Jump to content

Debatt rundt jaktfelt og rekruttering


Jamt

Recommended Posts

Tenkte en kunne lage en egen tråd rundt jaktfelt og rekruttering. Samme problemstillingen kommer opp hvert år etter nm.

 

Det er relativt mange her inne på kammeret som skyter jaktfelt i løpet av året. Noen som satser og ligger i toppen javnt over og de som syntes det er greit å være med for morro og "nøyer" seg med å være listefyll.

 

Bør jo være endel konstruktive innspill og forslag på hvordan en kan utvikle og forbedre denne formen for konkuranse.

 

Kom gjerne med forslag på forbedringer, men også innspill på hvordan en selv oppfatter hvordan det er i dag. Og evt grep som er gjort rundt for å få mer folk.

 

For egen del er jeg foreløbig listefyll og har ingen abisjoner om å skyte i sporter klassen, men jeg må være såpass ærlig å si at det er litt morro å treffe litt inn i mellom :D.

 

Vi er en liten gjeng her nede i sør som trener å skyter litt stevner rundt og prøver å få i gang et miljø. Reiser på nm for morro. Og arrangerer stevne, men det er tungt å få med den vanlige jeger. Hvorfor?

 

Jeg er litt i den formeningen om at nivået og løypene nå begynner å bli litt avskrekkende på menig mann og at hvis en fortsetter slik så vil kanskje noe av rekrutteringen falle vekk. Det er nå min betrakning.

 

Et konkret eksempel herfra. Hvor det blir arrangert endel jegerstevner, enten i regi av skytterlag eller på privat basis. (Kun 1 terminfestet stevne i vest agder). I fjor var jeg på 1 stevne, hvor det er lagt opp til ei løype etter njff sine regler med tanke på figurer og avstand. Skal sies at fler hold lå opp mot maks.

 

Det var 55 deltagere som kan sies å være tålig her nede. Resultat lista viste 7 over 125 poeng vinner på 140. 40 var under 90. Det er kun 1 klasse og kun jegere som stiller. Som jeg ser det så maner ikke slike løyper til lyst til gjentagelse for mange som kommer med "slarkemauseren" sin og en uklar kina kikkert.

 

Mange av de nye figurene som har kommet i det siste er laget slik at en blir fryktelig hardt straffet for små feil. Tenker da på veldig liten avstand fra inner til ytter. Et eks er bjørnen på nm løypa(slik den opprinnelig var) Lange hold og små treff områder maner ikke til rekruttering mener nå jeg

 

Er jo ingen problem å lage løyper som "alle" treffer tålig på men som samtidig skiller. Er en av mine tanker rundt dette.

 

Hvis en kan holde det litt konstruktivt og ikke lage debatt rundt skinn dress og ikke, for det syntes jeg ikke er relevant akkurat nå. Så kan det hende at noe kan bli snappet opp av jaktskytterutvalget sentralt i njff. Er jo fler som har noe tilknytning dit her inne.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 100
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det finnes i dag en gjesteklasse på terminfestede stevner. Hvorvidt denne klassen praktiseres på små stevner, er nok litt varierende over fjøla tror jeg, da denne klassa for den gjennomsnitlige arrangøren kun er en utgiftspost (ift. premiering).

 

Med kun ett terminfestet stevnet i året, så høres det ut for meg at fylkeslaget skulle gjort litt tiltak?

Alt må starte et sted.

 

Hvordan har dere med utdannede rifleinstruktører? Bruk disse for alt det er verdt.

Hva med å hyre inn instruktører og inspiratorer fra områder av landet der skyteformen er vel etablert og som "fostrer" bra med jaktskyttere?

 

Ang. figurer så er jeg enig ift. at mange av skiveleverandørene i dag har lite yttertreff. Har dere sett på dagfinnrud sine skiver? De har i mange år vært de mest brukte her over, og har et større yttertreff. For å skille, går det evn an å tegne en ekstra sirkel inni et innertreff, og ha denne som prioritering.

 

Igjen - et sted må man begynne. Det viktigste tror jeg er at noen får litt dilla, blir motivert og engasjert (enten ved egne prestasjoner eller ved å bli inspirert av andre). Den gjennomsnittlige jeger har ofte vondt for å ta til seg lærdom fra andre, men samtidig har de MYE å hente på småting; Passer rifla ordentlig? Er det gunstig med 3.5 kg avtrekk? Hva med skyteteknikken? Og skytestillinger?

Link to comment
Share on other sites

Enig med deg der hyperjenta, må begynne en plass. Skal ta en prat med fylket. Sitter som leder i en av jff her i sør. Vet om dagfinnrud skivene, men jeg syntes de er forholdsvis dyre i forhold til de andre. Tenker spesielt på rådyret og elgen. Vi har arrangert noen stevner nå med store blinker slik at fler får treff og det virker bra, men fortsatt er det vanskelig å få den vanlige jeger med.

 

En annen ting er det for mange klasser nå? Blir mer å holde styr på og forholdsvis dyrere med tanke på premiering i alle klasser.

Link to comment
Share on other sites

Folk (jeg) gidder ikke, for de vet ikke om rifla er godkjent innafor klassene, trolig er den ikke det(?), gidder ikke for vi syns ikke det er gøy å bomme stående på en bitteliten fuglefigur på 79m (det kunne ikke falle meg inn å skyte stående med rifle på jakt uansett..) Det er ikke gøy å bomme, så folk blir hjemme på treningsbanen sin og skyter slik de syns det er gøy - hvordan det nå er?

Stående er en bøyg for mange, og det er en bøyg for mange at det skal være noen som ser på ei liste hvor dårlige de er til å skyte...

 

Rekrutteringen til jaktfelt skjer jo i voksen alder stort sett, og det er vel naturlig at det er de som gjør det bra som fortsetter å holde på.

I DFS skjer mye av rekrutteringen blant ungdommer, og det er et helt annet miljø som bygges opp omkring innetreninger osv. og noen fortsetter. Der også ser en jo at rekrutteringen er laber blant voksne, og jeg tror at mye av årsaken ligger i miljøet og hvordan man finner seg til rette/føler seg velkommen. Det synes veldig godt når man har vært innom noen skytterlag.

