Jump to content

Korrekt skyting med to-fot / bipod ? tips ?


jcvold

Recommended Posts

Nå har ikke jeg fanget hva slags rifle du skyter med, men om du konsistent skyter 16-17 mm så tror jeg M67 er inne på noe, at rifla kanskje ikke går bedre. Og pluss i min bok for å være en av forumets ærlige persjoner når det kommer til størelse på samlinger. Faktum er at det er svært få rifler som går konsistent sub 10 mm på 100 meter. Mange klarer det innimellom, men serie etter serie på 5 skudd - nope.

Link to comment
Share on other sites

Rifla er en Ruger M77 MkII i .308, og etter det jeg har lest, skal jeg være fornøyd med presisjonen jeg får. Og jeg har heller ingenting å utsette på 15 mm, det holder til all den jakta jeg skal drive med. Men, det hjelper lite om jeg samler 3-5 skudd under 20 mm, når samlingene/seriene er spredt i alle himmelretninger, og jeg nærmest trenger standardform for å kunne oppgi total samling av seriene i mm...

 

Det var samme greiene i dag, samlingene var gode, men hvilken i all verden lå nærmest reelt treffpunkt på jakt? Sånn som det er nå, er det ikke tale om å jakte for eksempel rev med denne rifla. Tror jeg tar med den sittende modellen av Stoney Pointen neste gang, og skyter inn med den, og heller lever med litt større enkeltsamlinger, men til gjengjeld et mer riktig treffpunkt mtp. jakt.

 

Jeg begynner å helle mer og mer mot at forandret rekylopptak, og evt. at jeg ligger litt skjevt i forhold til skyteretning, er synderen og grunnen til problemene.

Link to comment
Share on other sites

Rimelig sikker på det, ja. Samlingene satt på forskjellige steder hver gang jeg gikk frem til blinken, mens rifla lå i ro. Middeltreffpunktet av de spredte samlingene liggende viste seg å være riktig innskyting, det var i hvert fall riktig da jeg skjøt sittende med Stoneypointen. Da gikk skuddene dit de skulle, uten forandringer eller spredning. Dette førte til at total samling ble vesentlig mindre enn da jeg skjøt liggende, snaut 4 cm på 130 meter, noe jeg er godt fornøyd med siden jeg ikke greier å holde dønn i ro, selv med tofot, når jeg sitter. Muligens grunnet mangelen på beanbag og at jeg er litt for anspent. Det viktigste er uansett at jeg samlet alle skuddene på samme sted; mulig det er lettere å ha samme rekylopptak sittende?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg får stort sett gode samlinger og konsistent resultat når jeg skyter med tofoten...

 

Men, med teknikken jeg bruker ramler trådkorset konsekvent ned et stykke til venstre for blinken slik at jeg må gi flytte tofoten litt til høyre igjen til neste skudd.

 

Noen teorier om hva jeg gjør feil/bør endre på?

 

Har selvfølgelig lest hele denne tråden med M67 sitt fine innlegg (++) og mener selv at jeg følger "instruksene" grundig...

Jeg ligger med kroppen rett bak, og har prøvd å variere vinkelen litt begge veiene uten at det hjalp særlig.

Link to comment
Share on other sites

Jamez,

 

du ligger ikke nok bak rifla. enkelt og greit.

Flytt kroppen mot høyre inntil rifla hopper mot høyre, så ser du... Med småkaliber så gjlr det ikke stort det du gjør, og de fleste ser vel det der. Det er nesten en avveining om en vil ligge behagelig, eller om en vil ligge slik at rifla ikke går sideveis. Men det er gøy når en kan skyte 338LM uten å flytte noe annet enn hevarmen for å skyte et nytt skudd, når det skjer, da er en i hakket, og kan bare håpe at det fortsetter.

 

K

Link to comment
Share on other sites

skal prøves neste gang på banen!

 

har forstått analogien med at rifla og kroppen utgjør et ledd og at dersom leddet allerede er bøyd en vei så vil d svinge yttligere den veien når man rekylen kommer - og at dermed kroppen må mer til høyre for å rette opp leddet...

