Jump to content

Kuler på fugl. Ressurstråd?


spets

Recommended Posts

Det er en del tråder slengende rundt om hvilke kuler som funker (eller bør funke) bra på fugl. Jeg håper at vi i denne tråden kan legge inn litt faktaopplysninger uten at det diskuteres om hold/kule/kaliber er "riktig". Blir det "krangling" i tråden ber jeg om at den stenges. Minst like viktig er det om dere har hatt mislykkede forsøk med ei kule, så skriv også inn disse.

Tenkte en litt skjematisk oppstilling, og håper dere kan bruke den alle sammen. Jeg ser av det som skrives at det er en del erfaring med kule på fugl.

 

Hvis en slik tråd finnes fra før så kan den rått og brutalt slettes.

 

Tenkte oppstillingen kunne være noe sånt som dette. Hvis noe mangler så si i fra så legger jeg inn.

 

Kaliber:

Kule:

Ladning : Hvis det er hjemmeladet og du ønsker å oppgi dette. Hvis det er fabrikkammo så skriv det.

Utgangshstighet:

Avstand:

Resultat: Pent/middels/stygt slakt

Kommentar: Feks om slaktet ble stygt pga kvist, om du har skutt mange fugler med denne ladningen osv. Fritt fram

Link to comment
Share on other sites

Kaliber: 222 Rem

Kule: 50 grs Norma FMJ

Ladning : Fabrikkammo

Utgangshstighet: 970 ms

Avstand: ca 120 til ca 170

Resultat: Pent og middels

Kommentar: Skutt litt fugl med dette kaliberet i både kombi og boltrifle. Stort sett funket bra, et par middels slakt. Mistenker kvist, men hastigheten er jo høy også da.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg vurderte overnevnte kule, men har gjort meg opp litt andre erfaringer:

 

Kaliber: 22 WMR

Kule: CCI 40 grs FMJ

Ladning : Fabrikk

Utgangshstighet: Ukjent

Avstand: 70-120 m

Resultat: Pent/ukjent/dårlig

Kommentar: Testet denne på et par skjærer og ei kråke, da jeg ville være sikker på utstyret før jeg prøvde meg på losene til laikaen. Gjør for lav virkning i skjærer til at de ligger på flekken, selv med treff i maskinrommet (rosa blod). Eneste som ble funnet igjen var ei skjære som ble avlivet av hunden.

Link to comment
Share on other sites

Kaliber: 22LR

Kule: Rundneset blykule

Ladning : CCi Standard fabrikkladet

Utgangshstighet:ca310m/s

Avstand: 30-50m

Resultat: Brukt på kråker. Bryr meg ikke om slaktet, så fine ut på utsiden.

Kommentar: Skutt ca ti kråker. Patronen er ikke optimal til det. Ved annet enn perfekte treff kan fuglen fly langt, og selv ved gode treff har noen fugler vært i live en stund etter skuddet. Patronen er billig og gir god presisjon.

Link to comment
Share on other sites

Kaliber: .223Rem

Kule: 80gr Hornady Amax

Ladning :

Utgangshstighet: 830m/s

Avstand: 80-535m

Fugl: Skarv, kråke, måse, ærfugl, stokkand, gås, sekkand, :wink:

Resultat: Pene slakt i all hovedsak, utgangshull som en 50øre. i de tilfellen brystfiletene er gjennomskutt var det et kulepenntykt hull

Kommentar: Enkelte fugler har fått større utgangshull/kjøttødeleggelser, men det er ved treff i bein. Ca 25 skarv/ærfugl, og 70-80 måser. En måse og en ærfugl har "eksplodert", ved treff lavt rett bakfra

Liten forskjell på kort og langt hold

 

K

Edited by Guest
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kaliber: .22LR

Kule: DFS Spesial Rød

Ladning :

Utgangshstighet: 320/s

Avstand: 30-145m

Fugl: Ærfugl og kråke

Resultat: Tja

Kommentar: Dårlig skuddvirkning på ærfugl, mye oppfølgingsskudd selv etter OK førsteskudd

 

K

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Kaliber: .22LR

Kule: Winchester Super X Subsonic HP

Ladning :

