Jump to content

Hyllest til Remington model Seven!


LisleArne

Recommended Posts

seven_youth%5B1%5D.jpg

 

Ei fantastisk børse!

 

Mi er i kaliber .308 win. men trestokk med snabelskjefte og vanlig blånera pipe, men veit det er mange andre der ute. Har fungera feilfritt og utan knussel sia 1998, og fortjener sin hyllest her på kammeret.no. Fekk i år sin første renovering, i form av stokkolje og dermed ny finish... Betre enn aldri før!

 

Har vore med på mitt aller første elgfall tilbake i år 2000, og sidan det mange andre fall av ymse slag. Utan å svikte ei einaste gong! Glad for at eg ønska meg denne børsa som 15-åring, har ikkje angra sidan!

 

Ei fantastisk børse!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Presisjonen er grei så vidt jeg kan se. Holder tieren på halvmeterskiva på 100 meter uten problemer. Pipa blir lovlig varm etter noen skudd, men jeg får gode treskuddsgrupper. Min er en .260 Remington (6,5-08). Har kun skutt ett rådyr med den, men skuddet traff der jeg siktet, og dyret datt omtrent der det stod. Har ikke gjort noe annet enn å stille litt på avtrekket og dremle bort anleggspunktet foran i kolben. Remington insisterer på at børser går bedre når pipa har et presspunkt i pipekanalen. Jeg er ikke overbevist om at så er tilfelle. Eneste ulempen jeg ser er at kolben er for lav for kikkert, så det blir å bygge opp kolben på noe vis.

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

jeg har og en SEVEN i 308win funker utmerket.. Er i grund veldig fornøyd med den..

 

Jeg har et rødpunktsikte på den og det var vel ei av di føste væåna jeg fikk..

 

Presisjone er på våpenet er på ca en 5 krone på 100. (da uten forstørrelse i siktet)

 

Knalvåpen...

 

:D:D:D:D

Link to comment
Share on other sites

Eneste ulempen jeg ser er at kolben er for lav for kikkert, så det blir å bygge opp kolben på noe vis.

 

- Øivind

 

Seven-kolbene er noe lave, ja. Men hvis du setter filen i hevarmsroten, kan du ta av nok til at du får brukt Leupolds superlow ringer, forutsatt at du ikke har alfor astronomisk kikkert. Broder'n gjorde dette med min gamle 7SS, og sammen med en littegrann lengre og tjukkere pipe ble lillegeværet en fryd å skyte med.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte en seven i 1993 og har aldri angret på det, den er i kal. .308 og med litt prøving av ladninger landet eg på 165gr hornady med fortreffelig pressisjon treskudd under 20mm var regelen i gjennom mange år,men no etter flere tusen skudd og ikkje vedlikehold og varmgang etter boka har presisjonen blitt redusert og det nermer seg vel et pipeskift.

Link to comment
Share on other sites

Kan anbefale Remington 7 ss på det varmeste.

Har selv en 7 ss i 223 rem. med god presisjon. Har på skytebanen skutt 4 innertier og 1 tier, på 100 m (med tofot) og jeg tror nok 10 en skyldes skytteren og ikke børsen.

Vil anbefale Lepopld QR motasje med super low ringer ved bruk av 3-9x40mm kikkertsikte(og tilsvarende 40mm). En hendig lett liten børse som er praktisk ved bruk til jakt i ulent terreng, opp og ned av båt ved skyting fra svaberg e.t.c.

 

Det som er det spesielle med rem 7 er at den er konstuert for å være liten og lett, ikke en standar rifle som har blitt høvlet ned og gjort lettere og mindre.

 

Men husk at det har sin pris ved at den er liten og lett.

Med et tynt løp blir løpet hurtigere varmt (men også hurtigere kaldt :wink: ), samt det kreves trening med å skyte med lette våpen, iforhold til presisjon.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

har hatt seven børsa i røstfritt stål i 3 år no dotte 3 elg og 3 rådyr for den.kjempebra børse aldri noe tull. lett og fin og passe kort for oss som trasker med elg hund i skauen;) men noen som vet hvilken riflestigning det er på den i 308 :oops: ???

skal bynne å lade selv så da er det sikkert litt fint og vite noen som vet??

 

mvh joakim

Link to comment
Share on other sites

Faren min har en Remington seven i 308 som han har brukt siden 1983, uten noen problemer i det hele tatt, det eneste er at han har bytta løp på den siden det forrige ble helt utslitt.

