Jump to content

hva ville skjedd om?


snake

Recommended Posts

7 minutter siden, Röda_Lacket skrev:

Når jeg sier at O/U har kortere teoretisk rekkevidde enn f.eks. en pumpehagle, må jeg ta et forbehold, sikkerhetsavstanden ved en vådeskuddsulykke vil være den samme. Dersom skytteren er et spesielt talent for skyting, er det med en enkeltløpet hagle mulig å strekke holdet ut over det som er forsvarlig på jakt. Det samme er ikke mulig med en samskutt O/U hagle, da det faktum at løpene er samskutt begrenser holdet man kan treffe på.

Rekkevidden er vel akkuratt den samme gitt samme kaliber, ammunisjon og løpslenge. Det er bare at siktepunktet evt. er litt forskjøvet på en O/U. Du kan strekke holdet akkuratt like langt, gitt at du vet hvor du skal peke. 

Link to comment
Share on other sites

Ei vanlig O/U har piper rundt 70cm +/- 6 cm. Ei pumpehagle har som regel rundt 60. Er da pumpehagla så mye tryggere siden hagla mister farta raskere? 

 

At Ronny Råtass skal kunne kjøpe ei Silma på samme måte som han kan kjøpe ei driiiitkul .22-luftbørse stiller jeg meg skeptisk til. Nå som etterregistrering av lovlig uregistrerte hagler er blitt ei greie tror jeg sjansen for at det kan skje er heller lav.

 

Hva angår sikkerhet og våpenkyndighet: når jeg tok jegerprøvekurset for en del år siden var det mest fokus på fugler og hunder. Vi skjøt alle ei eske hver på leirduebanen, rifleskytingen utgikk pga. vær og stevne som foregikk samtidig. 

Link to comment
Share on other sites

15 minutter siden, Röda_Lacket skrev:

Ja, men den stereotype O/U haglen er samskutt, gjerne på litt over 20 m. Dvs. at løpene er rettet inn slik at haglsvermen skal treffe samme punkt på denne avstanden.

Beklager OT, men på lirke inn et siste spørsmål her.

Hvis man monterer f.eks. Aimpoint på en O/U hagle og skyter den inn for øverste løp, er O/U hagla farligere enn ei pumpehagle med kortere løp når samme ammo benyttes? Kan forøvrig ikke forstå hvorfor du mener en O/U hagles samskyting på 20 meter gjør den mindre farlig? Hvis du blir skutt på 3 meter blir vel det ett fett? 

Link to comment
Share on other sites

Topic.

Eller så sladrer jeg til moderatorene, så det så.:ph34r:

(Gud, så greit det er å ikke ha moderatoransvar lengre...)

Uansett, til og med min mor som bryr seg filla om jeg får lov til å ha en eller ti rifler poengterte at det neppe er noe stort problem med skytevåpen i Norge i dag. Og hun refererte til denne statistikken.

 

Link to comment
Share on other sites

Ser at tidligere i tråden ble det spurt om registrering på håndvåpen ble innført på 60-tallet. 

 

Er det noen her med historiske kunnskaper rundt norsk våpenlovgivning som kunne fortalt litt om dette? :D 

Når ble det innført registreringsplikt på for eksempel pistol, rifle osv. Hagle var vel i 1990. Videre hadde det vært interessant å vite det ble innført våpengarderobe osv. 

Hvordan har reguleringen vært av halvauto og helauto gjennom tidene? 

Hva med regulering av kalibre? Mener å ha lest at det tidligere at kaliber 50 var lov. Når ble det ulovlig? 

 

Håper på masse historiske fakta :D 

 

Link to comment
Share on other sites

Vi setter en strek her for diskutering om hvorvidt enkelte hagler er "farligere" enn andre.

 

Sitat

 

Vil vi ikke ha:
Diskusjoner om våpen brukt eller ervervet i selvforsvarssammenheng, bæring av våpen for bruk i selvforsvar, eller andre våpenrelaterte tema som beveger seg utenfor våpen brukt i fredelige sammenhenger.

 

Link to comment
Share on other sites

Denne tråden ble da et godt eksempel på at ethvert tema kan ende ut i vidotta!

 

For å gjenta meg sjøl - jeg valgte denne tråden, fordi ordet "drapsstatistikk" var brukt før. Og det jeg ville at vi skulle diskutere, var det "Olesøn"s mor skjønner, men som blir mer og mer uforståelig, jo nærmere man kommer POD, Regjeringskvartalet og Løvebakken:

 

29 minutter siden, Olesøn skrev:

Uansett, til og med min mor som bryr seg filla om jeg får lov til å ha en eller ti rifler poengterte at det neppe er noe stort problem med skytevåpen i Norge i dag. Og hun refererte til denne statistikken.

 

Det jeg ville ha fram, er hvordan vi kan bruke denne (litt ufullstendige?) oversikten. Som altså viser at minst halvparten av drapene utføres med grov vold, eventuelt ved hjelp av lett tilgjengelige "våpen" som en stein (Amputasjon av armer? Kjøpetillatelse for gråstein??). Videre at omtrent alle drapshandlinger skjer mellom folk som kjenner hverandre. Og at mange drap skjer i hjemmene til folk, så forbud mot kniver på "offentlig sted" har liten virkning, så lenge det er "fæle drapsredskaper" i enhver kjøkkenskuff.

