Jump to content

Ny Stolsekk


finskestøver<3

Recommended Posts

Interessant å se kommentaren om at sekken er litt lav. Det motsatte er vanligvis problemet.

 

For å skyte stødig, sittende på stolsekk, er det viktig at man finner en god skytestilling med albuene på knærne. Dessverre er de fleste stolsekker litt for høye for dette. I fjor hadde blant annet Jakt & Fiske en stor test av stolsekker, der dette ble framhevet. Mitt råd er derfor å velge en sekk med lav sittehøyde.

 

Lykke til fra en med (for høy) stolsekk

Link to comment
Share on other sites

Enig med spitfire.

 

Har ein harkila stolsekk, den er alt for høg, for smal ramme slik at ein sit å vippar til sidene på post. anbefalast ikkje!

 

om høgda passar er sjølvsagt individuellt frå person til person.

 

er ein fordel med sekkar som har polstra rammer, då slepp ein at rifla/ kikkertsikte klinkar i ramma når ein har den på skuldra

Link to comment
Share on other sites

Jeg har Tuva fra Bergans.Veldig god sekk å bære og med god plass.50 liter.

Den er jeg veldig fornøyd med.Eneste å pirke på kan være at stolen er litt lav.

 

Takk for tipset angående stolsekk, denne skal jeg studere litt nøyere @Dr.Nielsen :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Er selv i fasen med å kjøpe en ny stolsekk til jakt.

Har trålet ymse hjemmesider og synes det er skuffende at ulike produsenter kun oppgir info som, vekt, farge, antall lommer innvendig og utvendig, om sekken er utstyrt med mulighet for rypenett og kobling av hund....

 

En stolsekk skal brukes til å sitte på, da ønsker jeg å vite hvor høyt over bakken jeg blir sittende, er det for mye å be om?

Link to comment
Share on other sites

I tråden til Ranger så blir det tipsa om ein sekk som heiter Woodline Regi. Eg har aldri hatt ein stolsekk, men den syns eg ser fristande ut da den ser ut som at den går an å sitje på ei god stund og den er litt stor. Den er sikkert for høg for dei som vil ha støtte på knea, men eg svergar til laus tofot og da trur eg den sekken vil vere bra. Får håpe eg ikkje blir skuffa ;-)

Link to comment
Share on other sites

Hvis den primært skal brukes til harejakt så er vel ikke høyden så nøye i forhold til skytinga. Da er det viktigere at den er god å sitte på. Og da vil vel trolig de høyeste sekkene komme best ut. I hvert fall synes jeg sittekomforten er bedre på høyere sekker.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 2 months later...
  • 1 month later...

Haglöfs Castor treffer bra på de tre første punktene dine. Er vel og bra mot vann. Dog ikke vannavstøtende, men er belagt innvendig så vannet holder seg ute. Innerlommer har jeg ikke oversikt over.

 

Bærekomfort er jo for øvrig vanskelig å si noe om, da det er høyst individuelt. Den er god på min rygg :wink:

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Ein kamerat kaupte seg pilkesekk i vinter, den var akkurat passe høgde, brei og god å sitje på. er vel ikkje akkurat lydlaus, og sidelommene kjem kanskje i vegen for rifla.

Den får terningkast 6 av meg når det gjeld sitjekomfort

198x198_5888_rapala-stolsekk_15.02.2011125022.jpg

http://www.gero.no/produkter/stolsekker ... lsekk.aspx" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Ser jo sekken her, men er den høy ? Sekken ser fin ut den men jeg liker dem ikke for høye og sitte på. Min sekk er vel nå 25 år trur jeg og på tide og bytte ut. Min gamle sekk er 45 cm fra gulvnivå til toppen på ramma. Noen lavere ?

Edited by graahund
Link to comment
Share on other sites

Jeg har den Dovrefjell sekken.Helt grei sekk men ikke noe mere.Ramma på sekken ga seg relativt fort på min.Dvs naglene som holdt rakleverket sammen knakk.Løsningen på dette var bare å bore ut de knekte naglene å sette gjennomgående bolter med låsemutter.

