Jump to content

Korrekt skyting med to-fot / bipod ? tips ?


jcvold

Recommended Posts

jeg har en Tikka T3 supervarmit med hausken standard demper og Zeiss victory sikte.

 

jeg er godt fornøyd med rifla og med godt anlegg skyter jeg bra på 300 meters hold.

 

men jeg kjøpte meg en to-fot , slik som snipere på youtube har, så jeg ville være like kul. men jeg oppdaget fort at

når jeg lot børsa hvile kun på tofoten fremme,og holdt kun på pistolgrepet, fikk jeg ikke noe samling på skiva.

det virket som børsa "hoppet" . jeg lå på hardt underlag ( stein / grus)

 

noen som har tips til korrekt skyteteknikk med tofot?

Link to comment
Share on other sites

Slik ser ei grei 5skuddssamling skutt med tofot ut

IMG_0044.jpg

 

Ei lita sjekkliste for god teknikk, skyting med tofot. Jeg tar som utgangspunkt at du bruker pølle/baksekk eller noe sånt.

 

- Du ligger RETT bak rifla. Den vil hoppe litt opp i smellen, flytter den seg sideveis ligger du ikke rett bak....

- Venstre hand på baksekken, eller mellom sekken og kolben, ingen sideveis påvirkning?

- PUST UT, eneste 100% repeterbare (på dette presisjonsnivået) lungefylling er å puste ut til en er slapp, altså bare la "lufta gå ut"

- ligg på kolben med vekta di, slapp som en sekk, bruk samme høyde på alt alltid, helst samme klær

- Nøytralt siktepunkt, hvis du dør der du ligger, så skal rifla peke midt i blinken

- slapp høyrehånd, klem avtrekkeren rolig mellom pekefinger og tommel som er bak boltmuffa.

- hold hånda, eller juster avtrekkeren så du kan ha pekefingeren bøyd når du trekker av, å strekke fingeren etter avtrekkeren gir avtrekksfeil (også med bue..)

- hvil gjerne høyrehånda på noe

- kinnstøtte, slappe nakkemuskler, hvil på kolben

 

I denne stillingen vil du presse rifla noe fram mot tofoten, trikset er ikke å presse hardt, men å presse likt, så finn et press som er lett å repetere, vekta di, vær slapp. Er det mye rekyl, slapp av, nyt og bli med bakover...

Sa jeg at rifla ikke skal sideveis...

 

Om du ikke får mothold, og slir fram KAN det forsvares å holde kolben inn mot skuldra, men da helst fremdeles med handa under kolben, til NØD på fortreet.

 

Slik: Ligg i forlengelsen av siktelinja, start f.eks. med føttene like mye til sia.

4f993ffc.jpg

 

eb361a5c.jpg

 

Ikke slik: Iallefall ikke om du ikke må, og da har du trent på det...

3da064be.jpg

 

Variasjoner flytter treffpunkt. TV og TH her jeg ikke vært konsekvent på press/pust, i midten OK

IMG_0046.jpg

 

Noen myter. Siden dette har vært oppe før med mange regelrett gale påstander, og jeg kommer rett fra banen etter å skutt passelig bra; så er jeg småarrogant idag:

 

- En skyter like bra med reim - show me!

- En skyter bedre med handa på fortreet - show me!

- skyt med "nøytral" tofot, OK, skyt bedre enn meg med nøytral tofot...

- tofoten hopper på hardt underlag, "Bipods Dont Jump!", den hopper til siden om du ligger skjevt - og ja, det er vanskelig å ligge helt rett, med 338LM er det nesten helt forbanna... men det går.

 

 

Vetle, har jeg glemt noe?

 

 

 

K

Edited by Guest
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Aller først, prisverdig innlegg!

 

Nøytralt siktepunkt, hvis du dør der du ligger, så skal rifla peke midt i blinken

 

Siden det er snakk om tofot, mener du at en bean bag skal plasseres slik at dette er mulig dersom man slipper den?