 

Men, dette leddet er jo en mulilenket arm med kinnkontakten og høyrehånda med i kraftregnskapet.

Så kinnkontaktens krefter mot høyre og høyrehåndas påvirkning også litt hvordan dette 'leddet effektiv står' under rekylen?

kan det tenkes at jeg skulle prøvd å gjøre noe annerledes på der?

Uten å ha prøvd så mistenker jeg at rifla må havne i linje ned mot venstre ben eller enda skeivere mot høyre for at det skal hjelpe...

Link to comment
Share on other sites

Ikke tenk så mye på fysikken i det. Om du må så skal vel rifla peke ut fra tyngdepunktet ditt? At rifla hopper litt til venstre er vel noe av det mest klassiske som fins med skyting fra tofot.

 

Prøv å ligg i helskrå vanlig liggendestilling, med såkalt "nøytral" tofot, dvs. nesten uten press mot kolben, helst på et betonggulv, og med ei lett rifle med skikkelig fall i stokken... Men, "bipods don't hop",

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Gjorde omtrent følgende:

La meg til som jeg pleier "rett bak" og skaut ett skudd. Tofoten flytter seg litt til venstre (retikkel flytter ca 7mrad fra senter på blinken). Observerte hvor det nye punktet som rifla nå pekte på og la meg til på nytt rett bak mot dette nye punktet - dvs med kroppen mer mot høyre. Flytta fra denne nye stillinga rifla inn i senter på blinken og prøvde om igjen. Da beholdt jeg så å si perfekt siktepunkt etter skudd og slipper å flytte noe på tofoten mellom hvert skudd 8)

Link to comment
Share on other sites

Bra tråd dette 8) har en tendens til å ikke få blinken i senter etter avfyring jeg også, har også opplevd at det har gått bra, men da har det føltes som jeg har ligget skikkelig ute av stilling mot høyre, må vel trene mere på det der for å få no skikkelig resultat ja, var forøvrig mye enklere dette med sauern i grs stokk og vektorn frampå pipa, enn med tikka t3 lite i 308 og demper, kansje ikke så rart :lol: har stor respekt for de som skyter knallgodt med store kaliber ja :!:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Heisann, grønnskolling-alarm. Ny bruker som drister seg utpå :)

 

Veldig instruktiv tråd dette, en av mange gode på dette forumet som jeg har rukket å lest. Har mange timer med god lesing foran meg ser det ut som.

 

Er det forskjell på teknikk når det gjelder bolt/halvauto -rifle? Jeg var på kurs i HV, lagfører 12,7 MØR. Da lå vi på Hjerkinn og skøyt med .50 kal en lang dag, ikke at en lang dag var optimalt da. For du blir faktisk sliten av den børsa :)

 

Uansett så fikk jeg "kjeft" for at jeg la press på tofoten, instruktøren sa at den skulle være nøytral, er dette noe spesiet for dette våpnet eller var instruktøren på viddene? (hadde ikke vært første gang i HV-sammenheng)

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener du gjorde rett. Jeg legger også press på MØR rifla.

Jeg bruker samme teknikk uansett om jeg skyter bolt eller halvauto, 22LR eller 12,7

 

Det viktigste er å ligge rett bak rifla, og ha moderat press på tofoten.

Likt press hver gang er nødvendig for å få likt treffpunkt.

 

Dette gjelder særlig tyngre kaliber som 338LM og 12,7 MØR.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke all verdens erfaring med tofot, men skyter uten press på foten. Finner det ugreit å skulle legge likt press på foten ved skyting på forskjellige underlag som snø, is, mose, torv osv.

Har laget puter av underlagsmattemateriale og festet på beina slik at underlaget også er "mykt" på betong, is ol.

 

Skyter vel minst like godt med tofoten som med anlegg på sekk ell og treffpunktet er også tilnærmet likt.

 

Mange gode tips her inne. Skal prøve noen av dem etterhvert.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener du gjorde rett. Jeg legger også press på MØR rifla.

