Jump to content

Kapping av løp på .17HMR?


sealie

Recommended Posts

Hei folkens,

 

Først og fremst vet jeg ikke helt om dette er rette kategorien å spørre om dette på, men jeg syns enda at .17HMR er mer "Salongen" enn "Rifle" :-)

 

Jeg har tenkt å gå til innkjøp av et .17HMR varmint-løp til min CZ 455 Thumbhole Varmint og funderer på om jeg skal få kappet ned på pipa samtidig som jeg får den gjenget. Har søkt meg litt frem og tilbake her inne, men har ikke funnet noen konkrete svar. Er det noen som har kronografert før og etter kapping av X antall centimeter og kan fortelle litt om erfaringer? Har nå et .22LR varmint-løp som jeg har kappa ned til ~42cm og har blitt litt bortskjemt med det. Lurte derfor på om og evt. hvor mye jeg kan kappe .17HMR-pipa uten at det får alt for mye påvirkning på utgangshastighet.

 

Noen som har tips og forslag? :)

 

På forhånd takk for hjelp og svar!

Link to comment
Share on other sites

Nå skal jeg ikke utgi meg for å være noen .22LR-ekspert, men jeg mener å huske å ha lest at .22LR taper hastighet så snart kula forlater hylsa, så å kappe den ned til minimumslengde vil være problemfritt. Jeg tror derimot ikke at det samme gjelder .17HMR - og det er egentlig derfor jeg spør :-)

Link to comment
Share on other sites

Har ei Sako pipe i 17.HMR, som orginalt var 56 cm.

Nå er den kuttet ned til 42 cm, slik at den med lyddemper tilsvarer normal løpslengde.

 

Jeg har testet to typer ammo før og etter:

Hornady 20gr XTP (-2375 fps. oppgitt fra fabrikk)

Vo(56cm)=720m/s

Vo(42cm)=704m/s

 

CCI 17gr V-max (-2550 fps. oppgitt fra fabrikk)

Vo(56cm)=778m/s

Vo(42cm)=748m/s

 

Alle data målt ved 15 oC

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Hei Tom,

 

Jeg gikk for en Nielsen Sonic 45 for < .223. Om du vil "utforske" markedet, må du ta i betrakning at løpet på varmintutgaven er akkurat litt tykkere enn åpningen på en brusflaske (husker ikke målet i mm, og har ikke skyvelerret) Så dobbelsjekk at løpet faktisk går inn i bakstykket på demperen. Det er bare et fåtall av dempere som gjør det (Sonic 45 og S&L TMD 45), og du må som regel gå for en "tung" demper dersom du ikke ønsker en frontmontert demper.

 

Selv gikk jeg ikke for en frontmontert rimfiredemper, siden jeg tenkte at det ble seende teit ut på så tykt løp.

 

Lykke til med kjøpet :-)

Link to comment
Share on other sites

22mm løp på varmint etter infoen man har funne, va det 14x1.5 eller 15x1 du gikk før? om noen av dem bare gjette :P

 

av 45 demperan informeres det

450g sonic 45 takler løp inntil 22.5mm

400gr tmd 45 takler løp inntil 21.0mm

Link to comment
Share on other sites

Tja, det er jo en rimelig nitrist historie. Jeg gikk i utgangspunktet for 14x1.5 for at jeg skulle bruke min A-Tec Maxim-demper på .22LR-løpet. Men siden børsemakeren ikke oppdaget at den ikke passet før etter kappet/gjengingen var gjort, gikk jeg for dette også på .17HMR-løpet... :D

Link to comment
Share on other sites

Mener jeg kappet den fra 525mm til 435mm, altså 90mm. Må nesten ha måleutstyr for å dobbelsjekke (med mindre "Mr. VåpenAndresen" husker det i hodet :lol:) Balansen er ganske så grei syns jeg selv. Har selv en ganske "fremtung" 6,5x55 da jeg har beholdt originallengde, så denne er betydelig mer likevektig. Kunne selvfølgelig ha sjekket balansepunktet dersom du var ekstremt nysgjerrig :-)

Link to comment
Share on other sites

neida trengs ikje hadde bare løst på en ruff scala Kommer til og bruke mye tripod i tilegg en sonic 45 så tar i betrakning at den kommer å bli litt fremtung uansett :mrgreen: der du har vert va utplasert der skoleåret 2003 :D

 

90mm kapp hmm ifølge (stig pulvers) si 455 varmint med 60mm kapp e Avstand fra sonic 45 demperen til skjeftet kun 12mm men ser jo på bilde av di thumbhole at den ikje ligg så nert som hannes, lengere front skjefte på varmint?

 

http://2.bp.blogspot.com/-zBYjgW6KsdI/T ... 011787.jpg" target="_blank" target="_blank" target="_blank"

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

90mm kapp hmm ifølge (stig pulvers) si 455 thumbhole med 60mm kapp e Avstand fra sonic 45 demperen til skjeftet kun 12mm men ser jo på bilde av di thumbhole at den ikje ligg så nert som hannes, han hadde med 18x1 har dette noe og si?
Mr.Polar har ikke en thumhole, han har American. Og dermed en helt annen stokk :-)
Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...