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg lest spørsmålet ditt flere ganger Nissen, men jeg skjønner det ikke.. Imidlertid kan jeg vel si at jeg oppfatter instruksjonen fra M67 slik at du skal ligge og holde børsa uten spenninger. Altså; dersom plutselig sikringen går i hjernen din og du ruller sideveis, eller børsa flytter seg sideveis, så betyr det at du du holdt deg i posisjon ved hjelp av muskelkraft. Det kan gi ustabilitet.

Link to comment
Share on other sites

mener du at en bean bag skal plasseres slik at dette er mulig dersom man slipper den?

Hvis en får det til så ja, absolutt. Men det blir mye plunder fra skudd til skudd med de fleste bager/pøller. Om den f.eks. holder rifla med litt lavt siktepunkt, så en får opp munningen når en slapper av mot kolben så er det bra.

Jeg har som regel ei hand imellom, rett og slett fordi det tar for lang tid fra skudd til skudd å dille med pølla. Bare knyttneven funker jo også i nødsfall, eller kikkertveska fullstappa med sokker og votter...

Noen klemmer på pølla så den løfter seg passelig istf. å ha handa mellom - Knuterik gjør det, og jeg vil ikke argumentere mot hans måte å skyte på.

 

På banen er nok en en hard sandsekk, gjerne med ører, bedre, for er den bra, så ligger rifla ferdig til avtrekk etter smellet - oftere enn med pølle/beanbag iallefall. Men jeg bruker ikke sandsekker, driver ikke og bærer på sand.

 

Halve kluet er at rifla skal peke midt i blinken når en slapper helt av, en skal kunne sove med siktet på målet - det merker en både på skytinga, og på at en ikke har vondt noe sted etter en dag og 250 skudd.

Andre halvparten er et avtrekk som ikke flytter på noe, et perfekt, kontrollert ukontrollert avtrekk...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Har selv erfart dårlige samlinger og endret treffpunkt ved tofotskyting på hardt underlag med en supervarmint. Traff nesten 10 cm over ved bruk av tofot og samlingene åpna seg litt. Fant ut at plaststokken ikke egna seg til dette da den er veldig myk og flexer endel. Med en tung demper frempå vil vel dette forsterkes..

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Det er blitt kjøpt og solgt mange stokker over dette temaet, der lite trening og feil teknikk egentlig er synderen.

 

Mange har veldig fine rifler, men de skyter ikke for de har ikke fått lada, har ikke fått (de 100) kulene de bestilte, eller ditt og datt er ikke kommet enda. Jeg er ikke noen liten stash-hore selv, men en må BRUKE stashet sitt. En blir ikke godt til å skyte bare fordi en har den rette tofoten, den rette stokken og den rette rifla med den aller største hevarmskula, og de aller mest taktiske kulene med høyest BC.

 

Slik blir man god, skyte, med fokus på teknikk, på hva en gjør, ikke gjør, og hvordan det er ift. det som regnes som "riktig"

IMG_0207.jpg

 

Det er ikke gratis, og det ser ikke så kult ut som nye stokker, nye sikter, tofoter, dragbager og WTF., men det virker, etterhvert, kanskje, håper jeg...

7206d8c1.jpg

 

74d5e583.jpg

 

c084c27a.jpg

 

Skyt, mye

6a17ee23.jpg

 

K

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev: - slapp høyrehånd, klem avtrekkeren rolig mellom pekefinger og tommel som er bak boltmuffa.

 

M67, mener du at en skal trekke av ved å påføre likeverdig trykk både med handbak/tommel og pekefinger, eller skal handbak/tommel være statisk, og pekefinger utøver press på avtrekker?

Link to comment
Share on other sites

Men vis man skyter med 2 fot og holder hånda på forskjeftet, hva skjer da?

For all del bare hold på kuken om du vil

Jo fler som bruker en mindre optimal teknikk, jo bedre ser det det ut som vi er? Dessverre har jo de fleste som konkurrerer skjønt dette og det er nokså jevnt blant de som har en viss kontroll...

