Jump to content

Den eneste riflen man trenger? (Ruger GSR)


Malle

Recommended Posts

Ruger Gunsite Scout Rifle.

 

hrfxmp.jpg

Oberst Jeff Cooper burde være en kjent skikkelse for enhver våpen- og skytenerd. «The Gunners Guru» var en bestemt herre med klokkeklare meninger og en fargerik fortid fra bla Stillehavskrigen og mer «grumsete» operasjoner for USA' s etterretning. Han skrev også en rekke artikler og bøker om skyting, jakt og våpen. I tillegg til dette grunnla han skyteskolen «Gunsite» hvor tusenvis av amerikanere har blitt indoktrinert i Coopers teknikker. Cooper regnes også som opphavet til det som i dag omtales som ”praktisk skyting”.

 

Med bakgrunn i sin erfaring visualiserte Cooper ideen om den perfekte rifle. Riflen som skulle kunne ivareta et hvert behov som en rifle kan forventes å dekke. Det vil si alt fra militære applikasjoner til jakt og skytetrening. I denne forbindelse beskrev han en rekke egenskaper som måtte imøtekommes som bla vekt, lengde, siktemidler, kaliber og mekanisme. Dette ble etter hvert kjent som «scoutriflen», eller «Scoutkonseptet».

 

I grove trekk kan en Scoutrifle beskrives som en rifle som er kortere enn 1 meter, veier 3 kg eller mindre, har jernsikter i tillegg til en kikkert med lang øyeavstand og lav forstørrelse, er kamret for .308 Win (evt. 7mm-08 i de land hvor sivilbefolkningen ikke har tilgang til .308) og en rekke andre kriterier. For den som måtte være interessert står det side opp og side ned om scoutrifler, Cooper og relatert stoff på nettet.

 

Jeg er på ingen måte noen stridsmann og har følgelig liten interesse for militære våpen, eller våpen til stridsbruk. Jeg kommer derfor ikke til å bry meg med å beskrive slike egenskaper i det følgende. Slik bruk av våpen er også i strid med reglementet for vårt kjære forum, så den som ønsker å diskutere den slags bes om å gjøre det i dertil egnet fora. Likevel, så har jeg bestandig vært fasinert av scoutkonseptet, og korte hendige rifler generelt. I min verden fremstår scoutriflen som tilnærmet perfekt i forhold til mine jaktformer og behov.

 

Mange har latt seg inspirere av Cooper sin idé og har bygget en eller annen variant, som i større eller mindre grad har avviket fra Cooper sine kriterier. Noen kommersielle aktører, slik som bla Steyr og Savage, har markedsført sine egne modeller basert på scoutkonseptet. Selv om jeg ved et par anledninger har vært fryktelig nær ved å anskaffe meg en, så har jeg aldri eid noen av disse. Under en formålsløs «surfeøkt» sist høst kom jeg tilfeldigvis til å slenge innom Ruger sine sider. Og hva fikk jeg se? Jo, Ruger hadde lansert sin egen variant av scoutriflen basert på den etter hvert så etablerte M77- mekanismen. Jeg skjønte umiddelbart at dette var en rifle jeg måtte ha!

 

Neste morgen ringte jeg Våpen Søilen i Bergen for å forhøre meg om de kom til å ta inn denne modellen. Svaret var nedslående. Vedkommende jeg snakket med mente at denne modellen ikke kom til å bli eksportert ut fra USA siden den var utrustet med flammedemper. Skuffelsen var overveldende, men etter hvert som andre prosjekter meldte seg klarte jeg (nesten) å glemme at denne riflen var et faktum. Det vil si, jeg klarte å glemme den inntil et annet forummedlem meddelte at Søilen likevel hadde fått inn tre eksemplarer. Fem minutter senere var mitt eksemplar bestilt og depositum betalt!

 

 

Førsteinntrykk og forventninger.

 

Det skulle likevel gå ganske mange måneder før jeg fikk hentet min rifle. «Tidsklemma» og uventede utgifter gjorde at jeg først fikk tatt turen hjem til Bergen i begynnelsen av mai. Vel inne i lokalene til min barndoms drømmer kunne jeg endelig bytte et ikke ubetydelig beløp i en lang eske med påskriften «Ruger». Nede i esken lå det en kort og snasen scoutrifle i såkalt eksportversjon. Denne versjonen skiller seg fra den opprinnelige ved at den har blitt «ufarliggjort» siden den leveres i matt rustfri utførelse og uten den ekstremt farlige flammedemperen. Sistnevnte er egentlig uinteressant for min del, men for mange hadde det nok vært kjekt om riflen hadde vært ferdig gjenget slik at man med letthet kunne ha montert demper.

 

Jeg har etter hvert eid minst et eksemplar av Rugers mange modeller og våpen. Alt fra Ruger MKII til min nydelige Red Label, men inntil jeg kjøpte en Ruger Hawkeye Predator for en tid tilbake har M77 mekanismen vært unntaket for min del. Grunnen til dette er at forrige generasjon M77 på ingen måte var kjent for gode avtrekk - det å kjøpe en M77 var for mange synonymt med å samtidig bestille et avtrekk fra Timney. I tillegg kunne man aldri være sikker på om man fikk en presis rifle siden Ruger fikk andre produsenter til å lage løpene for seg. Begge disse ankepunktene ser derimot ut til å være historie. Predatoren som jeg kjøpte er nesten ubeskrivelig presis, og avtrekket er det beste jeg har opplevd «rett ut av esken». Ville dette være tilfelle også for Ruger sin «Gunsite Scout rifle» (GSR)?

