Jump to content

Våpenrom - Krav og godkjenning.


HelgeK

Recommended Posts

Skal til å bygge våpenrom.

Kravet er 20 cm murt leca.

 

Noen som har fått godkjent andre løsninger?

Har hørt om armeringsmatter i trevegg osv.

Men er det noen som har fått godkjenning på slikt?

 

Har snakket med politiet her, men han viste bare om 20 cm murt leca og 4 mm stålplater.

 

Kjenner du til noen løsninger?

Skriv om de her eller send meg PM.

 

 

(Syns 4mm stålplate er noe "overkill" og dyrt inni en vanlig trevegg og leca vegg tar for mye areal)

Link to comment
Share on other sites

Når jeg leste igjennom kravene mener jeg det stod gjennombruddsstyrke minimum tilsvarende 20 cm Leca.

 

Betong er bedre enn Leca :) og jeg hadde ikke noe problem med å få gjennomslag når jeg argumenterte med det.

Link to comment
Share on other sites

Enhver material/monterings kombinasjon som minimum gir samme gjennombruddsstyrke som 20cm Leca, er godkjent (derom hersker ingen tvil).

 

Bevisbyrden ligger på konstruktøren/byggherre, så man om man bruker en ingeniør til gjennombruddsstyrke beregning av en tegnet konstruksjon.

Så skal politiet godkjenne når dette blir forelagt på forhånd, og har mulighet til å kontrollere de forskjellige trinn i fremstillingen av rommet.

 

Der er endel standard løsninger på gjennombruddssikkrede vegger rundt om i landet (som involverer lagvis oppbygging av diverse materialer), som er brukt til sikkring for forskjellige nivåer av gjennombruddssikkerhet (t.d.Bruk av armeringsmatter inne i veggene/tak, som har en svært høy gjennombruddssikkerhet).

 

Problemet er å få tak på dokumnetasjon som man kan forelegge politiet (som må ha slik dokumentasjon for løsninger de ikke allerede selv sitter på dokumentasjon av).

 

Husk at kun treverk kan brukes om man bygger med kraftige nok dimensjoner, så en kombinasjon av treverk, Armeringsmatter, treverk, kan også brukes. Eventuelt kan man kle ett reisverk rom med 4mm stålplater, og også være i boks. Eventuelt kan man bruke forskjellige materialer på tak og vegger (tak på kjellerrom har jo som regel takplater, kraftigt bjelkelag med gulvplater ++ oppå, slik at der kan man kansje slippe unna med å skru opp en tynngodset aremeringsmatte i taket). Alt koker jo ned til samlede material kostnader.

 

P.s. Husk at 20cm murt Leca ikke er spesielt sterkt, to menn med slegge og øks. Spaserer gjennom en slik vegg etter ti minutters lett innsast (har testet ved å lage nytt dørhøl i nevnte Lecamur med en gammel Øks, en dobbel platekledd stender trevegg med finmasket armeringsmatte i stål. Ville derimot ha vært ett lite Hel.... å komme gjennom uten seriøst elektrisk værktøy).

Så jeg mistenker at de fleste overdimensjonerer så det holder når de ikke bruker Leca.

 

Jeg skulle ønske vi fikk til en form for nasjonal kunnskapsdatabase for slike ting, der man kunne få ut tegninger og styrkeberegninger til bruk for konstruksjon av våpenrom. (Gjerne her på kammeret). Med mulighet til å få kjøpt dokumentasjon man kan forelegge politiet. (Tenker da på undertegnede og stemplede papirer for at konstruksjonen er sterk nok).

Link to comment
Share on other sites

Jeg planla å bygge våpenrom i kjelleren for en tid tilbake. Problemet jeg møtte på var at det ville koste mer enn det smakte i mitt tilfelle. Du skal bygge et ganske stort rom for at du skal kunne dra skikkelig nytte av det. Det finnes i dag en del skap som rommer MANGE våpen, som koster det samme eller mindre enn døra som kreves til et slikt rom. Her er et eksempel som rommer 30 våpen. http://nettbutikk.boligsikring.no/products/vapenskap-s72-iss-fg-godkjent- De fleste som faktisk trenger et våpenrom er våpensamlere, og de vanligste våpen som samles på er uten optikk, så da rommer disse skapene faktisk tilnærmet det antallet de står oppført med. Om en samler på registreringspliktige våpen, og ønsker å ha muligheten til å ha dem på display lovlig stiller jo saken seg annerledes, men det vil koste litt om en ikke gjør alt selv, da blir det ikke på langt nær så dyrt. Jeg valgte den billige løsningen og legger heller penga i flere samlervåpen. :D

Link to comment
Share on other sites

For min del er det snakk om kombinert lade-, ammo- og våpenrom.

