Jump to content

Godkjente .22 Halvauto rifler.


Hassel

Recommended Posts

Forskriften om forbudte våpen, som nå er ikraft satt sier følgende:

Halvautomatiske rifler i kaliber .22 long rifle som oppfyller kravene til minimum totallengde og løpslengde etter våpenforskriften § 2 første ledd er godkjent for erverv, eie og besittelse til jakt, jf. våpenforskriften § 7 annet ledd, dersom skytevåpenet har vært lovlig omsatt før ikrafttredelse av denne forskriften.

 

I den sammenheng er det vel fint om vi lister opp de halvauto varianter vi vet og kan dokumentere at er allerede ervevet legalt. Jeg skal prøve å få oppdatert dette i denne første tråden :)

 

Jeg starter frekt og freidig med mine, og hvor de kan skaffes / importør:

1: Ruger 10/22* - Våpen Søilen

2: Chiappa Firearms Mfour -22 - Muligens via Våpensport / Norsk Jakt

3: Marlin 7000 - Interarms / Norma

4: Remington 597 -Jakt og friluft

5: Remington 522 Speedmaster - Jakt og friluft

6: Remington 66 Nylon - Jakt og friluft

7: Marlin 60SS - Norma

8: Browning SA-22 - Nordskog?

9: Erma EM1 - 22 - Våpensøilen?

10: Brno 511 - Schou

11: Marlin 995 - Norma?

12: St.Etienne "Gevarm" .22lr -?

13: Bringham PPSH -?

14: Anschutz Model 520 -

15: Heckler koch 270 i 22 LR - Våpen Impex

16: Savage Mod 64 -

17: Bingham Mod 64 -

18: Marlin Papoose - Norma

19: Browning Buckmark rifle - Nordskog?

20: MC drilling i 12/12/22lr halvauto - Gresvig

21: Beretta Olympia - Schou

22: Browning BAR 22 - ?

23: Unique X-51 -

24: Krico 260 -

25: Voere Model 2005 -

26: Brno 581 - Schou

27: Armalite AR-7 - (Charter Arms AR-7 - bekreftet brukt på 90 tallet)

28: American 180 - ?

29: Remington modell 522 VIPER - Jakt & friluft

30: Anschutz mod 525

31: Weatherby XXII - Schou ?

32: Armi jaeger AP 74 (ak 47 klon) - Aaserud

33: Armi jaeger AP 80 (ar 15 klon) - Aaserud

34: Armi jaeger AP 84 (Galil klon) - Aaserud

35: DPMS Panther AP-4 .22LR Training Rifle - ???

36: AMT 22/25 Lightning (10/22 klon) - Høydal

37: Savage 64

38:M.O.A. 10/22, solgt i 2007 av Sandnes Arms.

39:Magnum Research 10/22 Arc Scandinavia /Jakt og Friluft.

40:Tactical Solutions X-Ring 10/22 Midway

41: Winchester .22 automater, av typen hvor du tar ladegrep ved å trykke inn en knast helt foran på forskjeftet (m63?)

 

 

*10/22 varianter:

 

 

 

(oppdatert 06.02.17)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Tror jeg må ha ting med teskje her...

 

Denne forskriften, når trådte den i kraft? Gikk inn og leste forskriften, men vet ikke om det er den du har funnet her. Ser ut som om denne kom i 2009? Eller er det noe helt nytt som har kommet de siste dagene?

 

Betyr for øvrig det som står at man ikke lenger kan kjøpe ny halvautomatisk salongrifle etter at forskriften er trådt i kraft?

 

Jeg har akkurat kjøpt en brukt Remington 597 (forrige uke). Betyr det at jeg ikke kan få godkjent den og må levere den tilbake?

 

Ervervet legalt, hva betyr det egentlig? Betyr det at det er en børse som er godkjent solgt til en tidligere eier, eller betyr det et våpen som allerede er godkjent som våpen i Norge? Som feks Rem 597?

