det ikke er mengden røyk, men tiden kjøttet blir utsatt for røyk som lager røyksmaken. Det kan vel ikke stemme, eller……….?

Link to comment
Share on other sites

Har du lite trekk eller gjennom lufting så vil du få ein litt sur/stram røyksmak. Men eg må sei at den røyketida di virker lang spør du meg. Eg vil påstå at hvis du har ein effektiv røyk, dvs at du ser at det tydelig er godt røykfullt i den boksen din, så er 5-6 timer nok, mulig 8-10 timer på ting som er litt større dimensjoner på enn flesk/bacon.

 

Hickory har eg aldri prøvd å røyke med, men kanskje den gjer ein litt meir serprega røykesmak enn orr.

 

Uansett, eg meinar personlig at hvis du sørger for at det du skal røyke er 100 % tørt utvendig og at du henger det opp ca 2 døgn etter røyking, så vil røyksmaken trekke inn i midten av det kjøttstykket du røyker og du vil kunne bruke mindre tid i røykeovnen/boksen. Prøv dette og sjekk korleis dette blir, så ser du om du er einig med meg.. :)

Link to comment
Share on other sites

He, he, det er godt mulig at det kan være det, men av ein eller annen grunn så peker antennene mine på kryss og tvers av den uttalelsen der... :mrgreen:

 

Altså hvis du har såpass med røyk inni boksen der, med sirkulasjon så ville eg prøvd å minimere den tida..Prøv iallefall med ein plass mellom 5 og 10 timer.. Hvis du henger kjøttet etterpå, eller lar døra i den røykeboksen din stå litt på gløtt i eit par dager, så trur eg det skal funke.. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Lang tid har gått siden sist jeg var på forumet.

Tiden har jeg benyttet godt, og etter hvert fått draget på både bacon og kaldrøkt laks og ørret.

Laksen/ørreten, fileter på 4 - 5 hg., tørrsalter jeg i 24 timer. Bacon tørrsalter jeg i 10 timer på små og 12 timer på større stykker. Røyketid i røykeskapet på både bacon og fisk er 12 timer.

 

Og til Mauser68 og de andre: Rådene deres har vært litt ulike, men jeg har (lyttet) og forsøkt dem, og har nå funnet en resept som passer til mitt røykeskap.

Takk for alle gode råd!!!

Jeg var litt vel ivrig til å begynne med, og det gikk litt fort i svingene.

 

NB!

Det har tatt litt tid å bli kjent med røyking i det hele tatt, og ikke minst røykeskapet/røykegeneratoren.

Det er ikke tvil om at denne røyk-generatoren utvikler en god røyk, og setter masse røyksmak på det som røykes.

Har etter hvert utviklet metoder for å få mest mulig røyk ut av generatoren.

Link to comment
Share on other sites

Generatoren lager røyk fra små briketter. Disse brikettene blir skjøvet ut på en "kokeplate" som varmer dem opp til de utvikler røyk. Etter 20 minutter skyves det ut en ny brikett på plata.

 

Jeg kjøpte min fra England: http://www.bradleysmoker.co.uk/shop/

 

Du kan også lese litt her på svensk:

http://www.bradleysmoker.se/products/sm ... erator.php

 

Om du vil vite mer så bare kom igjen.

 

generator.jpg

Link to comment
Share on other sites

Så ut som en kjekk sak den der ja :D

 

Om du vil vite mer så bare kom igjen.

 

Kan du velge selv om du skal kaldrøyke eller varmrøyke?

Finnes det noen i norge som selger briketter?

Utvikler den like mye røyk som et "vanlig" røykeri?

 

Bor i et byggefelt så jeg er litt usikker på om det blir for mye røyk til å lage røyketi her

Link to comment
Share on other sites

Kan du velge selv om du skal kaldrøyke eller varmrøyke?

 

Man kan til en viss grad velge kald eller varmrøyk. Med generatoren montert på et skap vil kokeplata som utvikler røyken være inne i røykskapet. Hvor mye varme som kan oppnås vet jeg ikke. Det kommer an på størrelse på skapet og utetemperatur. Jeg har generatoren stående fritt og har en fleksibel slange på 6-8 meter før den går inn i skapet. Der er det kaldrøyk. Som du ser av bildene tidligere i tråden har jeg et etasjeskille i skapet. Her passerer røyken et grillelement jeg har tatt fra en komfyr, og blir der oppvarmet. Med termostaten fra komfyren kan jeg regulere varmen i det øverste skapet.

 

Finnes det noen i norge som selger briketter?

 

http://www.kystbua.no/index.php?nr=90&idkategori=136 leverer både generator og briketter.

Jeg kjøper mine briketter fra England til betydelig lavere pris.

