Jump to content

Byller på elg


sniper-two

Recommended Posts

Det ligner svært på byllene på ei elgku vi skjøt for en del år siden.

 

Husker vi snakket med noen på NINA den gangen og ifølge dem var ikke kjøttet skadelig å spise for mennesker.

Da vi flådde så vi at byllene kun var i huden/skinnet, og kjøttet innenfor var helt upåvirket av byllene.

 

Om det er det samme vet jeg ikke, men som sagt, kua vår (populært kalt "kulkua") ble spist, og alle vi på laget lever i beste velgående fortsatt.

Skytteren derimot fikk høre historien om "kulkua" mer enn en gang :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Elgvorter eller Fibroppillomatose.

Ganske vanlig. Har selv skutt elg med dette og fikk beskjed fra vet.inst at så lenge dyret var i god form ellers og at ikke det var blitt åpne sår og betennelse i det så var kjøttet akkuratt like bra som annet elgkjøtt.

Disse sitter i huden og når elgen beveger seg i krattskogen kan de rives av og bli betente sår.

Her kan du lese litt om dette.

 

http://www.vetinst.no/Faktabank/Alle-faktaark/Fibropapillomatose-elgvorter

 

Her er link til den artikkelen vi fikk tilsendt på vår forespørsel.

 

http://www.hjorteviltet.no/asset/2773/1/2773_1.pdf

Link to comment
Share on other sites

Vi skjøt to sånne for et par tre år siden. Den ene hadde bare et par vorter, mens den andre så helt spedalsk ut. Sidene, bog og bryst spesiellt var så dekket av vorter at jeg kviet meg for å slakte selv om jeg ikke er spesiellt pinglete på sånne ting. Vi (var bare to mann ute den dagen) var helt sikre at dette var ikke mat og ville helst hive dyret i et stort hull, men fikk grei beskjed om å dra elgen hjem. Lykken var at vi gjorde som vi fikk beskjed om, for kjøttet var overhodet ingenting i veien med :D . Vortene satt bare i skinnet som flere over her har skrevet. Men det kan se rimelig trasig og uappetittlig ut før frakken er fjernet. Spesiellt når man ikke vet hva det er.

Link to comment
Share on other sites

Så ei elgku med denne sykdommen da vi var på vei inn i Øyerfjellet fredag ettermiddag. Hun hadde nok skubbet seg, for på ene skuldra og bogen var det åpne sår, i tillegg var hun kraftig halt. Meldte fra i tilfelle fjelloppsynet ville ta en titt på kua.

 

Hun lever uansett på nåde: http://www.gd.no/nyheter/article6100396.ece" target="_blank" target="_blank :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det skal visstnok være hovedsakelig et ungdyr-fenomen. Dvs de vokser det av seg. Kvisealderen?

Tja... Det datt ein attentakker med slike her for nokre år sidan. Her er det langt mellom stutar med over ti takkar, så denne var nok godt vaksen. Men kjøtet var godt :-)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det skal visstnok være hovedsakelig et ungdyr-fenomen. Dvs de vokser det av seg. Kvisealderen?

Tja... Det datt ein attentakker med slike her for nokre år sidan. Her er det langt mellom stutar med over ti takkar, så denne var nok godt vaksen. Men kjøtet var godt :-)

 

Som sagt, hovedsaklig. Og en 18-tagger trenger ikke å være så gammel, nabolaget skjøt en 270kg 18-tagger med sølvkrone på 3.5 år (tannsnitt) for et par år siden.

 

1254214014Storoksen%20Oskar.jpg

 

Se der var vi offtopic... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Fibropappilom er en virusinfeksjon noe likt vorter på menneske. Årsaken til at det hovedsaklig sees på ungdyr er at de blir immune etter hvert. De bærer på viruset, men det slår ikke ut. Av og til kan det som nevnt bli sekundærinfeksjoner som i verste fall kan føre til døden.

Jeg husker et ungdyr som naboen skjøt. Det var nærmest blind og led av langt fremskreden gulsott. Det hadde pappilomer over hele kroppen. Hele dyret var kassabelt. Jeg hadde bakkroppen liggende som reveåte hele vinteren uten at hverken rev eller kråke rørte den. Jeg måtte grave ned elendigheta når vårsola begynte å ta tak...... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Som sagt, hovedsaklig. Og en 18-tagger trenger ikke å være så gammel, nabolaget skjøt en 270kg 18-tagger med sølvkrone på 3.5 år (tannsnitt) for et par år siden.

