Jump to content

En tråd for Kipplaufbrukere


8x75RS

Recommended Posts

Tenkte å starte en egen tråd for de av oss som bruker Kipplauf børser

( Rifle)

Om en bruker Blaser ,Baikal , Merkel eller Scheiring spiller ingen rolle

Dele erfaringer om denne våpen typen på godt og vondt.

Setter opp tråden slik da jeg ikke vil ha innspill fra ” synsere ”. Dette er en tråd for de av oss som bruker en kipplauf. Jeg vi ha en positiv tråd ikke en tråd som blir ødelagt av synsing og flås.

Legg helst ved bilde av børsa og del erfaringer. Jakt / bane/ drugehold.

Hva bruker vi de til ? . Hvilke kalibere foretrekker vi ? Hvorfor? Må det på død og liv være en rand patron ?

Lyddemper på en lett kipplauf er det fy fy eller en praktisk greie . Erfaringer mottas.

 

Selv bruker jeg en K95 som jeg kjøpte i 1999. Innmontert Kickstopp pga rekyl .Klassisk stokk. Er ikke spesiellt glad i ” svinerygg skjefte” Tre Løp det første en 8 kant pipe i 30R Blaser magnaporta. Sparker dessverre fortsatt vel bra.

De to neste pipene en .257 wby og 270 en Wby pipe. De to siste sesongene er det .257 wby pipa som har vært favoritten på rådyrjakt. ( Får skrive om de andre pipene senere)

Stort sett brukt 120 Nosler PT kronografert til 984 m/s med BMC 18 . ( Infrarød kronograf laget av Werner Mehl ,kan kjøpes på Frankonia)

Kula er presis men dessverre av og til helmantel effekt på litt drugehold , treff rett bak bogen. Rene treff i bogblad alltid knall og fall. Denne sesongen blir det 115 grains BT.

Høsten 2011 ble det påmontert demper Maxim titan på .257 løpet , følte vel at jeg banna i kjerka og litt mobba ble jeg nok ( Det neste blir grilldress).

Med Demper og den siste kikkerten Z6i ( gen 2) 5-30x50 veier børsa 4405 gram. Fortsatt hendig og ikke for lang . 65 cm pipe.

Jeg må dessverre om enn litt motvillig innrømme at den ” dingsen” frampå pipa var akk så praktisk. Lite smell. All rekyl vekk. Gubben skjøt rett og slett bedre særlig på lengre hold. Begynte å gonge og leke på metall og papp på 250 og 300 meter. Vi får dessverre ikke lengre hold. Det var rett og slett rå moro. Fikk nesten lyst til å prøve K95en på sånne ordentelige druge hold.

Fikk nesten lyst på tur til Skottland.

 

3847603799_ea7a4720ac.jpg

 

4162962140_e00aabe3e8.jpg

 

6956980987_95645197a0_b.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Artig tråd! Kipplauf har fristet meg lenge og for et år siden tok jeg mot til meg og bestilte ei k95 fra Tyskland. Etter mye fundering og litt frem og tilbake fant jeg ut at black edition modellen hadde det jeg ønsket meg. Den leveres i koffert, har rekylkappe, fåes med 60 cm pipe, har skapelig stokkvalitet og ei svart kasse uten gravyre. Den ble bestilt med 750 grams avtrekk.

 

Kalibervaget stod mellom 7x57r og 7x65r. Begge er godt brukbare til all klovviltjakt, har godt utvalg av kuler og er relativt rimelige i bruk. Jeg endte på 57r fordi jeg var skeptisk til rekylen i såpass lett rifle.

Og når jeg først hadde så god fremdrift bestilte jeg et ekstra løp i 5,6x50r. Grei på bukk, bever og småvilt, samtidig som den er en fryd å skyte med.

 

Anngående Kulevalg hadde det stått mellom nosler bt 140 eller 150 gr, 140 accubond og 154 gr interbond. Jeg vil ha det enkelt, og i den grad jeg skal ha mer enn en ladning skal de ha samme innskyting og kulebane. Jeg har så langt endt opp med nosler 140 bt og accubond. Denne kombinasjonen dekker all norsk jakt og bt kula er billig å trene med. Jeg ser imidlertid ikke bort fra at jeg går opp et steg i kulevekt etterhvert.

 

Med det lille løpet ble enda enklere, 65 gr gameking til alt!

 

Etter godt og vel et halvt års venting var børsa levert på gardemoen. Ammo og en swaro z3 4-12x50bt sto klar, og i benken bar det. De to første treskudsgruppene med 140 bt målte 8mm og 14mm! Vo 840m/s. Holder også energikravet om man er opptatt av denslags.

