Jump to content

Den eneste riflen man trenger? (Ruger GSR)


Malle

Recommended Posts

  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Takk igjen Malle for en flott gjennomgang av dette riflekonseptets fortreffelighet.

 

Timer kan du låne av meg for videre eksperimentering og verifisering. Jeg kunne også tenkt meg at du timet forskjellen i tid fra rifla i reim over skulderen til skudd og med rifla båret i hånden til skudd. Raske rifleskudd er ikke ofte nødvendig, men når man jakter slik du beskriver er det ofte en lei tendens at dyret og jegeren oppdager hverandre tilnærmet på likt, og da er det en fordel å være klar med rifla og slippe å måtte ta den ned fra skulderen.

 

Selv har jeg jaktet de tre siste sesongene uten reim på rifla og savner den egentlig ikke. Imidlertid, under reine transportetapper kan reima være grei å ha. Det jeg ikke liker er, når jeg igjen jakter, å ha ei reim dinglende undre rifla. QD fester som Pachmayr Flush Mounts er for uten å være lydløse også veldig enkle og raske av og på. Da kan man feste reima rundt livet eller putte den i sekken. Et annet alternativ i kombinasjon med PFM er Brownells Latigo Sling. Ei trinnløs regulerbar reim som du kan stramme opp mellom reimfestene når den ikke brukes til bæring eller som støtte for skyting. Å regulere denne reima tar kun sekunder.

Link to comment
Share on other sites

Hei og takk for sist Arrowmaker! :D

 

Jeg vil gjerne låne den timeren en gang i løpet av vinteren!

 

Når det kommer til riflereim, så bruker jeg den som sagt ikke ofte. Vel, egentlig bruker jeg den, men ikke for bæring over skulderen, men jeg synes det er fortreffelig med en neoprenreim mellom hånden og forskjeftet når fingrene blir kalde i surt og vått vær.

Link to comment
Share on other sites

Har sjøl investert i en GSR, og må si meg enig i at det er en virkelig god investering.. Skal bare montere et Aimpoint Comp M4, montere en Ching-sling (på vei fra USA) og tvinge meg sjøl ut i kulden.. Sjøl med en demper fra Hausken (std.) er den velbalansert, kompakt og trivelig. Og ang. demper, det er faktisk intet problem å kombinere den med de faste siktene. Min våpensmed gjenget base/hylse/kva faen man vil betegne det som holder frontsikte festet til løp på frontsiktet innvendig og gjenget gjengebeskyttelse utvendig, plasserte så en skrue som går gjennom nevnte hylse, gjengebeskyttelse og et ørlite stykke inn i løpet, siktet vil mao. være i samme posisjon hver gang eg skrur det fast og det vil ikkje flytte seg det aller minste uansett antall skudd. Inkluderte også en std. gjengebeskyttelse. Og beklager forklaring, er litt pedagogisk utfordret..

Link to comment
Share on other sites

Jeg opplevde at jeg sleit litt med å få gode samlinger med en så liten kikkert som 2x når jeg normalt benytter 22x på jaktfeltrifla. Løsningen ble ei god reim fra Sinclair int, denne: http://www.sinclairintl.com/shooting-accessories/rifle-slings-swivels/rifle-slings/sinclair-biothane-sling-s-r-prod33467.aspx Veldig god reim som gir svært god støtte, samlingene krympet betraktelig ved normal sittende skyting. Den er litt glatt ved bæring, men ikke værre enn at det går. Børsa er jo så lett også at den ikke er noe værre å bære i neven enn ei hagle heller.

Link to comment
Share on other sites

montere en Ching-sling (på vei fra USA)

 

Hvor bestilte du den fra?

 

Børsa er jo så lett også at den ikke er noe værre å bære i neven enn ei hagle heller.

 

Som jeg nevnte i oppdateringen (andre post på side 1 i tråden :wink: ) så er jeg helt enig. Likevel kan det være kjekt med en reim hvis man trenger begge hendene til annet som klatring eller når man skal slepe ut dyr. Sistnevnte tilfelle er selvfølgelig kun en hypotese for min del i inneværende sesong :roll: .

Link to comment
Share on other sites

Litt usikker på om eg bør dele info. med deg Malle, for på en side vekket du min interesse for GSR og pr. definisjon var delaktig i at mitt VISA-kort klynker av smerte, men på en annen side vekket du jo min interesse for GSR..

