Jump to content

Langholdskytteren: Fra "sniper wannabe" til langholdskytter


jonnyvang

Recommended Posts

  • 2 months later...

Faktisk tror jeg at en "tilsvarende" denne testen, men med 4.5mm luftbørse (f.eks. Weihrauch HW100) på 50-metern kan være sabla god trening, også for de som skal skyte grøvre og raskere kuler på lengre hold.

 

Ei tung 13,4-grains luftkule som forlater løpet i rougly 265 meter i sekundet har krum nok bane til at man må kompensere for dette, og er lenge nok i lufta til at man faktisk må tenke. (0,212 sekunder til 50 meter, drop på 20,5 cm).

 

Samme øvelse, men på "mindre plass", og du kan bruke Rimfire BR50-blinker å trene på. ;)

 

//Svein

Link to comment
Share on other sites

f1162012114334cef1.jpg

 

Prövde detta i fredags. Jag sköt liggande med Caldwellsäck fram och beanbag bak. Blaser R8 223 laddad med Nosler CC 52. Största problemet jag har är att så fort axelkontakten blir för dålig så dyker skotten ner (tydligt på skott nr 5, 9 och 10 här).

 

Practice makes... better? :wink:

 

Tack för en bra tråd! :)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Her kommer ett bidrag fra Østerdalen!

Hadde i utgangspunktet ikke høye forventninger til testen. Dette fordi børsa jeg skulle prøve med satt i en orginalstokk med svært dårlig kinnstøtte, det var kaldt, mørkt og blinken var liten og vond å se. :D Har ikke så veldig morsom erfaring angående tofotskyting på gummimatta på skytebana her. Får ikke spenn i stillingen, foten sklir bare. Får spenn motsatt vei noen ganger..

 

Litt om riggen:

Tjukkpipa Sako 75 6,5x55 i orginalstokk

Luppål 6-18x40 AO (så ikke en drit i mørten) montert i QR montasjer som har funnet på mye rart oppgjennom. Skal byttes.

A-tec TMM4

Hemlaga mirageband av ett bilbelte :winke1:

Harris S-BR lav.

Har også en laukkonen stokk til denne som jeg håndterer langt bedre, men den er ikke på i jaktsesongen..

 

f046rt.jpg

 

Rano D-Spiss 144gr PRESISJONSKULER :winke1: satt i normahylser med passe mengde n-150 bak.

 

2nhoyrl.jpg

 

v6m5ab.jpg

 

1f90yp.jpg

 

2jevac9.jpg

 

Slik gikk det.. flaut.

Skudd 4 var det hvertfall tungt hevarmsløft på. Følte avtrekket var bra men.. hva som har skjedd på skudd 6 har jeg ingen formening om. Stygt er det hvertfall. Siste skuddet var vel noe preget av napp, men begynte å bli dårlig tid. Slet veldig med fokusering og å få klemt i vei faensettet i dag.. Blinken er egentlig i minste laget for å klare å plassere dotten på.

 

Men prøver igjen senere med godt mot :D Det blir da en Tikka T3 i 30-06 som går bedre enn denne.

Link to comment
Share on other sites

Det er ett spørsmål om trening uansett. Jeg setter jo skudda samlet når jeg ikke går rundt på standplass mellom hvert skudd. Må få likhet i alt fra man har tenkt til å legge seg i stilling til skuddet har gått. Men det er ikke så greit hele tiden, det er tydelig :wink:

Var mentalt åpen for alle mulige resultat og enig med meg selv i å poste her for å bidra med å få frem litt sannhet.

 

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Har ikke fått prøvd testen enda, dette var første tur med nye børsa på banen. Skutt på 100 meter med og uten lyddemper :D

 

IMG_0621.jpg

 

 

image-3.jpg

 

Fem skudd samling øverst, uten demper. 3 skudd samling nederst med demper. Og avstanden fra øverste til nederste samling er med og uten demper. 4 klikk i høyde, 2 klikk i side.

 

Lå ved siden av en Våpensmia 308W skarpskytter rifle i politiets tjeneste. Den var ikke i stand til å matche samlingene til Saueren, ikke i nærheten heller. Og det skyldtes ikke skyttereren.

 

Fornøyd med den nye dama :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

lurt litt på hva dere mener er en grei størelse på gonger på forskjelige hold?

En som er stor nok til at du treffer om du skyter alene. Da får du tilbakemelding som du selv ser så lenge du treffer. Bom på ei plate når en ikke har en til å spotte kan være litt knot å få med seg og lære av. Treff eller dårlige treff kan man se om man er litt på med spray og ikke hamrer løs på plata. Det er også ganske greit å kunne måle ca gruppe størrelse uten å gå frem. Ikke svar på spørsmålet, men en liten pekepinn på hvordan noen tenker.