 

Har revnet litt i stoffet mellom sekk,og sidelommer også.

 

Er litt på leting etter ny stolsekk selv,så får man se hva man ender opp med.

Link to comment
Share on other sites

Stolesekk er ikke lett! Jeg kjøpte en superdyr en etter anbefalinger i denne tråden http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=35&t=29238&p=323858&hilit=stolsekken#p323858 Den er kjempesolid, god å sitte på og utmerket å bære. Men ramma stikker litt langt opp for meg som liker å smyge etter rådyr i tetta så jeg må ha en annen... (Hint, se signaturen min :wink: , tar gjerne imot bytteforslag på alskens stæsh :mrgreen: )

Link to comment
Share on other sites

Ein kamerat kaupte seg pilkesekk i vinter, den var akkurat passe høgde, brei og god å sitje på. er vel ikkje akkurat lydlaus, og sidelommene kjem kanskje i vegen for rifla.

Den får terningkast 6 av meg når det gjeld sitjekomfort

198x198_5888_rapala-stolsekk_15.02.2011125022.jpg

http://www.gero.no/produkter/stolsekker ... lsekk.aspx" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Ser jo sekken her, men er den høy ? Sekken ser fin ut den men jeg liker dem ikke for høye og sitte på. Min sekk er vel nå 25 år trur jeg og på tide og bytte ut. Min gamle sekk er 45 cm fra gulvnivå til toppen på ramma. Noen lavere ?

 

Eg tenkjer slik som deg og likar å ha ein låg stol å sitje på. prøvde denne på stogegolvet, og eg sat lågt nok til å ha ei god skytestilling med albuene på begge knea.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg "trålet" nettet - og finner ikke en stolsekk som fyller mine krav.

Men regnet heller ikke med det :?

 

Skal jeg bruke penger på en ny stolsekk - bør den være mye bedre enn de som henger i garasjen.

 

Det blir nok til at min gamle gode jaktsekk - uten stol - blir fortsettelsen.

 

Den

 

- er lett og lydløs.

- har tynne, men brede reimer, og "ok" komfortabel - når den blir noen kilo også.

Desto lengre ut i jakten man kommer - blir den tyngre :( (mer klær, fotposer, liggepose for hund osv, osv..)

 

Den

 

- er ikke vanntett, men godt vannavstøtende - men kunne gjerne hatt et par ekstra innerlommer.

- har "riktig bredde og høyde" (mer enn nok til sittestolen som jeg bruker), og vekten inkl. stolen blir ikke tyngre

enn en stolsekk.

 

- har romslige sidelommer- og høye nok til at de rommer Strømeng`en i 9".

 

En lang samekniv - er liksom ikke så godt egnet å ha i beltet - selv om jeg har montert en ekstra hempe litt lengre ned på sliren.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Hva med denne, Shadob? http://www.jaktogfriluft.no/display.aspx?menuid=22000&prodid=6664

Ser ut til å være smal og høy, 50x35x28.

 

Kjøpte for noen år siden en Bergans Stolsekk i loden, til en jaktkamerat og han nevner av og til at han er godt fornøyd med den sekken. http://ez.mx-sport.no/layout/set/print/medlemmer/nord_troendelag/bjoern_stakset_sport/produkter/sekker_og_baeremeiser/bergans_stolsekk_loden_35l

Han skryter i alle fall av at den er vanntett. Han glemte å skru på toppen på termosen når han la den i sekken om morgenen og kaffen var fortsatt i sekken til lunch. :lol:

 

Bruker selv en Norrøna Røros, sammen med en sammenleggbar Walkstool. http://www.walkstool.com/

Synes dette er en fleksibel løsning, da jeg ofte ferdes i terreng hvor stol ikke egner seg. Jeg har da en noen lunde smidig sekk, og kan ta med stolen når det behøves.

 

Roar

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...