Utgangshstighet: 310m/s

Avstand: 0-165m

Fugl: ærfugl, stokkand, måse, kråke

Resultat: Pent, bortsett fra på kloss hold i ei stokkand

Kommentar: Meget god skuddvirkning, også på ærfugl og stormåse, og på forholdsvis langt hold, svært presis - omtrent som match-patronene

 

 

K

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Kaliber: 6.5x55

Kule: Sierra 140gr (kule 1740)

Ladning :

Utgangshstighet: 860m/s

Avstand: 100-300m

Fugl: Skarv, Ærfugl, Måse, Storfugl, Orrfugl, Rype

Resultat: Pent

Kommentar: Blyanthull gjennom og god skuddvirkning, ikke treff vingeknoken på inngangssiden

 

K

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Kaliber: 223Rem

Kule: 69gr Scenar

Ladning : fabrikk

Utgangshstighet: 900-915m/s

Avstand: 80-250m

Fugl: Måse

Resultat: ikke skutt matvilt, 5 kronestore utgangshull i stormåse

Kommentar: noen få fugler har "eksplodert" ved skudd på langs

 

K

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Kaliber: 223Rem

Kule: Nosler Custom Competition 69grs

Ladning :

Utgangshstighet: 850m/s

Avstand:70m og 130m

Resultat: Stygt slakt. (rype)

Kommentar: Helt ubrukelig på fugl

 

Kaliber: 223Rem

Kule: Wolf FMJ 55grs

Ladning : Ferdigrullet

Utgangshstighet: ?

Avstand:100m

Resultat: 1 rype skutt, pent slagt

Kommentar:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Meget bra tråd! Folk er flinke til å legge inn hvilken fugl de har skutt på, og det er viktig. Stor forskjell på nøtteskrike og tiur...

 

Mitt bidrag:

 

Kaliber: 6,5x55

Kule: Norma Oryx 10,1 gram

Ladning :

Utgangshstighet: 850 ms

Avstand: 115 + 182

Resultat: middels

Kommentar:

Orrhane fra siden, 182 meter. Lavt treff, noe skade i filetene, men denne hadde jeg neppe fått om jeg hadde hatt helmantel.

Tiur bakfra, 115 meter. Inn i rygg, ut høyt i bryst. Lite skade (skal stoppes ut..).

Kulen egner seg ikke spesielt til fuglejakt, da treff i knoker på tiur nok vil gi store skader. Fungerer i nødstilfelle, det vil si fuglen dør ihvertfall!

Ble brukt da det var den børsa var innskutt med, og jakta ble bestemt på impuls uten tid for innskyting av annen ammo.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Kaliber: 6,5x55

Kule: Lapua 144 grs FMJBT

Ladning : HL - 40 grs NC96M COL: 77mm

Utgangshstighet: 750 m/s (50 cm pipe)

Avstand: 150, 250 og 300 meter

Resultat: Tiurer. Meget pent

Kommentar: Lite hull inn og ut, både treff i rygg, bryst og side. Fugle rett ned i smellen. Anbefales.

Link to comment
Share on other sites

Kaliber: 222

Kule:50g og 55g norma helmantel

Ladning : Fabrikkammo

Utgangshstighet: ca 950 husker ikke da jeg er på jobb når jeg skriver dette

Avstand:alt fra ca 50-170 meter

Resultat: Pent 50+/middels/stygt slakt 1

Kommentar: Pent skutte ryper og hare, 1 rype sprengt, men var treff midt i brystbeinet, og fuglen ble vrengt. Ellers stortsett fornøyd, men har opplevd 4-5 ganger at fugl har flydd videre etter skudd og treff, og har mistet disse fuglene. Denne erfaringen har gjort at jeg har valgt kikkertsikte med større forstørring, og er nøye med hvor i fuglen jeg setter kula.

Link to comment
Share on other sites

Kaliber:.223

Kule: RWS Match 55gr FMJ

Ladning : Fabrikkammo

Utgangshstighet: 950

Avstand: 100-200m

Resultat: Pent

Kommentar: Små og fine hull, og god effekt på gås

 

Kaliber: 6.5x55

Kule: Norma 130gr VLD (Golden Target)

Ladning : Fabrikkammo

Utgangshstighet: 770m/s

Avstand: 100-300m

Resultat: Pent

Kommentar: Små og fine hull, og god effekt på gås

Link to comment
Share on other sites

Kaliber: 6,5x55

Kule: Lapua FMJ S341

Ladning: Fabrikkammo

Utgangshastighet: Ukjent (830 m/s oppgitt på pakka)

Avstand: 80-190 meter.

