Jump to content

Best demper for 22wmr og 17hmr


TomH

Best demper for 22wmr og 17hmr  

33 members have voted

  1. 1. Best demper for 22wmr og 17hmr

    • Cmm-4 Rimfire
      23
    • Fmd 30
      0
    • sonic 35
      3
    • tmd 35
      3
    • sonic 45
      5
    • tmd 45
      1


Recommended Posts

Hei

 

noen som vet best dempere til 17hmr og 22wmr ?

 

skal brukes mest til gås og rev så blir mye jakt på gårder (med grunneiers tilatelse selvfølgelig) men noen ligger litt nert hus

så mest mulig stille jakt er nødvendig før meg på grunn av dette.

 

ifølge tester er jhp 22wmr 50gr kulen treigest med 503m/s så enda 163m/s over lydmuren er det mulig og få dette caliberet helt stille?

 

(ps litt usiikker kordan 17hmr er i praktisk med vind og om man egelig får human jakt som med 22wmr)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

http://www.a-tec.no/no/lyddempere/cmm-4-rimfire" target="_blank

 

Jeg trenger ikke de tre mellomleddene til min .22, kun den ytterste delen og da hører jeg bare sluttstykket og treffet om jeg bruker subsonisk ammo. (BRNO mod.2 med original lengde på løpet)

Jeg bruker samme demper på min .17HMR og har lagt til de tre mellomleddene fra salongen. Det demper meget effektivt ja :)

 

XXL selger disse til kr 449,- pr. stk.... http://www.xxl.no/jakt-vaapen/tilbehoer ... re-1059569" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg akkurat test skutt min cz 452 ( 22 lr) etter å ha fått kappet løpet til 43 cm og satt på en atec cmm 4 demper.

Med eley subsonic er den lydløs, det er kun tenstiften som høres. Og ev klask fra kule når det skytes på kloss hold.

Tar jeg av de tre modulene i mellom så kommer det en liten puff. Dette klarer seg i massevis ved normal skyting. Men pga skade dyr felling rundt unger i barnevogn og sovende husfrue er det greit å ha den lydløs.

Skal prøve ut flere typer ammo og komme med tilbake meldinger.

 

 

 

:smile::smile::smile::smile::smile::smile::smile::smile::smile::smile::smile::smile::smile::smile::smile:

Link to comment
Share on other sites

Har bare testskutt ute i skogen, men jeg klarte fin å skyte av litt større kvister med to og tre skudd.

Men jeg kan komme tilbake med resultat når jeg får skutt litt på papp.

 

Kapping skal vel ikke ha så mye å si viss det blir gjort ordentlig.

Link to comment
Share on other sites

Har Hausken mini på min 17 HMR, ble anbefalt denne demperen borret til 17 HMR istedet for en 22 demper. Denne demper bra, men langt fra lydløs.

 

Har en CZ 455 i 17 hmr. Ble anbefalt Hausken Mini .22, men endte opp med Hausken Standard borret til 17cal(det vil i praksis si et hull på ca 5,5mm, en .22 demper har et hull på nærmere 6,5mm..)

 

En 17hmr vil som sagt aldri bli lydløs pga at farten er over lydens hast(rundt 770m/s), men jeg bor i nærheten av andre og vil ha skuddsmellen dempet så godt som mulig. Den store demperen var merkbart bedre.. Nå hører ikke naboene stort, og de er svært tilfreds med at bestanden av skjære, kråke og nøtteskrike er halvert de siste år ;)

 

M

Link to comment
Share on other sites

Må legge til en ting her.

 

Jeg har en salong og en .17HMR. I den forbindelse kjøpte jeg to A-tec CMM-4 og hadde bare bakstykket og forstykket på salongen siden det var nok til å fullt ut dempe kruttsmellen på salongen.

Satte dermed alle 6 modulene på .17a og det dempa BRA.

 

Jeg var ute og skjøt i dag og tok av tre moduler slik at demperen ble original. Samme demping! :shock:

Flere moduler adder ikke mere demping.

Skal prøve å dra av en og en modul nå og se hvor det merkes at de fjernes.

 

Bare bakstykket og forstukket ga litt vel mye lyd fra seg... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Jeg var ute og skjøt i dag og tok av tre moduler slik at demperen ble original. Samme demping! :shock:

Flere moduler adder ikke mere demping.

Skal prøve å dra av en og en modul nå og se hvor det merkes at de fjernes.

 

Bare bakstykket og forstukket ga litt vel mye lyd fra seg... :mrgreen:

 

 

Er muligens kulesmellet du hører, det vil være like høyt uansett. Prøveskyt et sted hvor ikke lyden reflekteres, dvs et sted hvor kulesmellet ikke kommer tilbake til deg. Da vil du høre hva demperen er istand til.

I tillegg tror jeg ikke lengde på demperen er avgjørende for hvor godt den demper på disse kaliberne. Tror heller diameteren på demperen har mer å si. Større diameter, mer demping, inntil et visst nivå.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...
  • 1 month later...

VIl anbefale SubSonic35 med to ekstra moduler på 22wmr. Har nettopp byttet til denne sjøl og er meget positivt overraska. Kulesmellen er overlyds og kan ikkje gjøres noe med, dessverre. Selv med to ekstra moduler, er den en meget lett demper. 

Du får denne til 17hmr også, men der har jeg ingen erfaring.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...