 

Magasinløsning.

Det mest i øyenfallende, og den detaljen jeg misliker mest, er det lange tiskudds magasinet som stikker ut som en kjøl midtskips. Heldigvis finnes det både fem- og treskuddsmagasiner å få kjøpt. Magasinet i min børse er produsert av AICS og er framstilt i stål. På nyere rifler har man valgt å levere Ruger sine egne magasiner som er fremstilt i plast/ polymer. Disse skal etter sigende være meget robuste og gi mulighet for etterfylling gjennom mekanismen uten at magasinet tas ut. Akkurat denne detaljen var noe Cooper mente var et viktig moment til mer taktiske formål, men etter mitt syn kan det også være en kjekk egenskap med tanke på f.eks. skyting på bane.

300w5c6.jpg

 

 

Skjeftet.

Stokken, eller skjeftet om man vil, er framstilt i lakkert og gråfarget laminat. Nettskjæringen er maskinert og gir et meget godt grep. Jeg kunne ønske meg et kraftigere pistolgrep, men det er på ingen måte spinkelt eller skjørt slik som det er. Framskjeftet er langt nok, men ikke mer. Ved skyting med «lang arm» må jeg feste grep rundt det fremre reimfestet. Lengden på skjeftet kan justeres ved hjelp av «shims»/ mellomstykker. Det følger med tre slike i esken, og med mine 188 cm ble lengden perfekt med to slike montert.

 

Bakkappen gjør en utmerket jobb når det kommer til rekyldemping. Likevel liker jeg ikke at den er framstilt i svært bløt gummi. Dette gjør at den lett henger seg opp i tøy ved hurtige anlegg. For min del kommer jeg til å løse dette ved å dekke den med «elektrikertape». Dette har jeg gjort på et par andre børser -og det fungerer utmerket.

2ns51z5.jpg

 

Løpet.

Løpet har en «trappet» profil med matt rustfri overflate. På eksportversjonen er lengden ca 18 ”/ 46 cm, hvilket tilsvarer den ”farlige” utgaven med flammedemper montert. Løpet har massiv diameter ved kammeret og et stykke fremover, før det smalner av i to segmenter. Det blir tykkere igjen ved munningen/ forsiktet. Det er på ingen måte spinkelt uansett hvor på løpet man måtte finne på og måle. Løpet er frilagt i stokken med god margin, og uten kontakt noe sted i løpskanalen.

 

At Ruger sine egne løp har fått et kvalitetsmessig løft oppdager man når man studerer innsiden. Overflatene er speilblanke uten tegn til synlige maskineringsmerker. Dette gjelder for begge mine M77. Ved gjennomføring av en «tight» pussepropp er det ikke mulig å merke variabel motstand – proppen glir uanstrengt og med jevn motstand hele veien.

 

Mekanisme.

At Ruger sin M77- mekanisme er mer enn kraftig inspirert av M98 er det liten tvil om. Sluttstykket har to låseklakker og kontrollert mating med en kraftig ekstraktor. Selve sluttstykkegangen er også på «ekte Mausermaner»; man må påse å bruke nok hurtighet for å sikre jevn repetering. Sluttstykket glir jevnt og fint, men dersom man «stusser» blir det fort litt kronglete. Det skulle vel ta den gjennomsnittlige bruker ca ti ladegrep for å bli vant med mekanismen slik som den er. I motsetning til Predatoren virket sluttstykkegangen mye mer ”bearbeidet” og glatt rett ut av esken.

 

Utkastet er også typisk for Ruger. Dersom man tar hurtige ladegrep seiler tomgodset fort noen meter av gårde. Det kan være frustrerende å jakte på hylsene i gresset utenfor standplass, men tilfredsstillelsen ved en så pålitelig mekanisme veier lett opp for dette. Med rolige ladegrep kan man slippe hylsen rett ned på bakken eller benken.

 

Siktemidler.

For min del er dette «rosinen i pølsa»! I tillegg til picatinnyskinnen foran låskassen er GSR' en utrustet med et sett herlige jernsikter. Framsiktet består av en solid stolpe som er beskyttet av to solide «vinger». Baksiktet er et fullt justerbart jaktdiopter/ «ghost ring» som også er av meget solid utførelse. Dette er montert i bakre kikkertfeste/ -spor, og må fjernes dersom man ønsker å montere en konvensjonell kikkert.

 

Jeg er glad i å skyte med jernsikter, men jeg har blitt ganske kresen i forhold til hva jeg foretrekker. For å gjøre en lang historie kort: disse siktene er meget bra! På den første turen til banen med børsa skjøt jeg utelukkende med disse siktene. Den første serien, og uten at jeg hadde ”tuklet” med siktene, satt dønn i senter. Forutsatt tilfredsstillende lysforhold, så ville jeg uten betenkelighet brukt disse siktene på jakt.

2qsxa9c.jpg

281x174.jpg

 

Avtrekk.