 

Jeg er som eksempel medlem i to skytterlag, i det ene blir jeg overøst med invitasjonsmail til det ene og det andre. Masse info, og referater fra styremøte er på nettsiden, og det er alltid folk på banen, og ingen maser om noe. I det andre har jeg på 10 år enda ikke fått en mail, et brev utover fakturaen for medlemsavgiften (som er 3ggr så høy som i det andre..) og jeg får stort sett kjeft hver gang jeg møter noen av de andre "DFS" medlemmene - som er få.

Lite relevant for trådstarter, hvis lag utvilsomt ligger i den første kategorien, men likevel; informasjon må ut, hva er lov, hva er ikke, hvordan er reglene, hva skytes det på, på hvilke hold, osv...

 

Og i den sammenheng så er det for vanskelig å finne ut når det er stevner, dere skal ha et nå snart Jamt? Men når?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror at om du hadde skreddersydd opplegget etter ønskene til de jegerene du ønsker å få med, så hadde de ikke kommet likevel. Mange jegere er kun det -Jegere. De liker ikke å skyte i flokk, ihvertfall ikke konkurrere.

 

For min del synes jeg konkurranseaspektet er det gøyeste med jaktfeltskytingen, selve opplegget er heller kjedelig. ( politisk korrekt med god tid og moderate avstander?) Jeg kunne tenkt meg innslag av hold på 300-400 meter, samt en hurtigserie eller to. Det ene av langholdene kunne kombineres med anlegg i form av en tue/ sekk eller jegerstropp.

 

Men det er ikke sikkert at dette er veien å gå for å få med flere.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal ikke snakke for andre, men holde meg til meg sjøl...

 

Jeg anser meg som en passe middelmådig skytter, men identifiserer meg ikke med konkurranseskyttere. Har egentlig ikke de helt store problemene med å skyte sammen med andre, men trives best med å trene alene eller i mindre grupper. For meg er det konkurranseaspektet som gjør at jeg ikke har lyst til å oppsøke jaktfeltmiljøet.

 

Slik som jeg ser det, har jaktfeltkonseptet utviklet seg til en ren konkurransedisiplin og derfor regner jeg treningsverdien som heller lav for meg presonlig..rent bortsett fra at all skyting er bedre trening enn ingen skyting da... :wink:

 

Jeg vet faktisk ikke hva som skulle til for å klare å rekruttere meg til denne skyteformen jeg..

Link to comment
Share on other sites

Tilby jaktfelt trening, innvitere og stelle litt i stand....

Jeg vurderte å prøve litt jakfelt i i fjor. Fant en dato eg en skytebane det skulel være trening på. Men når jeg kom dit var banen tatt av noen skikkelig erketypiske DFS gubber som ikke skulle ha noe med medlemmer i andre skytterlag å gjøre...

 

Men då har jeg nå havnet i det lokale jaktfletskytter utvalget, så vi får se :D

Link to comment
Share on other sites

Jamt:

Ja, Dagfinnrudskivene koster litt mer, men etter min erfaring holder de også betraktelig lenger.

Et eksempel:

Under NM i Vang i 2001 var jeg klistrer på sittende kråke. På slutten av dagen på fredag (altså dagen med flest skyttere) fikk vi spørsmål av skytterne: "Får alle nye skiver her eller?". Men svaret var jo at dem hadde skutt på de samme skivene hele dagen. Vi klistra skivene stort sett med hvite lapper, og tegna på med svart tusj. Hurtig, effektivt og jammen så det ikke bra ut også - i tillegg til at det holdt bra :)

Så altså; koster litt mer, men holder mye mye lenger!!

 

Ang. klasser så tror jeg det er greit å kjøre klassene som dem er, og få terminfestet stevnene - framfor å begynne med noe eget, for så å endre NÅR ( :) ) dere får opp interessen. Folk, og spesielt jegere, er ikke glad i endringer :-)

 

Jeg kjenner ikke godt til jff i deres område. Kan det være en idé med en temakveld? "Jaktfelt?", "hvordan bli en bedre skytter?" etc... Med instruktører, inspiratorer og motivatører, gjerne folk som er godt etablerte i jaktfeltskytinga? Evn. på fylkesbasis for foreninger "hvordan arrangere?"

 

I min jff gikk vi til innkjøp av skytesimulatorer (Eko Aims). En fast kveld i uka har vi møttes til skyting. 10 kr per kveld og salg av kaffe og kake. Sosialt og moro - med kjempegodt oppmøte. Her kan man trene, lettere få med folk på "basillen", få instruksjon, og ikke minst ved hjelp av simulatoren se mer hva man gjør feil...

 

M67:

Hvordan er da interessen for å motta informasjon og veiledning?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er som noen her kaller det listefyll. En så som så jeger skytter. Har forøvrig skyti i gjesteklassen på 3 forskjellige plasser og aldri hatt problemer med det. En arrangør er ikke pålagt og premiere gjesteklassen, men du kan fortsatt vinne hele stevne da. Er enig i at man kan gjøre 3 målet litt større.

Men hva med å innføre en ren treningsklasse. Hvor det er lov og ligge med anlegg på sekken på 200 meter. Hvor det er lov å bruke reim eller stokk stående. Her kan jegere komme å trene på andre avstander en faste 100 meter. Uansett blir det penger i kassa til arrangør og kansje noen har lyst på større utfordringer og melder seg på i jegerklassen.

Link to comment
Share on other sites

M67:

Hvordan er da interessen for å motta informasjon og veiledning?

Den tror jeg er stor. Men slutter meg til Raudnakke og Inge E.

selve opplegget er heller kjedelig

Det er uinteressant skyting, se bare på oppmøtet på Myrkongen ift. vanlige feltstevner. gjør det litt spennende, og folk rauser inn.

 

For min egen del så kan jeg skyte på skiver på 100, 200 og 300m når jeg vil, så sakte og fort jeg vil og i den stilling jeg vil, jeg søker å relatere treninga til den type skyting jeg ønsker å bli bedre på.

 

DFS sin feltskyting er relevant syns jeg, levere raske presise skudd på ukjent/langt hold, under tidspress. Det er moro, rett og slett, å dra på stevner og se om en blir bedre.

Stående på lang arm med god tid er i mine øyne en ren selvmotsigelse - hele konseptet med den overdrevne politiske korrektheten, elgfigur på 200m(!) men med bittesmå inneringer da..., men så stående på en bitteliten fugl, med god tid... på jakt har en ikke god tid - og om en har god tid, hvem skyter stående?

