Jump to content

Langholdskytteren: Fra "sniper wannabe" til langholdskytter


jonnyvang

Recommended Posts

Ikke peiling... Hvordan måles treffene? Senter blink til senter treff? Her er i alle fall alle treffene scannet og målt i et "EDB-program" som faderen kaller det ;)

 

Avst fra senter:

 

Sk 1- 3,57mm

Sk2 - 6,24mm

Sk3 - 2,29mm

Sk4 - 2,58mm

Sk5 - 4,29mm

Sk6 - 3,81mm

Sk7 - 6,29mm

Sk8 - 5,81mm

Sk9 - 0,6mm

Sk10- 4,77mm

Link to comment
Share on other sites

Måler inn mot senter ja. 1 moa @100 m blir da 2.91cm/2=14.55mm fra senter

1/2 moa = 7.28 mm fra senter

1/4 moa = 3.64 mm fra senter

 

Du har da skutt 4 stk innenfor 1/4 moa og alle 10 innenfor 1/2 moa! :shock:

Må nesten si at trønderne nå ligger bak selv om det ble skutt på en uoffisiell skive. :clap:

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
Noen som har prøvd seg på denne i det siste?

 

Skal prøve ut det her ved første anledning på banen =)

 

Skal bli moro å se da jeg har fått noen slike 3 skuddsamlinger på 103 meter i det siste:

 

https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/ ... 3798_o.jpg" target="_blank" target="_blank

https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/ ... 83783ec9de" target="_blank" target="_blank

 

og en 200 meters 5skudd samling fra par dager siden med en slenger:

 

https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/ ... 1744_o.jpg" target="_blank" target="_blank

 

Skutt med 6,5x55 Lynx Target 94 med 61cm Lothar walther pipe, HauskenSD456, versapod, CTK precision monopod og scenar 123gr 830m/s fabrikkammo på 103 meter, scenar 123gr 920m/s på 200meter.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Mitt beste forsøk så langt, skutt tidligere i dag:

 

normal_langholdstesten_2015-10-23.jpg

 

Ganske fornøyd med at alle skudd unntatt ett kom innafor. De to skuddene på/ved streken var oppvarming/testskudd. Er ganske fersk rifleskytter og nybegynner på langhold.

 

Skjøt med riggen i signaturen. Kulene er Berger Target i 55 gr ladet med 23,5 gr Hodgdon Benchmark i Lapua hylser og CCI BR4 tennhetter.

Link to comment
Share on other sites

Skutt med AI axmc 6,5 RSAUM. 139 scenar i ca 940m/s. Hensoldt 3,5-26. Stor Hausken demper. Tofot og baksekk.

Fine forhold og ingenting å skylde på. Etter de tre første skuddene holdt jeg litt høyre i målet.

normal_image~0.jpeg

 

Stian bruker en lett tikka t3 i 6,5x55. 139 scenar i 860? m/s. Kahles K624i. Demper. Tofot og baksekk.

normal_image.jpeg

 

Artig test som skal prøves igjen.

Link to comment
Share on other sites

Oppdatert resultatliste]

 

Prisverdig at du fortsetter å vedlikeholde denne listen :-). Et spm. til mitt resultat [*]. I listen har du definert to treff til "> 1moa". Jeg ser at treff ni, hvis man starter øverst til venstre og teller mot høyre, er utenfor. Hvilket av de andre skuddene regner du som utenfor? (spør for å lære!).

 

 

[*]: http://kammeret.no/bilder/albums/userpi ... -10-23.jpg" target="_blank" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Her kommer mitt første forsøk. Ikke noen dreven skytter (enda), så sier meg egentlig fornøyd.

Har stort sett skutt 3-skudds serier på papp, og lekt litt utover til 600m til nå, så det var utfordrende nok å finne tilbake til riktig skytestilling til hvert skudd.

Edit: Tips til andre som skyter på bane: Bruk tiden mellom skuddene til å rydde litt rundt på standplass :D

Greie skyteforhold, selv om det var litt varierende vind.

 

Skutt på 100-metern til Nidaros Skytterlag.

Børsa er en Tikka T3 Lite i kaliber 6.5x55 som er slengt opp i et chassis. På toppen står en SIII, foran sitter en Hausken JD228, og under var det en Atlas og rear bag. Den ble fora med Norma GT.

 

2016-04-07%2017.36.06.jpg?raw=1

 

Litt mirage var det også i dag.... (om noen har tips til miragebånd så sleng dem gjerne ut!)

 

2016-04-07%2015.55.56.jpg?raw=1

 

- KapteinTJ

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Denne tråden er super! I dag fikk jeg endelig somlet meg til å skyte og fotografere. Riktignok ikke på godkjent blink, men svarte er 3cm, så helt utenfor blir det ikke.