Resultat: Stort sett meget pent

Kommentar: På noen fugler vanskelig å se treffpunkt. Tiur skutt på 188 meter hadde "blyanthull". De fleste skutt fra siden, mens ei røy skutt bakfra på 110m fikk ett bryst sprengt. Skudd forfra går fint, selv på 80m. Erfaringsgrunnlag: Ca 20 skogsfugl. Veldig bra "knall og fall-effekt". Synd med bc på 0.25, men synes andre egenskaper veier opp for dette.

Link to comment
Share on other sites

Kaliber: 243 win

Kule:80g (hornady kule tror jeg, flat tupp)

Ladning : Norma fabrikkammo

Utgangshstighet: Husker ikke

Avstand:alt fra ca 80-120 meter

Resultat: Pent 8-10

Kommentar: Pent skutte ryper, god effekt, knall og fall på alle fuglene som ble skutt med det kalibret.

 

Kaliber: 5,6x52R

Kule:71g

Ladning : Norma fabrikkammo

Utgangshstighet: 739 m/s

Avstand:alt fra ca 60-120 meter

Resultat: Meeget pent

Kommentar: Pent skutte ryper, men savnet litt mere knall og fall effekt, flere fugler lettet og fløy selv etter gode treff, fant igjen de fleste. Gikk nesten ikke å se på fuglene at det var gått en kule igjennom kroppen på de så pent skutt var de med denne kula. En fjellrype fikk smake blyspisskula i kalibret det ble ikke like vellykket. Resultatet ser dere her.

 

normal_29092007233_%28Large%29.jpg

Link to comment
Share on other sites

kaliber: 243 win

Kule 100 grs Lapua scenar

hastighet: husker ikke. fabrikkladd

ladning: fabrikkammo

avstand: 100m

Kommentar: knall og fall fine slakt.

 

Kaliber: 243

Kule: 80 grs luger mener jeg det var.

Ladning: fabrikkammo

hastighet: vet ikke. har ikke målt.

Hold. 80-150m

Kommentar: kula egner seg ikke på skjør og nøtteskriker, treffer du kvist er fuglen så si vrengt så si. verre en med 300 winmag og xp3. kula er prøvd på rundt 20 nøtteskriker og skjør og 2 orrfugler.

 

Kaliber:6.5x55

Kule: Sierra 107 grs.

Ladning. 48 grs N160 krutt

Hastighet: ikke målt.

Hold. 150-200m

Kommentar: prøvd kun på kråke og skjør. funker knall der. knall og fall fint slakt.

 

Kaliber 6.5x55

Kule: 139 grs Partizan

Ladning: fabrikkladd

hastighet: ukjent, eller lettere sagt. vet ikke pga gidder ikke å sjekke hastigheta på pakka.

Hold: 5-150m

Kommentar: funker fint på kråker skjør og ravn alt faller rett ned i smellen. prøvd ei røy og den datt ned i smellen også.

 

kaliber: 300 Win Mag

kule: 145 grs Partizan

Ladning: fabrikkammo

Hastighet: rundt 950-1000M/S

Avstand: 60-300m

Kommentar: slakta blir fine. bra reaksjon. 3 kråker, 2 måker, 1 orrhana og ei and. Anda var den som var mest seiglivet da selv om skuddet satt midt i maskinrommet. en kråke er blitt sprengt. ellers knall og fall.

 

Kaliber: 300 Win Mag

Kule: Winchester XP3 180 grs

Hatighet. rundt 900M/S

Ladning: fabrikkladd

Avstand: 40M

Kommentar: kula anbefales ikke i det kaliberet hvis du ikke er god til å treffe litt lavt eller rundt halsgropa da fuglen regelrett blir sprengt. men treffet du i magen så blir fuglen liggendes dau på plassen ferdig vommet :roll: men fille'n er spart da ihvertfall.

slenger med et bilde av Tiuren

300966_10150450515735200_554725199_11069879_180008648_n.jpg

derfor anbefaler ikke jeg kula hvis du skal stoppe ut!