Få se kråke på 300-400m med fri stilling/reim/tofot-wtf, elg stående på 70m men med 20 sek skytetid. Bjørn/ulv på kloss hold, 5 sekunder!

Og igjen, når og hvor er det skyting? Jo flere som vet om det jo flere kommer det. Og husk, om man vil rekruttere folk som i utgangspunktet ikke skyter så mye, man må finne denne informasjonen UTEN Å lete, lure og spørre.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Ja det er akkurat dette. Hva er intensjonen? -er det konkuranse i seg selv som er viktig for NJFF og masse klassevinnere, eller er det å legge tilrette øvelser for riflejegere til å bli bedre under jaktutøvelse....

 

Det ser ut for meg at det er gjengen som arrangerer løypa, som og setter kriteriene for vanskelighetsgraden. Selv om innertreff skal følge oppgitte mål på gitte avstander, er det om å gjøre å dra holdene lengst ut og bruke figurer med så små yttertreff som mulig. Skal man trene for å bli best er selvfølgelig optimal trening å gjøre løypa så vanskelig som mulig, og få konkurenter til å dra ut skudd selv på yttertreff, er taktisk opplegg. Det er ikke vanskelig å forstå at noen ønsker det slik. Men altså ikke særlig vennlig for hvermannsen.

 

Tror forøvrig heller ikke den gjengse skytter bryr seg så mye om premiering (forruten juniorer - hvor dette er kjempeviktig). Det å kunne delta på trening i løyper i skauen eller som kompakte på et skyteanlegg, i hele den mest ikke jaktlige periode, er viktigere enn dette. Men desom en da hele tiden får dårlig tilbakemelding på sin skyting, pga for strenge løyper, forstår jeg at folk ikke gidder og veien ut for mange som kunne deltatt er et faktum.

 

Selv etter 1 april, hvor en slik løype kan føre til at pliktskuddene kommer på plass, er ikke forbundet mer på banen hva rekrutering gjelder.

Link to comment
Share on other sites

Kan'ke si anna enn at jeg liker denne:

"En god skytter trenger ikke nødvendigvis være en god jeger - men en dårlig skytter får aldri blitt en god jeger"

 

 

Sånn jeg ser det handler det her om å VILLE! Om stående skyting er så kul kramp umulig og det "er ikke gøy å bomme" - hvor er da vilja til å bli bedre?

Spørsmålet er om det er vilje til å bli en bedre skytter - eller om man vil fortsette å være den "middelmådige jegeren".

 

Sorry mac - men MIN mening er at om en jeger skal gå i skogen og drepe dyr, så bør'n også klare å skyte på en elg på 100 meter! Ja - det blir kanskje noe bom? Hva blir du bedre av? Og når det dras så kvasse paraleller til ren jakt: Hvordan lærer du deg å kjenne dine egne begrensninger?

Link to comment
Share on other sites

Og når det dras så kvasse paraleller til ren jakt: Hvordan lærer du deg å kjenne dine egne begrensninger?

 

 

Ved å skyte under varierte forhold .. og ikke minst reflektere; "Hva førte til at det gikk bra...Hva førte til at det gikk skeis.."

 

Sistnevnte kan jeg som utdannet pedagog skrive under på at er det viktigste i en kognitiv prosess men også at det er vanskelig å få til i en konkurransesituasjon.. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Og når det dras så kvasse paraleller til ren jakt: Hvordan lærer du deg å kjenne dine egne begrensninger?

 

 

Ved å skyte under varierte forhold .. og ikke minst reflektere; "Hva førte til at det gikk bra...Hva førte til at det gikk skeis.."

 

Sistnevnte kan jeg som utdannet pedagog skrive under på at er det viktigste i en kognitiv prosess men også at det er vanskelig å få til i en konkurransesituasjon.. :wink:

Den får vi være uenig om... :)

Jeg mener du ved konkurranse kjenner deg sjøl som skytter veldig godt, du lærer å takle situasjoner som kan gi litt press, og du blir viktigst av alt mye mer fokusert på HVA du gjør, hva du skal gjøre, hva du ikke skal gjøre og hva som skal til for å lykkes med det du gjør - framfor å være den "middelmådige jegeren"...

Link to comment
Share on other sites

Helt generelt tror jeg en utfordring med jaktfelt ifht læring ofte er at man ikke aner HVOR man bomma, bare AT man bomma. Jeg tror at en veldig stor del av de jægere som IKKE stiller på jaktfelt faktisk ikke er i stand til å si om de bommer over, under eller til siden. Det er en utfordring på jaktfelt dersom man ønsker at folk faktisk skal lære av dette.

 

Jeg selv bryr meg ikke det minste om min egen poengscore i seg selv på JF; mao er jeg like happy med en vanskelig løye som en enkel løype. Det gjør meg ikke heller noe om en eller annen sporterskytter treffer mye mer enn meg. Men det irriterer meg at jeg ikke kan se om jeg har bra samling rett utenfor treffsone eller er "all over". Selv om jeg har en viss ide om hvor jeg treffer savner jeg muligheten for å kunne se presis hvor jeg traff.

 

En annen utfordring er at JF konkurrerer med andre treningsalternativer i en travel hverdag. Jeg ser at jeg i praksis ikke velger å prioritere bort familie, jobb, hus/hage, whatnot i 3-4 timer (transport, venting tar tid) for å skyte 30 skudd når jeg kan dra på banen selv og skyte f.eks. 50-100-150 skudd, og være hjemme igjen etter en time eller to.

 

Premiering er for min del totalt uinteressant. Jeg har en god del igjen på stående skyting før jeg havner i den del av listen der man premieres; men selv trekkpremier eller premiering lenger ned på listen hjelper ikke for å dra meg på jaktfelt.

Link to comment
Share on other sites

Hvor får du det fra at jeg er en middelmådig jeger, Manne? Jeg har jo bare innrømmet å være en middelmådig skytter :wink:

 

Skal jeg først gå inn på de psykiske faktorene som gjør seg gjeldende under henholdsvis jakt og konkurranse, måtte jeg nok avsatt påsken til den avhandlinga :mrgreen:

 

Etter over et halvt århundre på denne planeten.. godt over halvparten av dette med børse i skau, fjell og på bane er jeg egentlig bare blitt mere sikker i min sak; Konkurranse er ikke noe som bidrar til å gjøre meg bedre rent helhetlig...

