Jump to content

PPC Revolver


PPC-skytter'n

Recommended Posts

Hei PPC-nybegynner, hyggelig at nok en entusiast laster seg på banen :-) Valget ditt av nick .... du stiller kvalifiserte spørsmål så jeg formoder du har holdt i en pistol / revolver før selv om du er nykommer i PPC-miljøet?

 

Rette vedkommende å søke råd og veiledning hos er "PPC-skytter'n". Hvis du ser på innleggene hans forstår du at han er uhyre kompetent på fler områder av skyttersporten med spesiell spissing på PPC.

 

Siden ditt innlegg var adressert til meg, skal jeg selvfølgelig svare om det ikke blir så utfyllende i denne omgang da klokken har blitt mye:

 

10-punkts planen fungerer over all forventning og gir et tydelig bevis på hvor viktig det er med god planlegging når man gir seg i kast med noe. Selv om den kan virke såre enkel, er det engentlig en ganske kompleks plan som krever fokus og innsats. Under marsjen må man være kreativ og utvise stor grad av tilpasningsevne og -vilje. Jeg komenterer hvert enkelt punkt i stikkordsform:

 

1) Inntrykket av diverse PPC-baner er overveldende positivt. Jeg tilpasset planen og sparte meg selv for store reiseomkostninger ved å søke frem bilder av diverse skytebaner på internett i stedet for å kaste bort tiden med et fysisk besøk.

 

2) Jeg ønsker ikke legge ut navnet her, men er veldig fornøyd med å ha en coach som ikke har noe spesielt forhold til skyting som sådan og dermed ikke lar seg farge av gamle myter og utslitte kjærringråd.

 

3) Det var visst ikke snakk om karakterer, men nå er jeg i allefall snart godkjent for å kunne starte i stevner :-)

 

4) Valget falt på rimelige våpen i første omgang, så får jeg heller oppgradere etterhvert. Våpen for både Pistol1500 og Revolver1500 er på plass for en total investering på under 70 000,-, så er i allefall myten om at PPC-våpen "koster skjorta" avlivet.

 

5) Jeg har pr nå ikke helt oversikt over hva som er aller best, men det ble Syd Afrikanske rigger supplert med magholdere og speedloader holdere fra en europeisk produsent + diverse bagger, capser, timer etc.

 

6) Er i mål med ammo for begge våpen. Har ikke målt samlinger på 50yd, men på 25m er samlingene så tette at jeg håper ammoen holder mål også på 50. Tester det ut snart.

 

7) Ja, det har overraskende nok vist seg nødvendig å trene en god del faktisk. Fikk en liten tankevekker på kurset selv om det bare var en annen som hadde høyere poengsum enn meg. Min prestasjon hadde kanskje holdt i et distrikstsmesterskap på Toten, men ambisjonene mine strekker seg litt lenger enn det. Så da blir det trening.

 

8) Nei, har ikke det foreløpig.

 

9) Ja, det er klart en god ide å delta på noen stevner her og der, men sesongen er jo knapt i gang.

 

10) Nei, ingen uforutsette hindringer med planen. Posisjonering som High Master kommer som en konsekvens av stevnedeltagelse, se pkt. 9.

 

Lykke til med din satsing, PPC-nybegynner!

Link to comment
Share on other sites

...ved å søke frem bilder av diverse skytebaner på internett i stedet...

Allerede da du nevnte Skåne forstod de fleste av oss som driver med PPC at du var bedre på Google enn på PPC :winke1:

 

Nei! Nå er det vel på tide å få vasket ren hele denne tråden, ikke minst det søppelet jeg selv har bidratt med.

HALLO MODERATOR!!!