Link to comment
Share on other sites

image-3.jpg

 

Fornøyd med den nye dama :mrgreen:

 

Først må jeg få lov å gratulere med ny rifle og et valg av komponenter, som du i tillegg er fornøyd med.

Veldig bra.

 

Så....samlingen som du får, lik den/de på bildet over er egentlig standard for en 200 STR i grei kvalitet, med ammmo/ladning som rifla liker og en god sjåfør bak rattet.

Tydelig at du gjør en del ting ganske så riktig og ikke minst.....repeterbart.

Du når et stykke ut i busken med den riggen der :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ja, og en fantastisk standard er det!! Jeg skjøt med Lapua Scenar 123 grain i 920 m/s, fabrikkladd. Kan jo se ut som om børsa likte det :)

 

Selv om jeg har hørt mye bra om disse børsene fra før, så er jeg jo meget fornøyd med at det ser sånn ut første gang jeg er på banen og med den ammoen jeg prøver først!

 

Dette kan jeg virkelig bli bitt av kjenner jeg :mrgreen: MEN dette var 100 meter da! Det skal bli både vanskeligere og morsommere når jeg får strukket holdene litt :wink:

 

Etter innskyting på 100 meter har jeg igjen 200 klikk/cm i høyde. Da har jeg 9 mil tilt på montasjen. Det er jeg også veldig fornøyd med :smile:

 

Kan det stemme at det er ca 87 klikk til 1000 meter med denne riggen? (6,5x55, 123grain i 920 m/s) ca altså, dere skal slippe å sitte der å regne. I så fall har jeg jo nok klikk til å komme rundt jorda :mrgreen:

 

Og takk for go'ord, vet jo hva en del av dere får til. Så det setter jeg stor pris på

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring med 123 Scenar er at den blir litt lett på 1000 meter.

Vinden tar fort tak i den, og den avgir omtrent ikke lyd eller merker i stål på det holdet. 139 grs derimot, lager mer liv, og går bedre.

Det ryker fort med noen knepp når du passerer 1100 meter, kulebana begynner å bli meget regnbue krumma da. Men det er veldig gøy å finne ut hvor langt man kommer, så stå på.

Link to comment
Share on other sites

Longrange:

Jeg ser det er mange som anbefaler den kula. Og det høres meeeeget interessant ut å ha en kule til alt! Jeg lader ikke per nå, men er stygt redd for at dere smitter meg med den basillen også.. :roll: Jeg ser mange fordeler med å lade selv!

 

Knut Erik:

Ja, blir nok til at jeg bruker tyngre kuler når jeg har begynt å lade selv. Ser at de ikke er så lett å "vippe av pinnen" når holdene begynner å bli laaange. Men først skal jeg bikke 100 meter :?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Liten pause i jakta så har hatt et par turer på banen.

Mangler printer så startet med lapper.

Som mange merker så dekker ret. alt.

Prøvde å tegne opp litt større versjon (største diameter er 2,5cm), men ret dekker fortsatt hele.

 

Blaser R93 6.5x55 ZV 3-12x56 ret 4 PPU ammo 2 fot og rearbag.

 

1.jpg

 

Prøvde så med lyddemper og hansker siden det var -10 grader.

 

2.jpg

 

Fant ut det var på plass med 2 klikk høyre.

 

3.jpg

 

Skiven til høyre på bildene er for sittende uten støtte samme prinsipp.

Måtte bare se hvordan det gikk, da det er slik det oftest skytes for meg på jakt 8)

Link to comment
Share on other sites

Tenkte å komme med et bidrag fra en helt vanlig, dødelig jeger. Var på bana på torsdag i minus 18-20 grader. Hadde tenkt å ta hele testen, men slet så veldig med mirage fra demperen at jeg ga opp testen etter 5 skudd. Blinken var vanskelig nok å se fra før! Forøvrig kal. 6,5 og Scenar 8g. Brukte 16x forstørrelse.

 

normal_463.jpg

 

Jeg skyter med tofot på helt feil måte, jfr. det som er skrevet i tråden "korrekt skyting med tofot". Her var det nøytral tofot, kroppen i litt vinkel og hånda på forskjeftet :oops: Og jaktsekken som bakstøtte. Men det er slik jeg bestandig har skutt. Skal prøve å skyte med lastet tofot osv når det er litt varmere i været. Dette var ikke dagen å prøve å lære seg noe nytt.