Rommet blir 3x4 meter.

 

4mm stålplater er lett å få godkjent da det er samme som kravet i skap.

Men det blir mye stålplater for å dekke tak og to vegger.

 

Vil tro at en vanlig trevegg med armeringsnett inni blir minst like vanskelig å gjenomtrenge som 20 cm leca.

Har snakket med en bygg ing. på jobben, å beregne gjennomtregningsstyre var ikke enkelt.

Men han var enig i at 20 cm leca var ikke rare greiene...

Link to comment
Share on other sites

Det finnes i dag en del skap som rommer MANGE våpen, som koster det samme eller mindre enn døra som kreves til et slikt rom. Her er et eksempel som rommer 30 våpen. http://nettbutikk.boligsikring.no/products/vapenskap-s72-iss-fg-godkjent- De fleste som faktisk trenger et våpenrom er våpensamlere, og de vanligste våpen som samles på er uten optikk, så da rommer disse skapene faktisk tilnærmet det antallet de står oppført med.

 

Dette er egentlig et mellomstort skap. Sjekk ut f.eks. Liberty Fatboy: http://www.libertysafe.com/safe-fatboy-gun-safes-ps-9.html. I tillegg til kapasiteten på 64 lange våpen ser det ut som om jeg klarer å putte noe slikt som 30 pistoler og revolvere på døra og topphylla.

 

Jeg har satt av plass til enda et slikt skap i garasjen etter at kjerringa la ned veto mot flere våpenskap innendørs.

Link to comment
Share on other sites

Problemet med våpenskap er att det er tungvint og slitsomt å grave seg frem.

Jeg har også våpenrom i tankene.

Tanken er å ha alt på veggene slik att alt er ryddig. Samt Når man skal skru/pusse e.l. Så kan man bare forlate rommet og låse døra.

Link to comment
Share on other sites

Men han var enig i at 20 cm leca var ikke rare greiene...

 

Det gjenspeiler akkurat samme forhold som ved våpenskap; kravet til sikring er en FG-norm som sier at skapet skal motså 10minutters angrep fra 2 personer med håndverktøy (brekkjern, hammer og slikt).

 

Jeg var veldig nære å bygge våpenrom når jeg bygde nytt hus; planen var 12cm forskalingsblokker, armert og utstøpt blir dette som en 12cm betongmur, gulvet armert betong (sålen/plata på huset) og støpt, armert tak (svalehaleplater med armeringsnett), taket og veggene forbundet med armering.

Disse veggene ville langt overgått "20cm murt leca", prisen for rommet, untatt døra,var igrunnen overraskende billig. Grunnen til at jeg ikke bygde er at vi igrunnen trengte plassen til annet. Har noen småplaner om våpenrom i et senere påbygg-vi får se.

Link to comment
Share on other sites

Trådstarter, hvor mange våpen ønsker du å oppbevare? Det er jo ganske avgjørende i forhold til hvor mye du vil legge ned i dette.

 

Har jo endel våpen for å si det sånn....

 

Men har skap til alle våpen idag, men som jeg skrev tidligere så ønsker jeg å kombinere våpen-, ammo- og laderom.

 

Noen punkter som jeg synes er greit med våpen/laderom.

Å kunne bare legge fra seg demontert våpen og låse døra, uten å måtte stable inn i skap.

Å kunne pakke våpenvesker/kofferter kvelden før stevne og ha det stående ferdig pakket, men innelåst.

Alt samlet inne på ett rom (greit etter hvert som gutten blir gamlere og får enda mere lyst til å borti)

 

Prisen tenker jeg ikke så mye på, men ser litt svart på å få dekket tak og to vegger med 4mm stålplater (de veier en god del og ikke helt enkelt å få ned i kjelleren. Blir nok å få inn døra)

Å bruke 1,5 kvadrat ekstra av rommet til lecamur frister heller ikke.

Kan ikke rive de to treveggene sånn uten videre og må derfor ha leca veggene inne i rommet.