Jeg nevnte over at min Ruger Hawkeye Predator hadde et særdeles godt trykkpunktsavtrekk. GSR' en er utrustet med Ruger sitt direkteavtrekk. Dette er ikke like «snopete» som det på Predatoren, men likevel relativt bra uansett hva man sammenligner med. Det er kort, distinkt og har minimalt etterslep, men det kunne med fordel ha vært litt lettere. Nå er dette en rustfri rifle, så avtrekksvekten vil antagelig gå seg til ved ytterligere bruk. Uansett, så er det mer enn godt nok til jakt og trening – og mange lysår foran de avtrekkene som var montert på forrige generasjon av M77!

 

Så, hvordan fungerer dette i praksis?

En av kriteriene til Cooper, og det som kanskje er den mest iøynefallende detaljen, for en scoutrifle er at den skal ha en kikkert med lang øyeavstand og lav forstørrelse. Dette er også det vanligste ankepunktet for mange. Jeg vil påstå at årsaken til manges skepsis når det kommer til en slik kikkert er manglende forståelse for hvordan et slikt oppsett fungerer og brukes.

 

Mange er av den oppfatning at et kikkertsiktes største fordel er forstørrelsen, eller evnen til å «zoome inn på målet». Det kan selvfølgelig være nyttig i noen sammenhenger, men det som gir kikkertsiktet den største fordelene fremfor jernsikter er at siktet og målet bringes sammen i samme fokale plan. I praksis betyr dette at man slipper å flytte fokus mellom baksikte (dersom man ikke bruker diopter), framsiktet og målet.

 

Per i dag ser det ut til at trenden enten er ultralette jaktrifler med enorme kikkerter, eller rifler som er inspirert av militære skarpskyttere sine våpen med tilhørende abnorme kikkerter. Førstnevnte gir for meg personlig ingen mening - hvorfor ødelegge balansen til en smekker rifle ved å montere en «stjernekikkert» på toppen? Sistnevnte er børser som for meg og mange ser riktig så «tacticoole» og tiltrekkende ut, men som kanskje ikke er det mest egnede riggene for praktisk jaktutøvelse.

 

Med en kikkert med lang øyeavstand og lav forstørrelse oppnår man to fordeler slik jeg ser det. Den åpenbare er at man ender opp med et særdeles kompakt, lett og håndterlig våpen. Den andre er at man får mye bedre oversikt og kontroll med omgivelsene. Dette forutsetter imidlertid at man er villig til å bruke oppsettet slik det er tiltenkt, nemlig med begge øynene åpne. Og det er akkurat her jeg tror mange har misforstått og gitt opp hele scout konseptet.

 

Jeg fikk tak i en Leupold fx II IER Scout 2,5 X 28 kikkert hos et annet kammermedlem til en hyggelig pris. Med denne kikkerten og begge øynene åpne går det unna! Med børsa i skulderen og løpet pekende i skrå vinkel mot bakken, så er det bare å feste blikket på målet, løfte børsa -og korset ligger rett over der jeg ser. Hver gang! Jeg kan ikke skyte like hurtig og sikkert hverken med diopter eller noen annen kikkert jeg har eid.

 

xzc3.jpg

Med lang øyeavstand, lav forstørrelse og begge øynene åpne får man god oversikt!

 

Jeg er også positivt overrasket over skumringsegenskapene til denne lille kikkerten. Nei, jeg sier ikke at den er i klasse med de dyreste tyske glassrørene, men den er definitivt ikke dårlig hvis man tar dens vitale mål i betraktning. Nå liker ikke jeg å jakte om kvelden siden tanken på ettersøk i mørket ikke tiltaler meg, men likevel gjorde jeg en uformell test side om side med en Leupold VX III 3-9x40. Slik jeg opplevde det var den lille scoutkikkerten hakket ”vassere” i dårlig lys en VX III ’en.

 

Jeg har ikke veid børsa, men den ligger antagelig rundt 3,5 kg med kikkert på. Jeg har forståelig nok ikke hatt anledning til å bære den med meg på jakt enda, men jeg har båret den til og fra skivene på skytebanen. Inntrykket så langt er at den er meget behagelig å bære over skulderen. Faktisk er den mest behagelig å bære med tiskuddsmagasinet montert. Dette finner naturlig plass mellom arm og kropp, slik at det kjennes ut som om riflen er ”montert” på ryggen.

 

Presisjon.

For å være helt ærlig, så hadde jeg ikke de helt store forventningene til presisjon. Jeg hadde bestemt meg for å være fornøyd dersom børsa leverte samlinger rundt 30- 40 mm. Antagelig skyldes dette at jeg gikk i den «klassiske fellen» og antok i mitt stille sinn at en liten børse med kort løp umulig kan være presis. Snakk om å ta feil!

 

Så langt har jeg kun testet ladninger med N-150, Sierra 150 grs MK og 155 grs Lapua Scenar. Den beste samlingen så langt sto Scenaren for -14- 15 mm på 100 meter! Nå er ikke alle samlingene så små, men i snitt ligger de på rundt 20 mm med Scenar. Sierra MK ligger på rundt tommen i snitt. Det er med andre ord ingen spesiell utfordring knyttet til det å skyte tette samlinger fra benk med en kikkert med lang øyeavstand og fast 2,5x forstørrelse.

 

2enp5hg.jpg

Den beste samlingen sto Lapua 155 grs Scenar for.

 

f3cec2.jpg

Sierra 150 grs MK gikk også godt i børsa.

