Jump to content

Ribbein av hjort.


FrkWatson

Recommended Posts

Jeg kjøpte en halv hjort av en kollega av min mann i høst. Foreløpig har jeg hatt mye glede av den, men i helgen prøvde jeg meg på spareribs. Og det ble heeeelt grusomt!

 

Stekte de i ovnen etter å ha penslet inn med hjemmelaget bbq saus. Kjøttet ble seig, nesten umulig å spise! Fikk det ikke i meg så jeg tenkte at jeg kanskje skulle koke det mørt. Så dagen etter laget jeg gryte av resten, men endel av det var fortsatt uspiselig. Kanskje til og med litt verre hehehehe. Jeg fikk i meg en bit som smakte lever og faktisk, og da var det slutt på appetitten :roll:

 

Har mer av det kjøttet i fryseren. Tror det må være ribbeina altså 90 % sikker. Han jegeren, kalte de spareribs... What to do? Noen som har gode råd for å ikke ødelegge kjøttet? Eller er den delen nesten uspiselig? Eller har jeg gjort noe veldig feil? Oppskriften på spareribsene jeg brukte fant jeg på: http://www.matoppskrift.no/sider/linkny ... e-grillben

 

:)

Link to comment
Share on other sites

du får spørr jeger'n om skoten hans var litt langt bak 8)

det er ingen grunn til at ribbekjøtet skal smake humbug. Har seinast i jula knaska pinnekjøt frå hjort, og det smakte fryktelig godt :)

Vist det har blitt hull på magen enten under skyting eller slakting, og dette ikkje blir renska/skore vekk vil det sette ein "ekstra smak" på middags opplevelsen :P

Link to comment
Share on other sites

Da er forespørsel sendt jegeren. Takk for linken Ruffen. Så jeg skal ta av den øverste hinnen? Dette er jeg virkelig ikke god på..... Pinnekjøtt ja. Hørtes komplisert ut...... Da må det vel tørkes og sånt, må det ikke? Resten ligger jo fryseren. Går det an å tørke kjøtt som har vært fryst da?

 

Finnes det noen andre oppskrifter på denne delen? Kan den brukes til gryte feks?

Link to comment
Share on other sites

Jeg leste et sted at hjortekjøtt lett blir seigt og vondt om man tilbereder det feil.

 

Ok men hva er riktig da? Skal jeg hive ribbestykkene inn i ovnen på 70 grader mon tro? Hvor lenge?

Takk for linken Ruffen, kanskje å brassere det er løsningen? Tror jeg skal prøve meg på det. Brassere i litt kraft og vin kanskje? :mrgreen:

 

Mannen min trodde ikke den var vomskutt iallefall.

Link to comment
Share on other sites

Rotgrønnsaker,timian kraftig øl eller vin i 3 timer. Må bli mørt det. Husk å dekke til ved langtidssteik ellers forsvinner væska som en ønsker skal trekke inn i kjøttet. Kan fjerne folien på slutten og skru opp varmen så det blir steikeskorpe hvis ønskelig. ......

Link to comment
Share on other sites

Først 10 min på 225 grader som forsteiking og deretter 40 min på 200 grader på magert viltkjøtt = uspiselig for min del.

 

Hjortekjøtt er utrolig magert og du skal være forsiktig med oversteiking/overkoking.

 

Til sammenligning bruker jeg å steike flatbiff på 170 grader i 25 min og det blir møøøøøøøøøøøørt.

 

Jeg tror rett og slett at du har søndersteikt kjøttet og da smaker det skosåler av det dessverre.

 

Når vi har laget spareribs av hjorteribber så pensler vi de med litt barbequesaus og hiver de rett på grillen -KORT tid.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...