Jeg bruker samme teknikk uansett om jeg skyter bolt eller halvauto, 22LR eller 12,7

 

Det viktigste er å ligge rett bak rifla, og ha moderat press på tofoten.

Likt press hver gang er nødvendig for å få likt treffpunkt.

 

Dette gjelder særlig tyngre kaliber som 338LM og 12,7 MØR.

 

Støtter denne. Bruker som Tika samme teknikk uavhengig hvilken rifle jeg skyter med. Når det kommer til MØR skyting, er vel noe av det viktigste at en legger moderat press på tofoten, samtidig som man etterstreber å finne det vi kaller "nullpunkt" stillingen. I korte trekk; rett bak rifla (beistet) , kolbeplassering i skuldra og avlappet i kroppen. (noen av de gode gml grepsfaktorene for MØR :-)) (huff..nå kom MØR siden frem.. :-))

 

Utfordringen er nok som Tika sier;å utøve likt press hver gang, for å få likt treffpkt. Dette terper ihvertfall jeg på når jeg skyter 308 , og har merket betydelig fremgang der. Men dette er jo igjen avhengig av underlag o.l.

 

Omsider har ihvertfall jeg begynt å venne meg til tofoten på 308'en, og har så og si helt sluttet å skyte fra sekk.

 

For min del har mengdetrening, og utprøving av forskjellige teknikker hjulpet mye. Men har fortsatt lang vei å gå.

 

Kanskje ikke helt svar på spm., men et lite innblikk i mine erfaringer. :-)

Link to comment
Share on other sites

som en digresjon...

Føtter på tofoten har MYE å si for å få lagt på nok press. Har Norma-tofoten som har elendige harde glatte plastføtter. Disse danser rundt på betong, tepper, treverk eller annet slett underlag. Umulig å få lagt på nok press, men sladrer meget godt dersom du ikke ligger rett bak...

I mellomjula flytta jeg over gummibeina fra en lav DX tofot uten vugge (som er mer eller mindre ubrukelig pga mangelen på vugge), og Norma-tofoten ble plutselig mye triveligere! Nå står beina på samme spot på teppet på standplass mellom hvert skudd (når presset er passe, og liggestilling god)...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Flytt kroppen mot høyre inntil rifla hopper mot høyre, så ser du...

 

Det er nesten en avveining om en vil ligge behagelig, eller om en vil ligge slik at rifla ikke går sideveis. Men det er gøy når en kan skyte 338LM uten å flytte noe annet enn hevarmen for å skyte et nytt skudd, når det skjer, da er en i hakket, og kan bare håpe at det fortsetter.

 

K

 

Jeg ser samme tendens det lille jeg har skutt med tofot. 338 Norma Mag og den flytter seg mot venstre. Flytter meg mot høyre og det hjelper men ikke helt fritt sist jeg skaut. Sliter med å ligge komfortabelt så langt mot høyre, vanskelig å slappe av. Føler jeg har rolig siktebilde og samler ok men spretter litt mot venstre.

Er det kun å flytte hele kroppen mer mot høyre?

 

Blir vanskelig å ligge avslappet med hodet mot kolben. Må nok trene mer. Tørrtrene og bruke selvutløser på kamera dersom man er alene for å se vinkel på kropp og rifle.

Link to comment
Share on other sites

Dine tanker om å bruke kamera er fornuftig. Det har jeg gjort og det avslørte hvor skjevt jeg faktisk lå når jeg selv trodde at "nå MÅ jeg jo snart ligge til høyre for børsa!". Terpe terpe terpe.