 

Dersom det er et lovlig våpen (vil jo anta det!), finnes den blant annet å få tak i hos Jakt&friluft

Link to comment
Share on other sites

Hei Ko-stens

Dette er ikke våpenforskriften, men forskriften om forbudte skytevåpen.http://www.lovdata.no/for/sf/jd/xd-20110909-0930.html

Den er vel omtrent ikraftsatt prt i dag 8) . Det det betyr, er at at nye typer halvauto salongrifler som ikke tidligere er solgt i norge, skal godkjennes av POD/kripos før de kan erverves. De som allerede er solgt i Norge (dvs det finnes våpenkort på), er De-fact godkjente. Her prøver vi å lege en uformell liste med oversikt over hva vi vet er allerede godkjent.

 

Smeller opp remington 597 jeg. Den vet jeg er ervevet allerede :D

Link to comment
Share on other sites

OK da... for deg hassel:

 

Jeg hadde en St.Etienne "Gevarm" .22lr halvauto kjøpt hos intersport i bogstadveien, antagelig i -99.

Kan dokumentere kjøpet med gammel blåkopi om det skulle trengs.

 

Den ble avhendet til Christiania Jagt & våpen.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan stiller POD/politiet seg til f.eks Remington 597 magnum,som leveres i .22wmr(.22 magnum)?Denne modellen har samme utseende/løpslengde/totallengde som "lillebror"i .22lr(som er godkjent).Det er opptil flere brukere her som har bekreftet at de har våpenkort på magnum modellen av Remington 597.Magnum modellen burde stått på lista over godkjente halvautomater for jakt,for så lenge den IKKE står på lista så er den vel heller ikke godkjent?Så hvis våpenkontoret finner ut at modellen ikke står på lista så er det vel ingenting i veien for at de kan tilbakekalle våpenkort og begrunne det med saksbehandlingsfeil,og dermed står man der med et ulovlig/ubrukelig våpen.Er det noen som vet med sikkerhet om denne modellen blir innvilget til jakt?Jeg har selv inne en søknad på Remington 597 nå,hvor jeg førte opp .22lr OG .22wmr for og "gardere"meg litt.Synes det blir litt risikabelt og kjøpe magnum hvis jeg kan risikere og få våpenkortet tilbakekalt like etterpå på grunn av saksbehandlingsfeil.Våpenet skal brukes til jakt derfor er .22 magnum og foretrekke framfor .22 lr.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

De italienske kopiene var vel laget av Armi jaeger, og hadde modellbetegnelser AP- med et tall etter, tror det var AP-74 og AP-80 som var AK'en og M16.

 

Kan grave opp gammelt våpenjournalen ved senre anldening om det skulle bli nødvendig å dokumentere noe..

 

Ellers kan man huske på AR-7 explorer, den demonterbare "overlevelsesbørsa"som jeg tror har blitt produsert av flere produsenter.

 

JW-20, kinesisk kopi av den delbare browning automaten.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Heckler&Koch mod.270 i .22lr og mod.300 i 22wmr importert og solgt av Våpen-impex på Klæbu på 80-tallet. Verdens fineste halvauto rifler med polygonløp.

 

(Ser nå at Cardinal var ute med denne før meg)

 

Det finnes en Walther .22lr halvauto/boltaction. Rifla er halvauto når bolten står i åpen stilling. En kompis har en slik.

 

Browning Buckmark rifle.

 

MC drilling i 12/12/22lr halvauto solgt av Gresvig.

Link to comment
Share on other sites

Forskriften om forbudte våpen, som nå er ikraft satt sier følgende:

Halvautomatiske rifler i kaliber .22 long rifle som oppfyller kravene til minimum totallengde og løpslengde etter våpenforskriften § 2 første ledd er godkjent for erverv, eie og besittelse til jakt, jf. våpenforskriften § 7 annet ledd, dersom skytevåpenet har vært lovlig omsatt før ikrafttredelse av denne forskriften.

 

Da jeg leste forskriftens tekst første gang, tolket jeg ordlyden til å gjelde hvert enkelt skytevåpen, ikke hver enkelt type skytevåpen - altså at eksisterende våpen er "grandfathered", men at det ikke vil gis tillatelse til å kjøpe ikke-tidligere-registrerte våpen (før en eventuell endring i forskrift, rundskriv etc.). Det står faktisk "skytevåpenet" og ikke "typen skytevåpen" i teksten.