 

Kikkerten skulle i teorien ha klikk til 440m med denne ladningen, jeg har verifisert ut til 400 som får være langt nok med denne børsa.

 

Jeg skulle på ei avskskytningsjakt på då og kronvilt i Ungarn i november, og tenkte at det måtte være en god anledning til å innvie børsa. Vel fremme skulle innskyting testes og jeg tar frem en patron og prøver å kamre. WTF det går ikke!!! Det tar et par sekunder før det går opp for meg. Idioten har reist til Ungarn med feil pipe montert :evil: har ikke engang noen å skylde på. Akkurat der og da var det en mager trøst episoden bød på kongelig underholdning for reisefølget. Hadde heldigvis med r93'en også, så jakta ble reddet, dog med en tydelig bismak.

Jeg har så langt bare skutt et villsvin med børsa, men i mai blir det bukkejakt i Tyskland :wink:

 

Så langt er jeg svært happy med rifla, den går som en stråle, er fin i mine øyne og gir i det store og det hele godfølelsen næring. Jeg tror vi blir gode venner, men et par sesonger med jakt vil gi endelig svar.

 

 

Første gruppe

wsa2js.jpg

 

Første vilt

kei7vo.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte en Krieghoff Hubertus Dural i 6,5x65R for 7-8 år siden. Valget falt på den av flere grunner, men ikke minst p.g.a av at det er den rifla hvor en Zeiss Victory 3-12x56 best glir inn. Ingen annen rifle, som jeg vet om, gir like lave linjer mellom kolbelinje-løpslinje-siktelinje.

 

Den har B5-stokk og 60 cm løp, men veier bare 2,7 kilo + kikkertsikte. Presisjonsmessig ligger den ikke etter ei standard heavybarrel varmintrifle som veier det dobble. Rifla er mitt første valg til råbukk, gås, storfugljakt med spets og vinterjakt på rype.

 

(Lyddemper? Selvsagt ikke. Den ødelegger vekt, ballanse og utseende. Et par ørepropper til 5 kroner demper bedre. Og jeg vil ikke montere en svær vekt frampå løpet for å begrense munningsvipp og rekyl (en pose kaffe teipet rundt løpet ville gjort samme nytten...).) :wink:

Link to comment
Share on other sites

Vel.. Her kommer mine bekjennelser..

Jeg har et vortesvin. (Baikal) Selv om hun ikke kom pukkelrygget i utgangspunjktet fikset jeg det lett og sjelløst med en kolbeforhøyer i treimitert gummi, litt lim og to skruer. pistolgrepet var for skrått og spinkelt til god liggende skyting, så en upasssende trebit er grovspikket, beiset i ca farge og limt og skrudd på plass. Nå får fingrene bedre støtte, og spennarmen lar seg fortsatt betjene om enn såvidt.

kaliberet er .222, bare såvidt mindre uinspirert enn .223. Og det er en ren tilfeldighet. Kikkerten er en 3-9x44 Shirstone. Stor, klumpete og uelegant. Jeg er i tvil om jeg skal putte på noe bedre, den funker forsåvidt greit.

Jeg har slaktet fremre reimfeste, slik at jeg får på en Harris dofot. Så slipper jeg å legge hennes vevre blånering ned i gresset når jeg må dr*te :lol:

 

Hvorfor i all verden gjør jeg sånt? Jeg som attpåtil liker børsene mine?? - jo, dette er sjøjaktrifla mi. jeg jakter fra kajakk, og frakter børsa delt, liggende ved beina mine i sittebrønnen. På dekk har jeg et par gåstaver som jeg bruker til å stake kajakken såpass langt opp i fjære at den ligger stødig. De kan også brukes som skytestaver om tofoten ikke strekker til for vegetasjon eller lignende. På denne måten har jeg tatt skarv og ender og kråker på opptil 150m hold. Lenger har det foreløpig ikke vært nødvendig å strekke holdet. Det er som regel mulig å snike nokså nær med kajakk. Ulempen er at våpenet blir seende ut deretter.. Jeg sprayer stålet med kjedefett før jeg legger ut og det hjelper. Men vann, salt og sand er mektige motstandere av våpen.

 

Noen bilder av denne "herligheten" kommer ikke på tale, hun sklir rett av minnebrikken på kameraet. Jeg mistenker at optikken blir skadet om jeg prøver igjen..