- men hvordan skal du kontrollere kolben? som bestemmer hvor rifla peker? skal du skyve den hit og dit med skuldra, for å innføre spenninger og ulikheter der :wink:

Det som skjer er at du "skuldrer" våpenet inn i blinken = spredning, treffpunktendring

 

Det som er så rart med skyting med tofot er at alle ser ut til å akseptere at en må trene masse for å bli god til skyte stående, sittende eller knestående - men mange ser ut til å tro at en skal mestre skyting med tofot umiddelbart?

 

trekke av

jeg har ikke håndbak når jeg skyter slik... Om jeg skyter sakte. Slik "BR"-aktig skyting skyter jeg med kun pekefinger på avtrekker og tommelen som "mothold", mest mulig parallellt med rifla.

 

Skyter jeg fort, mere feltmessig og uten pølle til å hvile høyrehanda på så "holder" jeg. Tommelen oppå kolbehalsen er det som hånda "henger" i, og resten av grepet svært løst, fingertuppene på pistolgrepet nærmest bare for å ha et sted å gjøre av dem, håndbaken tilsvarende. Presset kommer mellom tommel og pekefinger uansett.

Om dette er det mest optimale vet jeg ikke, men det virker forholdsvis bra.

 

Sjekkliste avtrekk

- finger på avtrekker*, sjekke vinden og at rifla ikke er tiltet/kantet, puste ut, slappe av, presse, sjekke vinden, presse så mye at det bør smelle snart, vente, vente, hele tiden se på vindindikatorer og at en har rifla rolig og i senter, slappe av, BANG!. Blir det for lenge før det smeller, eller noe annet skjer, så slipper jeg opp, og puster og starter på nytt. (Er det et dyr jeg sikter på så inneholder sjekken om dyret beveger seg, eller ser ut som om det har tenkt å bevege seg)

 

Rifla skal peke av seg selv, det skal ikke være nødvendig å holde den med høyrehånda. Men jeg bytter på disse to måtene å gjøre det på

 

*Merk at jeg ikke flytter fingeren til avtrekkeren før jeg er klar til å trekke av, alt siktearbeid, alt som har med å få rifla på målet, og ta beslutnig om jeg skal skyte nå - er tatt før fingeren flyttes, omtrent samtidig med at jeg puster ut for å ta avtrekket

Det er sikkerhetsmessig selvsagt, men noen avtrekkere er så lette at det er best å holde seg unna lengst mulig - ellers så er det et paradoks at jeg skyter best med den rifla som har tyngst avtrekk, Saueren med 1500g.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Rifla er jo satt opp til å treffe på nøyaktig samme sted hver gang. Dvs at de feilene du får på pappen er grunnet skytterens tro på at han kan påvirke rifla i positiv forstand. La rifla være i fred i så stor grad som mulig, da får du perfekte treff. Dvs i mine øyne kan man skyte bra fra nær sagt hvilken stiling som helst, bare grunnprinsippene som M67 nevnte er på plass.

 

Et lite hjertesukk til slutt. Hva noen føler de trenger å ha venstre hånd på forskjefte etter, det forstår ikke jeg. Hvis man allikevel skal ha hånda der så er jo tofoten til overs? Her har du en gyllen mulighet til å ha en hånd til å kontrollere høyden på kolben og så vil man heller ha den i veien på forskjefte? Ja ja, det er selvfølgelig opp til hver enkelt... Jeg hadde personlig heller klødd meg på balla så får man litt glede av det :)

 

Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Små samlinger er jo fint, men hvordan løser to-fot guruene variasjon i treffpunkt med nye stilligner etc? En kan skyte små samlinger i mange stilligner. Personlig så skyter jeg større samlinger med anlegg mot ryggsekk vs to-fot. Men jeg er mer stabil med tanke på treffpunkt har jeg inntrykk av.

 

Uansett hvor lite du påvirker rifla så får en vandring i vertikalt trefpunkt pga variabelt press på tofoten. Jeg føler også at hardt vs mykt underlag skaper lignende problemer, men har ikke verifisert dette systematisk.

Link to comment
Share on other sites

Om jeg skal tilføye noe, så er det at personlig, synes jeg at en tofot som ikke bøyer av slik som en Versa Pod gjør, ikke er like god og stabil. Harris o.l to-fot'r er stive, og når du legger press på de, begynner de ofte å skli. Med VersaPod kan jeg legge ganske mye tyngde frem mot foten, og hvile mot denne, og dermed få ganske jevnt trykk uansett stilling, og dermed skyter jeg bra fra gang til gang og sted til sted.