 

Sist jeg skjøt var det 5 plussgrader, mao 25 graders forskjell! Måtte skru 4 knepp opp på 150m. Her fra noen moro-skudd på 200m, før jeg skrudde opp på siktet. Da ble det litt lave treff i tiuren. "Flua" er også tilstede :roll: Men gøy var det. Takk for inspirasjon, Johnny. Hvis nissen leser dette så ønsker jeg meg miragetrekk til jul.

 

normal_461.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Tok den berømte testen sist helg. Ikke de beste omstendighetene for å ta testen siden jeg testet mine første selvladete patroner noen sinne. Skaut såpass mye før testen at jeg følte at ladningen min med engangsskutte Norma hylser(i eget våpen), Federal 210, Nosler CC 140, 38grs N150 og en COL på 76,2mm ga OK nok resultat for å i det minste prøve testen. Er jo ikke liv om å gjøre tross alt. Dette er på gøy!

Startet oppe til venstre og jobbet meg nedover til bunn, så rekka til høyre og opp igjen.

 

IMAG0650.jpg

 

Streken er nøyaktig 10cm og jeg brukte knallgule ark noe jeg ser nå ikke betyr noe. Derimot, som mange har påpekt, ytterste ring burde være tydligere. Jeg sleit med å plassere lysprikken i Zeiss'en dønn i senter. Metoden min var å komme inn under i fra, flyttet siktet til høyre for å sjekke at jeg har korrekt høyde og så beregne sånn ca hvor senter er i horisontal plan.

Er også første gang jeg skjøt med bakstøtte. Uvant for meg siden jeg ikke er veldig tilhenger av det. Jada jeg vet man skyter bedre med det, skulle vel bare mangle, men i min verden blir det litt vel mye hjelp.

Link to comment
Share on other sites

Er også første gang jeg skjøt med bakstøtte. Uvant for meg siden jeg ikke er veldig tilhenger av det. Jada jeg vet man skyter bedre med det, skulle vel bare mangle, men i min verden blir det litt vel mye hjelp.

 

Det ser da ikke sånn ut... :twisted:

Er nok sikkert noe jeg kunne ha trent mer på men det får holde at man nesten alltid bruker tofot :lol: I starten følte jeg ikke at jeg fikk noe god kontakt med børsa men det kom seg. Er likevel fornøyd med den serien jeg. Ikke værre enn at jeg føler at det er masse å ta tak i. Hadde vært kjedelig hvis man følte at alt gikk dønn strøkent ikke har peiling hvorfor det ikke gikk bedre.

Link to comment
Share on other sites

Tja, ble vel ikke laget en offisielt godkjent versjon så vidt jeg kan huske, men i og med at jeg ikke skyter godt nok til å imponere uansett, så tok jeg meg friheten til å jukse litt... Det var helt umulig å se senterprikken av blinken medforstørrende retikkelet, for å si det mildt, så da ble det modifisering:

 

2e0jl38.png

 

Jeg husker ikke helt hvordan jeg gjorde det, men jeg fikk streken til å bli 99 mm, altså godt nok for meg. Er du perfeksjonist, kan du jo sette opp blinken på 99 m :wink: Tror jeg fikk skalert blinken/bildet ved å lime den inn på word?

 

Hvis dette er utenfor "reglementet" til denne testen, så gi beskjed, og bildet blir fjernet.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

jeg har tænkt o ta dennde testen så fort det ær praktiskt mulig for mig. jeg lagde en version med samme dimensjoner, bare litt hjelpemidler med tanke på min litt begrensa riflekikkert. trådstarter får gjerne opponere sig viss det blir utafor testens hensikt.

 

https://www.dropbox.com/s/2fn3idy105uc0 ... proved.jpg

 

återkommer med bilder av resultat.

Link to comment
Share on other sites

Ta gjerne testen på 10 skudd med pause og ny tilrettelegging av stilling på hvert skudd. Litt av tanken her er å simulere treffsikkerhet på førsteskudd

 

 

Hei..

 

Ja eg kan sette opp en skive for å skyte varm pipa på. og sjå hva det blir på 300m.

 

Men dette er mest for å bekrefte klikk tabell for felt skyting DFS

Og samtidig sjå at den samler noenlunde.

1 klikk feil på 300m er 3cm...

Link to comment
Share on other sites

er det ikke viktigere og trene på første skudds treff på litt lengre hold enn og se hvor bra man skyter på 100m vis man vil bli en langholds jeger :roll:

 

jeg har satt opp plater fra 340m til 980m som jeg trener på og treffe på første forsøk,da lærer man jo en del vind noe man ikke får så mye lærdom av ved og skyte på 100m.Det er jo den for j**la vinden som er probleme på lange hold,når jeg ser i loggboka mi ser jeg isåfall at jeg har begynt og lære litt etter vært :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det er ikkje tvil om at saueren din samlar godt. Det som er fokus i denne tråden er å sjå på kor treffsikker ein er. Dvs evna til å treffe akkurat der ein siktar på førsteskotet. Gong etter gong. Dei beste så langt klarar ca 3/4 moa.