Armeringsnett på veggene og ny kledning hadde vært beste løsning syns jeg, men vanskelig å dokumentere hvor sterkt det blir.

 

Skal prate med lensmannen her igjen, han skulle sjekke om det var godkjent slike løsninger fra før.

I verstefall blir det lecamurer og 4mm stålplater i tak.

Link to comment
Share on other sites

Kanskje jeg skulle ta meg en tur til Poltilensmann og høre hva han vil godkjenne.

 

Har ett hus anno 1948mod med 40cm støpt mur i kjelleren, der er det en gammel sisterne av betong for samling av regnvann i kjelleren og den kan jeg gjøre om til våpenrom ved å ta hull i veggen og sette inn en godkjent dør inn til sisternen og bygge inn armeringsnett i taket.

 

Skal rive boden som er ovenfor sisternen i forbinnelse med renovering av hovedetasjen så da er høvet der til å få gjort taket i sisternen sterk nok til å innfri kravene til våpenrom og flytte våpenskapet ned i sisternen, så kan montering av godkjent dør komme ved en senere anledning.

Link to comment
Share on other sites

Har en gammel, men god, tysk ammobunker fra krigen ute i hagen. 8-10 kvm rimelig solid bygget! :lol:

 

Problemet blir vel at den ikke er fastbygget i huset skulle jeg tro?? Hadde jeg vært smart hadde jeg bygget huset oppå den, men fant den ikke før byggingen var vel i gang. Hadde jo vært morro å lage den om til våpen/laderom. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Jeg har overdimensjonert voldsomt med armert mur i både vegger og tak.

Ingen vinduer såklart, og rommet ligger i kjeller, så det er lite sannsynlig at noen vil prøve seg gulvveien.

Skulle noen tro det er Bellagio eller MGM Grand i kjelleren her, så er forsåvidt gulvet støpt og armert det også.

Videre er det en ståldør, med stålkarm, som er boltet rett i betongen med voldsomme bolter.

 

Rommet er godkjent, og jeg har fått en detaljert beskrivelse av rommet fra Politiet.

Denne skal legges ved på våpensøknader, da jeg ikke kan krysse av for at våpen oppbevares i FG-godkjent våpenskap.

Bruker her å skrive en notis medd "se vedlegg ang. oppbevaring"

 

Godkjenningsdokumentet jeg har fra politiet lyder omtrent som følger :

 

"Våpenrom i xxxxveien xxxx xxxx yyyyy

Rommet ligger i kjeller, og er bygget i XXcm armert betong i vegger og tak og er uten vinduer.

Eneste inngang er en ståldør/branndør med stålkarm som er forskynt med to stk sikkerhetslåser.

Enhånds- og tohåndsvåpen oppbevares fritt i rommet sammen med ammunisjon inntil 10 000 patroner håndvåpenammunisjon eller 15 000 patroner håndvåpenammunisjon hvis minst 5000 patroner er i kaliber .22 long rifle eller .22 short.

Ammunisjon utover dette oppbevares i låsbart brannskap som befinner seg i rommet.

Ammunisjonsskap er forskynt med to dirkfrie yale hengelås."

Det er tilknyttet FG-godkjent alarm med utrykningtjeneste, hvor vaktselskap og branntjeneste er informert om rommets innhold. "

 

Skal man bygge et rom, så er det beste man kan gjøre å ha en dialog med vedkommende som skal godkjenne rommet.

Hva godkjennes, hva trengs av dokumentasjon, hva kan man gjøre selv, vil du komme på befaring underveis ?

Link to comment
Share on other sites

Noe som slår meg, er dette med tak i kjellere. Det består normalt av takpanel / takplater, bjelkelag, gulvplater (sterke som f), og gulvbelegg/klikklaminat eller lignende.

Å komme gjennom dette krever elektrisk verktøy, og svært god tid.

Mye mer tid og mer avansert utstyr enn en skarve lekavegg.

Tror jeg brukte ca 10min alene med slegge og øks, og da var jeg gjennom veggen, samt at jeg var forsiktig da jeg kun skulle ha en døråpning.