Link to comment
Share on other sites

Kaliber: 6,5x55

Kule: Norma Jakt Match. 6,5 grams Hulspiss

Ladning : Fabrikk ammo

Utgangshstighet: oppgitt 800ms

Avstand: 70

Resultat: Pent slakt, blyanthull gjennom

Kommentar: Gås. Skutt skrått forfra, inn helt i overkant av fileen. Bare skutt en gås med den, tipper det kan hende at kula ekspanderer om man er uheldig, og da....revemat.

 

Kaliber: .17 HMR

Kule: Gamepoint

Ladning : CCI Fabrikk ammo

Avstand: 50 meter

Resultat: Pent slakt

Kommentar: Gås. Skutt rett fra siden, blyantstørrelse hull som fra 6,5 over. Skuddet satt lavt og gikk bare gjennom brystfileene. Gåsa lettet, fløy 30-40 meter og takket for seg.

Link to comment
Share on other sites

Interessant tråd, bra initiativ!

 

Kaliber: 221 Rem FB og 222 Rem

Kule: 50 gr Norma FMJ og 55 gr Lapua FMJ

Ladning : Kan gis hvis interesse, har de ikke her.

Utgangshstighet: 820-860 m/s

Avstand: 10-180 meter

Resultat: Stort sett veldig pene fugler.

Kommentar: Har skutt til sammen ca. 50 ryper med disse kulene. Mine favorittkuler i 221 for tida. Bruker 55 gr Lapua mest.

 

Kaliber: 222 Rem

Kule: Hornady 55 gr FMJBT

Ladning : 23,5 gr N140

Utgangshstighet: ca. 840 m/s

Avstand: 5-200

Resultat: Stort sett pene fugler.

Kommentar: Har sikkert skutt godt over 100 ryper med denne kula. Det var min favorittkule før den ble forandra for ca. 5-6 år siden. Etter forandring så samla den ikke bra i noen av mine 224-kaliber lengre. Ikke i Steve sine heller :(

 

Kaliber: 6,5x55

Kule: 85 gr Norma og 100 gr Lapua FMJ.

Ladning : Relativ harde ladninger.

Utgangshstighet: 900 m/s +++

Avstand: 40-150 m

Resultat: Stygge ryper med mindre det ble perfekte treff.

Kommentar: Skjøt vel 10-15 ryper med disse kulene, bytta de bort siden jeg synes de var for brutale mot rypene. Og så har de dårlig BC for kaliberet.

 

Kaliber: 6,5x55

Kule: 144 gr Lapua FMJBT

Ladning : Nær maks med N160.

Utgangshstighet: Husker ikke, regner med det var 800 m/s+

Avstand: 10-200 m

Resultat: Pene ryper

Kommentar: Min favorittkule til rypejakt i 6,5x55 den tida jeg brukte kaliberet på rypa. Skjøt vel ca 30 ryper med den kula. Flat kulebane og fine fugler. Negativt var hard rekyl og at kulene gikk veldig langt. Måtte være ekstra nøye med sikker bakgrunn.

 

Kaliber: 6,5x55

Kule: 100 gr Barnes Solid FMJBT

Ladning : Ganske hard.

Utgangshstighet: ca. 880 m/s

Avstand: 50-130

Resultat: Pene eller middels pene ryper.

Kommentar: Skjøt bare noen få ryper med denne kula. Kanskje 5-6 stk. En OK kule på rypa, bra BC i forhold til vekta, men Barnes Solid = mye pussing. Dessuten hadde den et helt annerledes treffpunkt enn alt annen jeg brukte.

Link to comment
Share on other sites

Kaliber:22.rem

Kule: Norma Jaktmatch

Hastigheit: 950 m/s

 

Skote ein del ryper med denne patrona, relativt lite kjøtøydelegging, då dette er ei butt kule

 

Kaliber:30-06

Kule: 150 grs.Fmj kule frå midway

Hastigheit:850

Krutt: 52 grs N150

 

Veldig lite øydelagt kjøt på rype, eg plassera kula beint i vingefeste

Link to comment
Share on other sites

Supert!! Egen database, jo! Honnør for kreativ idé, mye matnyttig her! Mitt bidrag, selv om det er nevnt i annen tråd kun kort tid tilbake;

 

Kule: 36 gr varmint grenade, hullspiss

Kaliber: 22-250

Hastighet: 1200 m/s

Avstand: 162 og 159 m

 