Link to comment
Share on other sites

Tråden har plutselig generert 50 rapporter ang OT og svada. Mange av rapportene går 1,5 år tilbake i tid. Å drive å rydde opp en sånn tråd på den basisen blir ikke aktuelt. Hold dere til emnet/temaet og tenk dere om før dere skriver/poster så tråden får leve en stund til. Det vil være synd å stenge for godt en tråd som har fått gå siden 2007 uten rapporter og moderering. G.Larson

Link to comment
Share on other sites

Et par av oss her vest vurderer sterkt å ta en tur :) Har sjekket litt rundt Europeisk våpenpass, vet du om det bare er å dra igjennom Danmark, Tyskland og inn i Tsjekkia med våpenpasset? Har dere sjekket hotell?

Var jo topp under VM ifjor, selv om jeg nok gjorde det bedre utenfor banen, ha ha :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Savner bilder av flere spennende revolvere. :smile:

 

 

OK, får legge ut eit par bilder av PPC revolveren min med nytt løp. Måtte leke meg litt med fresen og gravere inn litt på løpet og :) Graveringen er 0.1 mm dyp, kaldblånert og sidene ble deretter pussa med meget fint pussepapir slik at kun bokstavene ble svarte.

Mangler underlug men den kjem....

 

Var på skytebana og testa litt i dag og presisjonen er latterlig bra, Lothar Walther polygon løp i kombinasjon med HBWC fra H&N er en meget bra kombo.

 

 

normal_PPC1500_1.jpg

 

normal_PPC1500_2.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Var på skytebana og testa litt i dag og presisjonen er latterlig bra, Lothar Walther polygon løp i kombinasjon med HBWC fra H&N er en meget bra kombo.

Flott revolver - ser ut til å være nøye og godt utført arbeid :-)

"Latterlig bra" presisjon høres lovende ut. Har hørt flere har snakket varmt om kulene du nevner, men ikke testet de selv da jeg tenkte at de kanskje ikke var optimale i kombinasjon med speedloader? Siden jeg ikke har prøvd er dette bare en antagelse, hva er din erfaring?

 

Kanskje du vil dele litt mer info om ladningene dine med oss?

Hvilken kulediameter?

Krutttype og mengde?

Settedybde / krymp?

Hylse?

Hastighet?

 

Vel, bare nysgjerring siden du nevner latterlig bra presisjon og jeg planlegger å smelle på et LW løp på en av revolverne i løpet av høsten :-)

Link to comment
Share on other sites

Disse kulene i kombinasjon med speedloader er ingen problemer, men kan nevne at dei fleste PPC skyttere chamfrer tønna, uten dette kan det kanskje bli litt knotete. Men i og med at eg har .357 tønne kan eg sette kula lenger ut og dette er og med på å gjere omladingene lettere. Den lange patronlengden ble faktisk oppdaga under ein seanse med Ransom Rest, fikk mykje bedre presisjon på 50 yards med kula satt til 35mm total-lengde enn det som er oppgitt i HN sin ladetabell (30-31mm).

 

Litt meir info kan eg vel dele:

 

Kulediameter: .357

Kruttype og mengde: 4.6gr N32C

Settdybde / krymp: Totallengde 35mm, ingen krymp berre rettar trakten etter kruttfylling.

Hylse: litt forskjellig men kun Norma i konkurranse

Hastighet: ikkje kronografert.

 

6 skudd med denne ladningen i mitt våpen samler rett under 1,5" på 50 meter, skutt i Ransom Rest med det gamle løpet mitt. Har ikkje testa med det nye løpet.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

1) Inntrykket av diverse PPC-baner er overveldende positivt. Jeg tilpasset planen og sparte meg selv for store reiseomkostninger ved å søke frem bilder av diverse skytebaner på internett i stedet for å kaste bort tiden med et fysisk besøk.

He, he, "F-Kongen" i kjent stil her.

 

Var det en gang i tiden noe som het "sofa-ekspert"? Mulig jeg tar feil, og at det ikke var det....

 

Velger å tro at "FK"" ikke forventer å bli tatt helt seriøst i sine innlegg, i alle fall ikke i denne tråden. Uansett har innleggene underholdningsverdi. Fortsett gjerne med det. Lar jeg gjerne underholde.