 

Konkurranse er nok både morro og givende for dem som har konkurranseinstinkt, men som den salige veg til vekst?

 

Argumentene dine er jo relativt velkjente; de ytres titt og ofte både fra NJFF og NIF.. Men hva er dine egne refleksjoner og erfaringer?

 

Kunne det tenkes at det finnes andre former for trening og perfeksjonering som gjør samme nytta? Og at den erkjennelsen kunne føre til en markedsføring av Jaktfelt som "--en spennede form for konkurranseidrett for alle"?

 

Det ville kanskje hjelpe på rekrutteringen at innsatsen gikk mot riktig målgruppe; De konkurranseorienterte..

 

Jeg er heller ikke uenig i at jegere generellt burde trene mere og variert, men jeg tror nok at den opprinnelige tanken for jaktfelt som et verktøy for dette er en smule utgått på dato slik som jaktfelt utviklet seg.

 

Som du sikkert forstår så angriper jeg ikke jaktfelt som konkurranseidrett, men jeg er nok ikke enig i det fokuset som NJFF setter på sammenhengen jaktfelt/jakt.. Under jakt utgjør faktisk skuddet omtrent 1% av hele jaktutøvelsen..

Link to comment
Share on other sites

Som du sikkert forstår så angriper jeg ikke jaktfelt som konkurranseidrett, men jeg er nok ikke enig i det fokuset som NJFF setter på sammenhengen jaktfelt/jakt.. Under jakt utgjør faktisk skuddet omtrent 1% av hele jaktutøvelsen..

Nettopp, man må derfor stille spørsmålene:

- skal det være trening til jakt? i dagens form er det ubrukelig som trening i annet enn å takle nerver og press

- skal det være spisset konkurranseidrett (som det er idag, med noen hederlige unntak, altså kun et redskap til tilfredsstille konkurranseinstinktet til de beste), det må de som arrangerer avgjøre

- eller skal det være mest mulig moro? dette er utvilsomt veien å gå om man vil ha flest mulig med. Action, og utfordringer er stikkord.

 

K

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det er konkuransen og det sosiale som er morro med jaktfelt, samt at jeg ser på det som trening til en jaktsammenheng.

Få med flere jegere? Tja, veldig mange, hvertfall de som jakter elg/storvilt synes jo det er et ork å måtte dra opp på skytebanen 2 ganger i året for å skyte totalt 30 skudd pluss oppskyting!

Link to comment
Share on other sites

Har ikke lest alt av innlegg, men tenkte bare å nevne at på forrige jaktfeltstevne i Storfjellkarusellen hadde vi 25 skyttere i rekruttklassa med salong på stevnet i Kroken.

 

Det har i flere år vært fokus på rekruttene med både trekkepremier og nå har også en hyggelig sponsor gitt ei salongrifle som trekkepremie i kun denne klassa når karusellen er ferdig. I tillegg lar vi de skyte sammen med oss voksne på egne blinker, slikt er også stas! Ikke alle fortsetter når de er i D1 og D2 av mange årsaker, men ingen tvil om at rekrutteringen fungerer for i samme stevnet hadde vi 17 skyttere i D2.

 

Alle klubbene i vår karusell prioriterer rekruttene på lik linje og vi forsøker å holde en fin vanskelighetsgrad på stevnene, selv om det kan være både lett og vanskelig.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke se til BOJ cupen. Der er det bra rekruttering på jaktfeltstevnene, og typisk 300-500 deltakere på hvert eneste stevne. De gjør tydeligvis mye riktig som klarer å samle så mye folk.

Hadelandscupen er også arrangert på samme måte. Mye folk her også.

For min egen del tror jeg mye av greia er å gå vekk fra 5 skudds serier. Her kjøres det på 3 skudds serier. Flere hold, og mye bedre variasjon. Samt at jaktrifler med tynne piper ofte har en tendens til å like 3 skudds serier bedre (mindre varmgang/mirage).

Link to comment
Share on other sites

Først av alt, god tråd! Det er kjempebra å søke feedback så man kan forbedre eget opplegg.

 

M67 har skrevet mye som jeg er enig i, og jeg gir en +1 til hans poeng.

Noen av dem vil jeg dra frem igjen og understreke ekstra.

 

1. Informasjon om stevner.

- Som sagt er det bare ett terminfestet stevne i Vest-agder, men jeg vet det foregår langt flere lokale/private.

Men jeg gidder ikke holde Fedrelandsvennen for å kikke daglig etter en notis om jaktfelt der og der.

For å få skyttere til å komme må skytterne vite at skyting foregår!

Det er ikke verre enn å skrive det her på Kammeret! Det ville iallefall vært en god begynnelse.

 

2. Skytestillinger og opplegg.

Hvis man først og fremst søker økt antall deltakere må man tilby deltakerne muligheten til å skyte som de vil.

Hvis ikke, hvorfor skal man da gidde å komme? M67 har vært inne på det. Stående, lang arm på trost på 67m, w t f ?

Gi meg heller en trost på 167 meter med tofot! Som er slik jeg ville løst situasjonen om den trosten absolutt måtte dø.

Eneste situasjonen jeg kan tenke meg å skyte stående med lang arm må være i nødverge.

Og mens vi er inne på det, hvorfor ikke bjørn på 5m, stående lang arm, skytetid 20 sekunder. Hysterisk artig hadde det vært.

Langt artigere enn å bomme på den møkkatrosten på 67m stående... Og kanskje mer relevant, iallefall for noen jegere.

 

Min anbefaling er å tilby noe nytt som differensierer seg fra alle andre jaktfeltstevnene og deretter kommunisere dette ut høyt og bredt til kundemassen. Da vil ting skje. Hvis man arrangerer små lokale stevner av samme art som arrangeres absolutt over alt hver helg høyt og lavt, og i tillegg ikke kommuniserer det ut til kundemassen, da blir oppmøte lavere enn det kunne vært.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke se til BOJ cupen. Der er det bra rekruttering på jaktfeltstevnene, og typisk 300-500 deltakere på hvert eneste stevne. De gjør tydeligvis mye riktig som klarer å samle så mye folk.

 

Jepp,vi må gjøre noe riktig da vi trekker like mange folk,år etter år :D

Av ca 360 skyttere hos Ådal JFF i 2012 var det 50 sportere og 50 ungdommer i junior / aspriantklassene

 

Mitt forslag er : Aspriantskyting for ungene (Pri. 1)

Lett blanding av skiver.