Faen, en mer praktisk rifle skal man lete lenge etter.. :D

 

Bestilte min Ching-sling http://www.shottist.com/ching.htm" target="_blank" target="_blank" target="_blank fra Andy Langlois http://andysleather.com/" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank Det er samme fyren som leverer Ching-slings til Brownells, men synes det var like greit å bestille direkte fra han. Noe eg ikkje angrer på, han er en jævlig hjelpsom og grei fyr, hvis du slår opp på ordet "serviceminded" i ordboken finner du et bilde av han. Anbefaler absolutt en titt på hans arbeid og alt han kan tilby. Han har eksempelvis egne magasinlommer for GSR-magasin. Kan ikkje klage på prisene heller, enten man kjøper direkte eller via Brownells. Under kr 300 for en håndlaget reim av kvalitetslær fra en som har over 18 års erfaring innen faget..

Når det er sagt, et ørlite hint; anbefaler å bruke et nedsenket reimfeste til 3 festepunkt for Ching-sling fremfor magasinbrønn, enten fra Uncle Mike's http://www.brownells.com/shooting-acces ... d8892.aspx" target="_blank eller de som blir brukt på Sauer STR (joda, veit eg burde huske/finne mer eksakt merke og modelbetegnelse..), både av estetiske og praktiske grunner.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan er det å feste et litt større skumringssikte på 50 eller 56 lysåpning, uten å fjerne den orginale skinna. Ender man opp med med ultra-high slik at man må stable svamper på stokken for å få kinnkontakt?

 

Finnes såklart bedre løsninger for slikt, men skal man bruke en rifle til alt vil det være greit å kunne veksle mellom forskjellige typer optikk.

 

Er det mulig å finne ruger-ringer (til vanlig kikkert) og picatinny-ringer (til scout kikkert) som holder treffpunkt ved av/på montering?

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes denne tråden bør modereres kraftig, eller stenges. Å insinuere at en kun trenger ei rifle er helt forkastelig. Om det ikke strider mot en forumregel allerede, så bør reglene snarest skrives om :wink:

 

K

 

Enig! :mrgreen:

 

Det er fint og flott, men hvor stor lysåpning kan man ha på kikkert montert i de ringene, uten at den slår nedi foran.

 

Vel, det vil selvfølgelig komme an på høyden på ringene, men for de grøvste kikkertene mistenker jeg at skinna må fjernes. Den har man jo uansett ikke behov for dersom man ønsker å montere en stor kikkert på riflen. Når skinnen er av kan man montere en hvilken som helst kikkert som kan tenkes montert på en standard M77.

 

Edit: til mitt forsvar :

Så, er dette den eneste riflen man trenger? Vel, jeg kan godt siteres på følgende: om man bare føler behovet for en eneste rifle, så bør man oppsøke hjelp umiddelbart!
Link to comment
Share on other sites

Ja, har fundert litt på den skinna, er bare redd det blir litt for høyt feste. Men er jo ikke stort man kan gjøre med det.

Finnes det picatinny-fester som beholder innskyting etter av/på-montering?

 

En viss oberst hadde sikkert protestert over å dekke over ladeporten med skinne også, men akkurat det kan jeg leve med :)

Link to comment
Share on other sites

En viss oberst hadde sikkert protestert over å dekke over ladeporten med skinne også, men akkurat det kan jeg leve med :)

 

Det pågår nok noen rotasjoner "six feet under" som følge av tanken, men med mindre skinna hindrer utkast av tomhylser, så er det ikke noe i veien for å montere den. Rugeren er vel uansett ikke egnet for "lading fra toppen".

 

Om man ønsker å montere en snasen børse på en svær kikkert, så gjør man det :wink: !

Link to comment
Share on other sites

Dårlig lys, men men.

 

P1010741.JPG

Rifle med mine fire magasiner.

1 orginalt metall 10-skudd som følgte med.

Plastmagasiner fra Ruger, 10, 5 og 3-skudds.

 

P1010751.JPG

Orginalt 10-skudds.

 

P1010750.JPG

Nytt 10-skudds. Et lite problem med dette magasinet er at det sitter for bra og er for lett. Jeg må dra det ut, det detter ikke av seg seg når jeg løser det ut. Får se om det går seg litt til når det slites litt.

 

P1010749.JPG

Nytt 5-skudds.

 

P1010748.JPG

Nytt 3-skudds.

 

P1010743.JPG

Leopuld 2.5x28mm med Bushnell TRS 25 montert kl 11. har enda ikke hatt tid til å teste den løsning på banen, evt om jeg faktisk trenger rødpunkten på korte mål når jeg har Leopulden.

Link to comment
Share on other sites

@Øystein: en børse man kan like :wink: !

 

Jeg vet ikke hva slags formål du skal benytte denne til, men siden du kommenterer at plastmagasinene er tregere å løse ut, og at du er usikker på om kikkerten er egnet for korte mål (hold?), så er det kanskje ikke helt feil å tippe på praktisk?