 

Sjå førsteposten i tråden http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=43&t=70325&p=758813#p758813

 

Bør snart finne på eit neste steg i serien av testar. Nokon som har forslag?

Link to comment
Share on other sites

er det ikke viktigere og trene på første skudds treff på litt lengre hold enn og se hvor bra man skyter på 100m vis man vil bli en langholds jeger :roll:

 

Tanken med denne tråden var å finne ut hva folk faktisk klarer å prestere på 100m. En avstand der en er minimalt påvirket av vind, varierende V0 osv. Håper alle er nok omløp mellom ørene til å forstå at det å skyte på 100m hjelper lite på å sette førsteskudet i hjorten på 1000m, men holder en 3/4 moa (som de beste her gjør) så blir dette 22.5 cm på 1000m. Da er det litt lite margin igjen uansett hvor mye en trener på "ekte langhold" og treffer på 1-skuddet av og til. Det er lett å glemme de dårlige skuddene og kun huske de gode.

Link to comment
Share on other sites

Beklager det var ikke meningen og tråkke noen på tærne.Jeg trener jo en del 100m jeg også for og se om jeg har gode avtrekk og for og få skyte stillinga til og sitt 100%,men det er viktig og trene litt på lengre hold også får og se hvordan vind og tereng virker inn på kula.

 

Jeg ville bare få frem at og lese vinden også er en viktig faktor på lange hold.

Link to comment
Share on other sites

6 cm på 300 m? Hva med oss andre? :wink:

 

For min egen del er det ikke bare skyteteknisk at 3/4 moa på 300 m blir litt vel snaut, men også mtp. medforstørrende retikkel (synes lerduer i grunn er vanskelig nok å se på det holdet). Selvsagt har jeg ikke noe som minner om en langholdsrigg, men 300 m er såpass kurant at det hadde vært morsomt å være med i neste runde òg.

 

Dersom jeg skal foreslå noe - noe jeg altså har tenkt å gjøre - så er det en valgfri amatørblink for "oss andre", med én sirkel per A4-ark, med en diameter på ca. 12 cm, merket med ringer for 1/2 moa, 3/4 moa osv.

 

Edit: Stygg trykkleif...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Erfaring fra runde 1 er hvertfall at en må tilpasse det litt bedre til "normale" siktemidler. Har forøvrig lagt inn linker til 2 av de forbedrede utgavene i førsteposten.

 

Samtidig mener jeg at det er viktig at det er et visst antall skudd. Helst 10. Fra første testen ser en at det gjerne er 1-2 av 10 som ødlegger hele greia. Og det er litt av poenget her også.

Link to comment
Share on other sites

Erfaring fra runde 1 er hvertfall at en må tilpasse det litt bedre til "normale" siktemidler. Har forøvrig lagt inn linker til 2 av de forbedrede utgavene i førsteposten.

 

Samtidig mener jeg at det er viktig at det er et visst antall skudd. Helst 10. Fra første testen ser en at det gjerne er 1-2 av 10 som ødlegger hele greia. Og det er litt av poenget her også.

Bør snart finne på eit neste steg i serien av testar. Nokon som har forslag?

 

A4 ark med 6 stk dot'er på 6cm (~3/4moa) diameter - skyte på 300metern?

 

Samme greia som jamez skriver bare med 5 stk på arket. To A4 ark så har man 10 blinker :wink: bedre en å ha 10 på et A3 ark. ikke så mange med skriverkapasitet til det :wink:

 

Har forøvrig ikke fått tatt den første testen selv. Men har skrevet den ut, så det blir så fort jeg har tid :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Mauser M67, nok en gang må jeg si at Saueren din samler bra. Men strengt tatt så har dette lite interesse for temaet i tråden.

Tråden handler om evnen til å treffe akkurat der en sikter på første skuddet. Ikke gruppeskyting. Derfor skal en skyte 1 skudd i hver blink, og en skal røske opp skytestillingen mellom hvert skudd for å simulere førsteskudd. Vi har sett at det å klare å skyte 10 skudd slik ikke er helt enkelt uten 1-2 fluer, og gjerne middeltreffpunkt som ikke er helt i senter.

 

Har du lyst til å vise fram gruppene dine anbefaler jeg at du starter en egen tråd om dette. F.eks. "vis dine beste 5 skudds grupper" eller noe lignende. Du skyter bedre grupper enn meg på 300m, bare så det er sagt :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...