 

(om noen har eller skaffer seg slik generator så ta kontakt så bestiller vi sammen)

 

Utvikler den like mye røyk som et "vanlig" røykeri?

 

Om du tenker inne i skapet, så er det tykt av røyk der etter kort tid.

Det er viktig at skapet ikke lekker for mye.

Men et "vanlig" røykeri utvikler selvfølgelig mer røyk. Men så er det vel ofte større volum som skal fylles. Dessuten er det nok ofte mer ”lekkasjer” i store rom.

 

Bor i et byggefelt så jeg er litt usikker på om det blir for mye røyk til å lage røyketi her

 

Røyken fra generatoren (tenk deg en slik brikett gløder i 20 minutter) bare siver sakte inn i skapet. På toppen av skapet siver det som er igjen av røyken ut. Det er nesten ingen ting. Er det bitte lite grann lufting i været ser du ingen røyk.

Bor selv i et boligfelt med gang og sykkelvei 3 meter unna og 2 meter høyere. Tror ikke noen har sett røyk komme ut der engang.

For folk som bor i boligfelt er dette en super røykemetode for de som ønsker å røyke selv.

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring er at du får ein finere røyksmak dersom det ikkje er heilt pottetett, men litt lufting.. Dersom den røykboksen genererer så lite røyk at den knapt kan merkast utenfor røykeboksen, so er det kanskje litt fornuftig å tette det litt meir..

Men ein kan få fort litt surere røykesmak av for tette røykjehus.. Litt tilkomst av frisk luft må du nesten ha..

Link to comment
Share on other sites

Skal ikke betvile din erfaring Mauser68.

Innrømmer at generatoren utvikler mindre røyk en vanlig røykeri. Derfor mener jeg det er viktig at skapet ikke lekker, slik at nesten all røyken passerer gjennom skapet og kommer ut på toppen.

Mener selv at jeg får nok tilkomst av frisk luft, og det jeg røyker blir ikke surt.

Har fått utrolig mye skryt av det jeg røyker, særlig laks og ørret.

Lagde og solgte nesten 70 kg kaldrøkt laks/ørret til jul. Og det solgte jeg på smaksprøver.

Link to comment
Share on other sites

Nei eg trur at me i grunn er einige der Hholm1, du har jo lufting på toppen, så det blir gjennomstrømming av lufta, det er det viktigaste. Enkelte tetter igjen røykehuset fordi dei trur at dette vil enten gje sterkare røyksmak eller dei treng ikkje å røyke så lenge. Eg har faktiskt prøvd dette, men det blei ingen suksess.. Og så lenge du har godt resultat og både du og kunder er fornløyde, så er alt vel, det er det viktigeste. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Er det noen som kan hjelpe meg med en måte å kobble mitt varme ellement :?:

 

Jeg har kjøpt meg et 1000w kokeplate ellement av den gamle typen,, som jeg har montert under en gryte som jeg har spon i til varm røyking,

men problemet mitt er at uansett hvordan jeg kobbler den så får jeg bare ut 500w.

 

Når jeg ser under den så har den 4 stk kobblingspunkter som er merket fra venstre 1-2-4-3, jeg pratet med en elektriker og han sa at jeg skulle brokobble 2 og 2 sammen for å få full effekt av ellementet, men jeg får som sagt bare ut 500w og det er litt i det minste laget.

 

håper noen av dere kan hjelpe meg med dette :D:D

Link to comment
Share on other sites

Bruk eit mulimeter å måle resistansen på punktene, for å finne ut kva kontaktpunkter som er kvart element, dei kontaktpunktene som ikkje du får oppgitt ein resistans på er ikkje elementet, så tar du å paralellkopler elementene og vips, så skal du ha 1000 watt... :)

Link to comment
Share on other sites

Bare et par timer med peppermiksen?

 

Hmm....

 

snakket med han som røyker fisk for hele sørlandet (tror de fleste har sluttet med dette merkelig nok) for noen år siden. Han tørrsaltet all fisk, untatt makrell. Den måtte ligge i lake sa han...

 

Noen andre som har røkt makrell med div. krydder?

Link to comment
Share on other sites

Eg har kun laga dette til på "plassen" rett etter eg har fiska makrellen, og det duger greitt det altså. Men det blir heilt klart laga til på andre måter på profesjonell basis. Men prøv, det smaker ikkje ille med fersk makrell som har stått i et par timer med salt og peppermiks iallefall. :)

 

Makrellen skal forøvrig ein være veldig forsiktig med, den tåler ekstremt lite etter den er dratt opp av sjøen. Den bør ligge rund, heilt til ein skal ta den, ikkje legge den i vatn, som med annen fisk, då blir den blaut i fisken.. Sløy den, filiter den og la den ligge litt i tørkepapir før du strør salt og peppermiks på den.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...