I mine øyne er dette Baikals store fordel. jeg kunne ikke tenke meg å utsette noen av mine andre rifler for slik behandling, og dermed ville denne jakten vært utilgjengelig for meg. Hun er et skikkelig bruksjern, og selv om avtrekket på disse er kraftig utskjelt er det ikke så vanskelig å fjerne litt grader og maskineringsmerker med bryne og slipepasta.

Når hun på toppen av det hele går svært godt og ikke kostet mer enn et par middager ute med kona er lykken komplett :)

 

Skitt jakt!

 

Trombone

Link to comment
Share on other sites

Her var det masse gode opplysninger , en fin artikkel fra Purdey om våre kjære kipplauf børser. Innlegg om K95 og Krieghoff.

Baikal er slett ikke så dum jeg har prøvd en på banen en gang i 308W ,den var meget god å skyte med.

Link to comment
Share on other sites

Må vel stå fram jeg også...

K95 standard, Swarovski AV 4-12x50. Et fantastisk, fullblods jaktvåpen som fikk de riflene her på garden til å fremstå som tunge, treige,trasige beist... :)

Veien fram dit var ganske lang. Tror spiren ble sådd da jeg som liten gutte-pjokk satt og hørte min farfar og en annen gubbe satt og fabulerte, innimellom diverse jakthistorier, over at ei enkeltskudd brekkrifle det måtte være den ultimate "fjellbørsa". Første skudd=beste skudd? osv...

Mange år senere: værfast i ei hytte langt til fjells fant jeg en Vapentidning med en artikkel av Jens E Petro: "Den Renodlade Purchvapen" ,(eller noe i den dur) :Sauer-Tell og Rook-rifles; normal-tjukke piper av god lengde, men fremdeles lette, velbalanserte våpen. Ai-ai-ai!

Strike #3: På vest-veggen av Jakt&Villmarksliv, Selfors, hang det en yndig liten Blaser K95. Skepsisen til kolbeform og prislapp forsvant raskt... Kalibret var pussig nok .22-250, kjenner ikke til historien bak, må antagelig vært en norsk særbestilling? Men fikk en god deal på en pipe nr.2 i 6,5x55 som nesten utelukkende har blitt brukt siden.

2,5kg uten optikk og skyter som en drøm uansett hva den fores med. Testet den på en jaktfelt ifjor, kanskje ei litt lett løype og litt flaks med marginene, men det ble med kun tre yttertreff, resten satt innenfor. Hadde neppe skutt noe bedre selv med den mest blod-pimpede boltrifla?

En drøm gått i oppfyllelse den K95'en!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Her er en hyllest til dere som bruker Kipplauf våpen. Denne ble publisert i går så dette er ferskt og er en ny artikkel som Holt's auksjonshus publiserer for hver katalog de produserer for hver auksjon.

 

http://www.holtsauctioneers.com/Admin%2 ... 202012.pdf" target="_blank" target="_blank

 

Takker for en meget god artikkel. En Scheiring har vært min drøm i mange mange år men dessverre økonomien strekker ikke til . Her er hjemme siden til Scheiring

http://www.jagdwaffen-scheiring.at/" target="_blank

 

Det hadde vært meget artig å høre om det var noen med erfaring med Scheiring her i Norge.

 

Artig at det kommer fram så mange gode historier om kipplauf børser. Det er rett og slett morro.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder artikkelen fra Holts, så er det vel nokså vanlig overklassesnobberi over den? Når det trekkes frem investeringsappell som en av "fordelene" og "eleganse som en boltaction aldri kan få" så er snobberiet gått over i det hinsidige for mitt vedkommende. Våpen med verdi på 50.000 pund i bratte vestlandslier i typisk vestlandsvær? Neitakk..

 

Bryterifler står godt og solid på sine ubestridte fordeler: lange løp for totallengden (deles med alle enkelstkuddsvåpen), De er "Take Down" i utgangspunktet og krever ikke tilleggsfinesser og ingeniørfinurligheter, siktene er festet på løpet, så ingen diskusjon om treffpunkforandring, og til slutt balanse og vekt. Ikke engang Baikal klarer helt å fjerne sjarmen fra bryteriflene, selv om det natrurligvis er langt opp til selv Merkel og Blaser...

 

Trombone

Link to comment
Share on other sites

En ny artig dag på banen. Temp 5 grader. Vind 5-10 sekund meter på skrå bakfra. Stort sett bra vær men et par fæle snebyger gav oss fine kaffepauser.

I dag var det kronografering ( 257 løpet ) og innskyting av 270 wby løpet med 3-18x50 BT som stod på programmet.

(Jeg ble aldri fortrolig med det gamle ”holde over Siktet”. Swarovski 6-24x50 TDS 4)

Deretter gøy skyting på 300 meter selvanviser (småen) med begge løpene. Rett og slett rå moro.