 

...ved å søke frem bilder av diverse skytebaner på internett i stedet...

Allerede da du nevnte Skåne forstod de fleste av oss som driver med PPC at du var bedre på Google enn på PPC :winke1:

Tenke i samme retning da jeg leste det.

Men tar samtidig til orde for at vi tillater takhøyde her. Vi må da ha plass til en humørskaper her på forumet?

Gjentar at jeg antar hensikten med innleggene til den nevnte kongen er å underholde. Ingen grunn til å ta det så alvorlig at man lar seg irritere. Jeg gjør ikke det.

Link to comment
Share on other sites

Oppegård Skytterlag bygger 50 m PPC bane

 

Vi er iferd med å bygge PPC bane med 15 standplasser, materialer er kjøpt inn, og tegninger klare. Det blir 15 STANDPLASSER UNDER TAK med flyttbare stolper. Vi regner med at prosjektet er i havn før snøen kommer. Vi ønsker alle PPC skyttere velkommen til oss. Vi skal ha organisert PPC trening på torsdager så snart vi er klare.

 

 

PPC kurs ?? Send meg en mail så melder jeg dere på listen. Vi arrangerer et på senhøsten/tidlig vinter.

 

Mvh Tom Robert Sletta

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 5 weeks later...
  • 1 year later...

qp3yvt.jpg

Prøver å legge ut ett bilde av min S&W 627 target champion her.

Lurer på om det er ett brukandes utgangspunkt for å bygge en PPC revolver.

Har skjønt at skjeftet og baksiktet bør byttes.

Kjøkkenvekta viser 1440 gram, PPC revolvere er vel litt tyngre enn det, men våpenet skal jo brukes til felt også da, så det får bli den gyllene middelvei når det gjelder vekten.

Ser på en annen tråd her at 105 grain SWC er mye brukt men satser heller på noe rundt 130-140 grain, er svak for SWC hehe.

Kjøpte våpenet fra hunters house tidligere i år, er svak for revolvere der tønna ikke er flutet.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Siden 627 har en 8 skudds tønne, ville jeg tro du mister litt tid ved at du må tenke på å lukke tønna riktig etter omlading siden du bare kan lade med 6 skudd av gangen. Har ikke prøvd, men kan tenke meg at det å treffe riktig i tønna med en 8 skudds hurtiglader med 6 skudd i, også kan by på litt plunder.

 

Flere har også nevnt at man får et bedre DA avtrekk på en 6 skudds S&W enn en 8 skudds?

 

Som Mightymoo sier, er det nok lurt å bruke en S&W 686/586 som utgangspunkt

 

Har selv skutt PPC med en "Felt" model 10, og synes den ramma er litt for liten og trang i forhold til 686/586 når det gjelder bruk av hurtigladere.

 

Stemmer bedre med en 686/586

Link to comment
Share on other sites

Fullstendig of topic... men noen spørsmål må besvares:

Why Did Kamikaze Pilots Wear Helmets?

Svaret er selvsagt opplagt og enkelt. Dete er fordi radioen sitter i hjelmen slik at de må ha den på for å kommunisere med de andre flyene. Videre er det mange andre grunner til at en hjelme er kjekt å ha for selv en kamikaze pilot, F.eks så er det faktisk helt på slutten av karieren det er ikke er nødvendig med hjelm for helsas skyld...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...
  • 1 month later...
Dette er vel en super PPC revolver:

 

http://triebel-shop.com/product_info.ph ... s_id=43181" target="_blank" target="_blank

 

Men har noen erfaring med om den også duger i felt? Tenker da på vekt uten undelugg, justering av avtrekksvekt.....annet?

 

 

Det er nok ein meget bra revolver til PPC men trur nok eg hadde kjøpt ein revolver frå Merkle Tuning i staden for. Eg har ein Merkle revolver i bestilling som blir ferdig utpå våren ein gang. Kjøper du Merkle får du mulighet til å bestille det patenterte avtrekket som berre han kan levere.