 

Det er ingen ting (tar forbehold om Åmlia-drapet) i statistikken som underbygger DagVGAftenpostens favorittscenario, at drap i Norge begås av jegere eller sportsskyttere, som skyter tilfeldige folk på offentlig sted/åpen gate, ved hjelp av sine fæle jakt-og sportsredskaper, som kanskje til og med er halvautomatiske.

 

Hvordan når vi fram med dette faktum i den offenlige debatten?

 

Edit: Første innlegg "i denne omgang" av tråden står på forrige side, jeg burde kanskje startet ny tråd?

 

http://www.kammeret.no/topic/47646-hva-ville-skjedd-om/?do=findComment&comment=1218855

 

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

Majoriteten av befolkningen (jegere og sportsskyttere også) er vel fornøyde med dagens regelverk (det skaper i hvertfall ikke noen store problemer). Som eksempel, jakter jeg med 15-20 personer på to forskjellige jaktlag. Ingen av de har mer enn tre våpen i skapet, de aller fleste har to. Noe engasjement ift temaet du tar opp tipper jeg er meget vanskelig å vekke hos disse.

Edited by Cruiser
Link to comment
Share on other sites

Du tenker på å få øket "jaktvåpengarderoben"? Som det er flertall for på Storginget (H, Frp, Sp)? Eller tenker du på trådens opprinnelige tema, våpensalg på super'n?

 

Jeg mener vi må bruke volds- og drapsstatistikken som argument for at det ikke er noe behov for ytterligere innstramminger i regleverket (inkludert halvautorifler til konkurranse og jakt), og at en del bestemmelser er "en genial løsning på et ikke-eksisterende problem".

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke lest hele tråden 😔 

For å nå frem i den offentlige debatten, må man ha massene med seg, og/eller dyktige lobbyister. Jeg tenker at massene ikke vil røre på seg før de føler seg personlig "truet" i form av innskrenkninger som er betydningsfulle for den aktivitet de selv bedriver.

Selv da vil majoriteten ikke gjøre annet enn å håpe at noen andre løser problemet for dem. Min erfaring er at man som talsperson, må være jævlig tydelig på hva som kan gå til helvete dersom de man representerer ikke viser engasjement. Dette er tarvelig arbeid, da de fleste aksepterer alt som blir tredd ned over øra på de.

Link to comment
Share on other sites

Statistikken levner vel ingen tvil om norske våpeneieres egnethet.

Kripos, som lager den, som ikke ser til å ha politiske motiver, har nok sett dette og har hatt fornuftige inspill til våpenlovutvalget.

Så, dette handler nok mer om politisk spill, enn ett faktisk problem som må løses.

 

POD vil vel generelt ha minst mulig våpen på private hender, og begynner i den enkleste enden.

 

Politikerne er nok mest opphengt i avviks-året 2011. Ingen av de vil oppleve at dette skjer igjen, uten at noen (tilsynelatende) har gjort noe for å forhindre det i mellomtiden. Igjen startes det i den enkleste enden (og delvis under dekke av å tilpasse seg EU regler). Preventive tiltak og samarbeid mellom avdelinger og departement, med tilhørende kostnader og maktkamper, er mye vanskligere.

 

Når fakta ikke ser ut til å ha betydning hos våre beslutningstagere og den jevne våpeneier ikke berøres av de fleste innstramminger, så ligger det an til en tøff kamp.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Cruiser skrev:

Som eksempel, jakter jeg med 15-20 personer på to forskjellige jaktlag. Ingen av de har mer enn tre våpen i skapet, de aller fleste har to. Noe engasjement ift temaet du tar opp tipper jeg er meget vanskelig å vekke hos disse.

 

Man kan ikke gjøre mer ugagn med to jaktvåpen, ei hagle og ei rifle, enn man kan, om man har 20 i skapet. Man kan bare bruke et våpen om gangen. At de aller fleste klarer seg med et - tre jaktvåpen, er, slik jeg ser det, et argument for å kutte ut hele "garderobe"-tullet. Noen få av oss er spesielt interesserte, akkurat som på andre felter som frimerkesamling, fjellklatring, veteranbiler og tubaspilling.

 

 

Edited by Jegermeistern
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Jegermeistern skrev:

Du tenker på å få øket "jaktvåpengarderoben"? Som det er flertall for på Storginget (H, Frp, Sp)? Eller tenker du på trådens opprinnelige tema, våpensalg på super'n?

 

Jeg mener vi må bruke volds- og drapsstatistikken som argument for at det ikke er noe behov for ytterligere innstramminger i regleverket (inkludert halvautorifler til konkurranse og jakt), og at en del bestemmelser er "en genial løsning på et ikke-eksisterende problem".

Som gammel nok til å huske at man kunne kjøpe hagle når man hadde fylt 16, kan jeg ikke huske at noe av det alle i denne tråden kommer til å skje, overhodet skjedde. Muligens for gammel...

Jeg har dog allikevel tro på at folk flest oppfører seg ansvarlig, og at vi har en tendens til å overfokusere på problemer og krisemaksimere det meste 

Privat våpeneie er ikke et problem, men er lett å fokusere på for å gi en illusjon av aktivitet. Vi står enkelt og greitt 'lagelig til for hogg' 

Edited by Ratel
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...