Jump to content

Bueskyting/buejegerklubb


The Printz

Recommended Posts

det finnes et behov for en Buejeger klubb i regi av NBJF her i Kristiansand også

hadde en tur innom Kristiansand Bueskyttere og der passet jeg ikke inn

ble rimelig uglesett da jeg kom med jaktbue og treneren var ikke fornøyd...etter 4piler fikk jeg ikke bruke buen min mer i klubben

men likevel de kunne vært mer gjestmilde..fikk også beskjed at de hadde ikke hatt en buejeger i klubben på år og dag

følte veldig fort at jeg ikke passet inn..så en klubb for buejegere i kristiansand ville vært fint :)

Link to comment
Share on other sites

det finnes et behov for en Buejeger klubb i regi av NBJF her i Kristiansand også

hadde en tur innom Kristiansand Bueskyttere og der passet jeg ikke inn

ble rimelig uglesett da jeg kom med jaktbue og treneren var ikke fornøyd...etter 4piler fikk jeg ikke bruke buen min mer i klubben

men likevel de kunne vært mer gjestmilde..fikk også beskjed at de hadde ikke hatt en buejeger i klubben på år og dag

følte veldig fort at jeg ikke passet inn..så en klubb for buejegere i kristiansand ville vært fint :)

At du ikke fikk lov til å skyte mer enn 4 piler virker underlig. Hva var begrunnelsen?

 

Går selvfølgelig ut fra at du ikke brukte jaktspisser. Hvis det var tilfelle så hadde du ikke fått lov til å løsne pil mot mattene hos buejegerklubben vår på Lista heller.

 

Synd hvis klubben har utviklet seg i en retning der man ekskluderer interesserte. I mange år var det nemlig buejegerinteresserte som var drivkreftene for å holde liv i klubben. Hvis det nå medfører riktighet som du skriver, så er det vel heller ikke merkelig at men ikke får buejegere inn i klubben. Imidlertid forstår jeg ikke denne avvisningen, all den tid jakt- og feltskyting på papirmål er en disiplin innen Norges bueskytterforbund. Svært likt på buejakt og mange bruker pinnesikter i disse disiplinene istedenfor scoop og ellers utstyr som til forveksling er likt med buejegerne. Ingen grunn til å uglese en buejeger altså. Veldig mange bueskyttere er også buejegere.

 

De kan jo selvfølgelig gi deg skyteforbud dersom du hadde stilt buen din for langt opp i pundstyrke og dermed ødelegger mattene unødig. Det er 60 pund som er max for bueskytterforbundet. Kommer også an på hva slags spisser du brukte. Enkelte av treningsspissene er heller ikke lovlige i dette forbundet. Men selv disse tingene burde ikke medføre å nekte en nykommer å skyte mer enn 4 piler. Man pleier å se gjennom fingrene på slikt, iallefall som engangshendelser, forutsatt at man på sikt retter opp i tingene.

 

Er du sikker på at det ikke ligger noe mer bak.

 

T :)

Link to comment
Share on other sites

Toxophilos@ Begrunnelsen jeg fikk var at matten ikke tålte pilene mine som var i og for seg vanelige piler med field points

men jeg merket veldig godt på holdning at jeg ikke passet inn, da jeg hadde rigget til buen min og trener kom for og se på denne

ble det fort en "diskusjon" om mine 52pund da treneren ville jeg skulle dra opp bua mi så mye som 100-150ganger

da jeg påpekte i en normal settning at dette ville være umulig med min bue forde det var nettopp en jaktbue fikk jeg tilsnakket "vil du ha medlemskap eller ikke"

treneren var veldig opptatt av vm medaljer osv og skrøyt veldig av det

pågrunn av en del blikk og lite "hei" og en del nagativitet rundt min bue så følte jeg naturligvis at jeg ikke var hjemme der

 

dette er overraskende i sterk kontrast til da jeg besøkte klubben i sommer da jeg møtte en koseligmann i rullestol

og han hadde masse og lære meg hadde det ikke vært for at jeg ble solgt en 70punds bue jeg ikke fikk opp....