 

Jeg ligger ofte ute i hagen og bare sikter og tester stilling, det er god trening og gir gode resultater under skyting seinere. Jeg ligger slik at jeg kan "sove" på børsa, åpne øynene og være på målet. Greit under lange økter med sikting ved måenskinnsjakt, der man trenger å slappa av litt innimellom.

Link to comment
Share on other sites

Iflg Guruen på Langholdsbloggen skal man ha et fast grep om pistolgrepet. Kun tommel og pekefinger høres spinkelt ut.... Sikkert grei teknikk når rifla er skrudd fast i ei skrustikke med jekk og heis ala benchrest. Forøvrig er det vel like mye meninger om dette som det er guruer.. Hovedsaken er vel at en gjør det samme for hvert skudd.Ligger likt, natural point of aim og slike ting er oppfyllt. En ting er teknikk på bane, når en kan stylte seg selv og børsa opp i alle retninger. Er ikke bestandig det er overførbart i praktisk jakt, hvor underlag ikke kan bestemmes og liggestilling ofte må improviseres under et variabelt tidspress.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

begynner de ofte å skli

Den må ikke skli. På noen Harriser kan bena rotere, da ruller de framover - no dice. Skru eller lim dem fast. Er man i felt kan man grave dem ned. Samtidig trenger man ikke allverdens kraft framover. Høyden på stillingen justerer til en viss grad hvor hardt man presser.

 

skrudd fast i ei skrustikke med jekk og heis ala benchrest

Jeg snakker om skyting der rifla står på en tofot og ligger på et eller annet fra knyttneve til pølle, via ammoboks, vedtre, ball med sokker, osv. Ingenting som er skrudd noen vei.

 

hvor underlag ikke kan bestemmes og liggestilling ofte må improviseres under et variabelt tidspress.

En av tingene en kan trene opp er nettopp dette. Å oppnå det samme, fort, og på ujevnt underlag, og å improvisere...

 

Her

c384298a.jpg

 

Eller her, legg merke til at tofoten ikke er utslått. Men ligger slik at jeg kan ha vekt framover, finjusterer med venstehånda på pølla - under tofoten...

16102011128.jpg

 

Men grunnlaget må komme på banen.

 

er det vel like mye meninger om dette som det er guruer..

Minst, jeg tror ikke akkurat den detaljen betyr så forbanna mye sålenge man ikke bruker høyrehånda til å muskle rifla en eller annen vei.

Husk at utgangspunktet når jeg begynte i formiddag var skyting på bane, rolig og helt i eget tempo. Hva er forresten fast grep om pistolgrepet?

 

Og, "to each his own" man kan få input og utgangspunkt, men til sist må en prøve seg fram, bare husk å gi gode forslag en sjanse, ikke forkast dem etter en bom.

 

En annen ting jeg prøver å være bevisst på (og som snart sitter) er å ikke drive med unødvendige ting, unødvendige bevegelser osv. Se fra 2:30 og et stykke ut i denne:

Skyter 338LM på 965m.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Små samlinger er jo fint, men hvordan løser to-fot guruene variasjon i treffpunkt med nye stilligner etc? En kan skyte små samlinger i mange stilligner. Personlig så skyter jeg større samlinger med anlegg mot ryggsekk vs to-fot. Men jeg er mer stabil med tanke på treffpunkt har jeg inntrykk av.

 

Uansett hvor lite du påvirker rifla så får en vandring i vertikalt trefpunkt pga variabelt press på tofoten. Jeg føler også at hardt vs mykt underlag skaper lignende problemer, men har ikke verifisert dette systematisk.

 

Hvis du får høydespredning pga variabelt press på tofoten tror jeg stokken din er for myk og ligger mot pipa. Så lenge parallaksen er justert korrekt så får jeg samme treffpunkt fra tofot, benk, sekk osv osv... For å finne variasjon i kun en parameter må du kunne garantere at alle andre parametre er like fra forsøk til forsøk. Men det har du sikkert gjort siden du mener at forskjellig press på tofoten gir høydespredning.