Link to comment
Share on other sites

Det ble ingen store trofeer i år på meg og GSR' en -og det er neppe børsa sin feil- men til slutt fikk vi has på en trinn liten geit. Jeg har utelukkende benyttet denne riflen i år, og det er den eneste riflen jeg har hatt bruk for, men nå er det på tide å blåse støvet av de som forsmekter i skapet.

 

Denne geiten datt som et resultat av lydløs smyging; jeg satt dønn stille og geita kom smygende inn bakfra. Jeg ble først var henne da hun var omlag femten meter unna. Da hun passerte bak et tre kom børsa i anlegg, og trådkorset i Scoutkikkerten lå akkurat der det skulle da hun dukket frem på andre siden. Det hele kan umulig ha tatt mer enn et sekund. Hun ble stående å stirre på meg med, og med treet foran bogen. Det føltes som en evighet, men til slutt bestemte jeg meg og skjøt. Skuddet havnet midt i panna med tilhørende fluktstrekning (rett ned - og natta). Ikke pokker om jeg hadde hatt skuddmulighet på denne avstanden dersom jeg hadde hatt en børse med stor stjernekikkert på! Ja, jeg vet at dette ikke er "et skudd etter boka", men jeg følte meg trygg på skuddet og lot det gå. Lengre oppe i tråden har jeg beskrevet hvordan -og hvorfor- jeg holdt tilbake skuddet i en tilsvarende situasjon, men dagens skudd ble løsnet under helt andre forhold. For det første var avstanden vesentlig kortere -og jeg vet hvor jeg treffer på denne avstanden- og for det andre hadde jeg sittet en stund og hadde derfor en helt annen ro i kroppen enn da jeg hadde klatret opp en traktorvei i en vestlandsli med ditto puls.

 

5v194w.jpg

Link to comment
Share on other sites

Vel ChristianMoe og poliq, dere er ikkje de eneste som har blitt fristet av hr. Malle.. Takket være han (bør vel spandere en drink eller tolv på han en gang..) ble eg svært nysgjerrig på GSR, undersøkte litt, undersøkte litt til. Og nå står det en GSR m/Aimpoint Comp M4 og Ching-sling (fikk nylig min fra andysleather.com, den gr ordet kvalitetsprodukt en ny og dypere mening) trygt i våpenskapet mitt.. Den har en virkelig fin balanse, selv med demper (Hausken standard) er den direkte trivelig. Og som bl.a Malle sier; scout-konseptet fungerer absolutt. Ta en nærmere titt på den, tafs litt på den ved første og beste anledning. Er rimelig sikker på at dere sender en søknad dagen etter.. Og hvis dere leter litt kan man finne en GSR til 8.000-8.500, alternativt kan man prute hos lokal våpenbutikk til man får en hyggelig pris/innehavers underleppe begynner å skjelve.

Link to comment
Share on other sites

Tilgi meg hvis eg forklarer det litt klønete, er en tanke pedagogisk utfordret..

Fikk min tamme våpensmed til å fjerne frontsiktet, gjenge opp for demper og så plassere nevnte frontsikte på gjengebeskytter. Det gjorde han (hvis eg ikkje husker feil) gjennom å gjenge siktebase innvendig og gjengebeskytter utvendig, for så å montere en liten skrue gjennom sikte, gjengebeskytter og inn i et lite utfreset hakk/spor i løpet så sikte står på nøyaktig samme plass hver gang. Fikk også med vanlig gjengebeskytter. Kort sagt; når eg ikkje bruker demper eller std. gjengebeskytter kan eg ved behov bruke siktet som back-up eller ved rekreasjonell skyting. Akkurat nå ser rifla helt orginal ut, med sikte og allting, men gi meg noen sekund med umbrakonøkkel så har den påmontert demper.

Burde kanskje ta et par bilder, legge ut, men lat som man er..

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Eg meiner bestemt at ein slik rifle hadde kledd meg i Telemarks djupe skoger :!:

Flott gjennomgang av dette våpenet Malle, og han vekker interesse hos mange av oss.

 

Sjølv kunne eg tenkt meg eit "vanleg" montert kikkertsikte og dempar, men dette er sjølvsagd ein smaksak :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Endte opp med en slik GSR, og nå har også XS sights railen kommet.

-Lett å montere.

-Skruer, loctite osv følger med.

-Bygger litt høyere enn orginal rail.

-Innebygde ghost ringen har samme høyde som orginalen og samme type justering, men en del større åpning.

 

Bildekvaliteten er ikke all verden, men bør duge for å se hvordan ting henger sammen.

 

gsr_xs1.jpg

gsr_xs2.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...