Jump to content

Grader og steking av rådyrlår.


Falk

Recommended Posts

Hei.

Skal ha selskap i morgen med venner. Tenkte å servere stekt rådyrlår. Så jeg vil høre med matfolket hvor mange grader dere har på låret når dere tar det ut av ovnen? Jeg har forsåvidt gjort det før, men det kan være kjekt å høre hvordan andre gjør det. Noen tar ut steken ved 55 grader og noen steker den til over 70 grader. Så er det noen som har litt tips og kanskje en god oppskrift å dele med meg.

Link to comment
Share on other sites

Tar du den ut allerede ved 55 grader, blir den ganske så rød. Jeg tar den ikke før ca 60 grader eller litt mer. Den øker noen grader etter at du har tatt den ut også, såfremt du pakker den i folie. Ligger kjernetempen rundt 64 grader er den grei for servering, syns jeg. Da har du noen røde partier der den er tykkest, samt at pinglene i selskapet kan få noen biter fra der det er litt tynnere kjøtt, og dermed hardere stekt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker en gammel oppskrift... forvarmer ovna til 225 grader. Setter så den krydra steika inn i ovna med noe fete smørkladder på. Varmer 3 dl H-melk og 3 dl vann i en kjele... Etter 10 min skrur jeg temp på ovn ned til 150 gr og heller halvparten av melkeblandingen over, og 3-4 knuste einebær. Legger skrelte poteter rundt steika, som jeg snur etter 40 min. Etter 15 min heller jeg over resten av melkeblandingen, som er holdt varm.. Lar det hele steke til 67 gr temperatur. Tar steika ut, og lager saus på krafta med jevning og rømme. Serverer med stekte poteter, rosenkål,asparges,gulrøtter og broccoli. Har også rognebær gele og rørt tyttebær på bordet, samt god vin til. Noen ganger tar jeg med stekte kantareller, hvis jeg har.

Link to comment
Share on other sites

Jeg steikte rådyrlår i helgen og makan til mørt og nydelig kjøtt har jeg aldri smakt!

 

En kort tur innom steikepanna først før jeg satte det i ovnen på 60 grader til kjernetemperaturen var 62 grader. På dette låret ble det 4 1/2 time. Krydder var kun salt og pepper.

 

Lot det så ligge i en time i folie på benken og hvile mens vi laget til saus og annet tilbehør (trenger ikke såååå lang tid på benken men det ble nå engang slik).

 

Himmelsk er vel bare forbokstaven!

 

429022_10150634774431970_567821969_11417833_1868403307_n.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ca 60 grader på ovnen da ;) Og siden jeg ser så elendig så var det jerognal som påstod at den røde stripa på termometeret var 62 hehe. Kan tenke meg at ovnen var 65 da.

 

Det er seriøst det beste jeg har spist. Det var så mørt at vi kunne bruke skje i stedet for kniv.

 

I glassene var det to italienere; en Doppio Passo Primitivo 2010 og en Mara Valpolicella Superiore Ripasso 2008.

Link to comment
Share on other sites

Langtidssteking på lav varme blir kjempegodt ja, men ikke gjør det på rådylam. De er så møre i utgangspunktet at man da får leverpostei aktig konsistens. Jeg har prøvd en gang, og aldri mer, men til voskne dyr er dette en kjempe fremgangsmåte.

Jeg fikk vann i munnen av det bildet der!!

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Hei!

 

Låner denne tråden litt da jeg skal steke et rådyrlår på ca 2,2 kg.

Denne skal serveres som er slags kald roasbiff-pålegg som jeg skal ha med i en bursdag.

Er det noen som kan gi meg noen tips på hva låret skal ha av temp for å få en roasbiff-type av låret?

tips på hva jeg kan kryddre med?

Link to comment
Share on other sites

Her er oppskriften på hvordan man skal lage riktig steik, og "feil" steik + Roastbeef.. PM mellom meg og en behjelpelig kammerbruker for ett års tid siden..

 

Meg.

Hei xxxxxx.

 

Jeg ser du alltid har artige oppskrifter på vilt.

Jeg skal steke en rundbiff i morgen. Vekt 1120 Gram.

Jeg pleier alltid gi vekk de store biffene da jeg er alene og ikke gidder sette i gang med 1 kilo kjøtt bare for meg. Men i morgen skal en kvinne forføres :lol:

Kunne du foræret meg litt av din kunnskap og fortalt meg ca steketid på en stek i den vektklassen. Så jeg havner sånn någenlunde riktig ut med resten av middagen.

