Jump to content

Drilling: Praktisk bruk av drilling til allsidig jakt


Recommended Posts

Fint våpen gordon setter!

 

Interessant valg av optikk og våpen. Z6 1,7-10x42? Trumpf? Kaliber?

 

slb

 

Nei er en Z6 2,5-15x44 med BT, er en Trumpf ja. Jakter mest småvilt og blir mye vinterjakt med den etter rype og hare og liker å ha forstørring, går med drillingen uten kikkerten på, og setter den på ved behov.

Våpnet ligger utrolig bra, og er spent på å få testet den på leirduebanen.

Link to comment
Share on other sites

O'jul med din glede.

 

I november hang jeg på egun og sikla. Etter en god del hjelp fra Raudnakke ble det handel.

Mye styr med frakt, men til slutt, lille julaften kunne jeg hente ut frøkna på posten.

 

Hun er 53 år gammel, men i utmerket stand sier Raudnakke.

 

%255BUNSET%255D

 

Krieghoff trumpf dural. 16 16, 7x65R.

Heinsoldt diavari-D 1.5-6x36

 

Siktet står i hakemontasje, og er ca 1960mod.

 

%255BUNSET%255D

Link to comment
Share on other sites

Takker!

Børsa er som sagt mekanisk strøken. Selv ikke Raudnakke hadde noe å sette fingeren på.

 

Sist trykktestet i mars 1986, men krieghoff har bekreftet at den ble produsert i 1960.

 

Den ligger noget lavt i kammen, men ny stokk er planlagt etterhvert.

 

Siktet skal inn på service også. Vil ha nytt sikte, med mer forstørring, men ikke enda.

 

Veide frøkna ikveld. 2923gram uten optikk :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

%255BUNSET%255D

 

 

Siklet, oljet, nettskjæring frisket opp, kikkert "smurt opp".

 

Hensoldten er fra 1958. Hakene er orginale krieghoffmontasjer med sidejusteringen i den fremste.

 

Siktet har uansett ratt for sideveis justering.

 

%255BUNSET%255D

 

%255BUNSET%255D

 

 

Spørsmål:

 

Hvordan skyter dere presist med rifleløpet? Har lagd avtakbar kam i kydex og neopren som gir bra kinnkontakt. Problemet er frontstøtte på jakt. Sekken blir ofte veldig høy.

Avtrekket er dessuten drøyt langt fra grepet. Bakre avtrekker hadde vært optimalt.

Link to comment
Share on other sites

Til alle skjøre sjeler; ikke rull ned! :lol:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

20140202_235541

Kydex kledd med geiteskinn og naglet fast.

 

20140202_232229

orginalskruen til avtrekksbøylen, så ingen skade skjedd.

 

20140202_232208

Endelig når jeg avtrekket uten å dra børsa sideveis.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 2 weeks later...

Flere som har brukt drillingen til en eller flere former for jakt siste sesong? Jeg har brukt den ca 80 % av turene. Brukte rifle i bukkejakta og elgjakta. Noen få turer med ei lett og simpel hagle på harejakt etter jul. Syns det er greit å ha ei lita hagle som kan stappes i sekken når en bruker ski eller truger på harejakt. Ellers er drillingen brukt 30-40 dager, i all hovedsak rådyr og harejakt med bikkje. Eneste gang jeg har hatt av kikkerten var på noen få ettermiddagsturer på fuglejakt i september. Eiergleden er fortsatt stor og jeg kommer til å holde fast ved den som "grunnutrustning" men erfaringene så langt, sammenligna med drøye 20 års erfaring med enten hagle eller rifle, bekrefter at på krevende rifleskudd og hagleskudd er rein rifle/rein hagle å foretrekke. Bukken jeg skjøt med rifle hadde jeg muligens ikke turt å bruke drillingen på i samme situasjon. Det er og blir bedre støtte/anlegg og avtrekk samt kjappere oppfølgingsskudd med rifle. Jeg hadde en irriterende bom på hare i los. Passerte lynraskt på kloss hold. Brukte det lille tiendelet ekstra pga kikkert. Men så hadde jeg kjernetreff på et feberskudd med hagla i en lignende situasjon. Hadde muligens skutt like bra med drillingen uten kikkert. Men når det kommer til rådyrjakt er drillingen suveren. Fra å stå med hagle når dyret stiller seg på 50 m, eller stå med rifle når det kommer i god fart på 15m er drilling fantastisk. Så er det mye glede i å vite det en i teorien er utstyrt for å håndtere det meste med ett og samme våpen.

