Jump to content

Rustfjerning, elektrolyse eller ultralyd


Steve

Recommended Posts

Hei

 

Sitter å lurer på om jeg skal satse på elektrolysebad eller ultralyd for fjerning av rust og dritt fra diverse deler, både våpendeler og andre "småting".

 

Garasjen har fra før annlegg for sandblåsing og eget glassblåseskap, men det er ikke overalt det funker, kommer ikke til etc.

 

Hva gjør dere andre når dere skal fjerne rust fra deler som ikke skal slipes eller blåses?

Link to comment
Share on other sites

Bruker elektrolysebad til bildeler så som bremsekalipere og lignende. 10-15 år game bremsekalipere som får seg ett bad, etterfølgt av en minimal omgang med stålbørsten så er dem som nye. Og da mener jeg som NYE! (forutsett att du ikke har gravrust da som har gravt seg ned i metallet, for de hullene forsvinner jo ikke)

Hvis mulig velger jeg dette forrann sandblåsing.

 

Elektrolysebad er billig og enkelt, må bare ha ett egnet sted og ha det, må vare meget god ventilasjon.

Link to comment
Share on other sites

Syre synes jeg høres litt skummelt ut, både med tanke på håndtering og at delene skal bli skadd. Jeg kan rett og slett for lite om det til å sette i gang.

 

Elektrolyse har jeg lest litt om, men ikke prøvd selv enda. Men det blir nok snart, må bare få tak på en gammel batterilader først. Jeg har et 80 liters plastkar som jeg tenkte å benytte til formålet.

 

Er det noen med erfaring med ultralydvasker? Eneste ulempen jeg ser er prisen..

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg rigga meg til her men kom til å lure på en ting..

 

Kaustisk soda er vel ikke det samme som krystall soda som jeg har lest at andre bruker. Garasjen min inneholdt kun Kaustisk soda.

 

Er dette brukbart? Noen negative konsekvenser ved bruk?

Link to comment
Share on other sites

Kaustisk soda funker det, men det er litt guffent og jobbe med, det etser huden fælt, så du må være veldig forsiktig med søl og sprut.

Jeg har brukt det selv til litt større deler under traktor restaurering. sammen med ett likestrøms sveiseapparat

Dessuten så gasser elektrolyse prosessen en del, og det er hydrogen gass, så ikke ha gnister og åpen flamme i nerheten av dette, og det blir spesielt mye med kaustisk soda virket det som...

 

Fordelen med det er at gammel lakk og maling, samt fett løsner fort.

 

til vanlig "husbruk" holder det med såpe til vaskemaskinen OMO Color fungerer helt greit, blandes ut i varmt vann, så er det bare og sette i kontakten.

Link to comment
Share on other sites

Kaustikk soda er det jeg har brukt og funker meget bra. Men pass på gassen som nevnes, det må utføres i godt ventilerte rom elle rutendørs. (jeg har hatt mine utendørs for sikkerhets skyld og att gassen fikk halsen min til og bli irritert)

 

Kaustikk sodan handlet jeg på Biltema, da den var billigere enn i matbarebutikken.

Link to comment
Share on other sites

hvis det bare er overflaterust, bruker jeg bare veldig fin stålull. typ sånn man har på kjøkkenet (svint stålull). funker kjempegodt og blir ingen merker.

 

Denne rusta er mer alvorlig enn det stålullet klarer å fjerne. Selv foretrekker jeg stålull nr 000 uten såpe til å polere bort små rustflekker på våpen etc.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...

Gammelt tema men dog. Har i skrivende stund noen deler liggende i elektrolysebad. Det er så fascinerende at det nesten er skremmende! Setter jeg laderen på boost så formelig syder det i badet. Selv på normalfunksjon er det god gassutvikling. Det får meg nesten til å lure på om noe kan gå galt i prosessen. Risikerer jeg å våkne i morgen og finne ut at delene har blitt tæret bort over natta?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...