Jump to content

S&W 686 357MAG/.38 Spesial (div ladedata)


kimutz

Recommended Posts

Jeg har en S&W 686 6" 357MAG/.38 Spesial Revolver.

 

Vil tro en god del av feltskytterne kjenner igjen denne typen våpen.

 

Jeg har i det siste prøvd å finne ut en ladning til .38 spesial som funker fint til dette våpenet.

(ja, har leta en del på forumet, men det er ikke enkelt å skille hva som er ren .38 revolver ladning kontra oss med 357MAG/.38 spesial)

 

Siden begynnelsen har jeg brukt:

105grs. Mimek kule fra Clarry

4,0 grs N-320

Krympet i øverste rille

 

Denne ladningen fungerer ok, men det er litt uforbrent krutt + at jeg ikke er 100% fornøyd med presisjon.

 

Har derfor prøvd å dytte kula nedi hylsa på et parti, men det funka UTROLIG dårlig i min revolver.

 

105grs. Mimek kule fra Clarry

2,0grs N-310

Dytta kula ca 2-3mm under hylsekant

 

Lurer derfor på erfaringer fra andre skyttere som har hatt eller har AKKURAT DENNE TYPEN REVOLVER....

 

Er også interessert i å høre magnumladningene til dere med 686 6".....

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker 105 grs SWC fra kulegrossisten og 3 grs N310 i CBC 38 spec. hylser, kula satt ca 3 mm (tupp) utenfor hylsemunning. Fed hette. Samler 1" i min 686 (har også prøvd "cowboy" kruttet til Vithavuori med nesten samme presisjon)

 

Er vel eneste .38 ladning for denne av. 357 maghar jeg 100 vis av data for fra div. revolvere. Bruker for det meste Hornady XTP kuler, men også en del bly om jeg føler at det gir ønsket resultat. (Hornady XTP, gir meg nesten altid best presisjon uansett kaliber i håndvåpen)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har også brukt Berrys-kula og Federal hette, men erfarte at 2,8 gr N-310 ble for svakt. Merkbar forskjell mellom førsteskuddet (hevet fra 45 grader, kruttet liggende foran i hylsa) og de resterende skuddene i serien. Med 2,5 gr ville jeg tro at dette problemet ble enda tydeligere. Bruker nå 3,2 - 3,3 gr N-310 som min standardladning til revolverfelt.

 

Til magnum 1 foretrekker jeg en 173 gr (nominelt) Hensley & Gibbs SWC (#43) foran 14,0 gr N-110.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker 105 grs SWC fra kulegrossisten og 3 grs N310 i CBC 38 spec. hylser, kula satt ca 3 mm (tupp) utenfor hylsemunning. Fed hette. Samler 1" i min 686 (har også prøvd "cowboy" kruttet til Vithavuori med nesten samme presisjon)

 

Er vel eneste .38 ladning for denne av. 357 maghar jeg 100 vis av data for fra div. revolvere. Bruker for det meste Hornady XTP kuler, men også en del bly om jeg føler at det gir ønsket resultat. (Hornady XTP, gir meg nesten altid best presisjon uansett kaliber i håndvåpen)

 

Hva mener du med Tupp? har du blide C patron?

 

Jeg vurderer 104GRS SWC fra clarry, det jeg skal ha er ladninger som fungerer, og går "kravet" men samtidig er snill på rekylen.... Forslag? våpenet jeg skal bruke det i hovedsakelig er SW 686 6" og en Python 4"... Forslag til andre ladninger som dere har prøvd her??

Link to comment
Share on other sites

C.Patron mener nok at tuppen på kula stikker ca 3mm over hylsekanten,forøvrig identisk med min ladning.

(og man kan se at det er en patron og ikke en tomhylse,slik man kan tro når man prøver å gjemme kula langt nede i hylsa)

Link to comment
Share on other sites

Undrer litt på både kulevekt og valg av krutt!

 

Det er ikke noe spessielt med denne modellen, men gennerelt for S&W revolvere i 38/357, er at de normalt går best med kulvekter fra 140 - 168 grains. I kal 38 bør du først prøve ut N310, som også de andre her nevner. Dette er i alle fall min erfaring. Og jeg har hatt både din modell og flere andre fra S&W.

 

Nå er det ikke uvanlig at løpsdiameteren ligger noe over 357, så skal du bruke blykuler, ville jeg "sløgget" løpet først. Og så støpe kuler, deretter kalibrere dem til en tusendel, over løpsdiameter. Eller kjøpe dem ferdig kalibrert fra Kulegrossisten. Med mantlede kuler så har det ingen betydning, da er 357 ok.