 

Er du sikker på at teksten er feil/ upresis, og din tolkning er korrekt?

Link to comment
Share on other sites

Da jeg leste forskriftens tekst første gang, tolket jeg ordlyden til å gjelde hvert enkelt skytevåpen, ikke hver enkelt type skytevåpen - altså at eksisterende våpen er "grandfathered", men at det ikke vil gis tillatelse til å kjøpe ikke-tidligere-registrerte våpen (før en eventuell endring i forskrift, rundskriv etc.). Det står faktisk "skytevåpenet" og ikke "typen skytevåpen" i teksten.

 

Er du sikker på at teksten er feil/ upresis, og din tolkning er korrekt?

 

Jeg deler (desverre) Edwards tolkning av forskriftsteksten.

Link to comment
Share on other sites

Vi kan bruke all verdens tid på å diskutere semantikk, men hva er poenget.

 

Hvem ringer POD imorra da?

Det ække ofte jeg er uenig med deg, men dette er en slik dag.

"Semantikken" her er en del av lovverket, og det er knekkende likegyldig hva POD sier i dag dersom de finner støtte i teksten for det motsatte i morgen.

 

Noen som tilfeldigvis har spart på avisartikkelen der sittende justisminister (Dørum??) uttalte at forbudet mot kniv på offentlig sted selvfølgelig ikke var ment å ramme sveitserkniver o. l.?

Link to comment
Share on other sites

Snakket med Svendsen nå, Hassels tolkning av forskriften er korrekt.

 

Han virket litt oppgitt over at jeg leste forskriften som fanden leser bibelen :lol:

 

Har våpenet vært lovlig solgt i Norge tidligere kan både våpnene som befinner seg i Norge omsettes og butikker kan kjøpe inn nye partier av disse og selge.

Link to comment
Share on other sites

Forsåvidt enig med deg Edward, men jeg inntar en litt defaitistisk holdning til det hele, med en smule galgenhumor på toppen.

 

Vi vet begge at om det så stod svart på hvitt "X er tillatt" så ville POD om de ønsket bare sagt at de nå tolker det som "X er forbudt",

og at det hadde vært meningen hele tiden. Ref f.eks heldempersaken.

Link to comment
Share on other sites

Da skulle jo walther G22 være lovlig igjen også
Nei: Halvautomatiske rifler i kaliber .22 long rifle som oppfyller kravene til minimum totallengde og løpslengde etter våpenforskriften § 2 første ledd er godkjent for erverv, eie og besittelse til jakt, jf. våpenforskriften § 7 annet ledd, dersom skytevåpenet har vært lovlig omsatt før ikrafttredelse av denne forskriften.
Link to comment
Share on other sites

Joda, nå som det er klart at POD har samme feiltolkning som deg så ser jeg den. Men da jeg først stilte spørsmålet var det vel både høyst relevant, og lite hensiktsmessig å skape en egen tråd om Hassels tillatte salonger-tråd? Eller?

 

Ad saken kan du for min del gjerne få en mod til å fjerne mine innlegg fra denne tråden. Forsåvidt interessant, da jeg lenge har hatt lyst til å slette de 95 % av innleggene som ikke noe å gjøre i Knivstål faq tråden min.

Link to comment
Share on other sites

Ut fra formålet med listen er det nok en ide å også ta med tidligere importører. Jeg kan bidra med noen:

Ruger, Browning, Remington: Norma

Marlin: Trøndelag Våpenimport (eksisterer ikke lenger)

Erma: Diverse, bl.a. Våpen-Søilen. Riflen het forresten EM-1, ikke M1.

Brno: Diverse, bl.a. Schou, Våpen-Søilen, nå Schou (Cz)

Beretta: Schou (gjelder fortsatt)

Weatherby: Haugaland Våpensenter (eksisterer ikke lenger), nå XXL

AMT: Høydahl (tror jeg, eksisterer vel ikke lenger)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...