Den har god presisjon også.

Han bruker 150 grs sierra pro hunter og er godt fornøyd med det :D

 

Helt klart en meget god bruksbørse som varer mange år.

Link to comment
Share on other sites

Remington Seven Custom med kevlarstokk i 308 W og 47 cm løp som veg under 3 kilo med kikkertsikte er heilt topp på hjortejakt i bratt moro på vestlandet. Den er rask, hendig og kan berast handa heile dagen. Presis, skuffar aldri!

Utfordrande for vaksne karar som alltid går med ei lengre rifle på over 4 kilo.

Våpenet blir lagt merke til på standplass: " Jassååå! Du skal skyta med salong!"

Vil eg ha litt storm på skytebana, skrur eg av lyddemparen og legg meg tett

inntil sidemann på liggande skyting. He, he, he!

Nokre gonger må eg berre ta ut Blaser R93-rifla for å lufta den framfor Seven.

Det er litt flautt å ha ståande ei nydeleg Blaser-rifla, men heller nytta

Remington Seven som eg har gitt vekk til sonen min.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...
  • 2 weeks later...

Har en Seven KS i 350 Rem Mag fra Custom Shop. Nydelig rifle som veier under 3 kg med kikkert. Har bevist at den er en god elg dødare. Presisjonen er meget god med 250grs Swift A-Frame. Sub-Moa er ingen problem.

 

Seven låser ikke hevarmen når den er sikkret. Dette fjernet Remington på 80 tallet da folk klarte å skyte seg i foten under tømming av riflene. Men jeg lurer på om jeg ikke leste noe om at dette kommer tilbake på Remingtons rifler nå?

 

7KS350RM1.jpg

Link to comment
Share on other sites

normal_14042009016.jpg

 

SS seven som var 243 orginalt.

Dette er tredje seven jeg har bygget på og det blir nok flere. Perfekte kasser å bygge hendige børser på.

Bildet viser 458 Socom med A-tec Tmm6 med 10 moduler, HT stokk og en VXIII i 2,5-8. Slik er riggen for Subjakt (Har nå også Conquest 4,5-14*50 med mildot for subbruk)

Våpenet veier 2.65 med baser. Jeg har nå 5 piper til denne kassa

 

normal_20042009021.jpg

3 skudd med 300 grs remingtonkule. Hullet til høyre er ørlite større enn det til venstre. Dette er maksladninger.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Er i høyeste grad med på å hylle mod. seven :D

Har hatt en siden jeg ble "lurt" til å handle en hos Jakt og Friluft for 8 år siden.

Den har oppgradert trestokk og douglaspipe på 47 cm.

Men det beste er likevel at den er i cal. 358 win :P

Er et kaliber og en rifle som alltid kommer til å befinne seg i min våpengarderobe!

Har brukt den til elg, rådyr, rev og ellers det som måtte dukke opp og alt har blitt liggende.

Link to comment
Share on other sites

Har vurdert en lyddemper på min Seven men er litt bekymret for balansen i børsa!

 

Hva er dine erfaringer Peders?

 

Jeg kun brukt A-tec på mine. Disse har alltid svart til mine forventninger og Anders er en hyggelig kar å handle med. Tidligere brukte jeg en std demper uten moduler, men utviklingen har gjort sitt til at moduldemper ble innkjøpt.

Siden socomen skal kjøres på full og halv gass var det greit med Tmm6. 10 moduler er ideelt med subladninger og effekten er topp. Balansen er nok ikke 100%, men den ligger jæ..i stødig. For bruk med Maksladninger kjører jeg 5 og 6 moduler. Rekylen er borte og man slipper øresus resten av livet. Balansen her er helt akseptabel. Demper på en kort og hendig seven anbefales på det sterkeste, og det beste er jo at ved behov, kan man bare ta den av :wink:

 

Bildet under viser samme børsa men med 6 moduler og Zeiss i stedet for 10 moduler og leupold. Tatt på samme post under beverjakta. Etter bekreftelse på at sub fungerte på bever ville jeg se effekten med maksladet 300 grs remkuler, og den var optimal :D

normal_21042009022.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Da har jeg bestilt en model seven som skal hentes til uken (XCR Camo i .308). Det er antagelig den styggeste riflen jeg har sett, men vekten og balansen slo meg som intet mindre enn fantastisk.