10 hold med 3 skudd.

 

Vært på noen stevner utenfor distriktet deriblandt 12 NM. Mange av stevnene har en rev vært den største figuren.Dette trekker ikke den lokale jegeren til å delta på stevnet. Det viser seg jo også på deltagerantallet,som mange ganger kryper såvidt over 100 stk. (Ikke NM da selvsagt ) Syntes selv også det er mer realistisk og skyte på elg,hjort,rådyrskiver med rifle enn og skyte på bisamrotte,mår og ekorn !! Hvorfor blir det arrangert slik ?? Er det kostnads forskjellen på små og stor figurer eller er det kun konkuranseskytteren og ikke jegeren som planlegger løypa? Den beste skytteren vinner uansett om du bruker store skiver og heller snevrer inn på innertreffene.

Link to comment
Share on other sites

Hadde alle skutt liggende med 2fot, tror jeg ikke det hadde blitt lett å kåre en vinner. (om man snakker hold opp mot 200m hvertfall) Noe annet vil jeg kalle en langholdskonkuranse.

Hadde nok blitt mange som hadde skutt fulle hus hvertfall.

 

Det er jo likt for alle, og som regel er det jo ikke snakk om spesielt lange hold på stående skyting.

Link to comment
Share on other sites

Hadde alle skutt liggende med 2fot, tror jeg ikke det hadde blitt lett å kåre en vinner

Det er jo en egen gren, som benkeskytterklubbene har stevner i - det er ingen problem å kåre vinnere, heller ikke på 100m. Kulene kommer ikke i et hull bare fordi det er en tofot på rifla.

 

I slutten av mai (siste helga tror jeg) holder SBSK et eget stevne der vi skyter 30 skudd på 300m, liggende med tofot - det kommer invitasjon.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Bra tiltak med denne tråden! Jeg har selv spurt her på kammeret om noen kjenner til jaktfeltstevner i Vest-Agder. Det er helt på lykke og fromme om en hører rykter om stevner. Det må en organisering av info til. Trenger ikke være vanskeligere enn en enkel tråd her. Mye bedre enn ingenting. Annonsering må være første bud.

 

Jeg har kun deltatt ei gang, og det ga virkelig mersmak. Som i annen "sport" er det et problem hvis det kun er med gode utøvere. Det er kjedelig å bli knust av alle. Slik er det feks i enkelte turlangrenn. Kun de gode er med, mens i andre renn er alle med. Det som må til er at det er rom for middelmådige skyttere. Om en kompisgjeng på fem melder seg på og kjemper om de fem siste plassene på resultatlista håper og tror jeg de driter i plasseringa og ser nytten av treninga. Som jegere ønsker vi at alle skal skyte best mulig, dvs mest mulig humant under jakt. De tredve påkrevde skudda burde vært unødvendig, men er antagelig nødvendig for mange. 30 skudd liggende på 100 m, kanskje med reim og kanskje med støtte, er mye bedre enn ingenting.

 

Men 30 skudd med forskjellige hold, stillinger osv, må da være merkbart bedre trening? Det vil antagelig avle mer trening i tillegg, om ikke annet med salong på tunet? Jeg skyter svært sjelden liggende på jakt. Dessuten gir konkurransesituasjonen litt mer puls og spenning ift å ligge aleine på jordet. Dette kan være overførbart til jakt. Jeg tror enkelte er redde for å drite seg ut. Det er synd. Jeg tror imidlertid de færreste bryr seg med om noen skyter 10 av 30 eller 5 av 30. Om arrangøren kan lokke med å ta prøven etter konkurransen (det er kanskje ikke lov å ta 30 pluss prøve samme dag?) tror jeg enda flere stiller opp.

 

Jaktfelt må være det beste som har hendt jaktskytingens fremme!

Link to comment
Share on other sites

Om arrangøren kan lokke med å ta prøven etter konkurransen (det er kanskje ikke lov å ta 30 pluss prøve samme dag?) tror jeg enda flere stiller opp.

 

Det hadde vært en god ide, men vi i DFS har satt en effektiv stopper for detta da vi fikk inn kravet om overbygd standplass for storviltprøve. Vi vil ha prøva for oss selv :twisted: Et annet hinder er at de fleste jaktfeltstevner foregår før 1. april. Som kjent må treningsskuddene skytes innenfor samme jaktår. Jaktåret er er fra 1. april. Passer oss ganske godt det også ;)

 

Ang. å vite hvor man bommer. Ihvertfall i BOJ så skal det anvises HVOR bommen sitter. Så vidt jeg har skjønt har det vært en del motvilje mot dette andre steder. Min erfaring er at en sparer seg for mye bry og klaging hvis en kan vise hvor bommen er. Det tar 2 sekunder ekstra, og det blir som regel stilt.

 

Det er et voldsomt press på premiering. Jeg personlig syns det er noe tull. Det aller meste av det jeg har fått i premie står i en eske og samler støv og tar opp plass. Litt fælt å si det, men det er søpla neste. Det er en del premier som ikke ser ut i måneskinn, og som jeg aldri i verden kunne tenkt meg å ha i stua. Ikke hadde jeg fått lov heller. Men jeg innser at de fleste andre har et annet syn. De yngste syns det er stas med premie, så jeg mener fokuset bør ligge der.

 

Rekruttering i jaktfelt generelt vet jeg ikke stort om, men jeg har inntrykk av at det er brukbart i BOJ-området. Altså Oppland, Buskerud og nærliggende områder. Det er alltid aspirantskyting med salongrifle. Jeg ser igjen mange navn blandt juniorer og voksne skyttere, som for noen år siden var aspiranter. Noen steder har hele skoleklasser skutt aspirantprogrammet fredagen før hovedstevnet. Jeg ser også en del foreldre som var veldig ivrige skyttere for noen år tilbake, som nå har en ungdom i huset som må kjøres rundt på stevner.

 

Ang. stående med lang arm. Hvor mye stående stilling brukes på jakt tror jeg varierer veldig fra person til person. Som postjeger på elgjakt er det 90% sittende for min del. Noen stående skudd har det blitt, men aldri liggende. Så for meg er liggende en mer uaktuell stilling enn stående. Jeg skyter heller ikke liggende i jaktfelt. Jeg sitter på kasse. Men jeg skyter en del liggende på kråkejakt etc. Da med tofot hvis mulig. Jeg tror et hold med anlegg hadde vært fint på jaktfelt. Jeg har så vidt vært borti det, men det er mange år siden.