 

Ellers har jeg forsøkt skyting fra forskjellige skytestillinger. Børsa er behagelig å skyte med og det er ingen utfordring å skyte bra fra liggende og sittende på 100 meter. Stående er en helt annen sak, men det kan ikke sies å være riflen sin skyld... Her må det trenes!

 

Jeg var veldig spent på hvordan løpet taklet varmgang. Jeg skjøt ti skudd mot selvanviseren på 200 meter så fort det lot seg gjøre (nei, det ble ikke ti treff), og satt meg umiddelbart i benken. Løpet var meget varmt, men samlingen var fortsatt svært god og dønn sentrert. Dette synes jeg underbygger min antagelse om at Ruger nå lager løp av meget god kvalitet!

2j0ny3l.jpg

Treskuddserie etter solid varmgang.

 

 

Så er dette virkelig den eneste riflen man trenger?

Gud forby og nei! Bare tanken på å kun ha en eneste rifle får meg til å bli tung til sinns, men dersom jeg likevel kun skulle ha en eneste rifle av de jeg eier per i dag, så hadde det nok blitt denne. Nei, den er ikke optimal til et hvert formål. Med tanke på alle de spesialiserte riflene som finnes på markedet, så må GSR’ en sies å kunne være et kompromiss hvis man skal sammenligne med nisjeprodukter. Likevel, så vil jeg påstå at jeg ikke har noen betenkelighet med å bruke denne riflen til alle mine jaktformer hvor jeg jakter med rifle. Da tenker jeg både til storvilt og småvilt –og ikke minst: under norske forhold. Og det er nettopp det jeg har tenkt å gjøre kommende sesong. Hvordan det går, og hva slags erfaringer jeg gjør meg, skal jeg beskrive i del to av dette innlegget når jakten er over.

121r9th.jpg

 

Edit II: fikset et bilde som hadde forsvunnet.

Edited by Guest
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

28a5oqf.jpg

En fryd å bære - fra fjord til fjell!

Jeg hadde kledd meg alt for varmt med vilje. Tanken var at dette ville «tvinge» meg til et rolig tempo oppover de stupbratte romsdalsliene. Vel, tanken var god, men tempoet var fortsatt hakket for høyt. På toppen av traktorvegen, oppe ved den sammenraste hytten, oppdaget jeg kollen og kalven – i nøyaktig samme øyeblikk som de ble klar over min tilstedeværelse. Kollen tok to skritt frem, og dermed dekket hun kalven som strakte hals for å se over ryggen på moren. Jeg slapp meg ned i knestående samtidig som jeg avsikret, kolben skled på plass i skulderen, løpet ble løftet og trådkorset i den lille Leupolden la seg umiddelbart midt i pannen på kalven. Jeg senket pipen og slo sikringen på igjen. Mor og barn forsvant inn i bjørketetta.

 

Det hele utspant seg antagelig i løpet av tre- fire sekunder, men det føltes som en liten evighet. Jeg rakk i hvert fall å tenke ganske så mye i løpet av de sekundene; «Om kalven beveger hodet, så kan det bli en stygg skadeskyting» var tanken som fikk meg til å senke riflen. En tanke som ble grundig vurdert fra to-tusen-og-ørten innfallsvinkler da jeg litt senere satt i bilen på vei hjem. Det er selvfølgelig bedre å angre på det skuddet man holdt igjen i stedet for det man skjøt, meeeen… Holdet var ikke mer enn maks førti meter, jeg hadde godt anlegg og jeg har skutt mye… osv.

 

Trøsten får være at scoutkikkerten ser ut til å fungere etter hensikten også i jaktsammenheng. Ved hurtig anlegg, og med begge øynene åpne, så havner trådkorset der jeg ser. Hver gang!

 

Så langt har jeg altså ikke skutt mot dyr med børsa. Situasjonen som beskrives over er det nærmeste jeg har kommet gjennom to økter med hjortejakt. At fryseren er like tom skyldes neppe børsa. .308 Win skulle duge til hjort hvilken som helst dag. Det er fortsatt håp for at jeg får felt noe med den lille Rugeren da jeg fortsatt har et rådyr og hanskes med - og antagelig blir det en økt til etter hjorten før julehelvete begynner. Likevel har jeg gjort meg nok erfaringer med denne riflen til at jeg hadde lyst til å fortelle om dem.

 

Presisjonen er suveren! Jeg var som vanlig seint ute med forberedelsene til jakten, så de eneste kulene jeg hadde tilgjengelig var 165 grs Sierra Gameking. En kule som noen få elsker, men som andre beskriver som en kule som gir veldig stygge slakt. Vel, man tager hva man haver osv. Kulene ble ladet foran en passelig dose N-150, og det bar det av sted til skytebanen. Tre skudd senere satt jeg igjen med tre hull som satt litt for høyt, men som til gjengjeld satt tett nok til at det ikke var papp i mellom dem. Forutsatt nok konsentrasjon fra min side, så skjer dette om og om igjen med nevnte ladning. «Man kan ikke skyte gode samlinger uten stor forstørrelse…bla, bla, bla» - de som fortsatt mener dette bør skru ned kikkerten til minste forstørrelse. Antagelig vil de få seg en overraskelse!