 

Jeg registrerte at denne riflen hadde Remington sitt "pressure point" i fremstokken. Hvor mange av dere som eier en har frilagt pipen og hvordan har dette påvirket presisjonen? Jeg har sett på andre forum at enkelte fraråder å gjøre dette, men planen min var å frilegge pipen og få beddet mekanismen i stokken.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Har hatt min mod. seven siden -86, en fantastis rifle :wink::wink:

Har skiftet til en 17mm ss Walther pipe med fluting. Syntes orginal pipen på 47 cm var litt kort. så den nye pipen er 55 cm. Den er toppet med en Swar. 2,5-10x56. som sitter i en med. QR montasje. Samlet vekt knapt 3,7 kg.Ved måneskinnsjakt setter jeg på en Hausken std. Blir litt fremtung med denne.

Sendte stokken inn til Bredvol og fikk bygd den om til justerbar kinnstøtte.

Det neste prosjektet må bare bli en 358W bygd på en modell seven :mrgreen::mrgreen::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Har en Model Seven kal 7mm08rem. super fornøyd med denne rådyr veltern .

 

Men fikk meg en overraskelse etter en tur på banen i dag.

Kommer hjem og skal ta en rask puss av rifle og sluttstykke, ser der hylsa skal låses i sluttstykket så har det gått av grader i stålet :(

 

Hva har skjedd ?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

ja, da har jeg vært å testet rifla. har kun skutt 12 skudd under jegerprøven før.

så tok 20 skudd med min lille Seven idag. 2 første rundene på å fin justere kikkerten.

en kompis som er erfaren skjøt med den,(for jeg er jo helt fersk og ikke så god på skyting) og den samler kjempe fint.

han lo litt når han kjente på den og oppdaget at den var såpass lett.

kjenner jeg er øm i skuldra :lol: men blir nok en god del trening utover sommeren/høsten..

så er kjempe fornøyd med den :D

Link to comment
Share on other sites

grattis med flott børse :)

Kjøpte selv en eldre remington seven for et par uker siden.

Helt sykt lett! Fantastisk børse som jeg aldri skal kvitte meg med.

Lukter på å få laget et slikt løpssett ekstra hos rafdal. Noen som har erfaringer med det?

Link to comment
Share on other sites

Gratulere begge to!

 

Har oppgradert Remingtonen både her og der. Børsa har blitt kappa og har både KKC-stokk og den billige Remington glassfiberstokken i tillegg til den originale trestokken. Er nok KKC'en som blir foretrukke, for den er heilt topp å skyte med og gir perfekt anlegg. Var litt redd for at vekta skulle bli høg, men trur den vog ca 100 gram meir enn syntstokken, og det kan eg leve med. Børsa veg nå 3,1 kg. med KKC og Atec CTM4 dempar, og det er akseptabelt syns eg.

 

Har også fått montert Remington QR-montasjar som mogleggjer kikkertbytte. Eit genialt system egentlig, med raske håndgrep endrast børsa frå skogsbørse, fjellbørse og postbørse på null komma niks.

 

Ei børse eg blir meir og meir glad i, men begynner å vurdere om det er på tide med eit pipeskift. Kor mange skot det har gått anar eg ikkje, då børsa blei kjøpt brukt i -98, men syns eg aner at presisjonen kanskje er litt på hell. Må sjekke dette grundig før endelig avgjerelse blir tatt.

 

Angrer forresten litt på kappinga. Kappa veeeldig kort, 40 cm. Det betyr at demparen MÅ vere på uansett. På f. eks reinsjakt hadde det vore ein fordel å kunne legge den att heime. Jaja, ei erfaring rikare... Anna enn det så ser eg ikkje mange ulemper med så kort løp. Presisjonen viste ingen endring då eg kappa og hastigheten er fortsatt godt over godkjent.

 

Har ein Sauer 202 på gang nå, men Sevenen forlater aldri våpenskåpet:) Var også inne på same idè som deg, blaser88, men endte opp med å beholde ho som ho er. Fekk eit godt kjøp på ei 202-pakke her på kammeret, så den må ta rolla som pipeskiftar i garderoben min.