Link to comment
Share on other sites

Hva slags fabrikat har du kjøpt?

Jeg vet ikke :?:

Det står W. Jaap Hamburg på skinna, en våpensmed som laget egne våpen?

Skal legge inn spørsmål om opprinnelse på "germanguns" siden i løpet av kort tid.

 

Ikke akkurat ny men, kulhetsfaktoren er above average synes jeg.

 

Fikk liksom gullfeberlignende symptomer når jeg så denne.

Fornuften og lidenskapen organiserte seg og stilte stakkars meg i sjakkmatt, før jeg visste ordet av det var den kjøpt.

To hakemonterte kikerter i 8*56 og 6*42 og et i innstikksløp i 22wmr fulgte med (har også sånn ammolager skjeftet)

Løpene er 70 centi, noe som jeg tror vil gi en god og trygg sving i rypefjellet til høsten:-))

 

Bruker du sb eller rws hylser eller noe annet?

 

pyk3a.jpg

5pjt37.jpg

33o2kao.jpg

b86ask.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hei Måltrosten,

 

Gratulerer med fin drilling. Drillinger med Roux-lås, uten utvendige haner, ser spesielt smidige ut.

 

Er den nitro-stemplet? Vil tro at kuleløpet er skiftet en eller annen gang, eller sleevet. Den ser eldre ut enn da kaliberet ble laget.

 

Hva er vekta på denne? Vil tro at det er Blitz-lås på denne? Synes avtrekkerne sitter lengre bak, enn om det hadde vært en Anson/bokslås. Den ser også veldig ny ut i blåneringen. Oppusset?

 

Import fra Tyskland/Østerrike?

 

slb

Link to comment
Share on other sites

Er den nitro-stemplet? Vil tro at kuleløpet er skiftet en eller annen gang, eller sleevet. Den ser eldre ut enn

Står en N med krone på hver hagleløp og det avgjør vel saken :-))

2cnicmv.jpg

Skal til børsemaker for utredning og en innvendigsjekk i løpet av kort tid.

 

Er dette max ladedata som står på løpene?

2qwzqkm.jpg

 

Jeg tror sleevet se skjøten. Ka tror du?

xdv7h5.jpg

 

 

Kaliberet ....50R kom i følge ladeboka i 1968, denne børsa er nok betraktelig eldre enn som så.

u7fcl.jpg

Tror den er pusset opp i okt84 produsert i 1931 men får ikke 5 og 6 tallene til å gi mening.

Vekta?

Tyngre enn man forventer kanskje....3370 på mors bakevekt (veid i smug)

70 centi lange løp bidrar vel litt.....og med kahles 8*56 så blir det noen hekto til

(fordi det er et stort sikte) men den er til postering/ åtejakt.

Det er en Tysklandsimport, den er veldig godt vedlikeholdt, noen små merker i treet samt en liten sprekk i forskjeftet som må limes.

Hare og grise på b siden.

14df1ap.jpg

Dette blir godværsbørsa!

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Rifleløpet ser sleevet ut i fra bildene. Det kan være lettere å se i kammerenden og i munningen.

 

Det var jaggu smekre støtbunner på drillingen din. Håper du legger ut resultater fra testskytingen.

 

slb

Link to comment
Share on other sites

Så til spørsmålene til dere som bruker drilling til allsidig jakt.

Har dere kikkert eller andre ettermonterte siktemidler på bestandig, eller tar dere av kikkerten feks på fuglejakt, og har den "lett tilgjengelig"?

Hvordan fungerer fluktskyting med kikkert for deg?

Hvordan oppleves dårligere kinnkontakt? Er det er problem?