 

Jeg klarer enda ikke å gjøre ting helt riktig, men jeg gjør det iallefall såpass lite ræv elendig at retikkelet ligger max 1 mil utenfor (selvsagt til venstre) gongen når skuddet har gått. Med demper på, mindre.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke gjort så veldig mye forsøk på hva som funker best for meg ved bruk av tofot(som jeg bruker hele tiden), men så langt har jeg kommet fram til at hvis jeg legger spenn framover på tofoten så vil den hoppe selv når jeg skyter med 6,5'en. Det er også tendenser til at den hopper lettere hvis jeg for lavt med overkroppen og har kolben for høyt i gropen. Det funker bedre for meg å lette brystkassen litt opp fra bakken, legge kolben godt inn i skuldergropen og så legge meg ned rett bak rifla i "MG" stilling. Da er gjerne overkroppen litt mer hevet og ofte så må jeg dra ut bena på tofoten(Atlas) et trinn eller to. Legger jeg meg helt ned først og så dra rifla inntil kroppen, blir det litt hopp og sprett, særlig første skuddet. For meg funker dette bedre enn å ligge dønn lavt og ikke dra ut bena i det hele tatt.

Da kan jeg dø bak rifla uten å ha endret siktepunkt. Dette med at man skal kunne "dø" uten å endre siktepunkt føler jeg er nøkkelen. Rifle og skytestilling må være tilpasset så godt at dette faktisk kan gjøres. For meg førte det til en forhøyning av GRS kinnstøtten med 5mm ekstra.

Link to comment
Share on other sites

eg plagar å halde på forskjeftet med høgre handa, venstre hande held eg under kolba med knytta neve for å regulere høgda, det er dog viktig å halde likt trykk mot skuldra frå skot til skot.

 

Er det ikke vanskelig å få til et brukbart avtrekk på denne måten?

Link to comment
Share on other sites

Føler jeg klarer å ta imot rekylen greit og det føles behagelig når skuddet går men må trene mye på å slappe av i skuldre og nakke. Og jo mer jeg legger meg mot høyre jo vanskeligere synes jeg det blir å ligge avslappet med kinn på kolben.

Hjelper med noe midt under brystet. Da slapper jeg mer av i nakke og skuldre. Legger også en pøll under høyre underarm for å ikke bruke muskler mot pistolgrep.

 

Får trene og trene, både tørtrening og skarpt.

Link to comment
Share on other sites

Noen som kan si litt mer om plassering av kolbe i skulder. Jeg har forsøkt å få den så mye i midtlinjen som mulig, men en rekyl over kragebeinet fører ikke til gode avtrekk for meg. Er greia å få den godt inn i skulder for så å dreie kropp mot høyre til rifla ikke hopper til venstre?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Plukker fram denne gamle tråden da jeg ikke kommer i havn med en sak på egenhånd.

Skyter for det meste med Harris tofot med vugge. Finnes vel bedre i dag, men det er nå denne jeg har.

På denne tofoten så er det en brems/lås av vuggen. Skal denne vuggen være helt løs eller justert med noe friksjon for best skyteresultat?

Jeg har prøvd med løs vugge og med en del friksjon, men finner liksom ikke den åpenbare fasit. Dog heller jeg litt mot løs vugge.

Link to comment
Share on other sites

Den gir ikke nok fri bevegelse i skyteretningen.

Det er som jeg sier en smakssak. Begge samlingene under er skutt "med magen i myra", en i lett snø, og en i et mygghelvete uten like, og med en Harris som er så gammel at folk lurte på hva det var de første gangene jeg hadde den med på banen.

 

5sk 100m

A741833E-2AFE-497D-A161-8B7F850BF797_zpszderenqo.jpg

 

10sk 500m

14034949_10154129198899342_4722482625796565258_n_zpsr2wncmef.jpg

 

Egentlig så er det litt deilig å vite at jeg nok ville skutt mye bedre om jeg hadde en skikkelig tofot :wink:

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt godt med vuggen justert temmelig tregt, men har prøvd en del med løs vugge i det siste. I starten åpnet gruppene seg for så å krype sammen igjen etterhvert som jeg ble vandt med det. Når jeg nå skyter like godt med løs vugge som med en del friksjon så ble trangen til å vite hva som er best enda større. Kan vel da bare konkludere med at begge deler funker og at man da kanskje skyter best med det som føles best :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke det betyr noe særlig om beina på tofoten peker framover eller bakover om det er det du mener, ville ikke hengt meg opp i det. Jeg har sett gnistrende god skyting med både Versapod slik som på dette bildet, og med Atlas med beina 45° framover. Harrisen min peker framover, og Dolphin-tofoten er 90° på pipa.