 

Det er nevnt informasjon om stevner her, og viktigheten av dette. Det er jeg veldig enig i. Sida til BOJ har terminliste, men hvorfor er den så godt gjemt? Der er det et forbedringspotensiale. Det viktigste og mest etterspurte må stå først og godt synlig. Som bruker er jeg interessert i NÅR og HVOR jeg kan skyte. HVORDAN melder jeg meg på? Hva for RESULTAT fikk jeg? Hvordan er REGELVERKET? "Terminl/Res 2012" gjemt langt nedi materien er IKKE godt nok. Ble det for langt å skrive "Terminliste" ?

Link to comment
Share on other sites

JAKTFELT OG REKRUTERING:????

Tråden dro ut som alle tråder gjør. Det jeg ikke deltar på kritiserer jeg. Er det slik vi får ting til å bli bedre. NEI.

Klart vi kan gjøre ting for å få rekruttere fler skyttere. Gjør stevnene mer vennlige for alle.

Kjøp inn blinker med store treffområder. Og la det være mye kjøtt rundt innertreffene. Sett blinkene på minimums avstand. La det være minst to liggende serier. Bruk store blinker på stående.

Arranger egne stevner i cal 22. her kan alle være med. Cal 22 stevner er og veldigt enkelt å lage til, min forening Bergens Jæger og Fiskerforening http://bjf.no/jaktfeltstevne-pa-kismul/ har slike stevner 2 ganger i året. Og der er rekruttert mange jaktfelt skyttere gjennom disse stevnene. Likeledes har vi gjennom flere år arrangert innendørs jaktfelt kupp. Her er det samme løypen som skytes hver uke. Og en kan skyte løypen så ofte en vil. En løype koster kr. 5.

Det er mer og mer vanlig at en lar skytterne være med frem til blinkene. Da har man alt et grunnlag for å vurdere egne feil og mangler. Og en kan diskutere dette med andre skyttere hva og hvorfor det gikk som det gikk. Der er alltid noen gode skyttere, de er best uansett klasse eller utstyr. La de være det. Det er disse som og drar lasset i de fleste sammenhenger.

Tenk sosialt med stevnet. La kaffebålet og vaffelpressen vær to av de tingene som er viktige. Ta vare på alle nye som dukker opp. De gamle traverne kommer tilbake uansett. Bruker du tid på en som er der første gangen, risikerer du at du har en som kommer tilbake. Annonser stevnet i god tid, gjør dette på foreningens nettside. Og legg ut rapport fra stevnet med bilder og tekst. http://bjf.no/823/ Det er alltid gøy å lese om noe en var med på.

Link to comment
Share on other sites

Godt det ble litt liv her, det var også det som var meningen. Akkurat når det gjelder den biten med informasjon er jeg enig i når det gjelder her i vest agder. Vet det ligger en facebook en plass :roll:. Men skal prøve å få i gang noe, muligens lage en ny side på facebook e.l Også her på kammeret. Jeg vet om fler allerede. men må få verifisert noe av det. Vet vi på Konsmo skal ha den 29 april. Norheim skal ha tidligere i april.

Link to comment
Share on other sites

Har noe noen refleksjoner over rangerings systemet som er nå. Hvor det rangeres fra siste hold og fremover. Syntes selv dette gir litt tilfeldig utslag. Hvorfor ikke ha 2 rangerings hold og legge sammen disse og ha rangering etter disse. Da får en frem den som har skutt best. Og ikke den som tilfeldigvis hadde en yttertreff på første holdet og ikke siste.

Link to comment
Share on other sites

Har ved flere anledninger etterspurt treningstider og stevneoversikt i min forening.

Selv på årsmøter. Får ikke svar.

Det virker på meg som det gjerne er en fast gjeng fra min forening som trener, kanskje på eget initiativ?

Virker som en morsom grein, men informasjon om trening/ stevner når ikke frem til de som vil.

En annen ting er at det er veldig begrenset for hvor mange ganger en gidder å forsøke å komme inn i et miljø.

Det tredje er en nedgang i treningsmiljøer generelt på Sørlandet. Da faller og folk fra, eller i beste fall bytter klubb eller grein.

Nå er både leirduebanen og 300m stengt her, og nabo kommunen har mistet en 100m og en 200m som ikke blir erstattet på flere år.

 

Syntes det er gode innspill som kommer frem her og det er mulig å ta inn til hovedstyret med endring av regler?

Reduksjon til 3skudd er en god ide syntes jeg. Flere hold, gjerne på samme standplass. Er ønsket lengre hold så må reglene på det og endres, men kanskje ikke inn i klassen for langhold. Tider er og oppmuntring til egenkonkuranse.

Men det må ut til medlemmene, samt informere om aktivitet til rekruttering.

Når en møter på årsmøtet og representanter for jegerskytinga ikke vet når treningen er er det for dårlig.

Gjerne informasjon sammen med giroen, eller magasinet som følger.

Som det ble skrevet tidligere er det første møtet som er avgjørende om en møter igjen.

Link to comment
Share on other sites

er nok mange meninger ute og går om jaktfelt som mye anna.mange gode forslag her om kortere skytetid osv,som sagt tidligere her så gjør faktisk boj en god jobb og her er det mange skyttere og bra rekrutering.for og ta litt om det og få med den gjendomsnittlige jeger så er det sannelig ikke lett.for og få bynt så kan jaktskytter utvalget stedlig arrangere en dag med skyting på jaktfeltfigurer på en vanlig klubbkveld osv for og se om det er inntresse for og skyte på noe anna en rein på elektronikken.jaktfelten er bra etablert slik den er pr i dag og byne og gjøre om alt rundt dette nå er litt bakvendt synes jeg.alle har bynt en gang og di som ønsker og skyte og har et ønske om og bli bedre på skyting deltar på stevner slik det er pr i dag. at jaktfelt er en konkuranse gren er et faktum og slik vil det nok bli.for di som ønsker et altrenativ så start opp med uaprobert stevne da står dere fritt til skyttertid og avstander og dette kan faktisk bli veldig morro,da kan det vær hold på 400m og fritt anlegg osv.njff reglemanget sier max 200m dette er jo for og være korrekte utad,dette kunne vært økt noe .om du skyter på en pappelg på 260m så er det ikke nødvendigvis noe du skal gjøre på jakt,på papp er det ikke ettersøk og etikk bare morro.vi må ikke blande dette sammen.når vi er på jakt så er det jegern som er ansvarlig for løsna skudd og hva som skjer. njff skulle enkelt og greit bare kopiert regelværket til boj så hadde mye vært løst. skyting og trening må være gøy skal vi få med nye jeg tror jaktfelten vil bestå fram over med gode stevner og koslige folk