Har du eller har du vurdert justerbar kolbekam eller annen form for forhøyning ved bruk av kikkert?

Har du eller noen du kjenner slutta å bruke drilling og gått tilbake til enten hagle eller rifle? i så fall hvorfor?

 

Jeg som svarer deg har en Merkel drilling fra 90 tallet i samme kaliber som deg, satt en japsekikert på den i svingmontasje når jeg kjøpte den. Hadde litt liten tillit til denne så jeg fant en brukt Smidt & Bender 1 1/4 - 4 x 20. Mener selv at dettte må være en grei løsning. Jeg ville ikke gått for en fast 1x, har kanskje litt med at jeg er 60 år og trenger litt forstørring på lengre avstand som det kan og bør blir på skogsfugel. Sitter en svingmontasje på denne, hvordan det er i forhold til hakmonasje vet jeg ikke. Ble bare anbefalt dette, så da har jeg beholdt dette.

 

Kuleløpet er noe for seg selv, hadde vel håpet på å få til greie samlinger med 6,5 grams kuler, men ikke foreløbig i hvertfall. Så nå driver jeg og ser om det lar seg gjøre å få til noe med 7,8 grams kuler fra Norma. prøver nå også med også med Norma sine fabrikkpatroner for fugel med samme kulevekt. Grei samling, men ikke optimalt synes nå jeg. Kan kanskje ikke vente hull i hull på 100 meter med drilling ( skutt fra skytestol ), eller er det andre som får til det med 6,5 i drilling. Så slik sett er jeg litt skuffet over presisjonen. Venter god tid mellom skuddene, så det er i hvertall ikke årsaken, har også kronet løpet en gang før siste skyting, dette for å utelukke noe rusk i munningen.

 

Disse børsene i dette kaliberet er dessverre beregnet for 10 grams kuler, dette tilsier helt opp til 10 mm friflukt med 6,5 grams kuler. Noen sier at det ikke har noen betydelse for presisjon, men det er jeg nå tvilende til da konkurranseskyttere prøver å gå helt ned i 1 mm friflukt. Det må nå vel være en årsak til at disse går den veien.

 

Disse børsene er relativt lette når en sammenligner det med rifler i samme kaliber, og da ønsker i hvertall jeg lette kuler for minst mulig rekyl. Du må gjerne ringe meg, kanskje jeg kan lade til deg om det er av interesse. Send meg en pm så skal du få tlf. Mvh Thomas

Link to comment
Share on other sites

Jeg tar av og på kikkerten etter behov, har investert i justerbar kolbe så jeg kan få kinnkontakt med kikkert også. Har flere kikkerter tilgjengelig til drillingen, men det kommer an på årstid og jaktform hvilken som blir med. Har alt fra 1-6x24 til 2,5-10x56. Trenger vel strengt tatt ikke alt dette, og selv om jeg er storfornøyd med 1-6 kikkerten, så kunne jeg ha klart meg med en 3-9x42 eller noe sånt. På de korteste holdene bruker jeg de åpne siktene, og for hold som blir for lange for de åpne siktene, så holder det egentlig med 3 i bunn.

 

Vurderer også å bestille meg ei innstikkspipe i 7x57r så drillingen kan fungere som ei dobbeltrifle på elg og drivjakt. Og da vil kanskje 1-6 Swarovskien komme mer til sin rett.

 

Fluktskyting med kikkert går også egentlig overraskende greit, den beste her har vært 1-6x24 Swarovski men har også klart det ganske så bra med 1,5-6 og 2-7, det er en liten tilvenning, men jeg foretrekker å ta av kikkerten hvis det er hagleløpene som er i fokus.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en 96K i kal 12 og 7x57r som jeg bruker til rådyr, skogsfugl og i tillegg litt rype mot slutten av sesongen. Lader den med Oryx og jaktmatch for de går ganske likt slik at jeg slipper å skyte inn. Har til tider slitt med at siktet flytter seg og tror det har sammenheng med at hakemontasjen er følsom for det har blitt bedre når jeg alltid transporterer våpen uten siktet på.