Jepp, men det er ein viss skilnad i kronestorleik og taggtal i Nord-Trøndelag og i Numedal :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jepp, men det er ein viss skilnad i kronestorleik og taggtal i Nord-Trøndelag og i Numedal :wink:

 

Ja, men så kan det selvsagt også være elg som har vandret langt... Uansett, ingen regel uten unntak.

 

Fikk en fibro-elg (røddill-elg som vi kaller dem) på viltkamera i går her også, på rimelig kloss hold...

 

normal_PIC_6.JPG

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Kommer akkurat tilbake etter slakting av ei elgku som det var gitt stående fellingsordre på i området. Den har blitt observert i lengre tid med store byller, den største midt på sida. Viltnemda har fått mange telefoner fra folk som har sett en elg der vomma henger ut - det var altså denne byllen de hadde sett. Kua har tidligere blitt sett minst 5 år tilbake i tid, med stadig voksende byll.

 

Kua datt i drev hos et nabolag tidligere i dag, og de meldte fra at de avsto fra å beholde dyret. Det går derfor til salg fra tildelingsområdet, og jeg fikk æren av å ta meg av skrotten. Jeg allierte meg med viltnemnda som har erfaring fra slikt fra før, og vi fikk den etterhvert på kroken, og fikk av skinnet. Den største byllen var på størrelse med en fotball. På innsida var det en del forstørrede blodårer i forhold til hva man normalt ser i skinnet, men ellers ingenting som tyder på noe galt. Det samme gjaldt også et par knyttnevestore (og vel så det) byller nede på begge hasene.

 

Alt i alt, ingenting som tilsier at kua ikke skal være menneskeføde. Dette var forøvrig en skikkelig rugg av ei elgku, den passerer sannsynligvis 200 kg i slaktevekt, og etter tennene å dømme var den også et sted mellom 15-20 år gammel. Den vil bli sendt inn til snitting. Livmora var dessverre "halshogd" så hvor mange kalver den hadde hatt får vi aldri vite. Men ravnen får seg en godbit som har produsert mer kjøtt enn en ravn kan drømme om...

 

jeg må resize bildene før jeg poster dem, og nå gikk futten ut av meg, vi får se i morgen...

Link to comment
Share on other sites

Njaa. Det er nok ingen regel i at byller bare sitter i skinnet og ikke afiserer kjøttet. Vi hadde et eksemplar for noen å siden som hadde en del betente byller, og det luktet så råtenskap av dyret at flere holdte på å spy når vi dro den ut av skogen. Gulaktig guffe rant ut av neseborene også. Den ble kassert tvert.

Link to comment
Share on other sites

Har fått inn bildene nå, og vekta - 238 kg slaktevekt...

 

elg1.jpg

Elgkua med den største fibrobyllen mot kameraet, ser også en av byllene nede på bakbeinet.

 

elg2.jpg

Her har vi flådd ned sida forbi den største byllen, og på innsida er det bare såvidt at en ser at det har vært noe rart i skinnet. Litt forstørra blodårer, litt tykkere hinner i slaktesida men ingenting "skummelt".

 

elg3.jpg

Vi måtte selvsagt "split it open and see what's inside". Og der var det heller ingenting spesielt å anmerke, en solid "klump" som består av litt tykt vev omtrent som myk, seig brusk. Ingen antydning til verk.

 

elg4.jpg

Skrotten på kroken ferdig flådd. Den største byllen satt midt på sida som er mot kameraet. Ser vel kanskje noen små knuter, men ingenting alvorlig i hele tatt.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

På viltkameraet mitt har jeg i det siste fått inn en del bilder av ei kvige som er ganske kraftig angrepet av disse byllene. Særlig i trynet. Har skjønt at dette i utgangspunktet er ufarlig, men på et par av byllene (ved kjeven og på beinet) har det også begynt å komme sår.

 

2qx1eaa.jpgt8t4eo.jpg

 

Hva tror dere? Vil denne få problemer etter hvert og er dette noe viltnemda bør ta en titt på?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Blåser liv i denne igjen.

 

http://www.nettavisen.no/politikk/article3694925.ece

"– Elgen er angrepet av en virussykdom, som gir seg utslag i disse byllene. Det er en sykdom som er smittsom fra elg til elg, men som ikke er farlig for mennesker, sier Per Bjerkås.

– Det er likevel klart at dette ikke er et dyr som kan brukes til menneskeføde. Den innbyr ikke til og spises, og jeg får ikke akkurat lyst på elgsteik nå, legger han til. "

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...