6823634660_6deeb42d31_b.jpg

 

6969753365_3fbf735357_b.jpg

V2: 257 Wby 120 grains Nosler PT med demper:991 m/s

V2: 257 Wby 115 grains Nosler BT med demper :1040 m/s

Fikk litt høyere hastighet med demper enn det jeg tidligere har logført uten demper.120 grains PT 984 m/s mot 991m/s

Demper A-tec Maxim Titan <6.5 mm. Samme demper på .270 wby løpet men brotsja til .270

 

6969812351_113cd735aa_b.jpg

 

 

6969755047_8bb88cf137_b.jpg

De rene puristene vil nok komme med innvendinger mot disse fæle beltepatronene i en kipplauf .

Det gjorde jeg også tidligere, Fysj og Føy sa jeg .

Så langt har jeg heldigvis ikke hatt alvorlige problemer med utdrageren ,men jeg har opplevd at patronen sklir over utdrageren på vei inn.

 

Det hadde stilt seg anderledes om jeg hadde et rand alternativ til de to Weatherby patronene ,det finnes pr i dag ikke. Så langt trives jeg aldeles utmerket med de fæle beltehylsene.

 

6.5x68R er ute av produksjon. Kamres heller ikke av Blaser. De kamrer som standard heller ikke 6.5x63R Messner magnum. Det finnes skjeldne #wildkatter basert på 30R Blaser hylsa ,men dessverre intet reellt R alternativ til 257 og 270 Weatherby.

(#Laget av mannen bak 338 GABY en 338-30R Blaser se link http://weispit.eu/new_wildcats.pdf" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank side 32.)

 

Det neste nå blir trening sittende med skytestokk på 100 og 200 meter samt felt messig anlegg med sekk. Deretter gonging på 400 meter.

300 meter småen anbefales rett og slett rå gøy.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Nja, Merkel er det vel ikkje på bildet over, for dei har ikkje oppspenner men vanlig sikring.

 

Spørs om ikkje Blaser K95 er svaret.

 

Sat og funderte på om eg skulle dra ned snobberi-faktoren eit par hakk med å presentere mi Baikal-kipplauf i .223 med demper og oppbygd kolbekam av liggeunderlag og elektrikerteip. Men skal tenke litt meir på det. Som nemnt ovanfor er det ikke alle Baikal-kipplaufar som tåler dagens lys :lol: Denne er dog utelukka eit verktøy for å bekjempe Mikkel rev og gjer jobben godt nok i massevis med ein Zeiss Victory på toppen :D

 

Har forresten ei ordentlig kipplauf i f. eks. 7x57R høgt på lista mi over "må ha-våpen".

Link to comment
Share on other sites

Tillet meg å søke medlemsskap i denne smått eksklusive klubben.

 

 

 

1211243.jpeg

 

Jo, det er nok ein Merkel. K1 utan gravyre i 7X65 R. Vekt utan kikkert og montasjer er 2495 gram. Med ultralett Kahles KXi 3,5-10 X50 og svingmontasjer er eg fortsatt under dei magiske tre kilo. Så viss du ser ein ekstremt lettbeint jeger som flyr viddene på reinsjakta i år, så er det sikkert meg.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har en New England ( H&R) i 30-30 samt cal 20 mag og 10 mag.

Meopta 4x32 på toppen. Går ikke så verst, bare synd at det skal vere så vanskelig å importere flere løp... Kunne tenkt meg 223 og 45-70

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hvor mye veier en kip? Jeg har tenkt på det fordi jeg har hatt med drillingen på bukkejakt, det blir jo en som en kip bare at det er mulighet for å smekke ned en kråke, gås eller en rev om det skulle by seg en mulighet. Drillingen min veier 3.1 kilo omtrent uten kikkert. Hva veier en kvalitets kip?

Link to comment
Share on other sites

En k-95 skal, etter sigende, kunne veie ned mot 2,4 kg. De fleste er nok noe tyngre. Min veier 2,7. En hubertus har et sterkere forhold til gravitasjonen, mange ligger i intervallet 2,9-3,3.

Har ikke oversikt over alle modeller men tror neppe mange befinner seg langt fra disse ytterpunktene!

Link to comment
Share on other sites

Stokken er av tettvokst bjørk så det er nok noen gram å hente på høvle den til minimum eller lage noe i karbon+epoxy. Russerene lager en plaststokk til den men jeg har ikke funnet noe sted jeg kan få tak i en annen en russisk nettbutikk som jeg ikke skjønte noe av.