Jeg derimot litt problemer med å forstå at man kan kjøpe et innstikk rifleløp å gjøre om en drilling til en 2xrifle og 1xhagle og så kunne legge seg ned å skyte med presisjon. Jeg hadde en gang en dobbeltrifle så jeg har jobbet med å få samme treffpunkt på to rifleløp slik at de er pålitelig til jakt og vet at det ikke er spesielt enkelt og at annen ammo kan føre til at de ikke går likt lenger. Så hva gjør dere når dere dytter inn et rifleløp i et hagleløp og skal ha dette til å skyte likt med det andre rifleløpet i en helstøpt drilling slik som en Merkel 96K?

Link to comment
Share on other sites

De innstikkspipene jeg har sett på er justerbare for treffpunkt, så da skal det bare være å få justert innstikkspipa til samme treffpunkt som den faste pipa. Har d99 så jeg slipper å tenke på varmestigning, og de Blaser dobbeltriflene jeg har vært borti med justerbare piper har vært ganske enkle å få til å sammskyte.

Link to comment
Share on other sites

Noen som har tenkt på 2 innstikkløp i 45/70 eller .500 Smith&Wesson Magnum i drillingen og gjøre den om til en skikkelig ælj-slegge? To tunge og grove kuler på korte hold, og en mer presis kule i mer standard kaliber til skudd som krever litt presisjon. Jeg synes i alle fall det høres ut som en effektiv kombinasjon...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Etter endel grubling og fundering på drilling kjøpte jeg en gammel Sauer & Sohn 3000 sist vinter, 16-16 / 7x65R. Jeg fiklet med flere nyere drillinger i butikker (Merkel K96, Blaser D99, Krieghoff Trumph og Optima, Zoli), mens syns egentlig at disse eldre drillingene med litt lengre løp virker bedre balansert. Jeg fikk satt på en litt tykkere kolbekappe for å komme i nærheten av mine haglemål. Fremdeles litt kort, men greit nok.

 

normal_image.jpg

 

Kikkertsiktet som fulgte med i hakemontasje var en overraske klar Zeiss 1,5-6x42. Det fine trådkorset i denne gjør det mulig med prikkskyting på 100 m, de åpne siktene var også overraskende gode på 100 m. Kanskje litt trangt baksikte? Rifleavtrekket er i hardeste laget, har derfor stort sett brukt snellert på banen. Kjøpte meg et futteral til å ha kikkertsiktet i på jakt, jeg jakter stort sett med åpne sikter.

 

normal_image~2.jpg

 

Jeg følgte råd fra andre her på kammeret og prøvde 140 grs Accubond med 53 grs N160. Veldig bra presisjon, ca 25 mm på 100 m, så da gadd ikke jeg teste flere kombinasjoner.

 

Bildet under viser en fin hare skutt i skumringen. Skutt på ca 80 meter, liggende uten anlegg. Bildet viser forøvrig ikke utgangshullet i bogen... eller det som var bogen. 140 grs Accubond i 800+ m/s er ikke en kule til småvilt hvis du vil ta vare på kjøttet! Har kjøpt inn Norma FMJ, 150 grs, håper å kunne få samme treffpunkt med disse som med Accubond kulene!

 

normal_image~0.jpg

 

Det har blitt et par rådyr med drillingen i høst, ett skutt med kikkert på ca 120 meter (bildet under), ett med åpne sikter på ca 40 meter (drivjakt med beagle).

 

normal_image~1.jpg

 

Ellers har jeg også fått skutt litt fugl med drillingen (duer og ender), men merker at jeg skyter dårligere med drillingen enn med hagla.

 

Så oppsummert: har drilling svart til forventningene? Ja, jeg er stort sett veldig fornøyd! Av mine jaktvåpen er det drillingen som har fått flest jaktturer nå i høst. Jeg tror ikke jeg skyter dårligere rifleskudd med denne enn med boltrifla. Haglesvingen er ikke helt innarbeidet enda, jeg har også mistet noen muligheter på orrfugl og tiur på grunn av lite trening med greener sikringen. Det må nok trenes litt på leirduebanen ja, ikke minst å få inn håndtering av greener sikringen.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...