Jump to content

metallsilhuett pistol


M67

Recommended Posts

Murg, I am going in surr...

 

Kan noen forklare meg hva som fins av klasser innenfor MS-pistol? Jeg har lyst til å skyte med enkeltskuddspistol, liggende, og med kikkertsikte - bare for å avsløre hva som ligger mitt hjerte nærmest. Men det fins vel andre grener også?

 

Så gren for gren.

- våpen, hva er lov, og hva går an

- kaliber

- sikte

- skytestilling

- hold

 

K

Link to comment
Share on other sites

Resten av spørsmålet må deles.

 

For patronvåpen, er det tre hoved grupper. .22 l.r våpen. 5 våpen typer/øvelser, skytes på avstandene 25, 50, 75 og 100 meter 2x5 skudd på hver avstand.

Revolver, produksjon, konvensjonell, stående og fri 2,

 

Samme våpen for grov, men avstandene er da 50, 100, 150 og 200 meter samme skudd fordeling/antall.

 

I tillegg: Field, som skytes på samme avstander som .22, men litt større figurer (1/2 skala mot 3/8 skala) I utgangspunkt bare stående, emn også en norsk kategori for revolver med inntil 8,5" løp og fri skytestilling.

 

Så har du da det to nevnte kikkert våpen øvelsene, som begge skytes på grov holdene.

 

Ad de forskjellige våpna, må du lese gjennom trådene her, et stort mangfold. :D

Link to comment
Share on other sites

OK, rephrasing:

 

- om jeg kommer med en enkeltskuddspistol i et riflekaliber, eller et "MS-kaliber", og kikkert, er det da et relevant våpen til MS her i Norge, og slipper jeg å skyte stående?

- samme, med en revolver?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Murg, I am going in surr...

 

Det er lett å gå i surr, selv for de som har holdt på en stund :twisted:

Med kikkert på, har du i Norge 2 tilgjengelige klasser liggende. Disse er Fri 1 og Fri 2 1/2 size

Man har tre øvelser man kan skyte med kikkert, men det er riktignok kun to av dem som kan skytes liggende i henhold til regelverket. I NMF har man ferdighetsklasser, som skytterne deles opp i innad i hver øvelse. Fri 1 og Fri 2 1/2size skytes imidlertid uklassifisert.

 

Så gren for gren.

- våpen, hva er lov, og hva går an

- kaliber

- sikte

- skytestilling

- hold

 

- Våpen: Det er et mangfold av våpen som kan passe inn i de forskjellige øvelsene, det er mye som er lov og mye som ikke er lov. TC Contender, diverse revolvere, MOA, BF, bolt action pistoler som Jalonen og Loppo og alt med litt lengere løp enn det som er vanlig innen andre skytegrener. For en oversikt over våpen kan disse trådene være fine å lese litt i: Våpen som er tilgjengelige på markedet i dag, men ikke nødvendigvis i Norge:http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=51&t=63304

Bilder av våpen, alle går ikke nødvendigvis inn i regelverket som metallsilhuettvåpen: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=51&t=60532

Det vil nok være enklere å svare på spørsmål om et (eller flere) konkrete våpen er tillatt enn å skulle ta alle mulige forbehold og fortelle om alle muligheter og eventualiteter.

 

-Kaliber.

Finpistol = .22Lr, .22Long og .22Short

Fieldpistol = hylse kortere enn 35,64mm (ca samme som .22Hornet)

Grovpistol = det meste ellers, men det må være sentertent. I tillegg er det enkelte krav til patroner til produksjonsvåpen, men du skal vel egentlig finne på noe ganske spesielt for å komme utenom kravene.

 

- sikte

Det skytes i hovedsak med åpne sikter, men som C.Patron har nevnt så er det noen øvelser for våpen med kikkert. Det er vanlig å bruke åpne sikter med solkygge.

 

- skytestilling

Enhver sikker skytestilling, enten stående eller fri.

Stående skytestilling innen metallsilhuett blir gjerne litt annet enn i andre forbund. Kravet er at man ikke får støtte våpenet eller egne hender bak håndleddet samt at man ikke får ha albuene inntill kroppen.