 

Men de fleste må ha et slags press på rifla framover, skulderkontakt så den ikke rauser bakover. Det er mindre viktig på rifler i små kalibre og med veldig tunge rifler. En bremset 6.5x55 som veier 8-9kg kan man fint skyte fri rekyl og skyte veldig bra. Men man må eksperimentere med presset, og finne det som passer, og det som en kan repetere. Det nytter ikke med perfekt press på ett skudd, da er det mye bedre med mindre optimalt (hva det nå enn er) press som en kan repetere.

Etter hvert så vet en hva en får til og ikke, hva en kan repetere, og hva en slipper unna med - og med litt trening så er det nokså mye.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke det betyr noe særlig om beina på tofoten peker framover eller bakover om det er det du mener,

Nei, det er ikke det jeg mener, men man må ha et lett press fremover som du sier, og på dette bildet ser man dette.

Jeg tror egentlig vi er enige i prinsippene, men min mening og følelse med Harris typen er at den pga. at den er fast og låst i lengderetningen har den en tendens til å hoppe på underlaget under bevegelse og rekylopptak.

Dette unngår man på Versa-Pod og Atlas da de tillater bevegelse i lengderetningen uten å måtte bevege beina mot underlaget.

Jeg har en høy Harris den er faktisk brukendes. Den er pga. høyden mer fleksibil i konstruksjonen pga lengre bein og er derfor mer fleksibel i lengderetning.

Jeg vet ikke om folk forstår hva jeg mener. Men videoen jeg refererte til synes jeg forklarer dette godt.

Det beste er selvfølgelig å teste dette selv. Skyter en like godt og repeterbart med en Harris er det jo greit. Men for meg ble det ikke konsistent nok.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en høy Harris den er faktisk brukendes. Den er pga. høyden mer fleksibil i konstruksjonen pga lengre bein og er derfor mer fleksibel i lengderetning.

Jeg vet ikke om folk forstår hva jeg mener.

Nå skjønte jeg det (ikke alltid like rask :oops: ) Jeg tror godt du kan ha rett, iallefall med rifler som er små og lette i forhold til rekylen de lager. Putt en kort Harris på en T3 Lite i 300WM, og finn ut :wink:

 

K

Link to comment
Share on other sites

Her er det ett bilde av en som skyter korrekt med fremoverlent Versa.
Jeg tror ikke det betyr noe særlig om beina på tofoten peker framover eller bakover om det er det du mener, ville ikke hengt meg opp i det. klipp..,klipp, og lim..Men de fleste må ha et slags press på rifla framover, skulderkontakt så den ikke rauser bakover.

Jeg tror som M67 at mangel på skulderkontakt får rifla til å hoppe, og ikke hvordan tofoten er stilt opp.

Mange legger press på tofoten for å oppnå nok skulderkontakt, men på enkelte tofoter er det ikke nødvendigvis så lett å oppnå nok trykk slik som f.eks på en kort Harris. Da har jeg troen på at man må bruke høyre/avtrekker hånd, eller i verste fall venstre, til å bygge opp nok skulderkontakt/trykk. I praksis betyr det at du må du trykke rifla inn i skulderen. Å skyte med for "løs" kontakt gir ofte alle mulige treffpunktforflytninger. Det er i hvert fall min erfaring, og jeg er ikke forundret over at treffpunktet i Gunwerksvideoen varierer. For meg ser det ut som om rifla har litt for mye spillerom til å leve sitt eget liv :wink:

Også må jeg si at tofotskyting ikke nødvendigvis er så enkelt som mange tror, og det endelige målet må være null treffpunktforflytning uansett stilling :wink:

Link to comment
Share on other sites

- hold hånda, eller juster avtrekkeren så du kan ha pekefingeren bøyd når du trekker av, å strekke fingeren etter avtrekkeren gir avtrekksfeil (også med bue..)