Bare to erfaringer selv, men har førstehåndsopplysninger fra to andre, som har felt 5 grågås med samme kule, hhv 22-250 og 6.5x55, fulladet. Mine to orrhaner ble skutt fra siden, høyt i ryggen. Enestående knall&fall, samt null kjøttødeleggelser!! På gjessene var det opp til drøye 5 % ødeleggelser på filetene, altså minimalt. Disse ble også liggende dønn. Jeg tror at det er fullt mulig å drive effektiv og matnyttig jakt med disse kulene. Svakheter, slik jeg ser det, handler om at kulas plassering blir viktig. Ikke snakk om noe inngangshull og utgangshull, bare hull. Derfor er kula helt utelukket for skudd mot andre steder enn bak vingeknoken, evt hode/ hals. Jeg har prøvd kula i en flaske med snø, alle treffene gikk rett igjennom. Ergo ingen ekspansjon ved treff i fjær. Min teori er at ved bruk av en slik kule, kan man eliminerere skader dersom fuglen blir sittende. Da er det rett og slett en ærlig bom :) En annen faktor vil nok være vind, lett kule, dette. Bc er jeg uviss på.

Link to comment
Share on other sites

Kaliber: 308win

Kule: 155 grs Berger VLD Hunting

Utgangshstighet: 830 m/s

Avstand: 120-160 meter

Resultat: Viser tegn til ekspansjon i fjellrype

Kommentar: Skaut 8 fjellryper med denne. 1 ble helt sprengt pga skudd forfra, de 7 andre hadde litt større skuddskader enn det jeg vanligvis har sett med helmantel.

 

Kaliber: 308win

Kule: 150 grs lapua lockbase

Utgangshstighet: 830 m/s

Avstand: 70-200 meter

Resultat: Har fungert bra. God effekt, men samtidig lite ødeleggelser.

Kommentar: Har skutt 6-7 fjellryper med denne. Har slitt litt med å få stabil presisjon med denne kula.

Link to comment
Share on other sites

Kan bekrefte det "Rakkelfant" skriver. :)

 

Har gjort noen erfaringer på grågås siste 12 årene. (ca 60-70 felte)

Har brukt mest 22-250 og noe 308 Win.

308 med "Orginal Nato" har gitt litt forskjellige resultater, noen klapper bare sammen :D , mens andre bare flydd sin vei selv med bekreftet gode treff. :|

 

Har også brukt Natoen med Norma FMJ 150 gr (den nye med buttere nese) uten noe merkbar forskjell fra "orginalen.

 

MEN:

Kaliber: 22-250 :D:D:D

Kule: 45 gr Barnes X, 50 gr Trophy bonded bear claw, 35 gr V-max, 50 gr V-max, 45 gr ballistik silvertip osv..

Utgangshstighet: ca 1200 m/s

Avstand: 20-150 meter

Resultat: Alle har blitt liggende på stedet :mrgreen:

Kommentar: Alle kulene er skutt inn siden rett bak vingeknoken, utenom Barnes X, der ble fuglenne skutt inn forran

 

Litt av resultatet fra i høst :D:D

30iz8ub.jpg

Disse ble skutt med 22-250 og 45 gr Ballistik silvertip, Ingen kjøttødleggelser og ingen sprengte fugler :D

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
  • 2 years later...

Kaliber: 22LR

Kule: Hollowpoint Lead 40gr

Ladning : CCi subsonic fabrikkladet

Utgangshastighet: ca 310m/s

Avstand: 10-15m

Resultat: Døde i skuddet

Kommentar: Felte 3 stokkender med denne i fjor. Kule inn gjennom filet, rett i krås. Ingen utgang. Alle tre døde i skuddet.Fine slakt.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Kaliber: 22lr

Kule: Hullspiss bly 40 grains

Ladning: Eley subsonic og RWS Subsonic(jeg har blitt fortalt at det i realiteten er samme ammo lagd på samme plass. Som ser ut for å stemme da de ser helt like ute, har samme treffpunkt og helt lik effekt).

Utgangshastighet: Husker ikke, og gidder ikke å sjekke.

Avstand: 5-100 meter

Vilt: Langt over tusen diverse småvilt som er lovlig med 22lr. Hovedmengden består av kråker, skjærer, duer og ender.