 

Jeg vet at så lenge jeg gjør jobben med parallaksen og lar rifla ligge i fred så sitter treffpunkt på samme sted. Om jeg ligger på ryggen eller bak fram betyr ingenting.

 

Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Hei..

 

Eg bruker to fot når eg tester amo, og om pipen begynner å vise tegn på å være utskutt..

Det har vært en del plunder med de skyte benkene så eg har begynt å bruke to fot.

Noe prøving og feiling, så samler i alle fall saueren best om skytter klarer å presse av skudd. men de gode samlingene kom når eg bruker pølle under kolbe fylt med ris.

 

Fordelen eg har er at eg slipper å tenke så mye på forskjellig elevasjon så eg har fylt pøllen akkurat passe til slik eg har justert to foten..Dette fungere steike bra.

En klistre lapp på 100m er blinken. 5 skudd innen for klistrelapp da er løp og amo bra.

 

Tanken min har vært at de perfekte hadde vært en form for god justering under kolbe og en kikkertvater for å være sikker på at man ikke kanter riflen.. En stil skru som er fast i kolben som man justerer til man er midt i enkelt og greit.

Link to comment
Share on other sites

Små samlinger er jo fint, men hvordan løser to-fot guruene variasjon i treffpunkt med nye stilligner etc? En kan skyte små samlinger i mange stilligner. Personlig så skyter jeg større samlinger med anlegg mot ryggsekk vs to-fot. Men jeg er mer stabil med tanke på treffpunkt har jeg inntrykk av.

 

Uansett hvor lite du påvirker rifla så får en vandring i vertikalt trefpunkt pga variabelt press på tofoten. Jeg føler også at hardt vs mykt underlag skaper lignende problemer, men har ikke verifisert dette systematisk.

 

Hvis du får høydespredning pga variabelt press på tofoten tror jeg stokken din er for myk og ligger mot pipa. Så lenge parallaksen er justert korrekt så får jeg samme treffpunkt fra tofot, benk, sekk osv osv... For å finne variasjon i kun en parameter må du kunne garantere at alle andre parametre er like fra forsøk til forsøk. Men det har du sikkert gjort siden du mener at forskjellig press på tofoten gir høydespredning.

 

Jeg vet at så lenge jeg gjør jobben med parallaksen og lar rifla ligge i fred så sitter treffpunkt på samme sted. Om jeg ligger på ryggen eller bak fram betyr ingenting.

 

Fredrik

 

Det er ikke store spredningen det er snakk om. Slik som dette f.eks. 5 skudd på ca 100 yards.

100yard_m_vertikal.jpg

 

Her er forøvrig en serie på minst 8 skudd. Tror det er 9 eller 10. Med samme siktepunkt som over. Midt i en 12mm lapp.

100yard_m_fluer.jpg

En ser at treffpunktet er litt ned til høyre for serien over. Forvørig så er gruppen inkludert de to fluene akkurat sub MOA.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke store spredningen det er snakk om. Slik som dette f.eks. 5 skudd på ca 100 yards.

Det der er enten ujevn vekt på kolben (skyt .22LRmed ujevnt press, så skal du få se) eller ladninga som er ute av tune.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg har erfart at selv om man bruker riktig teknikk, som M67 skriver om, så kan hardt underlag gi vertikal spredning.

Min løsning var å legge et sitteunderlag under tofoten når den stor på betong.

Det gjorde susen for meg, men for all del den grunnleggende skyteteknikken må være på plass

Link to comment
Share on other sites

Kun tommel og pekefinger høres spinkelt ut.... Sikkert grei teknikk når rifla er skrudd fast i ei skrustikke med jekk og heis ala benchrest.

 

Hovedgrunnen til at man kan gjøre noe slik i benchrest avhenger av avtrekket. Har man en avtrekksvekt < 40 gram trenger man ikke å holde i mot, det være seg jekk, skrustikke eller ikke. 1,5 kg derimot så sier det seg selv.