 

IMG_0827.jpg

 

Samme serie; kanskje bedre bilder:

 

IMG_0826.jpg

 

IMG_0825.jpg

 

 

Skutt med Blaser R93 std, i 6XC med Norma DL fabrikkpatroner (105grn Berger/37grn Norma 203B). Ase Ultra SL5, Hensholdt 4-16x56, VersaPod og baksekk.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Jeg har bestemt meg for å jobbe litt med skytestillinger og rekylopptak etter og ha slurvet mye med det i en periode nå. Etter et kurs var jeg heldig og fikk en bunke med "langholdstesten" på kvalitetspapir. Testen hadde egentlig gått i glemmeboka for min del, men nå måtte jeg jo bare ta den i bruk :wink:

 

Jeg har ikke fulgt oppskriften helt, for jeg har skutt annethvert skudd fra høyre og venstre skulder. Jeg prøver innimellom å få til god skyting fra venstre skulder også, men det er bare ikke like enkelt...

normal_IMG_0354.JPG

Men tross alt ble jeg egentlig overrasket over hvor bra det gikk :D

Testen er skutt med en 200 STR i 6,5, tofot og THLR bean bag. Ikke noe fancy utstyr med andre ord.

Link to comment
Share on other sites

Men hva i all verden er poenget med å skyte fra venstre skulder?

Det har i hvert fall ikke noe bruksområde som jeg kan se. Jeg har aldri skutt fra venstre skuler fordi jeg ikke kunne bruke høyre :wink: Jeg trener ikke på det fordi jeg tenker å bruke det til noe som helst, men jeg gjør det fordi venstre side forsterker "problemene". Det føles helt unaturlig ut å skyte fra venstre skulder, men samtidig blir jeg også mere klar over hva som virker dårlig i skytestillingen. Det er litt vanskelig å forklare, men jeg tro dere skjønner hva jeg mener.

 

På samme måte bruker jeg kikkerten på maks forstørrelse for å "være sikker på" at øye/hode har riktig plassering på stokken. Også forsterker/vises alle potensielle problemer med ujevnt rekylopptak og naturlig siktepunkt. Jeg skyter foresten også uten lyddemper eller rekylbrems for å jobbe med rekylopptaket.

 

Det er sikkert andre måter å trene på, men jeg synes dette funker for meg.

 

Som en digresjon så var dagsformen god da jeg skjøt testen på bilde jeg la ut. Det er ikke bestandig jeg klarer å reprodusere den serien, så jeg kan ikke si at jeg er i stand til å skyte så jevnt hele tiden :wink:

Link to comment
Share on other sites

Her er et eksempel på skyting fra en dag når det meste går til helvet. Dette mener jeg representerer det jeg kan forvente av meg selv og utstyr :wink:

 

normal_IMG_0355.JPG

Jeg tok en 5 skudd serie uten å bryte stillinga for å ha en sammenligning mot resten av skytinga. Det ble en serie på ca. 11 mm. Nokså gjennomsnittlig med andre ord. Jeg begynner serien bra ved å bomme totalt. Skuddet går til høyre utenfor :( Så går serien helt som forventet frem til skudd 7 hvor jeg ikke kan fatte og begripe hva som skjedde. Skudd 8 går også til helvete, og det går opp for meg at den jævla Magnetospeeden har løsnet og var på tur fremover pipa. Helvetes forbanna drit :evil: Etter og skrudd fast greia valgte jeg å skyte de to skudda på ny.

 

Her er oppsettet jeg bruker.

normal_IMG_0356.JPG

 

Angående Magnetospeeden så har jeg av og til mest lyst å knekke den i to, og pælme driten til helvete. Jeg kjøpte den for å kronografere hagleladninger, men det viste seg at den ikke registrerer 28 gram bly? :roll: Det måtte 6 gram til før den begynte å gi målinger. Med andre ord ubrukelig til formålet når man lader kaliber 20.

 

I dag fikk jeg også en superfin overraskelse til :shock: . Kanskje står det i bruksanvisningen, men den har jeg jo ikke lest i de to siste åra. Jeg skulle skaffe meg et statistisk grunnlag til langholdsladningen. Derfor har jeg skutt med Magnetospeeden montert det to siste treningene. Det jeg ikke forutså var at etter 99 skudd så begynner den på ny og sletter de 99 foregående :evil: Fy faen for noe jævelskap. Den kunne jo heller bare sluttet å registrere skudd i stede uten å slette alt foran :roll:

Link to comment
Share on other sites

Magnetospeeden min måler da fint 22LR blykuler. Luftgeværkuler fikk jeg bare sånn halvveis til - den målte jo, men det var mye styr med å slette falske målinger og sånt.