 

Litt OT men kunne du utdype denne litt? Har lange fingre og når jeg holder rundt pistolgrepet på "vanlig" måte havner avtrekkeren midt mellom første og andre leddet på pekefingeren. Pleier og jukse det til ved å løsne grepet litt med pekefingeren slik at fingertuppen peker litt tilbake mot avtrekker. Ikke optimalt men bedre enn alternativet. I en ideell verden, hvor "bøyd" skal pekefingeren være? Snakker vi jevn bue med ytterste leddet 90 grader på avtrekker eller jevn bue med ytterste leddet pekende svakt fremover?

Link to comment
Share on other sites

, og jeg er ikke forundret over at treffpunktet i Gunwerksvideoen varierer. For meg ser det ut som om rifla har litt for mye spillerom til å leve sitt eget liv

Hææ, hvordan finner du ut det ? Var du tilstede under innspillingen ?

Det han sier er at POI varierer fra benk til tofot.

Link to comment
Share on other sites

Spørsmålet er jo nettopp hvorfor varierer treffpunktet fra fra benk til tofot?

Du har selvfølgelig rett i at jeg ikke var der under innspillingen, så en hvis grad av synsing fra min side blir det nødvendigvis :wink:

 

Jeg tror han treffer høyere fra benken fordi han rett og slett har forskjellig skuldertrykk mot kolben i de to forskjellige stillingene. Vi får jo ikke se han skyte fra benken, men når han ligger synes jeg rifla beveger seg litt mye. Jeg mistenker at han ikke har spesielt mye skuldertrykk. Til hans forsvar så er det sikkert litt omf i rifla, den er nok ikke veldig tung og han skyter nok med en hissig 7mm. Til gjengjeld har han en munningsbrems og rifla med kikkert veier neppe mye under 5 kg, så den er ikke ultralett heller. Men jeg vet jo egentlig ikke hva han gjør :wink: Det jeg derimot vet er at det er fullt mulig å treffe på samme plass fra benk og med tofot om man bruker riktig skyteteknikk og rekylopptak.

 

Jeg fant en "tullete" video som viser forskjell på litt og mye skuldertrykk, eller tofotpress om du vil;

 

Så er jo spørsmålet hvordan kan man få til å skyte jevnere uten å ha mulighet til å trykke hardere mot tofoten. Jeg mener svaret ligger her;

Dette er en av de beste forklaringene jeg så langt har sett på YouTub'en som faktisk sier noe om hvor mye trykk mot skulderen du trenger for å få et godt rekylopptak.

 

Angående Gunwerks, så synes jeg denne karen forklarer enkelt og bra om skytestillinger;

Link to comment
Share on other sites

Spørsmålet er jo nettopp hvorfor varierer treffpunktet fra fra benk til tofot?

Nei, det er ikke det denne tråden handler om.

Denne tråden handler om skyting med tofot, ikke forskjellene mellom skyting i benk og liggende med tofot. Jeg foreslår du starter en ny tråd om dette.

Link to comment
Share on other sites

Denne tråden handler om skyting med tofot, ikke forskjellene mellom skyting i benk og liggende med tofot.

Hvorfor er det ikke interessant å prøve og forstå hvorfor det er forskjellen i treffpunkt når man bytter stillinger? Det må jo være en vinn vinn situasjon for en tofotskytter og kunne ha samme treffpunkt når man bytter stilling. Er det ikke lurt å etterstrebe en tofotteknikk som tilatter deg nettopp dette?

Link to comment
Share on other sites

Joda, enig i det, men da må vi diskutere samme tema.

Når du siterer ett innlegg som omhandler forskjell på forskjellige bipods og blander inn skytestillinger, grep, skulderanlegg og press blir det et salig rot.

Ellers er jeg helt enig med deg. Men problemet blir at vi snakker forbi hverandre.

 

Å få samme POI i benk og liggende med tofot er ikke lett, jeg greier det ikke, men å minimere det er vel alle interessert i.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...