 

Forøvirig intr. lesning M67!

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet at så lenge jeg gjør jobben med parallaksen og lar rifla ligge i fred så sitter treffpunkt på samme sted. Om jeg ligger på ryggen eller bak fram betyr ingenting.

 

Det beste er om det er så enkelt. Kan du prøve deg på testen i tråden http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=43&t=70325? Og så varierer du anlegg gjennom serien? Du trenger ikke ligge på ryggen om du ikke aboslutt vil :lol:

 

[pdfview]http://www.kammeret.no/bilder/albums/userpics/10328/langholdsjegeren_test1.pdf[/pdfview]

Link to comment
Share on other sites

Utrolig god lesning for meg som er ny på dette med rifleskyting og tofot.

Nå har det seg slik at jeg kjøpte en Stoney Point tofot da den virket lett og enkel til jaktbruk, men hva mener dere om denne tofoten. Har en følelse av at den ikke er like stabil og god som en tofot som er skrudd fast i kolben?!

Link to comment
Share on other sites

Er det den sittende varianten? Den har jeg til ei jaktrifle. Den er på langt nær så stabil som de "ordinære" to-fotene, men desto mer fleksibel for praktisk jaktskyting. F.eks blir det vanskelig å legge press forover pga gummisaken under innfestinga.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte sittende og liggende modell med en gang. Da det blir mye posteringsjakt med sittende modell, men også noe liggende skyting. Derfor kjøpte keg også liggende modell samtidig. Er ko veldig enkelt system som gir stor skytevariasjon. Men den liggende tofoten er kanskje ikkeno spesiellt å satse på i forhold til de fastskrudde modellene?!

Link to comment
Share on other sites

Hvis du har Stoney Point, så vær forsiktig med å bruke den i minusgrader. Snakket senest i går med en kar som hadde opplevd at festet hadde røket tvert av pga kulde som gjorde gummien sprø. Dette har vel også vært rapportert av folk her på kammeret. Det kan tenkes at det har kommet en ny og bedre versjon nå, men jeg vet ikke sikkert. Har ellers ikke noe å legge til da jeg selv aldri har prøvd den.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg vet at så lenge jeg gjør jobben med parallaksen og lar rifla ligge i fred så sitter treffpunkt på samme sted. Om jeg ligger på ryggen eller bak fram betyr ingenting.

 

Det beste er om det er så enkelt. Kan du prøve deg på testen i tråden http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=43&t=70325? Og så varierer du anlegg gjennom serien? Du trenger ikke ligge på ryggen om du ikke aboslutt vil :lol:

 

[pdfview]http://www.kammeret.no/bilder/albums/userpics/10328/langholdsjegeren_test1.pdf[/pdfview]

 

Har jo selvfølgelig prøvd dette, hvis ikke hadde jeg ikke påstått det! Det er nok synsere her inne... Men jeg kan gjerne skyte denne testen også hvis du trenger bevis :) Ellers så er det bare å stole på at jeg får det til med min rifle.

 

Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Tips;

 

Ser ingen som har nevnt det her, men om du i det hele tatt har mulighet til å velge

tofotens plassering på børsa di - plasser den så langt forover som mulig. Dette gir

større ro og balanse både i siktebildet og i våpenet.

 

EDM med talentløs tofot-plassering

EDM-M96-50.jpg

 

EDM med brukbar tofot-plassering

Dsc00524.jpg

 

 

-H

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet at så lenge jeg gjør jobben med parallaksen og lar rifla ligge i fred så sitter treffpunkt på samme sted. Om jeg ligger på ryggen eller bak fram betyr ingenting.

 

Det beste er om det er så enkelt. Kan du prøve deg på testen i tråden http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=43&t=70325? Og så varierer du anlegg gjennom serien? Du trenger ikke ligge på ryggen om du ikke aboslutt vil :lol:

 

Har jo selvfølgelig prøvd dette, hvis ikke hadde jeg ikke påstått det! Det er nok synsere her inne... Men jeg kan gjerne skyte denne testen også hvis du trenger bevis :) Ellers så er det bare å stole på at jeg får det til med min rifle.