Fri skytestilling innen metallsilhuett er veldig fri. Man har i de fleste øvelser ikke lov til å støtte våpenet mot anet enn egen kropp, men man kan til gjengjeld støtte våpenet til kroppen på mange forskjellige måter. Creedmore og Dead frog er nok de vanligste.

Dersom man ligger på mage (det er blitt spesielt populært med dipoter sikter) så legger man en finger under våpenets skjefte, for da støttes våpenet ikke mot underlaget - det støttes mot fingeren som igjen støttes mot underlaget.

Link to comment
Share on other sites

- om jeg kommer med en enkeltskuddspistol i et riflekaliber, eller et "MS-kaliber", og kikkert, er det da et relevant våpen til MS her i Norge, og slipper jeg å skyte stående?

- samme, med en revolver?

 

Enkeltskudds pistol i "riflekaliber" eller MS kaliber med kikkert påmontert kan brukes i Ms konkurranser i Norge. Du får da skyte liggende.

Du får lov til å skyte stående hvis det er et produksjonsvåpen, men da må hylsa være kortere enn 35,64mm.

Hvis pistolen din f.eks. er en TC i 7mmTCU, og du ikke har gjort rare ting med den (som å pusse på skjeftet) og den har max 10" løp så kan den brukes i øvelsen Grov fri 1.

 

Har du en TC med 14" løp eller ei ombygd rifle, eller et annet våpen som du har gjort ting med slik at det ikke lengere er å regne som produksjonsvåpen, så får du skyte i øvelsen Fri 2 1/2size.

Revolver går inn i de samme øvelsene med de samme begrensningene (noen forskjeller i våpenets totallengde).

 

Det som ser ut til å være hovedbegrensningen for deg i første omgang vil nok være at det er få øvelser som tillater bruk av kikkert.

Link to comment
Share on other sites

Tar 3 eksempler da.

 

TC Contender eller XP 100-lignede pistol, optikk eller gode åpne sikter, hva er en egnet kikkert

Liggende, Creedmore eller på magen, Hold

Kaliber? anbefalt? 223? 30BR, 300Whisper?

 

Passer denne i en klasse, disiplin, gren, divisjon, wtf... som er det er flere som skyter her i Norge?

 

Revolver, 6-8", 357mag, kikkert, eller ikke kikkert (en revolver er jo kul med kikkert på :roll: )

Stående? Liggende? Hold?

 

.22LR vanlig std. pistol ala Ruger Mk. II, spørsmål som over?

 

Problemet mitt er at jeg rett og slett skyter ræva med åpne sikter, diopter hjelper, men ræva. Briller er noe enklere for pistol enn rifle, jeg GIDDER ikke DFS-brille-styret, så derfor blir det lite DFS-skyting - kan heller bakvaske DFS for å ikke innføre en optikk-klasse for folk som ikke har perfekt syn.

 

K

Link to comment
Share on other sites

En TC contender, kan benyttes til produksjon og med (og uten) kikkert i Fri 1, dersom den har 10"/10,5" løp og det ikke er foretatt endringer i strid med regelverket for prod våpen. En XP, eller et XP lignende våpen, blir litt vanskelig å forholde seg til, for en Loppo, eller Jallonen produksjons pistol er vel hva du vil kalle XP lignende, men det er bare en av XP modellene ( den som kom i .221 fireball), som kan benyttes i produksjon. Det er den eneste av disse, som har tillatt løpslengde for prod (men den klarer ikke velte bukken på grov) Andre, her i landet grov pistoler for MS er ombyggede våpen og derved ikke tillatt i prod.

 

Ad skytestilling med disse våpnene: Etter det internasjonale regelverket, kan våpnet ikke berøre underlaget under skyting, men det norske regelverket godtar dette og i de nasjonale øvelsene kan skjeftet da hvile på et underlag av godkjent tykkelse. D.v.s. du kan greit ligge i "misjonær" stillingen med våpenet foran deg.

 

Av stabilitets grunner velger derfor de fleste å skyte "freestyle" øvelsene (altså ikke stående) liggende i en på ryggen variant med våpenet støttet på siden av (creedmore) eller over (dead frog, evt sidewinder) beinet.

 

Uansett vil holdene du snakker om for de to liggende kikkert kategoriene med kikkert, være 50,100,150 og 200 meter. Siste kikkert kategorien er som nevnt av 001 for Field og skytes stående.