Resultat: Meget god skuddeffekt og lite kjøttødeleggelse.

Kommentarer: Helt klart de beste patronene jeg har brukt til jakt i 22lr. Anbefales!

 

Jeg har også prøvd 20-25 forskjellige andre 22lr patroner på noen hundre småvilt med varierende resultat og ingen har etter min erfaring gitt så god og stabil effekt som Eley og RWS Subsonic.

Link to comment
Share on other sites

Kaliber: 6,5x55

Kule: scenar 6,5gram Rekrutt

Ladning: Rekrutt

Hastighet: 810m/s

Avstand: 50-150

Resultat: middels

Vilt: gås

Kommentar: fungerer OK om ein ikkje treffer solide bein, bør helst tenke seg om to ganger før ein slepp skuddet, då ein bør plassere det taktisk i nakke/hals om ein vil ta vare på alt av kjøtt.

 

Kaliber: 22lr

Kule: lapua helmantel 40grain

Ladning: -

Hastighet: 310m/s

Avstand: 30-160

Resultat: bra

Vilt: kråke, måse, andefugler osv

Kommentar: fungerer veldig bra om ein plasserer skuddet riktig midt i maskinrommet, eller i vinterbilder, då dett fuglen innen 3-5 sek. Også har du alt av kjøtt igjen på fuglen! Har hatt litt dårlig effekt på måser, men det tror eg kan være en pga faktorer som langt hold med litt vind osv dom har gjort skuddplassering vanskeligere.

Link to comment
Share on other sites

222 rem

50 grain norma fmj

22,5 grain 130

Ca 950 m/s

20 til 200 meter

Bare ett tilfelle under toppjakt med dårlig resultat pga kvist, de resterende lite ødelagt og god effekt. Ved treskjeller jakt på korte hold har det blitt noen stygge slakt på orrfugl.

Denne kule med mest erfaring i dette kaliber.

 

222 rem

55 norma fmj og 55 lapua fmj

24 grain 135

Ca 900+ m/s

80 til 200 meter

Bra resultat med tanke på effekt og ødeleggelse .

 

222 rem

45 grain sellior & belliot fmj

23 grain 130

Hastighet ?

121 og 167 meter.

Ingen ting å klage på, men kun en orrhane og en tiur skutt med den kula.

 

6 mm ppc

80 grain hornady fmj

27 grain 135

Ca 900 m/s

60 til 180 meter

God erfaring med denne kule på de storfugl, en orrhane skutt rett bakfra med treff i ryggsøyle ble stygg.

En kompis har brukt denne kule i samme kaliber, usikker på ladning og der har vi opplevd noen lange flukt strekninger med gode treff, lengste jeg kan huske er ca 400 meter og ett par tilfeller på over 200 meter.

 

6,5x47

123 grain lapua scenar

Husker ikke lade data

90 til 230 meter

God effekt på skogsfugl med lite ødelagt, litt dårlig erfaring med tanke på ødeleggelser med skudd rett forfra og rett bakfra på korte hold.

 

260 rem

123 lapua scenar

38 grain 203b

Ca 850 m/s

50 til 150 meter

Greie slakt på skogsfugl, litt varierende resultat på rype når det er korte hold.

 

7x64

156 oryx

56 grain mrp

Ca 880 m/s

50 til 170 meter

Skutt noen tiur med dårlig resultat og 2 orrhaner med veldig dårlig resultat.

 

9,3x62

232 norma fmj

61 grain norma 203b

Ca 780 m/s

60 til 140 meter

Bra effekt på tiur og fine slakt på 4 tiur, en har blitt nær sprengt med skudd på 60 meter rett bakfra.

Link to comment
Share on other sites

Kaliber: 222

Kule: Hornady GMX 50gr

Ladning : 20-21gr n130, gidder ikke sjekke.

Avstand: 8-200m

Resultat: middels-pent

Kommentar: Skutt 4-5 stokkender, 4 harer (i nakke og hode) og en del fjellryper med denne ifjord, har forsøkt og plassert kula i halsgropen og har lyktes med det. Ved skudd midt i får man middels ok slakt. God effekt.

 

Kaliber: 222

Kule: 55gr Hornady FMJ-BT

Ladning : samme som GMX - samme treffpunkt.