Link to comment
Share on other sites

Å få med den vanlig jeger på jaktfelten trur jeg nesten er umulig. For de fleste av dem HATER å skyte, de ser på det som er ork å reise på skyte banen for å skyte de skudda de må. Men så må dem bruke en par patronesker før dem klarer prøva å da. En tanke jeg har er at alle må delta på et jaktfeltstevne før dem tok prøva, hadde det vært et krav for ta prøven. Da vil den vanlig jeger kanksje skjønne at det ikke er farlig å konkurre mot andre, og at det faktisk er fin trening. Trur ikke det hadde hjulpet om vi hadde elefanter liggende på 10 meter, hadde ikke kommet en jeger til fordi.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bor på det tykkeste Østlandet og deltar i både Hadeland&Land jaktfeltcup og BOJ, siden de aller fleste stevnene ligger innenfor forholdsvis kort avstand. Ser at disse stevnene er nevnt tidligere, og jeg vil foreslå for dere på Sørlandet, at dere får opprettet en tilsvarende cup der nede. Det er da naturlig at cupstyret oppretter en nettside med terminlister, resultater, regler mm, slik at nettopp informasjonsflyten er god. All den tid det er et skytterlag der og en JFF forening her som arrangerer, så må jo folk inn på de enkeltes nettsider, om de har en? Samle flere stevner under en cup/karusell, så er mye tatt hånd om.

 

Ang løypenes vanskelighetsgrad, så er jeg enig i at spesielt ved stående skyting bør en ha romslige yttertreff, nettopp for å ikke straffe unødvendig hardt. Om innertreffet er tilstrekkelig lite så skilles toppen via den. Det samme gjelder også ved lange hold. I "våre" stevner er maks hold ca 250m, noe de fleste finner tilstrekkelig langt. Går du nevneværdig utover det vil fort klagene komme fra spesielt jegerklassen som har liten kikkert.

 

Ang lærekurve, som Flatin er inne på så skal også Hadeland&Land jaktfeltcup stevnene vise hvor bommen sitter, om de ser den. Dette er nyttig tilbakemelding til skytter. Har lagt merke til at dette under NM konsekvent ikke blir gjort.

 

Personlig har jeg ingen tro på at det vil hjelpe på rekruteringen å praktisere kortere skytetid, og lengre hold. Dette vil bare være med på å øke vanskelighetsgraden for nybegynneren. Dørstokkmila blir dobbelt så lang når han hører at han må skyte 3/5 skudd på 45 sekunder på en elg på 240m....... Om tofot skulle tillates, så øker dette bare utstyrsjaget, og igjen, hvor mange % av norske jegere benytter tofot på jakt? Ikke ment å skulle fornærme hverken M67 eller VeTIUs, men det er ikke overraskende at dere er av en annen oppfatning enn meg på dette området, dere er jo tross alt aktive innenfor langholdmiljøet på Sørlandet. :winke1: Vil igjen få påpeke at et normalt stevne her på Østlandet ligger på et sted mellom 300 og 450 skyttere, en sjelden gang så mange som 500 på spesielt et stevne. Så jeg har faktisk ikke helt trua på at det er regelverket som er det store problemet.

 

Kan nevne løypa som var på 2 stevner i Hadeland&Land jaktfeltcup nå i vinter.

 

Denne løypa var på Lygna.

Ringskive, elgkalv,jerpe, grevling,gaupe, rådyr, rev, bever, hjort og ulv. Skyteavstand fra 30 til 160m.

 

Denne var på Lunner.

Ringskive, hjort, elgkalv, ulv, rådyr, ekorn, bisamrotte, bever, mår, orrhane. Skyteavstand fra 30 til 250m.

 

Det er helt nødvendig å ha med noen små skiver, slik at det ikke blir alt for mye arbeid med å få ut skivene, men i hovedsak ønsker jeg flest mulig store skiver.

 

Jeg er heller ikke for at det skal opprettes noe påbud for den jevne jeger å trene mer enn han må i dag. Folk må få bestemme hvor mange forsøk de gidder å bruke på prøva før de skjønner at det kanskje hadde vært lurt med litt trening.

 

Det største problemet jeg opplever for tiden er ikke mangel på rekrutering, men derimot å få folk til å stille på dugnad for å gjennomføre stevnet......

Link to comment
Share on other sites

Tja, det aller enkleste hadde vel vært hvis en jaktfeltskytter gnagde nok på en riflejaktende kompis som ikke skyter jaktfelt til å bli med på en runde eller fler.

 

Det var slik jeg deltok på de ytterst få startene jeg hadde, noe som forsåvidt ga mersmak men ikke nok til at jeg har lagt meg i selen til å dra på egenhånd, de siste årene... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Kammerherren,

Dørstokkmila blir dobbelt så lang når han hører at han må skyte 3/5 skudd på 45 sekunder på en elg på 240m....... Om tofot skulle tillates, så øker dette bare utstyrsjaget, og igjen, hvor mange % av norske jegere benytter tofot på jakt? Ikke ment å skulle fornærme hverken M67 eller VeTIUs, men det er

Tror ikke vi er så uenige - jeg snakket om hva som gjør mer interessert. Viktigst av alt er at jeg vet at det er et stevne, og helst uten å anstrenge meg for å finne det ut.

Om jeg ikke har noe bedre å finne på så drar jeg på et jaktfeltstevne (det har skjedd før..) om jeg vet hvor det er, og det ikke er alt for langt - jeg kom akkurat på den gangen jeg ble oppringt av Skaubjønn og Vet|us for å finne ut hvoer stevnet de skulle på var.

 

Vi visste sånn ca hvor det var, og når, og med >30minutter med Google og div. kunne jeg framdeles ikke finne ut noe. husker ikke om de fant det. Rekrutteringen blir iallefall ikke bedre av at stevnene er hemmelige.