Link to comment
Share on other sites

Har ingen link desverre men kan garantere at du aldri har prøvd noko liknande før. Når ein tørrklikker med dette avtrekket ser det ut som at hanen ikkje skal klare å antenne tennhettene men det berre ser slik ut, ingen klikk. Avtrekket har bortimot heilt jevnt trykk heile vegen og kan justeres meget langt ned i vekt utan klikk. Ein må nesten prøve det for å forstå det....

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Sniker meg inn med en feltrevolver, løpsbytte på min velbrukte mod 14, den har vel gått ca 100 000 skudd og sikkert en million tørrklikk. Ga beskjed til børsemaker at jeg skulle ha det enklest mulig og så enkelt klarte han å gjøre det. Ikke noe tungt PPC monster, vekta stopper på 1300g. Utskiftbart korn, fjærbelastet.

Trass den beskjedne profilen er jeg svært fornøyd, dagens prøveskyting ga vertfall lovnader om tette grupper :D

DSC_0001_zps366e03ff.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

DSC_0001_zps366e03ff.jpg

 

Fin! Liker at det er frest ut for ejektorstanga i løpet. Så mange stygge ombygginger hvor det bare er gjenget inn en rund pipe, satt på sikter og latt stanga henge løst under som på en kruttlappistol fra Spania. Den der gir eierglede i tillegg til at den sannsynligvis skyter bedre enn eieren. Pent grep også.

Link to comment
Share on other sites

DSC_0001_zps366e03ff.jpg

 

Fin! Liker at det er frest ut for ejektorstanga i løpet. Så mange stygge ombygginger hvor det bare er gjenget inn en rund pipe, satt på sikter og latt stanga henge løst under som på en kruttlappistol fra Spania. Den der gir eierglede i tillegg til at den sannsynligvis skyter bedre enn eieren. Pent grep også.

Tror nok eieren er den begrensende faktoren her ja. Enig med deg i at det er mange stygge ombygginger, rund pipe er like bra og veldig lettvint, men pent blir det aldri. Grepet er litt glatt, og det blir nok brukt litt dremel for å komme høyere opp bak avtrekkerbøylen. Blir nok ikke så pent når jeg er ferdig med det, denne revolveren er en "workhorse"

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei!

 

Jeg har en 686 jeg bruker til felt, men har lyst på noe nytt. Skyter som sakt felt, men nå har det også blitt mulighet for ppc i en klubb nær meg, så vil ha et våpen som kan brukes til dette også.

Spm da er hva ville dere som driver med dette gjort?

Bytta løp, grep, skinne +++ på den jeg har, eller kjøpt en 686 PC Competitor weighted barell og byttet baksiktet på den til noe med tristep...? Grunnen til at jeg foreslår den er rett og slett fordi jeg syntes den er pen.

Kom gjerne med tanker og forslag og gjerne hvem børsemaker på Østlandet som egner seg til en sånn jobb.

 

På forhånd takk!

Link to comment
Share on other sites

Du kan jo ringe importøren og høre når neste 686 weighted barrel er forventet inn... :lol:

 

Disse fabrikk spesialutgavene er det egentlig ikke noe mer med enn at de ser kule ut. Avtrekk er standard tungt som fy og må tunes og de er neppe mer presis enn en mer ordinær 6" 686.

 

Kjøp den billigste brukte 686 du finner på finn.no og få den sendt til børsemaker for nytt løp, tuning av avtrekk, tri step skinne osv. så ender du nok opp med mye mer revolver for pengene enn en ny S&W noengang vil gi. (Min egen erfaring...)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har jo en 686 jeg kan bygge om, men usikker på hvor mye den har gått da jeg ikke kjøpte den ny...

Hvordan er det med indeksering/timing og slitasje generelt...? Må jeg ha den til børsemaker for å få svar på om det er verdt å bruke penger på...? Han vil vel svare ja for å få jobben istedet for at jeg kjøper nytt, eller kan alt fikses på en revolver?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...