Jump to content

Hyllest til Remington model Seven!


LisleArne

Recommended Posts

  • 3 months later...

Mener at Kkc veier ca 1100g, så da er det bare å skru av den stokken som står på og veie den...

Vekt med kikkert og demper kommer jo veldig an på hvilke kikkert og demper du har tenkt og montere på den.....finner du det ut så kan sikkert noen regne ut hva den kommer til å veie ferdig montert, men da er man over i avansert matematikk.... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hei,

Har en Model Seven XCR Camo som jeg vurderer å bytte stokk på, til enten KKC eller GRS.

Noen så vet hvor mye model Seven'en vil vege med KKC/GRS stokk kontra standard glassfiber stokk? Gjerne vekt med både lyddemper og kikert.

 

mvh

 

 

Mod. Seven med GRS blir som en Polo med traktorhjul....

 

M

Link to comment
Share on other sites

Smak og behag det m stokker;)

Jeg kjøpte en Seven bygd opp av Rafdal for et drøyt år siden. HT stokk som ligger utrolig godt, 358 Win. Har brukt mye rart men dette er rett og slett ei kjemperifle. Lett og hendig. (Til tross for 56 cm løp). Presis. Ligger naturlig godt og peker der den skal. Skutt 3 rein, 2 elg, røy og hare så langt. Helt perfekt! Håper ALDRI jeg begynner å fable om noe nytt og enda bedre. For denne fungerer supert til alt i Norge. Har demper til den, men liker best å bruke våpen uten demper da jeg stort sett går/går m hund. Eneste jeg ikke er helt fornøyd m er en Recknagel sving montasje. Den fungerer godt, men det koster drøyt 3000 å få på et sett nye ringer. Bakre låskassebro er frest ned så kloa på montasjen går i inngrep direkte i brua uten klakk i mellom. Kunne ha tenkt meg en Leupold QR. Enkel solid og grei. Og mulig å kunne ha flere kikkertalternativer uten å bruke alle penga på montasje m en haug av skruere og justeringsmuligheter.

Link to comment
Share on other sites

Hører du sier det, men hadde gjerne vært kjekt med litt mer utdypende svar.

Polo med traktorhjul funker det også ;)

 

Mener bare at da syns jeg meningen med Rem 7 forsvinner litt..

Mod 7 ble laget på bakgrunn av et ønske om en kort og lett jaktrifle. Låskassa ble kortet ift den opprinnelige m700.

GRS er en av de tyngste stokkene du kan ettermontere på et våpen. Så hvorfor bygge "banebørse" eller "snauflaterifle" av en opprinnelig lettvektsrifle?

 

m

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...

Denne tråden er delvis skyldig i at jeg har blitt eier av en Seven selv...

 

image_zps66aaa2a2.jpg

 

 

Virker utrolig bra så langt. Veldig kort og smekker. Litt lite fornøyd med matinga, men detkan hende blir bedre med litt bruk.

 

Løpet er kappet på 42cm, 308W. S&L lyddemper som jeg kommer til å hive. Den faller jo fra hverandre under skyting :evil: Blir nok Hausken igjen da...

Link to comment
Share on other sites

Det du opplever er ikke ett mateproblemer, men at sluttstykket går tregt under lading, dersom jeg forstår deg rett.

 

Det du da gjør er å smøre en fin poleringspasta på bolten og tar ladegrep til du nesten sulter ihjel. Da blir den nok bra skal du se.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

proffen, min så akkurat sånn ut, med samme demper, samme stokk.

Hadde de samme problemene med mating.

Jeg gikk ganske hardt til verks, men forsiktig, på materampe og vanger, med dremel..

.. og det ble bra nok til at jeg gikk på neste problem: en noe hinsides treffpunktendring etter noen kjappe skudd.

Jeg gikk ganske hardt til verks på stokken, men forsiktig, med dremel.

Det ble noe bedre.

Jeg gikk ganske hardt til verks på stokken, grov ut skikkelig med dremel.

Det ble noe bedre, men rifla virker kresen på hvordan den holdes.

Oppdager at kikkert ikke holder storviltkravet fra med endring av forstørrelse, byttet kikkert.

Demperen som har hengt med hodet en stund tar selvmord.

Gjengestykket mot løpet er kraftig utvidet og en kule subber siste modul og lokk.

En tyngre kikkert (640 gram) gjør absolutt ingen underverker med den slaskete og myke stokken,

jeg putter sand bak i kolben, og på noe rart vis stabiliserer dette nok til at elgjakta berges.

 

Ny sesong viser at stokken fortsatt er dårlig, burde ikke komme som noen overaskelse,

men det er plutselig blitt slutten av juni, og en Boyds prairie laminat kjøpes, og stålet beddes fast med Biltemas SuperEpoxy samme kveld som stokken kommer i hus.

Selvsagt litt for fast, men en varmepistol, en for formålet komponert jigg og rå makt løser det.