Link to comment
Share on other sites

Med ei ordentlig motorsag så sager man lett et hull gjennom etasjer... men det skal jo litt forhåndsarbeid til for å vite hvor

man skal sage osv.. og det hører vel til sjeldenhetene at den gjengse innbruddstyv har med seg motorsag. (er det ikke brekkjern og b-gjengbriller som er grunnutrustinga?) Skulle det derimot være noe så sjeldent og spesielt som et bestillingstyveri av våpen, et direkte anslag mot våpenrommet,

så får man håpe at man bor nærmere vaktselskap og politi enn de ti minuttene med juling rommet minimum må tåle for å bli godkjent.

Link to comment
Share on other sites

Det er nettopp der finmasket tynt armeringsnett gjør nytten, sirkelsag/motorsag fungerer ikke mange cm i ett slikt miljø.

 

Personlig vurderer jeg en stendervegg kledd med armeringsnett på innsiden, med veggplater/ panel utenpå. Som sterkere enn 20cm leka. Men det kreves saftige forsterkninger til infestning av dør.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vurderer vegger i 20 cm u-blokk med 16 mm armeringsjern i hvert skift som punktsveises i rammen på ståldøra !

Altså en trivelig murejobb, med innslag av armering :-)

Taket vil bli helforskalet med 13 mm gips skrudd fast til undergurt etasjeskiller, armeringsnett og forskalingsplater. Dunkastøtter og sprøytebetong blir medisinen til å fylle denne forskalingen som ideelt sett skal være 10 cm ! (jeg har god takhøyde i kjeller)

 

Når denne "kjernen" er ferdig vil jeg innrede rommet med letthimling og spotter, alarm samt custom arbeid av MDF materialer som ladebenk, pussebenk, våpenstativ, hyller og innredning til klær.

 

Innredningen tenkte jeg å utelate fra søknaden til det kontrollerende organ.

Tegninger i målestokk og med en tekninsk beskrivelse samt dokumentering under byggeprosessen bør i grunn holde, eller skal en kontrollerende person inviteres til gjennomgang av det utførende arbeidet ?

 

Et alternativ til dette må være å grave ut ett ekstra rom i kjelleren (under bakken) som helstøpes med betong og elementer, men nå nærmer jeg meg bunker som ikke er lovlig å diskutere ;-)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Jeg er i gang med våpenromprosjekt og har i den forbindelse vært i kontakt med våpenkontoret hos Agder Politidistrikt.

Her er spørsmålet jeg stillte:

 

Hei

 

I forbindelse med at jeg skal bygge på huset ønsker jeg om bygge et våpenrom.

 

I den forbindelse så sier §79 i våpenloven:

 

Krav om FG-godkjent sikkerhetsskap kan frafalles hvis våpnene oppbevares i eget våpenrom som er forhåndsgodkjent av politiet. For at våpenrommet kan godkjennes skal vegg, tak og gulv være laget av materialer med styrke mot gjennomtrengning som tilsvarer minst 20 cm murt Leca. Dør(er) skal være godkjent etter Norsk Standard NS-3170, 1. utgave januar 1992, klasse 3 eller 4, eller senere utgave. Rommet skal være uten vindu.

 

Jeg vil bruke stålplater i steden for leca, det jeg lurer på er hvor tykke stålplater jeg må ha?

Den sikkerhetsdøren jeg har kjøpt er laget av 2 x 1.5mm stålplater. Holder det da med 3mm stålplater til vegger og tak?

Og her er svaret jeg fikk:

 

Hallo -

 

3 mm stålplater i vegger, tak og gulv (dersom det ikke er betonggulv som for eksempel i kjeller) vil være tilstrekkelig.

Når dette bygges, er det viktig å få dokumentert hvordan platene monteres dersom de kles inne av veggplater, panel etc.

Det er også viktig at du får dokumentasjon på at innkjøpte dør virkelig er i henhold til NS-3117 etc.

 

I stedet for stålplater, har vi godkjent at det er brukt armeringsmatter av stål, som kles inne i vegge, tak, evt gulv.

 

Så da ser det forholdsvis overkommelig ut og bygge seg våpenrom.

 

Når det gjelder dør så har jeg fått tilbud hos Norfo, jeg kan få en dør hos dem for kr 7.710,- +mva.

Dette er en 210 x 100cm dør.

Link to comment
Share on other sites

Det må du nok sjekke med politiet. Men for oppbevaring av tobakk som er meget attraktivt å stjele skal skjøtene legges omlott med 5 eller om det er 10cm og stålplatene skal skrus fast i kantene med en skrue hver 10cm. Hvis man sveiser platene skal dette holde og man trenger ikke legge omlott/ovenpå varandre. Dem må unsett skrus fast.