Link to comment
Share on other sites

Har inntrykk av at det har lett for å utvikle seg en ekskluderende holdning I mange klubber/lag, der man ser ned på nykommere som ikke passer inn I miljøet med henhold på utstyr og skytedisipliner. Ser det samme hos svært mange skytterlag der DFS skyting med Sauer I 6,5 er det eneste akseptable. Til nød 22 skyting innendørs. Skjønner egentlig ikke hvorfor ting blir sånn. Det er en type utstyrsrasisme og disiplinnazisme.... :evil:

Link to comment
Share on other sites

mye som 100-150ganger

da jeg påpekte i en normal settning at dette ville være umulig med min bue forde det var nettopp

Vel om du har en bue du ikke kan da opp 150 ganger så har du for tung bue, det er det nå ingen tvil om - men det er din sak og ikke trenerens. Man skyter fort 150 piler på ei litt lang trening.

Idag har jeg skutt minst 150, og jeg har sett forbedring 8) , og det er ingen tegn til slitasje eller overdreven stølhet i skuldre og rygg, så jeg kan gjøre det samme i morra - trolig blir jeg bedre til å skyte etterhvert...

For de fleste er det helt nødvendig å trene for å bli gode til å skyte med bue :wink:

 

Eventuelle problemer i Kristiansand Bueskyttere vil jeg nødig diskutere på åpent forum, men jeg har registrert lignede tendenser som Litago.

Jeg vet ikke helt hva en kan gjøre med det, å danne en ny klubb har jeg ikke lyst til, selv om tanken ar streifet meg. Et alternativ er å danne en buejegergruppe i klubben - da må jo folk melde seg inn. Som mange andre klubber er den tørket på ressurspersoner, og om en melder sin interesse for å gi et bidrag i form av å være med å drive klubben, så vil jo også få innflytelse.

Det er såpass mange nå som har fortalt meg lignede historier av Litago sin, så det kan være at tiden er moden for et eller annet.

 

K

Link to comment
Share on other sites

mye som 100-150ganger

Eventuelle problemer i Kristiansand Bueskyttere vil jeg nødig diskutere på åpent forum, men jeg har registrert lignede tendenser som Litago.

 

Det er såpass mange nå som har fortalt meg lignede historier av Litago sin, så det kan være at tiden er moden for et eller annet.

 

K

Jeg har også dessverre hørt slike ting, selv ute i provinsen. Trodde det var rykter og enkelthendelser. Synd, for det finnes/fantes mye bra folk i klubben. Ser ingen vits i å dra det videre på åpent forum. Vi får eventuelt ta disse tingene på PM.

 

Det finnes en prima buejegerklubb litt vestover. Lister Buejegere heter de og har avdelinger både i Kvinesdal, Flekkefjord og Borhaug på Lista. Kjempeflott gjeng. Ta kontakt med formannen Jonny Høiland i Kvinesdal. Han har forøvrig en 24 måls 3D bane på sin eiendom.

 

T :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg var medlem av Ås bueskytter i mange år og da kjøpte vi inn 8-10 Mckenzie 3D blinker. Har innendørsskyteing på vintern og stor bane ved Årungen med klubbhytte til sommerbruk.

Per Bolstad er "sjef" der og han er en av de 2 som startet NJBF.

Var han og Bjørn Lie som startet NBJF

Link to comment
Share on other sites

Vi kunne jo ha trengt en klubb som sagt i regi av NBJF her i Krsand tross alt er jo Krsand norges 5 største by

og interessen for denne jaktformen og i det hele tatt buesport tror jeg ville vokst enda mer om man bare gidder og prøve

for pr idag har vi ingenting av seriøse tilbud for en buejeger i denne regionen

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...