Jeg tenkte mandelpoteter, rosenkål, soppstuing og saus.

Blir dette kanskje litt kjedelig?

Har du noen superoppskrifter?

Håper ikke du finner det at jeg skriver en PM som frekt.

(litt short på tid + litt sressa pga kvinnen jeg skal imponere) :oops:

 

Mvh

Meg

 

 

 

Hjelpsom kammerbruker.

 

Heisan

 

Selfølgelig skal me hjelpe til med middagen.. Du kan kalle middagen "Trusefjerner med smak av hjort"... :mrgreen:

 

Frå spøk til alvor, steiketider tar eg alltid litt på slump, så eg er ikkje så veldig god til å gje deg nøyaktig steiketid.. Hvis du har steiketermometer, så svi av biffen på steikepanna i smør, kjør den i steikeovnen på 200 grader, la den komme opp i 60 grader ( hvis du liker den litt rødrosa, aller helst 55 grader, men kvinnfolk liker normalt ikkje alt for mykje rødt, ditt valg.. )

Så tar du å tyller inn biffen i folie og lar den ligge på skjærefjøla i helst 20-25 minutter før du skjærer den opp..

 

Tilbehøret ditt er veldig bra etter min smak. Kanskje både brokkoli og rosenkål, det er ein god kombo.. Mandelpoteter er meget bra også. Det som også er veldig godt til ein sånn biff, er aspargestopper, ferske som du steiker lett i smør, ca 2 minutter før servering. :)

 

Sausen lager du veldig lett, bruk steikesjyet etter du svidde av biffen, ha litt viltkrydder, salt og pepper og ein liten slump med fløte, så får du tjukne den til med Maizena sausjevner om du vil ha den litt tjukkere.. Du kan også finkutte bacon og champignon og steike i sjyet før du har i fløte og jevner, så får du ein liten grei saus med bacon/champignon..

 

Lykke til med daten og håper at det går bra. Det er absolutt ikkje frekt å spørre om råd, så dette går veldig bra. Har eg tid å svare, så svarer eg, nul problem det. :)

 

Mvh

xxxxxxx.

 

 

 

Hei xxxxx.

 

Ja, daten gikk fint den. Vi skulle egentlig være hos meg. Men av diverse årsaker ble det til at jeg måtte ta med meg alt pikkpakket og dra til henne å lage middagen der.

Hun måtte kjøpe ferdig noen julegaver så jeg skulle få lage middagen i fred.

Jeg tenkte "sakte-steking" må være ideelt her, så jeg skrudde ovnen på 70c grader og gikk ifra. Ca 3 timer tenkte jeg ville gjøre susen (og om det skulle være for lite, planla jeg bare å fyre opp litt mere varme mot slutten)

Så kommer bommerten: Hennes ovn har vist ødelagt termostat. Så ovnen ble alt annet enn 60c.

Etter 50 minutter var steken nådd 50c i kjernetemperatur.

Jeg begynnte å svette, hun var ikke tilbake på 2 timer enda. Jeg fikk hetta å gjorde noe dumt. Jeg tok steken ut av ovnen.

Steken klatret til 62c av seg selv etterpå. 1,5 time for tidlig.

Jeg pakket steken inn i sølvfolie og la den på benken.

30 min før hun kom la jeg steken inn i ovnen igjen for å varme den opp igjen.

Kort fortalt lignet det hele roastbeef når hun kom. Tilbehøret var perfekt (takk for asparges tipset).

Hun var smilte pent å sa det var godt, men det helt store konsumet ble det ikke på henne. Tror det ble litt for rødt.

Men nå lurer du sikkert på om retten leverte til navnet den har.

Svaret er: (det trenger ikke dere vite) :D

Takk for kammeratslig hjelp.

Ha en fortsatt fin helg

 

Mvh

Meg.

 

Resten av PM blei det bare humor og tull av :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Dette er til svigerfars 60 årslag, så jeg håper han beholder trusa på, men takk for tipset!

 

 

:lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol:

 

Beklager, holdt på å le meg ihjel... Satt å lette etter oppskrift på rådyrlår, og fant denne tråden.. Kommentaren din var bare helt suveren.. Fikk ymse bilder av svigerfar selv her jeg sitter (han kommer på middag idag)

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...