 

OBS! Dette gjelder svenske forsikringselskaper. Men av erfaring vet jeg at kombinasjonen kryssfiner og stålplater funker bra. Sleng på et alarm med vibrasjonsfølere så må det til veldig energiske tyver for å gi seg på noe lignende.

Link to comment
Share on other sites

Da jeg bygde så ble det benyttet 25 cm armert b35 i vegger samt tak. Som dør fikk jeg tak i en bunker dør som har både kode og nøkkel. Karmen på døra er sveist fast til armeringen i veggene pluss at det også ble en del heftige bolter inn i betongen. Vi var 8 mann til å skli døra på planker inn i huset så det var en jævlig jobb. Inne i rommet er det en egen alarm krets med kamera som er uavhengig med alarmen på utsiden. Politiet lo når de kom og godkjente rommet og kjente igjen bunker døra fra gamle Trondheim poltikammer. Ble godkjent uten diskusjoner

Link to comment
Share on other sites

Våpenrom er en fin ting, har tenkt tanken jeg også.

Men container tror jeg ikke er særlig lurt, det blir sikkert mye fukt og den ruster nok fra utsiden. Vil tro en container oppfører seg likt som en nedgravd parafintank, disse ruster jo etter noen år.

Når en først har hull i bakken så koster det nå ikke så veldig mye mer og få støypt en bunkers å denne holder lenge.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 2 weeks later...

Etter at ungene har nådd en alder hvor de begynner å bli utrolig klåfingra ser jeg behovet for å sette opp en vegg for å holde de unna ladekomponenter/verktøy. Da det kommende rommet befinner seg under bakkenivå og to av veggene samt tak og gulv allerede består av armert betong tenker jeg at jeg like gjerne kan oppgradere en vegg samt bygge den manglende veggen slik at kravet til våpenrom tilfredsstilles.

 

Da jeg ikke har lyst til å bruke 20cm leca har jeg sett på alternativer. 12cm multiblokk var det beste/enkleste/billigste jeg fant (trodde jeg). For å kunne dokumentere at 12cm multiblokk er sterkere enn 20cm leca ser jeg på databladene til de to produktene. Finner at 20cm leca oppgis til å ha en "styrke" på 3N/mm2. 12cm multiblokk oppgis til å være 4N/mm2. Multiblokk er altså sterkere enn leca. Fint!

 

Tingen er forøvrig det at når jeg i leca sine dataark så ser jeg et leca produkt jeg har mer lyst til å bruke enn 12cm multiblokk. Nemlig 8,2cm leca. Ettersom 20cm leca ikke er en kompakt konstruksjon, noe som 8,2cm leca er (kompakt altså), så har den tynnere lecablokken den høyeste styrken (4 N/mm2, samme som 12cm multiblokk). Spørsmålet blir bare hvordan jeg skal argumentere for våpenkontoret at 8,2cm leca er sterkere enn 20cm leca?!? Kanskje like greit å satse på multiblokk.....

Link to comment
Share on other sites

Hvis mann fjerner en vital våpendel på hvert våpen, så kan vel de stå fremme i et eget rom uten "våpenrom klassifisering" ? Bare låse våpendelene inn i et godkjent våpenskap.

Fjerner du sluttstykket så er jo rifla 99% komplett men 100% ubrukelig!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Iflg eneste tilgjengelige dokumentasjon så har den det. Bulkvekten er også større; 900 kg/m3 for 8,3cm mot 770 kg/m3 for 20cm.

 

Edit: Når det er sagt så lurer jeg litt på hvordan de beregner styrken. Multiblokk opererer med bøyefasthet som jo er det korrekte uttrykket. Her virker jo høyden (tykkelsen i dette tilfellet) i tredje potens. Mulig at hulrommene i 20cm leca får blokken til å kollapse tidlig. Magefølelsesmessig er det litt rart...

Link to comment
Share on other sites

Litt OT men usikker på om du har rett. Forutsetter en at fugene er sterkere enn blokka så må en legge blokkas egenskaper til grunn for styrken. Spørsmålet blir selvfølgelig hvorvidt det bli riktig å gjøre denne forutsetningen men dokumentasjonsmessig så kan en ikke annet (hvis man ikke foretar en destruktiv test da...).