Link to comment
Share on other sites

jeg henger meg på :D i fjor vinter kjøpte jg en stygg 7 i 308, og bestillte " boyds prairere hunter" laminatstokk. det er en utgave med litt god monte carlo fasong, litt varmint aktig. denne beddet jg selv, og begynnte med testskyting. fy f... så godt den gikk, og så hendig rifle. jg endte opp med 180gr woodleigh pp sn, og den samler ca 1" på 100m. jg skal for første gang prøve meg på hjorte jakt til høsten, og tror nok dette blir god rifla. skal nok bruke den litt i bukkejakta også. trenger kun nå en noe bedre kikkert. toppet den med en billig hawk 3-12x50 med lys fra mbo.no, men dette er noe midlertidig.

Link to comment
Share on other sites

Har sett litt på det eg au. Ei Seven med heilstokk kunne blitt ei flott heilstokk lettvektsbørse. Du finn litt info på http://www.remingtoncustom.com/HunterGrade_7CustomMS.aspx

 

Aner ikkje pris o.l., men vil tippe at det svir i pengepungen. Om det er ferdiglaga heilstokkar å få tak i til Seven veit eg heller ikkje, men det var ein kar her på kammeret som hadde eit prosjekt med dette trur eg. Var iallefall ein som skulle bygge heilstokk på Seven kasse.

 

Model Seven Custom MS (Mannlicher Stock):

seven_custom_ms.gif

 

Syns ikkje dette eksemplaret er så voooldsomt flott, men med ein fin stokk i valnøtt så hadde eg nok endra meining:D

Link to comment
Share on other sites

Se der ja. Skal være enig i at det hadde vært bedre med et pent stykke tre en den laminat stokken. Den var litt spinkel også.

En seven i 308 med 46 cm pipe litt kraftigere stokk fra nettsjæringene og fram og pent treverk... det hadde vært no det.

Har rifler i våpen skapet som gjør jobben på all jakt jeg bedriver, men en seven helstokk hadde jeg gjort plass til :D

Link to comment
Share on other sites

Se der ja. Skal være enig i at det hadde vært bedre med et pent stykke tre en den laminat stokken. Den var litt spinkel også.

En seven i 308 med 46 cm pipe litt kraftigere stokk fra nettsjæringene og fram og pent treverk... det hadde vært no det.

Har rifler i våpen skapet som gjør jobben på all jakt jeg bedriver, men en seven helstokk hadde jeg gjort plass til :D

 

har en eldre mohawk 600 med helstokk som trenger sårt ny stokk fra boyds og ombyging til boks magasin.

Link to comment
Share on other sites

Snakker om sola:

 

Remington Model Seven Custom MS kal. 350 Rem.Mag. til salgs

 

91_707642755.jpg

 

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=36246691

fy f..., den fikk jg lyst på :overrasket: jg fant ladeboka, og leste om 350 Rem.Mag med en gang, og den rifla er en super hundefører rifle. jeg har desverre ikke mulighet til å ta meg råd, da jg selv har rifle til salgs, og fullt kort. men du finner nok noen som skjønner seg på flotte rifler.

skulle du derimot få lyst på en 375 RUGER med allt av ladeutst, og stæsj, så gi en lyd. jg har akkurat mista elgjakta, så den er litt til overs for meg.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Jeg er straks med i seven klubben. Fikk tak i en brukt "standard" Remington Seven i 308 med trestokk. Har lyst på synt stokk og hadde vel egentlig bestemt meg for en H-S Presicions Pro-Series. Midway skulle få inn 11/6, men den har visst blitt discontinued av H-S Precision :-(

 

Ser Midway også har Remington synt stokk. Noen som har erfaring med den å dele, alternativt tips til andre stokker?

Link to comment
Share on other sites

Hei. Jeg har en orginal plaststokk du kan kjøpe om du vil.

 

Ellers har jeg HT-stokk på 308 og KKC på 243. Er nok mest glad i HT-stokken, men så liker jeg alt som er mest mulig vedlikeholdsfritt. KKC'n må vel ha litt stokkolje i ny og ne. Men den er fantastisk å skyte med. Også har en jo litt justeringsmuligheter.

 

Her ser du hva jeg har gjort med mine seven: viewtopic.php?f=38&t=70747

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Noen som har en eldre seven SS m syntskjefte m orginalt løp (fra når den orginale løpslengden var 48 cm)? Har klart å rote bort skyvelæret og nå kunne jeg godt tenkt meg å vite løpsdimensjonen. Noen som vet hvor tykt det er ved kroninga?

 

Edit: Etter mye googling å ymse resultater har jeg kommet frem til at munningsdiameteren er 14,1 mm. Må muligens ned på 13x1 gjenger for å sette på lyddemper da?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...