 

Fredrik

 

Slik jeg tolker deg så mener du at så lenge en har natural point of aim på riktig sted og har parallaksen i orden så har ikke varierende press mot tofot og kinnkontakt noe å si? Når jeg snakker om endring av treffpunkt så er variasjon i størrelseorden opp mot 1.5 cm vekk fra opprinnelig siktepunkt på 100m. Dvs fortsatt ofte sub-moa, men ikke alt i klistrelappen.

Du må gjerne ta den 10-skuddstesten og notere hvordan du holder riflen på hvert skudd. Lett press, tungt press, lett kinnkontakt, tung kinnkontakt, fri rekyl, etc.

Link to comment
Share on other sites

Iflg Guruen på Langholdsbloggen skal man ha et fast grep om pistolgrepet. Kun tommel og pekefinger høres spinkelt ut....

 

Da har jeg nok ikke forklart godt nok. Hele neven takk, men ikke kraft i "fingerputene".

 

M67 redegjør godt, følg de tipsa så vil du få umiddelbare resultater.

Link to comment
Share on other sites

Har en følelse av at den (Stoney Point) ikke er like stabil og god som en tofot som er skrudd fast i kolben?!

 

Bumper denne.

Jeg har også denne tofoten, av samme ønske om fleksibilitet, og sliter å få siktet til å ligge rolig. At jeg ikke får det til med den sittende varianten, er greit nok, problemet er at det går nesten like dårlig med den liggene typen. Dette selvom jeg bruker beanbag, puster helt ut og ligger så avslappet som jeg får til. Er alltid en del bevegelse, og da spesielt sideveis, det er såvidt jeg greier å holde trådkorset innenfor 1 MOA. Samlingene åpner seg selvfølgelig, men skuddene sitter som regel innenfor området der jeg greide å sikte. Dermed tror jeg avtrekkene stemmer sånn noenlunde.

 

Så dere som virkelig har tofotteknikken inne, og har prøvd Stoney Point, har dere gjort samme erfaring? Er de fastskrudde tofotene mye mer stabile? Og har dere et bilde av en gjennomsnittlig samling skutt med nevnte tofot, ville det også ha vært flott :D

Link to comment
Share on other sites

Det har ingenting med stabilitet å gjøre, du må slappe av. Pust ut, slapp av i alle muskler og drikk mindre kaffe.

Har du litt polstring mot skuldra og kolben rett plass i skuldra så hjelper det også.

 

På en god dag kan jeg holde 100% stille om rifla lå på en vannballong, og på en dårlig klarer jeg det ikke på en tung, støpt frontrest engang.

 

Øve, trene, gjenta, wtf, slappe av - ikke alltid det går, men det er det som skal til.

 

Men selvsagt, noen tofoter er bedre enn andre, og noen dårligere. Og noen passer noen folk, og andre ikke.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hmm, det var det jeg fryktet...

 

Polstring har jeg ikke prøvd, har stort sett skutt i t-skjorta. Hvordan jeg skal få slappet av mer enn nå, er jeg ikke helt sikker på, men det er vel også trening. På en veldig god dag kommer jeg ned mot 16-17 mm, men ikke under dette, foreløpig.

 

En annen ting - Stoney Pointen er ikke veldig "spenstig", med andre ord blir den fort veldig mye bøyd fremover, for å få den til å presse rifla lett bakover for mer stabilitet. Vesentlig mer enn det som blir gjort i langholdsfilmene til Roe. Har dette noe å si?

Link to comment
Share on other sites

Det er klart at det kan være en forklaring, men jeg er såpass fersk innen dette med rifleskyting, at sannsynligheten for at det er jeg som er problemet, er vesentlig større enn at rifla ikke går bedre. Samt at jeg har inntrykk av at disse samlingene nærmest er et resultat av flaks, der timingen av avtrekk har vært god, samt at rifla har ligget litt mer rolig enn normalt.

 

Det skal også sies at jeg ved skyting med sandsekker, heller ikke har kommet under 15 mm, men der har det vært flere av samling av denne typen. Og igjen, det er ikke sikkert at rifla ikke går bedre.