 

2itj8np.jpg

Børsa likte 165 grs Gameking (dårlig bilde)

 

Kikkerten har blitt en favoritt. Den er liten, lett og gir ikke den topptunge følelsen som enkelte stjernekikkerter fra kontinentet gjør. Som nevnt, så er den «på målet» raskere enn noe annet jeg har skutt med. Antagelig hakket raskere enn mine elskede jaktdioptere. Et forhold jeg har planer om å teste dersom noen kan låne meg en timer. Jeg har forresten skutt litt med de originale dioptersiktene også, og inntrykket holder seg: de er svært gode selv med mine ikke helt unge øyne. Om kikkerten skulle gå filleveien, så vil jeg fortsatt være trygg på at jeg har gode nok sikter til å fortsette jakten. Kikkerten er forbausende klar, men den er absolutt ingen «nattkikkert». For min del, og i forhold til måten jeg jakter på, er dette uproblematisk. Om jeg derimot skulle finne nok tålmodighet til å bli postjeger, og jaktet mer i løpet av skumringen, så ville jeg nok ha ønsket meg en adskillig mer lyssterk kikkert. Men som sagt, til meg og slik jeg foretrekker å jakte, så er scoutkikkerten akkurat hva jeg trenger.

 

2qxqble.jpg

Tøffe forholdkrever tøffe børser.

 

Selv om jeg ikke har fått anledning til å skyte noe vilt med riflen, så har jeg definitivt hatt anledning til å bære den! Fra fjord til fjell og tilbake igjen. Jeg har båret den i solskinn og tette snødriver. Jeg nevnte i forrige post at jeg skulle bruke denne til all min riflejakt denne sesongen – og det har jeg overholdt. Det er fælt å si det, men jeg har ikke savnet noen annen børse. GSR’ en er en fryd å bære. Stort sett har jeg båret den i en hånd, i armkroken eller i «ferdigstilling». De eneste gangene den har hengt på skulderen i reim er når jeg har brukt håndkikkert eller når jeg har kvittet meg med overflødig væske. Jeg har båret den på beskrevet måte i timevis, og terrenget jeg har jaktet i er veldig «vestlandsk» - det vil si: rett opp og ned. Jeg hadde planer om å utruste den med et treskuddsmagasin før jakten da dette ville være «flush» med stokken. Nå har jeg imidlertid kommet frem til at jeg liker å hekte en finger rundt femskuddsmagasinet, og dette gir meg et godt grep og god kontroll når jeg slenger børsa fra hånd til hånd på vei opp eller ned i bratte partier. Den er nesten, men bare nesten, like behagelig å bære i hånden som en bøylerifle.

 

Så, er dette den eneste riflen man trenger? Vel, jeg kan godt siteres på følgende: om man bare føler behovet for en eneste rifle, så bør man oppsøke hjelp umiddelbart! Jeg trenger definitivt alle mine rifler –pluss et par til- men om jeg måtte velge en av dem, så hadde det blitt denne. I tillegg til ovennevnte lovord, så fyller den alle mine forventninger til en skikkelig og god bruksrifle. Nei, den er kanskje ikke så mye å se på, men for å trekke paralleller til andre viktige områder i livet: sminke og silikon er ingen garanti for tilfredsstillelse!

 

2ujshgn.jpg

 

Edit (18/11/2012):

 

Det ble ingen store trofeer i år på meg og GSR' en -og det er neppe børsa sin feil- men til slutt fikk vi has på en trinn liten geit. Jeg har utelukkende benyttet denne riflen i år, og det er den eneste riflen jeg har hatt bruk for, men nå er det på tide å blåse støvet av de som forsmekter i skapet.

 

Denne geiten datt som et resultat av lydløs smyging; jeg satt dønn stille og geita kom smygende inn bakfra. Jeg ble først var henne da hun var omlag femten meter unna. Da hun passerte bak et tre kom børsa i anlegg, og trådkorset i Scoutkikkerten lå akkurat der det skulle da hun dukket frem på andre siden. Det hele kan umulig ha tatt mer enn et sekund. Hun ble stående å stirre på meg med, og treet foran bogen. Det føltes som en evighet, men til slutt bestemte jeg meg og skjøt. Skuddet havnet midt i panna med tilhørende fluktstrekning (rett ned - og natta). Ikke pokker om jeg hadde hatt skuddmulighet på denne avstanden dersom jeg hadde hatt en børse med stor stjernekikkert på! Ja, jeg vet at dette ikke er "et skudd etter boka", men jeg følte meg trygg på skuddet og lot det gå. Lengre oppe i tråden har jeg beskrevet hvordan -og hvorfor- jeg holdt tilbake skuddet i en tilsvarende situasjon, men dagens skudd ble løsnet under helt andre forhold. For det første var avstanden vesentlig kortere -og jeg vet hvor jeg treffer på denne avstanden- og for det andre hadde jeg sittet en stund og hadde derfor en helt annen ro i kroppen enn da jeg hadde klatret opp en traktorvei i en vestlandsli med ditto puls.

 

5v194w.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

"Per i dag ser det ut til at trenden enten er ultralette jaktrifler med enorme kikkerter - Førstnevnte gir for meg personlig ingen mening - hvorfor ødelegge balansen til en smekker rifle ved å montere en «stjernekikkert» på toppen?"