 

Det blir forskalingsblokker=multiblokk for min del.

Link to comment
Share on other sites

Det har blitt skrevet på Kammeret før at to mann kommer seg gjennom en 20cm lecamur på et relativt lite antall minutter (var det ti som ble påstått?)med håndverktøy (slegge el.lign), mener det var Vingemutteren som hadde gjort den erfaringen. Da er det ikke nødvendigvis bare selve styrken i materialet som gir motstand, men også det faktum at man må hakke ut ekstra mye for å komme lenger inn i veggen etter hvert som lecakulene smuldrer under slagene. Jeg vil anta at man vil gå gjennom en halvparten så tykk vegg av "superleca" på litt over halve tiden man bruker på en vegg vanlig leca, dersom forskjellen i motstand er markant. Jeg må si at jeg tviler på at man merker den helt store forskjellen på disse to om man sammenligner med betong. Egenvektene er en pekepinn her, man kan gå ut fra at betong har egenvekt på rundt 2000kg/m^3 eller mer. Styrken her kommer stort sett fra bindinger direkte mellom korn og bindemiddel med stor overflate. I Leca er det relativt skjøre mikrostrukturer som har god styrke mot spredt last sett opp mot vekt, men punktbelastning er det verre med.

 

På en slik vegg må man også ta hensyn til at en velplassert kraftpåvirkning vil utsette veggen for ganske store mengder skjær- og strekkrefter, mens de styrketallene som er oppgitt er for trykkrefter. De aller fleste byggematerialer med utgangspunkt i stein eller jordarter/leire er meget dårlige på å ta opp annet enn trykkrefter.

 

Ville selv gått for det samme som du velger, eventuelt en helt annen type konstruksjon. Har tidligere sett det nevnt (muligens i denne tråden) at finmasket armeringsnett og kryssfinér er seige saker, men så var det dette med dokumentering da...

Link to comment
Share on other sites

Makes sense.

 

Tenkte opprinnelig på en armeringsnett/treverk kombo men etter en prat med våpenkontoret i dag så går jeg for noe som kan dokumenteres (i større eller mindre grad). Da skjønnsvurderinger baseres på personlig erfaring/innsikt ble det åpenbart at det ikke var noe poeng å forsøke en løsning som avvik i nevneverdig grad fra henvisningen til 20cm leca.

 

En annen ting. Tenker man brannsikkerhet (som man burde gjøre) er leca/betong løsninger bra.

 

Kjøpte forøvrig dør på finn.no:)

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg fulgt med en stund på denne tråden.

Sett fra ett ibetongfagelig perspektiv må man finne ut av hvor mye kraft et sleggeslag utgjør på konstruksjonen.

(regnes ut ganske så enkelt)

 

dette gir oss da ett lastbildet vi kan dimensjonere etter i betong (ser da bort i fra riss )

Vi ser da etter bruddgrense tillstanden samt hvilket armeringsareal vi da må trenge.

 

Hvis jeg har ork en dag skal jeg sette opp regnestykket, men (ref.leca 3N/mm^2) er dette latterlig lite

i mine øyne som motstånd. Hadde leca`n blitt armert i alle skift (horisontalt) med stående stendere pr.250mm ø10-12 ville styrken vært adskillig mere pålitelig enn noen skarve lecablokker med en B20 fug.

 

Veggen må forøvrig regnes som en enveisplate i ett oppsett.

 

Hmmm.Jeg tror jeg vil regne ut minimum veggtykkelse i betong med nett feks k........ som da matcher kravene til leca.

 

Tipper dette blir en ganske tynn vegg.

Bør regne nedbøyning også, samt evt. bruddgrense for armeringen.

 

For de som vil nerde litt så gå til:http://celsa-steelservice.no/wp-content/uploads/2012/06/armeringstabeller.pdf

 

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Link to comment
Share on other sites

Kravene gjennspeiler det samme som reglene for våpenskap; det handler om å hindre at småunger og tilfeldige junkier på raid får tilgang.

 

Planen min var 12cm forskalingsblokk, armert og utstøpt i vegger og støpt og armert tak på svalehaleplater. Ville overgått krave ørti ganger:-) Men kvadrat koster penger så det får bli neste gang jeg bygger hus.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...