Den har da også SD-brikke som den lagrer på? Iallefall KAN man lagre på den. Det må være langt bortimot 1000 skudd på min, minst.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Min måler også salong helt fint, men ikke haggel. Det er jo også egen innstilling for hagle hvor man skrur opp følsomheten til maks.

 

Jeg har også mange serier lagret på min. Sikker flere hundre skudd, men ingen serier hvor det er skutt mere en 99 skudd. Som sagt skudd nummer 100 i en serie blir til det første. Resterende 99 med sine data bare forsvinner :roll:

Link to comment
Share on other sites

Det var den jeg hadde lyst på til hagletesting, men den var enda ikke i salg da jeg hadde behov som størst :wink: Jeg har slått meg til ro med at det er sikkert noe plunder med den også. Den "norske" varrianten har jo lavere signalstyrke enn orginalen..... :roll: Skulle ikke forundre meg om det gjør den ubrukelig?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Leste igjennom  denne tråden igår kveld og ble inspirert til og prøve.

 

ikveld ble det brno`n som fikk prøve seg, mod 2 i 22lr med en vx1 3-9 på. Ammunisjonen ble cci standard fordi det er det eneste jeg har i skapet for tiden

 

20190730_211608.jpg.44079557049ea964ff46a05af7f65047.jpg

 sleit litt med og skrive ut blinkene så gikk for en annen variant, prikkene er 12,7mm og de ble satt opp på 90m, således skulle de vel bli sånn omtrent en halv moa (skulle vel vert 92 meter sånn egentlig) skjøt fra bunnen til venstre og opp så høyre nedenfra og opp (blinken lå under skyting) skudd nr 2,5 og 6 gjorde jeg dårlige avtrekk, 9 og 10 synes jeg ting ble gjort riktig.  Vindstille og fint. Jeg er mer enn fornøyd med dette, selvlært wannabee som jeg er.. 20190730_211511.jpg.990157b4814dda047b0ea8a65d6ddb0d.jpg

 

Såå, tett oppunder 2 moa sku jeg mene.

 

Skjøt over to små bagger, den ene er en turhånduk jeg fikk av sambon og den andre inneholder regntrekket til langtursekken ;) tager hva man haver osv.. har også tofot men synes faktisk det er vanskeligere å skyte pent med slikt.  Dersom jeg klarer og skrive ut de riktige skivene skal jeg prøve denne med bergaran i 222 for dette var gøy, og enormt god trening!

Edited by 22.Wmr
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Vekker tråden til live igjen, Lørenskog skytterlag er inspirert av denne tråden og har laget en konkurranse for sine medlemmer: https://dfsgrasrot.no/loerenskog-skytterlag/article/losby-moa-competition.

Nummererte blinker selges til inntekt for skytterlaget, med pengepremier til de 3 beste. Konkurransen går fra årsmøte til årsmøte. Beste skytter så langt:

Ingen bildebeskrivelse er tilgjengelig.

 

En god øyeåpner til wannabe langholdsjegere :-)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 3/30/2021 at 9:04 AM, Wintel said:

Ingen bildebeskrivelse er tilgjengelig.

 

En god øyeåpner til wannabe langholdsjegere :-)

Fin konkurranse, men jeg tror vel den gir falskt håp heller enn å åpne øyne.

De fleste som skyter litt vil holde om ikke 12mm, så 15.

Og det rekker til <300mm, altså storviltprøvesirkel, på 1000m

9FFD5DC0-76D8-4094-974D-277822BE1667.png.5ee17785ec3fc788c8d1f70b6cba3f4c.png

 

Samtidig har man ingen garanti for at ikke gruppa som er <10mm på 100m, er en meter høy, eller bare all over the place, på 1000m. Eller før.
 

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Jeg kom i skade for å se denne videoen 

 

 

Med begrensede midler, og kun en 100m-bane åpen måtte jeg prøve noe lignende

 

Da jeg så resultatet måtte jeg prøve en gang til (det var 5 innertiere), siden Vetle ikke tok bilde av skjermen, denne gangen på papp, med fokus på å treffe den 20mm store svarte dotten, så ble jeg for forsiktig, og det tok litt lenger tid, men resultatet ble helt OK, selv om jeg "bryter stillinga for hvert skudd" ;)

IMG_3190.jpeg.2c424da868906b5968a88018faf89954.jpeg

 

IMG_3185(1).jpeg.f44dcabd61fe9e4440f3e0279da76b3b.jpeg

 

 

 

K

 

 

 

 

Edited by M67
  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...