 

Jada! Jeg vet det! :twisted: Du sa det senest da du fiklet på min smekre Brno Fox med Zeiss 7x50'en for to dager siden! Hmf.... Reverigg, Malle, reverigg! 8)

 

Ellers må jeg si jeg må fikle på dette vidunderet snart! Du vet å plukke rifler med høy "vil-ha-faktor", for denne ser virkelig fin ut! Som alle andre børser du har lagt dine klamme hender på.

 

Og som vanlig ser vi frem til ytterligere lærerike og underholdende rifletester. Dette er virkelig et pluss for forumet! :D

Link to comment
Share on other sites

Hærlig. :D

Men er det mulig å montere demper uetn å fjerne forsiktet (som etter mitt syn ville være helligbrøde)?

 

Grunnet pipeprofilen tror jeg dette vil være vanskelig . En kreativ BM kan kanskje klare det, men neppe uten videre.

 

Jeg er enig i at å fjerne forsiktet ville være ødeleggende for riflen. På den andre side, så blir det et forholdsvis kraftig smell fra en så kort pipe. Forsiktet mitt kommer imidlertid til å bli værende!

Link to comment
Share on other sites

Regner med at jeg får noen testskudd neste gang vi treffes på banen. :wink::thumbup:

 

Jeg blir dødelig fornærmet dersom du ikke prøver den! 8)

 

"Per i dag ser det ut til at trenden enten er ultralette jaktrifler med enorme kikkerter - Førstnevnte gir for meg personlig ingen mening - hvorfor ødelegge balansen til en smekker rifle ved å montere en «stjernekikkert» på toppen?"

 

Jada! Jeg vet det! :twisted: Du sa det senest da du fiklet på min smekre Brno Fox med Zeiss 7x50'en for to dager siden! Hmf.... Reverigg, Malle, reverigg! 8)

 

Nei, det jeg sa var at du hadde montert en flott børse på den kikkerten :mrgreen::wink: !

Link to comment
Share on other sites

Takker for en svært godt skrevet "artikkel" om denne rifla. Den har elegant falt utenfor min radar, men jeg må ærlig innrømme at jeg liker det jeg ser og leser! Siden dette er ei rifle ikke alle våpenbutikker har på hylla, kan du opplyse om normal butikkpris? Jeg har jo faktisk en ledig plass i garderoben, og denne var virkelig snærten!

Link to comment
Share on other sites

!Takk til alle som kommer med hyggelige tilbakemeldinger :D ! Det gir innspirasjon!

 

 

@Kammerherren: Jeg ga 9.500,- for min GRS. Det er etter hva jeg har forstått listepris hos Søilen. Jeg burde sikkert ha forsøkt meg på litt pruting, men det falt meg ikke inn der jeg sto og siklet :roll: ...

Link to comment
Share on other sites

Veldig bra skrevet igjen.

 

Jeff Cooper hadde jo en finger med i spillet med utviklingen av Steyr scout.

 

Elegant sak, du kan montere lyddemper og fremdeles bruke nedfellbare åpne sikter.

 

Tror ikke det finnes på mange andre børser.

 

Ruger ser grei ut men mangler litt.

 

Paal

Link to comment
Share on other sites

Dette tråden er allerede en klassiker. :-)

 

Når det gjelder Steyr, husker jeg at jeg som ung jeger på slutten av åttitallet hadde en brosjyre fra Steyr om Scout-konseptet, men denne brosjyren er for lengst gått tapt ...

Link to comment
Share on other sites

Er den lykkelige eier av en Steyr Scout selv. Har montert en Sonic 45 på den som kan brukes med åpne sikter.

På Steyr sitter det nedfellbare åpne sikter på skjeftet. Bakre siktet sitter helt bak over avtrekker bøyle og det fremre sitter helt fremme.

 

Det spesielle er jo at løpet ligger inne i skjeftet og at skjeftet bygger ca 15mm over løpet. Når du da vipper opp åpne sikter har du akkurat klaring til en demper på Ø45mm.

 

Gutta på Steyr har spekulert litt når de bygde den.

 

Paal

Link to comment
Share on other sites

Steyr sin scoutrifle har jeg vært på nippet til å skaffe meg ved et par anledniger, men jeg har trukket meg i siste sekund. Hvorfor? Jeg vet egentlig ikke helt, men antagelig skyldes det kombinasjonen av pris og -etter mitt (trang)syn- det "futuristiske" utseende. Det imidlertid ingen tvil om at det er en godt designet rifle -og antagelig den serieproduserte scoutriflen som i størst grad innfrir Cooper sine kriterier. Hvis jeg ikke husker helt feil, så var Cooper delaktig som rådgiver når denne riflen ble designet.

 

Likevel, så falt jeg pladask for Ruger sin rifle. Det første som falt meg inn var (Lee Enfield) "Jungle Carabine" når jeg så bilde av den første gang -og det er en børse jeg alltid har likt. Også er det mekanismen - jeg føler meg umiddelbart på trygg grunn når noe ligger så tett opp til M98 som Ruger sin mekanisme. Antagelig irrasjonelt med tanke på alle de moderne mekanismene som finnes, og som er vesentlig sterkere, men dog.

Link to comment
Share on other sites

Hjemme igjen fra banen etter testskyting før bjørnejaktkurs. Bjørnen er skalert for 80m, men for å gjøre det enkelt er den flyttet til 100m i Norge. Med Aimpoint Micro går det greit, men det er litt vanskelig å vurdere riktig høyde på den svarte bjørnen. Når man skyter for blod, som Cooper sa, ser jeg ikke problemet, men når du må treffe innen en treffsone for å få godkjent kurs er det lettere med Scout kikkerten. Med Scout kikkerten var det enkelt å holde fem av fem fra sittende. Hodeskudd på 20m gikk også som en lek med både kikkert og Aimpoint.