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det er sjelden hemmelige m67, men det er som vanlig lite annonsert og mye går på folkemunne. OG det gavner ikke de som ønsker å prøve noe nytt. De får rett og slett ikke vite om slikt. Det stevne som du referer til kom de ikke frem til. Det er vel det stevne som har mest folk her nede rundt 100 hvert år. Her kan en ta skyteprøven etter endt løype. Og siste holdet var/er på løpende elg. Dette stevne er nå i april. skal komme med rikelig info om det :winke1: Når jeg finenr ut av datoen selv :roll:. Som nevnt over så er dette et stevne som går på folkemunnet og er i regi av et skytterlag.

 

Mange bra innspill her. Vi som reiser litt rundt har ikke problem med å finne stevner. Kan reise både til Froland. de har en cup i jan- mars. og litt lengere øst er det storfjellkarusellen. Men midt i her nede er det helt dødt :roll:. Jeger og fisk foreningene her nede har lite tradisjon for rifleskyting, mye hagle og trap baner. Men svært få jff baner. Mange dfs baner som har begrenset tilgang.

 

Er jo endel stevner som går utover våren her nede. som det kan gå an å samle til en slags cup.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke akkurat den holdningen favoritten presenterer bidrar til å rekrutere til jaktfelt...

Kanskje det nettopp oppsumerer problemet? at den vanlige jeger ikke føler seg ønsket, langt i fra velkommen fordi det er vanskelig å få informasjon og man blir ikke innvitert til å komme.

Link to comment
Share on other sites

Om arrangøren kan lokke med å ta prøven etter konkurransen (det er kanskje ikke lov å ta 30 pluss prøve samme dag?) tror jeg enda flere stiller opp.

 

Det hadde vært en god ide, men vi i DFS har satt en effektiv stopper for detta da vi fikk inn kravet om overbygd standplass for storviltprøve. Vi vil ha prøva for oss selv :twisted: Et annet hinder er at de fleste jaktfeltstevner foregår før 1. april. Som kjent må treningsskuddene skytes innenfor samme jaktår. Jaktåret er er fra 1. april. Passer oss ganske godt det også ;)?

 

Vel, det er viktig å se på begrensningene, men noen muligheter er det også. DFS-skytterlag arrangerer også jaktfelt. Det gir klingende mynt i klubbkassa, i tillegg til den ordinære storviltskytinga. Her sørpå er langt på vei alle jaktfeltstevnene etter 1 april. Hinderet blir da at det vel ikke er lov å ta alle 30 pluss prøve på en og samme dag.

 

Hvordan få litt flere til å begynne med jaktfelt?

Viktigst av alt (?) Annonsering.

Stevnene må ikke bli for seriøse og ekskluderende. Mange har nok rygg til å tåle å bli sist, mens andre sikkert ikke tør stille opp uansett. Ingen kan tvinges til å begynne med jaktfelt eller jakt for den saks skyld. En må ha/få en indre motivasjon, se på det som ypperlig trening, ta en utfordring og ikke ta resultatene for alvorlig. Anders Aukland står ikke å ler av de som bruker 6-7 timer på Birkebeineren. Jeg tror heller ikke de beste i jaktfelt mobber de som blir mer beskjedent plassert. Mange har det ypperste av våpen/optikk og trener masse. En kan ikke vente å hevde seg i toppen uten trening. Men jeg tror en kan komme langt med ei ordinær elgrifle. Jeg har tro på at en kompisgjeng eller jaktlaget tar en felles utfordring. Det gjør det mindre høytidelig. Noen former for sport og idrett er mer inkluderende enn andre, feks orientering og turlangrenn. Slik oppfatter jeg også DFS skyting uten at jeg vet dette med sikkerhet. Alt burde ligge tilrette for at passe interesserte riflejegere ville ta det for det er og stille opp på et og annet jaktfeltstevne.

 

Jeg opprettholder forslaget om å gi anledning til å ta storviltprøven etter konkurransen om det er mulig, eller i det minste at det blir loggført og godkjent minst 15 obligatoriske skudd.

 

Men en skal jammen huske at arrangørene bruker fritida si på dette, sikkert mange dagsverk med å planlegge, sette ut skiver, tigge premier i lokalt næringsliv og ikke minst trengs det mange til selve gjennomføringa. Dugnadsånden er nødvendig.

Link to comment
Share on other sites

Slik det praktiseres på Østlandet i dag, vil deltagelse på et stevne etter 1 april kvalifisere for direkte oppskyting. (I allefall i områdene jeg ferdes i). Aner ikke om dette er i tråd med regelverket som normalt sier 15x2 over 2 dager. På den annen side, jeg er ikke i tvil om at 30 skudd på et jaktfeltstevne er bedre forberedelser til skyteprøva og jakta enn å banke ut 30 skudd på en rundskive på en skytebane et par sommerdager.

Link to comment
Share on other sites

Slik det praktiseres på Østlandet i dag, vil deltagelse på et stevne etter 1 april kvalifisere for direkte oppskyting. (I allefall i områdene jeg ferdes i). Aner ikke om dette er i tråd med regelverket som normalt sier 15x2 over 2 dager. På den annen side, jeg er ikke i tvil om at 30 skudd på et jaktfeltstevne er bedre forberedelser til skyteprøva og jakta enn å banke ut 30 skudd på en rundskive på en skytebane et par sommerdager.

 

Klippet fra Instruks om storviltprøve fra DN:

"For de som ikke deltar i terminfestet konkurranse skal disse skuddene gjennomføres over minst

to forskjellige dager med minimum femten skudd pr dag. Dette innebærer at man minimum må

avlegge skyteprøven over to dager og at man maksimalt får godkjent 15 skudd per dag. Det er

ingenting i veien for at de obligatoriske skuddene kan avlegges over flere enn to dager med

mindre enn 15 skudd per dag, så lenge man avlegger 30 obligatoriske skudd totalt. Skyting mot

dyrefigur kan gjennomføres samme dag som en avslutter de obligatoriske skuddene.

All terminfestet konkurranseskyting med rifle i regi av lokale lag og foreninger som er tilsluttet

Det frivillige Skyttervesen og Norges Jeger- og Fiskerforbund og andre godkjente arrangører

godkjennes."

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...