Jump to content

Ladedata og kulevalg for 8x68S


boble

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg er iferd med å kjøpe en rifle i 8x68S. Jeg har lenge hatt lyst på noe flattskytende til storvilt og valgte 8x68S litt pga fresk ytelse og litt fordi den er en tanke uvanlig. Og dét er alltid et pluss. :winke1:

 

Bakdelen med et sånt småsært kaliber er selvsagt at tilgangen på rimelige hylser eller fabrikkammo blir dårligere, og jeg bare antar at de kulene jeg har brukt på elg i 8x57IS (f.eks Oryx) kan bli for svake.

 

Er det noen her som har erfaring med hva slags kuler som som passer for elgjakt? Jeg er har lite erfaring med (og lyst til) å lade homogene kobberkuler, og tenke enten 220 grs Brenneke TOG, 200 grs Swift A-frame eller noe i den duren. Er det noen som leverer tomhylser eller rimelig (<30kr smellen) ammunisjon? Og ja, jeg kunne selvsagt kjøpt ferdig Norma med A-frame, men det er jo ikke på langt nær så gøy som å lade selv :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Det er ingen ting galt med en 300-magnum, jeg synes bare det er for vanlig og lett tilgjengelig ;-) Ser dem tett som hagl på banen, så det er sikkert fine kalibre, både Win og Wby og hva de nå er.

 

Jeg, derimot, er så sær at jeg finner glede i å ha et relativt lite utbredt, europeisk kaliber med ytelse mellom 300 og 338 mag et sted, selv om det betyr at jeg bruke tid på å lade selv, ikke kan kjøpe ammo hos G-sport og må spørre andre likesinnede om tips her på forumet :-)

 

For øvrig, takk for gode svar ellers! :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Jeg har endt med å bruke URP opp til 200 grs og MRP for 200 grs og oppover. Og jeg vet at RWS lader med raskere krutt på de tunge kulene.

 

På så lette kuler som 180 grs synes jeg MRP gir et vel stort blaff og det blir fort fullt i hylsa. Men samtidig er det vanskelig å gjøre noe virkelig dumt med MRP ;-)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...