På stålsiden tror jeg ikke der så mye som kan fjernes; åpne sikter og noen cm av løpet; og noen gram med spon og grove kanter innvendig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ble litt nyskjerrig, og la delene på vekta

 

Forskjefte, 260g

Pipe, 50cm, 1295g

Baskyle m/festeskruen, 797g

Kolbe m/kappe og skruer 589g

 

Dette gir ei vekt på 2941g, i kal .222, uten de åpne siktene.

 

Med Nikkokikkert på skinne som veier 983g, kolbeforhøyer på 70g og demper på 503g er det ikke lenger noe børse for rypefjellet :roll:

Link to comment
Share on other sites

Kipplaufer er lette, trodde jeg... 2.4-2.7kg? Når de er så søkkande dyre, så skjønner jeg ikke allverden, for en kan jo kjøpe boltrepeter-rifler ned under 2.2, og sågar under 2kg bare en blar opp 4-5kUSD.

 

Lettere, trolig mer presise, iallefall mer lettskutte, og med magasin om en vil.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Enkeltskuddsrifler er vel som andre system. Det finst billige og det finst dyre, det finst lette (som min Merkel) og det finst tunge - som Ruger No 1. Det er også vektvariasjonar frå 2,4 til ca 3,0 kg blant dei børsene mange reknar som "ekte kipplaufar".

 

Av dei fem riflene eg har er Merkelen den suverent mest presise. Men ikkje nødvendigvis lett å skyte med i starten. 2,49 kg i 7X65 R seier ifrå når du trekker av.

 

Korvidt det er Jäger-låsen som bidreg til god presisjon eller om det er generelt godt bygde kvalitetsrifler kan ekspertane sikkert seie meir om. Jägerlåsen gir i alle fall mulegheit til å lade atskillig friskare enn i konvensjonelle brytevåpen. 7X64 Brennecke-ladningar går strålande i min 7X65R, utan noko som helst av trykkteikn.

 

I tillegg til låg vekt, er det muligheiten til å ha ei så kort og hendig rifle - og likevel har 60 cm løp som er ein gevinst i mine auge.

 

Og så glømte eg det viktigaste: Dei er utruleg fine :-)

Link to comment
Share on other sites

For ikkje å snakke om kor enkelt det er å demontere ein kipplauf i forhold til ei boltrifle. Det er ein stor fordel. Og det med at dei er presise trur eg faktisk stemmer. Eg er ein dårleg operatør av våpen, men blei overraska sist eg skaut med kipplaufen på bane. Det gjekk liksom berre midt i...

Link to comment
Share on other sites

..klippe..

I tillegg til låg vekt, er det muligheiten til å ha ei så kort og hendig rifle - og likevel har 60 cm løp som er ein gevinst i mine auge.

 

Det er et kjempepoeng. Men, min Blaser R93 låser i løpet. Siden magasinlengden da går bort blir den akkurat like kort som et brytevåpen. Genialt med kort børse på jakt ja!

 

Og så glømte eg det viktigaste: Dei er utruleg fine :-)

 

Og der kommer Blaseren til kort. Kip er kult! Utrolig vakre våpen. Og dt er et poeng i seg selv å jakte med vakre våpen! Men jeg lurer litt hvordan det ville vært for meg å jakte med en slik en. Jeg savner ikke mulighet for oppfølglingsskudd med rifleløpet når jeg jakter med drilling, men da kjøper jeg jo to hagleløp ved å gi slipp på magasinmuligheten. Som sagt, utrolig fine våpen, men for meg blir det litt "but why?" følelse. Det ble for øvrig på den måten for meg den korte tiden jeg jaktet med dobbeltrifle. "Her bærer jeg på to rifleløp, presisjonen (samskyting) er dårligere enn på boltriflene mine, hvorfor bærer jeg på denne egentlig?". Jeg kom til at jeg ikke skyter spesielt hurtigere andreskudd med en dobling, jeg må uansett ha litt tid for å få siktet tilbake på målet. Dobbeltrifle ble for meg et spesialisert verktøy for dg jakt, og ikke velegnet til min smygjakt. Lurer på om ikke det blir litt det samme med kip?

 

sorry for fabuleringen. Det er vel dette 'kanerne kaller procastinating.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Har nå mer eller mindre bestemt meg for å prøve å finne en passende kipplauf til mitt bruk, men det norske markedet er heller labert. Ser en del på egun.de, men syns auksjonsdelen er litt irriterende. Veldig få av de jeg kunne tenkt meg har en sofortkauf knapp. Noen som har tips til andre steder å lete etter ett passende våpen?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...