Dette er et kjempefint og praktisk konsept, ikke trenger du hundrevis av meter heller for å få en fin skytemessig utfordring fra jegermessige stillinger som sitt og stå.

Link to comment
Share on other sites

Er som sagt blitt helt allergisk mot å bruke en kikkert med kort øye avstand på bevegelige mål. Ser ingen fordeler med det kontra Scout konseptet. ( det er en liten fordel men later som jeg har glemt den nå)

 

Egentlig litt rart at ikke de fleste modeller og typer leveres med muligheter for siktemidler med lang øye avstand.

 

Sjekk side 27 i Mak katalogen, nesten så Blaser blir litt kult med denne Weaver skinna. (men bare nesten)

http://www.mak.ag/katalog/

 

Sett en feit Eotech XPS på Ruger scouten så blir det moro!! :D

 

Tipper det er mulig å montere baser for vanlig kikkert på Rugern også?? Da kan du ha den muligheten ved bruk til åtejakt e.l.

 

På Steyr sitter det Weaver spor på hele skjefte lengde så man kan fritt montere begge typer kikkerter.

 

Paal

Link to comment
Share on other sites

Tipper det er mulig å montere baser for vanlig kikkert på Rugern også?? Da kan du ha den muligheten ved bruk til åtejakt e.l.

 

Det er fullt mulig siden riflen har Ruger sine standard kikkertfester, men som sagt blir man nødt til å fjerne baksiktet.

 

@Arrowmaker: takk for info! Dessverre er jeg på arbeid den helgen, men det blir vel flere sjangser.

Link to comment
Share on other sites

Ah! Man lærer så lenge man lever. En slik rail skal jeg ha siden den vil gjøre børsa enda mer allsidig. Tusen takk for tipset :D !

 

 

Magasinene er AICS magasiner. Om de nye er kompatible med andre børser vet jeg ikke, men man skulle vel kunne anta det.

 

Var en tur på banen i dag og Ko-stens og Kjell Olav fikk teste Rugeren. Begge gav uttrykk for begeistring. Fikk testet 150 grs Hornady. Disse går ikke like tett som Scenar i min børse, men de går mer enn godt nok. Fikk nok en super samling med 155grs Scenar. Skal legge ut et skrytebilde senere.

Link to comment
Share on other sites

Du verden for ei hendig rifle dette er.

Denne rifla er vel stort sett helt motsatt av de børsene som bor i skapet mitt, med meget kort pipe, kikkert med lav forstørrelse (x2,5) og i tillegg av scout konfigurasjon, da var det ikke rart en stakkar var litt i tvil om det gikk å treffe noe som helst med dette jernet.

 

Først litt håndtering. Jeg har nevnt hendig, og det er denne børsa til tusen. Den er god å bære i hånda og man får tak rundt låskassa (ingen kikkert i veien) der den balanserer perfekt, samtidig ligger den fint på ryggen om reim benyttes og man har heller ingen pipe til "lynavleder" som stikker opp langt over hodet. Mekanismen var overraskende glatt og fin og ga ingen problemer med mating av noe slag, hylsene ble kastet godt ut. Avtrekket er faktisk meget bra og omtrent så tungt som jeg vil ha det på en jaktrifle, det er helt klart at Ruger må ha skjerpet kvaliteten på dette ganske betraktelig for eldre Rugere jeg har skutt med har vært tildels grumsete og meget harde i avtrekket. Bra!

 

Å skyte med denne skapelsen var faktisk både bedre og lettere enn fryktet. Stokken er temmelig rett og det gjør at rekylen kommer rett bakover med minimal vipp på pipa, vekten av kikkerten med skinne og ringer gjør nok sitt til denne opplevelsen. Dette sammen med en meget myk og tykk kolbekappe gjør skytingen behagelig slik at det fort vil forsvinne en eske eller to med patronen når man er på banen. Vi er der for å skyte er vi ikke :wink:

Kikkerten "der ut" var litt uvant med en gang, men når magasinet var fyllt og jeg begynte å skyte så tenkte jeg egentlig ikke så mye over det. Man legger retikkelet på målet og skyter, og med begge øyne åpne så synes jeg dette gikk over all forventning. Sittende på en stubbe satte jeg 4 av 5 skudd på omtrent en femkrone, siste skuddet satt et par cm vekk. Dette synes jeg er storveis på 100m med en rifle av dette format, kikkert med minimal forstørrelse og uvante konfigurasjon, dette var også den første serien jeg skjøt med rifla. Så fikk selvanviseren på 200m prøvd seg, igjen fra sittende stilling, og det gikk mer enn fint å få skuddene til å sitte i denne også. Skytemessig var denne rifla en STOR overraskelse, i positiv forstand.

 

Presisjonen er mer en god nok til formålet, Malle hadde en serie fra benk der skuddene satt på 12-14mm.

 

Et skikkelig verktøy.

 

Igjen, gratulerer med ny børse Malle.

Og jeg fikk lyst på en selv, ikke si noe til kona. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Slettes ikke verst rifle det der!

