Jump to content

Hvordan begynne å skyte med splitter nytt løp?


skyttern 6,5

Recommended Posts

Noen Youtube filmer om dette:

 

 

 

:mrgreen:

 

 

Liker den siste best her.

 

Har "brekt" inn to nye løp i min karriære, det ene ble skutt inn etter 3 skudd puss osv osv... Det andre løpet dro jeg på banen og skøt ca 15-20 skudd og dro hjem og pusset. Har pr i dag ikke merket noe forskjell på løpene/samlingene.

 

Men ta en skikkelig puss før du drar på banen første gangern hvertfall.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjøt inn mye nye rifle i går, en Tikka T3 i 6,5x55 (Er mitt første våpen og har aldri skutt før hehe.) Kameraten min som har drevet med jakt og konkurranse i årtier bare lot meg pusse en gang før jeg skulle på banen. Så sa han at det er greit å pusse mellom hvert 50. skudd etterpå. Jeg starta å skyte inn til kikkerten satt som den skulle. Så fikk jeg 15mm samlinger på 100m banen. Vet ikke hvor bra det er men gjorde så godt jeg kunne xD

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Ja det er for å hindre rust mens det ligger på lager/transport osv.

 

Det er mye seigere og hvis du skyter med det i løpet kan du ødelegge løpet(trykket kan skade det) pluss hylsa vil ikke klebe i kammeret under avfyring og vil beslaste sluttstykke/låsekasse mye mere enn det skal/bør gjøre.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hylsen blåser seg opp når skudd blir avfyrt, den vil da "klebe" mot kammerveggene. Da vil ikke alt av energi bli ført bak mot sluttstykket. Hvis det er fett/olje i kammeret blir friksjonen mindre å mer kraft vil bli ført bak mot slutstykket. Skyt meg om jeg tar feil!:D

 

Edit: Friksjonen mellom hylse, og kammerveggene.

 

Sent from my GT-I9295 using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hørt og synes det høres fornuftig ut: Pass på og ikke varmskyt løpet når det er nytt, og minst mulig generelt. Med varmt menes at man ikke kan holde rundt løpet med tynne hansker uten at man brenner hånden. Jeg har ingen vitenskapelig dokumentasjon på dette, bare noe jeg har hørt. Stålets egenskaper endres jo ved høye temeraturer. Jeg pusser etter endt skyte økt, og stryker igjennom med en tørr lapp før skyting for og fjerne rest olje.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...
På 19.1.2014 den 20.17, Mas-36 skrev:

Fordi det er ikke lurt å skyte med lagringsfett i løp og kammer :wink:

Gammel tråd det her men jeg prøver alikevell. 

 

Har akuratt kjøpt meg ny rifle og lurte på hva man bruker for å pusse ut dette lagringsfettet. Holder det med tørrpuss eller må man til med midler, eventuelt hva?

Link to comment
Share on other sites

19 minutter siden, Vxr skrev:

Gammel tråd det her men jeg prøver alikevell. 

 

Har akuratt kjøpt meg ny rifle og lurte på hva man bruker for å pusse ut dette lagringsfettet. Holder det med tørrpuss eller må man til med midler, eventuelt hva?

Rødsprit eller våpenrens(avfetting) Da er du helt sikker på at alt er ute av kammer og løp :) Hva har du kjøpt deg? :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...