Mens stålet er ute av stokken så pusses matingen litt til, da den riper hylsene, og jeg har begynt å lade selv.

På ett eller annet vis viser det seg at Boyds-stokken er eksakt like tung som gummistokken med sand i kolben..

Den midlertidige stokken viser seg å være overaskende bra, iallefall med dette settet kikkert og demper.

 

Så endelig, da har jeg ei rifle som virker og jeg liker.

 

Jeg har fortsatt noe mateproblemer, tror dette kommer av magasinfjæra og måten den ikke er festet på.

 

På ett eller annet vis har det seg slik at jeg ikke har postet i denne tråden før..

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Har en Seven XCR camo i .308 selv, og er igrunn utrolig fornøyd med den.

Ble ikke brukt så "mye" den første tiden, men har i det siste begynt å bruke den mer og mer,

og har i den sammenheng konkludert med att stokken ikke passer helt for meg.

Tenker da å bytte stokk til KKC eller GRS, men klarer ikke å finne noe som er laget til Seven.

Må man ha en 700 SA stokk som modifiseres til å passe Seven? Regner med børsemaker må gjør jobben

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Denne tråden og en reportasje i et jaktblad er ansvarlig for at jeg bestemte meg for og pensjonere banemausern til årets jakt. Utfording og skyte gåt med børse i 308w på 3,4kg uten demper. Dempern hjalp mye men miragen blir problem etter 3-4 skudd. Skall brukes på jakt alt fra elg til toppjakt

 

normal_image~0.jpg

 

normal_image.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Må man ha en 700 SA stokk som modifiseres til å passe Seven? Regner med børsemaker må gjør jobben

 

vet ikke hvor stor forskjell det er på 700SA og seven, men mener å ha hørt om folk som har bygd om 700 stokk til å passe seven...?

 

Jeg klarte kunststykket å bestille feil lengde til en av mine 700 , så da måtte jeg bygge om andre veien , utvide magasinbrønn og flytte utskjæring for rekylklakken. Samt utvide pipekanalen framover siden løper kom lengre fram.

Mistenker man kan få motsatt problem om man vil bygge om til kortere kasse, at løpskanalen blir for stor...?

 

P1010247.JPG

Link to comment
Share on other sites

Har fått Seven min tilbake fra Rafdal med moffesystem og 3 nye piper. Imponert over enkelheten ved pipeskift og stabiliteten/mangelen på treffpunktendring med dette systemet!

 

12042028_10156148334895093_1309948598_n.jpg

 

Fra topp; 358 win, 308 win og 260 rem.

 

Her er den med .358-pipa:

 

11121643_10156148334755093_2100823537_n.jpg

 

Målet er å kunne bruke børsa til alt, fra elg til rein og fra rev til jaktfelt. Så får vi se åssen det går :roll:

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...
  • 5 months later...

Den der var utrolig lekker!

Har en Seven på vei selv, kasse med 3 kikkertfester, hva bruker dere for base?

Har kikkert med 42mm objektiv.

 

Vurdert tre alternativer:

1. Bore ekstra hull bak og bruke Talley Lightweight - liker montasjen, lav, lett og enkel

2. Weaver/picatinny: hvor lave fås disse, evt hvilke ringer bruker dere?

3. Leupold: fås lave, men lite fan. Synes de ser litt halvveis ut. Selv om de sikkert er bra design.

 

Foreløpig har jeg kun ett løp, men frister jo med muffe og 260 løp etterhvert ;)

Link to comment
Share on other sites

Får den helt nedpå med 42 mm :)

 

Bruker du Low ringer da, okular går fint klar?

 

Utvilsomt veldig praktisk løsning med QR, foreløpig har jeg én kikkert til alt, men kjenner jeg meg selv rett vil jeg ha noe annet etterhvert - de harde livsvalgene...

 

Ulempen er vel ekstra vekt i forhold til Talley Lightweight eller S&K, sparer vel opp mot 300 gram ift skinne, usikker på QR, produsentene er ikke så glad i å oppgi vekten på deler.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 3 months later...

Ble ferdig med børsa i dag, blir prøveskyting neste uke:) Børsa er en model Seven i kaliber 308w med laminatstokk, 42cm løp og fluta slutstykke med Atec Hertz 119, toppet med Zeiss HT. Veier kun 3,9kg med demper og kikkert. Kort og hendig børse som sitter godt i hånda:) Noen som vet hvor mye plast stokken veier i forhold til laminat?

IMG_3112.JPG

IMG_3113.JPG

IMG_3114.JPG

Edited by Hare4
Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke hvor mye jobb det er. Men jeg har fått et inntrykk av at mange "HT-stokkprosjekter" ender opp hos Rafdal.

Men prisen begynner å bli drøy ja. Samtidig så får man neppe en bedre lettvekts-stokk en dette. Sparer man inn 400g på stokken, så kan man øke vekten på siktet tilsvarende, uten at totalvekten øker.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...