 

Få på en S&B PMII 5-25x56, kort løpet og få på en Hausken Whisper og en stødig tofot og vi snakker! :mrgreen:

 

Hehe, neida, spøk til side før du får rabieslignende anfall... Børsa er knall som den er! Utrolig behagelig å skyte med. Forbausende behagelig rekyl til å være såpass liten, og forbausende god balanse til å være så kort.

 

Syntes det var uvant med kikkerten så langt foran, men det var i grunn utrolig snedig. Selv med kun 2,5x forstørrelse var det null problem å finne gongen på 200 meter (om jeg traff, er en annen sak, men det er skytteren bak som har skylda der).

 

Børsa virker også som et solid håndtverk, med behagelig og myk sluttstykkegang, godt avtrekk (synes jeg i hvert fall), og stokken var også behagelig, med gode grep og god finish. Jeg fant rett og slett ikke noe å sette fingeren på.

 

Og dette var bare førsteinntrykket! :)

 

Ingen tvil om at jeg veldig gjerne kunne tenkt meg å ha en slik, liten sak!

 

Også får en riste overbærende på hodet over at Kjell Olav syntes det lukter trebåt av børsa mi, som Malle for øvrig hevder er montert under en diger kikkert... Haff.... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Også får en riste overbærende på hodet over at Kjell Olav syntes det lukter trebåt av børsa mi... Haff.... :lol:

Jammen, den gjorde jo det, det luktet god gammeldags smøring til tresnekka. Jeg hørte bølgeskvulp og måkeskrik samtidig som jeg kjente lukta, så det må da være noe i det.... :wink::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hvor vansklig vil det være å få montert en lyddemper på den, uten å ødelegge front sikte?

Eller flytte det litt lengere inn....

Må jo beholde det, men en demper vil også være veldig fint å ha.

 

Selv jeg, som aldri har hatt lyst på bolt rifle, begynner å få veldig lyst på denne.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Grml...

 

Problemet er at jeg tror dødens mauser er bedre / mer egnet i Manuel divisjonen i Praktisk, med fast 20 skudds magasin som kan lades med 5 skudds klipps. Men den er også svintung... så til almen drassing, glede og forlystelse er nok GSR bedre igjen.

Men jeg har ikke budsjett til begge (Er så mye annet rart jeg må kjøpe også...)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Malle, dette var en kjempefin artikkel! Gleder meg til du har testet litt mer og kan fylle inn med litt mer kunnskap.

 

Jeg har siklet på en sånn GRS lenge div amerikanske websider, og jeg ble overrasket over at den endelig er tilgjengelig her også. Skulle gjerne vært med flammedemper også, som US versjonen. Det skulle vel la seg gjøre å skaffe flammedemper, men da må man vel flytte siktet bakover og gjenge foran...?

 

Jeg ser egentlig for meg GRS'en med Alms compact lyddemper. Og med originalsiket fortsatt på. Det var noen som skrev et eller annet om riflestigning og at flytting av siktet ikke var så lett, er det noen som kan forklare litt mer om dette blir jeg glad!

 

Må bare ha en sånn altså :)

Link to comment
Share on other sites

Hvor vansklig vil det være å få montert en lyddemper på den, uten å ødelegge front sikte?

Eller flytte det litt lengere inn....

Må jo beholde det, men en demper vil også være veldig fint å ha.

 

Kan en god børsemaker borre opp løpet et par cm og slå innvendige gjenger og lage en overgang med utvendige gjenger for demper? Krever nok litt diameter på løpet ved munning men burde gå?

 

Forøvrig var den rugeren en lekker sak :)

Link to comment
Share on other sites

Malle, dette var en kjempefin artikkel! Gleder meg til du har testet litt mer og kan fylle inn med litt mer kunnskap.

 

Takk for det :D ! Dessverre ser det ut til å bli en ganske så "amputert" sesong hva riflejakt angår, men med litt flaks blir det et rådyr eller to, og en kjapp tur etter hjort. Jeg liker denne børsa litt bedre for hver gang jeg tar den ut av skapet. Nå har jeg en intens frykt for at Ruger skal lansere en utgave i .223. Da blir jeg nødt til å selge unna et par børser som jeg er skikkelig glad i....

Link to comment
Share on other sites

Siden Kammerherren har fått seg ei slik ei, så håper jeg å få løst noen skudd og sett hva det er til børse. Konseptet er veldig spennende i alle fall!

 

En ting jeg lurer på. Dette magasinet som stikker ut, det stikker ut akkurat på balansepunktet på rifla, eller?

 

Jeg pleier å gå mer rifla i handa, og da er det vel omtrent der magasinet er at jeg ville plassert hånda....

 

Litt nysgjerrig på hvordan dere løser det? Å ha rifla på ryggen gjennom alskens terreng finner jeg litt tungvindt, og ha den i begge hender er ennå verre..

 

Et 3 skudds magasin, det går flush med stokken, eller?

Link to comment
Share on other sites

Jeg pleier å gå mer rifla i handa, og da er det vel omtrent der magasinet er at jeg ville plassert hånda....

 

Det stemmer, men med selv med mine nette "puselanker" er det uproblematisk å bære børsa slik du beskriver med femskuddsmagasin. Med et treskuddsmagasin skulle det være som å bære en børse med hengslet underbeslag.

 

Og: Gratulerer med flott børse til kammerherren :D !

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...