Avstand:10-210m

Resultat: Pent

Kommentar:Skutt ca 10 stokkender, og noen fjellryper med denne ifjord. Pene slakt sålenge man unngår bein. god presisjon og sammenfallende treffpunkt med GMX, noe som passer bra, da slipper man skyte inn mellom rådyr og småvilt.

 

Kaliber: 30-06

Kule: 150gr TTSX

Ladning : 60gr N160

Avstand:50m

Resultat: ok.

Kommentar: Skaut tre stokkender med denne ifjord. to var meget bra da de var truffet i hals, nr.3 var så-som-så etter treff midt i.

 

Kaliber: 6,5x55

Kule:Scenar 139

Ladning : 48gr N15 07911

Avstand:50-300

Resultat: middels

Kommentar:Fjellryper og stokkender ble felt med denne ifjord. Middels slakt, bør plasseres i halsgrop.

 

Kaliber: 22LR

Kule: RWS HP subsonic

Ladning : -

Avstand:30-70m

Resultat: pent

Kommentar:felt noen kråker med denne fra verandaen, forferdelig dårlig effekt, men årsaken er lave treff. Kjedelig når de letter og styrter i sjøen i bukta fremfor hele bygda. :oops::lol: Bare og padle seg ut med båten og hente...

 

 

Litt fra fjoråret, har prøvd en del andre kuler tidligere, men husker dårlig.. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Kaliber: 22Hornet

Kule: 3g RWS softpoint

Ladning: ferdig ladd.

Hastighet: 740 m/s

Avstand: 30-120m

Resultat: greit, noe stort utganghull på fugl.

 

Har skutt en orrhane og et par duer med denne, artig kaliber men litt kjøtt ødeleggelse på skudd rett bakfra. Skal begynne å lade selv til dette kaliberet. Noen med tips til ladninger som ikke ødelegger mye kjøtt? Skal brukes på storfugl/orrfugl/hare så helmantel er vel ikke å anbefale?

Link to comment
Share on other sites

Kaliber: 308w

Kule: 200gr Lapua FMJ subsonic

Ladning: Hjemmeladd, 10,9gr N32c og RWS. Magnumhette, Lapua hylse.

Hastighet: 320m/s

Avstand: 85m

Resultat: Pent slakt - en rype skytt gjennom halsen - blødde ut på stedet.

 

Kaliber: 243w

Kule: 90gr Berger Match

Ladning: Hjemmeladd en god dose N160

Hastighet: 950m/s

Avstand: 80m

Resultat: 4 ryper halvparten eksploderte :forvirra: hodeskudd anbefales :mrgreen:

 

Kaliber: 243w

Kule: 90gr Sako FMJ

Ladning: hjemmeladd 21,0gr N110, lapua hylse, halsen presset et hakk trangere en normalt

Hastighet: 760m/s

Avstand: 50-100m

Resultat: pene slakt - funnet rypeladningen!!!

Link to comment
Share on other sites

Kaliber: 5.6x52r

Kule: 55gr lapua fmj, (0.224)

Lading: 26,2gr n-140 vv

Hylse: s&b

hastighet ikke målt

Avstand: 5-150 meter

Resultat: good/middels, litt ufin med haren ved skudd bakfra i ryggen. Men ellers veldig fine slakt. Ett litte hull inn og ut, med diameter såm en blyant.

Aller fleste harene detter i smellen.

benyttet samme kule i 222ren, med gode resultater på and.

husker ikke ladning eller fart.

 

Kaliber: 5.6x52

Kule: 70gr S&B fmj, (0.228)

Lading: fabrikk

Hylse: s&b

hastighet 850m/s?

Avstand: 5-150 meter

Resultat: veldig fine slakt. Ett litte hull inn og ut, med diameter såm en blyant. haren detter i smellen.

Link to comment
Share on other sites

Kaliber: 6,5x47

Kule: Lapua Scanar L 120gr

Lading: VV N540 37gr

Hylse: Lapua

hastighet 794m/s (har kort løp..)

Avstand: 60-270m

Resultat: Middels til dårlig (erfaring etter 6 felte grågås). Ikke treff bein og ikke skyt bakfra. Relativt store utgangshull :|

Link to comment
Share on other sites

Kaliber: 7x65R

Kule: Norma 150grs. fmjbt

Ladning : Hjemmeladd.