Link to comment
Share on other sites

Slik jeg tolker deg så mener du at så lenge en har natural point of aim på riktig sted og har parallaksen i orden så har ikke varierende press mot tofot og kinnkontakt noe å si? Når jeg snakker om endring av treffpunkt så er variasjon i størrelseorden opp mot 1.5 cm vekk fra opprinnelig siktepunkt på 100m. Dvs fortsatt ofte sub-moa, men ikke alt i klistrelappen.

Du må gjerne ta den 10-skuddstesten og notere hvordan du holder riflen på hvert skudd. Lett press, tungt press, lett kinnkontakt, tung kinnkontakt, fri rekyl, etc.

 

Jeg har vel ikke sagt at varierende press osv ikke har noe å si? Det står jo ordrett over at jeg får best resultat ved å la rifla være mest mulig fri av min påvirking... Men når det er sagt, hvis du har en solid stokk som ikke flexer, og ellers har alle basiskunnskapene i orden (pusting, avtrekk osv osv osv) og eliminerer alle feil ved utstyret (ladninger, eventuelt moment på skruer, puss, temperatur på våpen/ammo osv osv) så bør ikke treffpunktet flytte så mye som 15mm på 100m bare fordi du forandrer litt på stillingen din. Å ligge å tvinge våpenet inn i unaturlige stillinger forandrer selvfølgelig på treffpunkt. Hovedpunktet som du også nevner er jo naturlig siktepunkt. Jeg beklager selvfølgelig hvis jeg har gjort det uklart for deg. Jeg skyter gjerne testen allikevel altså :D Men da bør jeg vel skyte 5 i hver så det blir et litt mer representativt materiale. Litt vanskelig å oppnå empiriske data når det er så mange andre variabler og parametre.

 

Fredrik

 

Edit: ser jo over at jeg har påstått at jeg har variert anlegg gjennom flere serier. Det jeg har gjort er å forandre stilling og rekylopptak, men ellers tilstrebet å la rifla være mest mulig fri fra min påvirkning. Håper det blir klarere hva jeg mener.

Link to comment
Share on other sites

Hmm, jeg lurer på om M67 kan ha hatt helt rett når det kommer til stabilitet... Joda, ligger jeg der som en melsekk, så er det igrunn kun pulsen som gir ørsmå utslag, og siktet ligger nesten dønn i ro. Gjennomsnittsamlingen krymper også, stadig flere er nede på 15-16 mm, og sjeldent over 23 mm senter-senter. Kan altså være at rifla ikke går bedre, men jeg holder fortsatt en knapp på at det er min feil.

 

MEN, det at samlingene krymper, betyr ikke at de sitter der de skal. Grunnet demontering av børsa, var jeg nødt til å skyte inn på nytt, og første samling satt 4 cm til venstre. Greit nok, kan jo være tofoten som gjør dette, så jeg tok noen skudd med futteralet + beanbagen (stoler av en eller annen grunn mer på dette, enn på tofoten til sjekk av treffpunkt) som anlegg, og hånda støttet mot bakken bak. Samlet samme sted.

 

Etter så ha stilt siktet 4 klikk, skulle nå klynga av skudd sitte midt på. Neida. Nå satt de 6 cm for høyt og litt til høyre. Samme med futteralet, borsett fra at retningen sideveis her var bedre. Og verre skulle det bli, neste omgang bar det over til venstre igjen, like mye som før innstilling av kikkerten, og høyt, uten at kikkerten ble rørt. Nok en gang ble det byttet til alternativt anlegg, men samme resultat.

 

Så hva skyldes dette? Forskjellig rekylopptak? Dette er merkelig da jeg måtte ut av stillingen for å bytte anlegg, for deretter å legge meg ned igjen. Men det skal også sies at jeg fikk de største forandringene etter å ha gått frem til blinken for å sjekke resutatene.

 

Varierende press på tofoten er vel mer eller mindre utelukket, da futteralet viste det samme. Det er ikke mulig at rifla forandrer treffpunkt når den blir varm? Løpet er frittliggende, men den er ikke beddet. Må jo ha noe å skylde på når ting ikke går dit de skal :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...