Link to comment
Share on other sites

Brukte mange timer i en ransomrest med min 586. Fikk ok pressisjon med 38 hylser N310 105gr kule og kula satt helt ned til hylsehalsen. Prøvde så med 357mag hylser og satte kula til samme dybde som i 38 hylsene og fikk utrolig go pressisjon. Måtte lage en spesial kuleisetter for å sette kulene så dypt i 357 hylsene.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også fått brukbar pressisjon med lette kuler, men det kan ikke sammenlignes det jeg har fått med tyngre kuler. Fleste av mine bekjente har tilsvarende resultater. Jeg tror løpsstigningen i S&W, passer best til kuler rundt 158 grein.

 

Så det spørs hva du mener med bra pressisjon da! Under 25 mm, målt c.c., eller....?

Link to comment
Share on other sites

Når det kommer til konkurranse og våpen, ammokontroll, er det Magnum hvis hylsa sier magnum i bunnen, spiller ingen rolle om det er ladet ned.

 

Er liten vits å forske på det hvis en ikke kan benytte det i Åpne stevner og NM.

 

Dommeraspirant

Link to comment
Share on other sites

El Gringo kan du fortelle alle litt om hvor det står at det er OK.

 

Det står i regelboka Utgave 2012*

*(Gjelder fra 1. januar 2012. Justert pga. redigeringsfeil 27. januar)

 

paragraf 8.25.4.4.2 Magnumammunisjon/patroner er kun tillatt i øvelsene Magnum 1 og Magnum 2.

Link to comment
Share on other sites

Javisst.

Se punkt 7 i gruppeoppgavene fra fagkomitekonferansen 2011: http://www.skyting.no/PISTOL/FAGKOMITEK ... l2011.aspx

 

Legg forøvrig merke til ordlyden i paragrafen du refererer til.

Her står det "ammunisjon" og "patroner".

En hylse er verken ammunisjon eller patron, kun en komponent.

Ammunisjon og patron er en helhet, og der kan altså helheten, som i dette tilfellet er definert ut fra faktor, ikke tilfredsstille kravene til magnumammunisjon i andre øvelser enn mag 1 og 2.

Link to comment
Share on other sites

Minner om at det faktisk er regelboka som gjelder, og ikke svar fra en gruppe på fagkomitekonferansen.

Og det er ikke endringer på magnumdefinisjonen i boka for 2012. Hvor god regelen er kan selvsagt diskuteres, men jeg stiller ikke med magumhylser i revolver inneværende år...

 

mvh

Nyss utdannet dommer

Link to comment
Share on other sites

Merk ordlyden i reglementet, altså ordene ammunisjon og patron.

Det står ingenting om hylsa som kun er en komponent, altså ikke verken ammunisjon eller patron.

Om en eller annen vil nekte deg å bruke hylser merket 357 magnum, kan du be vedkommende å lese reglementet og lære seg forskjellen på en komponent og en patron.

Link to comment
Share on other sites

Tror man fort vekk taper en slik diskusjon med en jury, OM juryen har bestemt seg for å håndtere det hele som før.

Regelen er selvsagt uansett aldeles tåpelig, da det eneste man ellers "bestemmer" magnum på er faktorkrav. Om hylsen er det ene eller det andre burde være revnende likegyldig.

Jeg vil nok stadig, for egen del, utsette magnumhylsene til dette er helt avklart i boka.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ja, det er greit å lese referatet fra Fagkomitekonferansen. Men jeg tror ikke det er hjemlet i skytterforbundets lov at et svar på en gruppeoppgave på denne konferansen skal være den eneste korrekte reglementstolking. Så fram til at dette blir presisert i en oppdatert utgave av reglementet, kan vi nok risikere at en stevnejury velger å tolke reglementet på selvstendig grunnlag.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 3 weeks later...
  • 4 years later...

Problemet med N-320 og 125grs RN/FP/TC/SWC og andre kuler som stikker utenfor hylsa er at du ofte får "plopp" på førsteskuddet, og "bang" på resten av serien. Har med kruttets posisjonering i hylsen, kombinert med lav fyllingsgrad å gjøre. Ladningen kan ofte være presis, men ett og annet skudd som tenner dårlig kan lett ødelegge dagen.

 

N-310 er noe bedre, jeg har brukt(OBS FOR HUSKEFEIL-IKKE STOL PÅ LADNINGER PÅ NETT!!!) 3,9grs N-310 under 125grs Rainier og frontier .357 FP/TC, satt med en OAL runt 35-36mm. Men den ladningen gir fortsatt tendenser til ujevn tenning.

 

Reduserte ladninger med disse belagte kulene er egentlig en uting, de har lett for å sette seg fast i pipa ved lave hastigheter. Blykuler mer mye bedre i så måte, de har lavere friskjon i løpet, og tetter oftest bedre, slik at de kommer ut nesten uansett hvor slapt man lader. Jeg har sett fire revolvere som har fått bulet løpet på grunn av reduserte ladninger med belagte kuler, en av dem var min egen.

 

Slappe ladninger i 38 special er en uting om man ikke setter kulene unormalt dypt, eller bruker kuler som er laget for å spise opp hylsevolum- rene wadcuttere.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...