Utgangshstighet: 820 m/s

Avstand: 15-150 m

Resultat: Pene slakt, kaliberstort hull inn og ut.

Kommentar: Brukt i mange år på ca 50 storfugl. I kvist snurret alltid kula med sprengt fugl som resultat.

 

Kaliber: 6,5x65R

Kule: Sierra 140grs. Match King hpbt

Ladning : Hjemmeladd

Utgangshstighet: 850 m/s

Avstand: 15-150 m

Resultat: ekspanderer på hold under ca. 75 meter, holder sammen med bare litt forstørret utgangshull på lengre hold. Enten eller.

Kommentar: Fin kule på grågås der holdene gjerne er over 75 meter. Ikke bra ved jakt på skogsfugl med spets det holdene som regel er korte.

 

Kaliber: 6,5x55

Kule: Norma 120grs. Full Jacket

Ladning : Fabrikkladd Norma Fågel Jaktmatch

Utgangshstighet: 820 m/s

Avstand: 15-150.

Resultat: Pene slakt på alle hold.

Kommentar: Fin fuglepatron på alle hold.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Kaliber: 308 win

Kule: 168gr Nosler Custom Competition

Ladning : Hjemmelading med N140

Utgangshstighet: knappe 700 m/sek

Avstand: 100m +/-

Resultat: stygt slakt!!!

Kommentar: IKKE bruk Custom Competition på matvilt! Ekspanderer til de grader og total-vrenger fugl!

Eneste mulighet den kan brukes til er skudd inn i brystet, men da hvis du ikke bryr deg om at resten av fuglen ligger spredd 0-5meter bakover bak fuglen! Og hull i brystet er vel på 2-3cm.

Snakker av erfaring på grågås! :lol:

 

 

Kaliber: 300 Win Mag

Kule: Lapua lock base 150gr

Ladning : Hjemmelading N560

Utgangshstighet: Rundt 950m/sek

Avstand: 100m +/-

Resultat: Pent/middels

Kommentar: Har bare skutt en grågås med denne ladningen. Inn i bryst. Kula oppførte seg fint, men pga farten så sprenger den litt opp. 2 cm hull i bryst

 

 

Har nå gått til innkjøp av 223 for gås. Tror den passer bedre enn overnevnte kaliber :)

Link to comment
Share on other sites

222 i Vixen

Sierra MK 52gr.HP

Ladning:N130 21gr.

Hastighet i -2C 905 m/s

Fin på orrfugl, men 1 st. skutt bakfra (midt i ræva) mistet halefjæra.

1 stykk skutt rett over låret, meget pen med kun litt "frynser" i kjøttet ved utgangs hull.

Denne kula skal jeg bruke i fremtiden, da den åpner seg ca.12cm inn i viltet.

 

(Rådyr kalv skutt med denne kula, lite inngangshull, ca 30mm utgangshull død på stedet(løp 4m).

Litt blodslått ved utgangshull, men kula gikk i ribbein på begge sider,samt litt skrå vinkel. avstand 150m.)

 

Min nye allround kule.

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Link to comment
Share on other sites

Kaliber: .223 Rem

Kule: Berger 75 gr VLD

Ladning : Hjemmespikra

Utgangshstighet: 845 m/s

Avstand: 60 til 200+

Resultat: Pent slakt

Kommentar: Beste kule så langt av de jeg har prøvd angående utseende på slakt. Brukt denne en del på skarv som gjerne bruker 10 sekunder på å innse at den skal bli middag. Tipper denne kan være en god kandidat på rype da den ikke gir noen eksplosiv effekt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

kaliber: 22lr

kule: 40 grain cci minimag copper plated round nose

hastighet: ca 1230 FPS

avstand 70-80m

resultat: pent slakt på rype,

(blir og bruke denne en god stund frem i tid)

 

kaliber: 22lr

kule: cci velocitor 40 gr HP

avstand: 50m

resultat: pent slakt på rype (fra siden) skjøt en i "ryggen" var ikke noe igjen og spise..

 

kaliber: 6.5x55

kule:(heimrulla) lapua 144gr FMJBT

hastighet: 770 MS

avstand: 100m

resultat: gode slakt på ryper (kaliberstort hull gjennom)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...