 

Selv benyttet jeg tidligere "misjonær" stillingen til Fri 1, men benytter nå Creedmore både i Fri 1 og Fri 2 1/2 size. Du velger ut fra hva som passer deg.

 

Kalibre: de du nevner går alle i grov, men 223 klarer ikke velte bukken. En TC Contender kamres ikke i 30 BR.

 

Om du skal delta i øvelse, som det er flest deltagere i, vil det da antagelig være gunstigst å skaffe et prod våpen uten bolt (TC, MOA, BF, XL, Unique, og et par mindre kjente)

 

Om du setter en kikkert på revolver, er du ute av revolver øvelsen og stiller på linje med de med enkeltskudds våpen.

 

Aktuelle kikkerter er flere, men for grov øvelsene, trenger du en kikkert med lang øye avstand. Det er mange gode valg. Bushnell har flere, likedan Leupold, Weaver, Burris og flere andre, styr unna eldre "japse" kikkerter. Forstørrelse fra 2,5X og opp til ca 8X kan brukes, men stor forstørrelse kan fort gi deg treff i feil figur og tap av både den og den du skulle skyte.

 

Det er ikke kikkert øvelse for .22 pistoler, men enkelte ganger blir det arrangert tilleggs øvelser hvor man skyter på .22 rifle figurene, enten på rifle avstandene, eller .22 pistol avstandene.

Link to comment
Share on other sites

Det satte meg tilbake til min start med silhuett :D Første jeg kjøpte meg, var en 8" Python, 3x kikkert, Hadde ikke råd til Hunteren jeg helst ville ha, den den 8 tommeren i nikkel finish har jeg ennå og den gjorde bra tjeneste i Fri 1. Brukte .38 spec wc på 50 meter, og 200 grs hjemmestøpt RN på bukk, de to i mellom husker jeg ikke. Var ikke lov å stille siktene i -82/-83, derfor forskjellige ladninger.

 

 

Ad Hunter til salgs :D Ligger en og venter på første med rett antall kr og tilladelse :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Det høres unektelig artig ut (våpen + stålmål = WOHO for min del), men med det uendelige virvarret må jeg bli pensjonist før jeg får tid og energi til å sette meg inn i det.

 

Det er egentlig ikke så mye å sette seg inn i, med mindre man skal ha optimale våpen til hver enkelt øvelse med en gang.

 

Man kan, som Torf sier, kjøpe seg en revolver og benytte den i de fleste øvelser. Så kan man ta det videre derifra. Så vidt jeg vet er det ingen av oss som skyter metallsilhuett som startet med å skyte alle øvelsene med en gang, og det er fortsatt slik at kun noen få av oss skyter alle øvelsene :D

 

C.Patron har helt rett når han sier:

Det er en øvelse for de fleste våpen :D

 

 

Med det virvaret, så begynner jeg å skjønne at det er få som driver med det...

Det som er så spennende med metallsilhuett er at, i motsetning til DFS f.eks, så kan man ha flere forskjellige våpen som kan konkurrere i øvelser som er tilpasset tilsvarende våpen. Man kan finne våpen som passer til egen skytestilling, eget rekylopptak, eget syn osv.

 

Hvorvidt det er et virvar eller ikke kommer vel an på om man har en følelse av å ha oversikt over reglene eller ikke. Jeg synes ikke det er et virvar, men har forståelse for at andre kan synes det er mye å sette seg inn i. Jeg på min side har derimot kviet meg for å begynne å sette meg inn i NSF reglene, siden jeg synes de er lagt opp på en rotete måte. Jeg er imidlertid helt sikker på at mange andre føler det motsatt :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

sette meg inn i NSF reglene, siden jeg synes de er lagt opp på en rotete måte

Er vel liten tvil om at de er enda verre.

Når det kommer til regler så har jeg mye å si om DFS, men det at det er åpenbart hva slags våpen en skal ha, og at det tillatte våpnet er meget godt egnet til den skytinga som drives - er uten tvil en god ting. Skyting på 200m med revolver høres jo mer "merkelig" ut, for meg, jeg hadde trodd at det faktisk var klasser for de fine kikkertutstyrte pistolene med 14"-16" løp, som en ser i diverse blader og på nettsider.

 

Steppdeck sier:

kanskje langholds-gutta skal lage en egen pistol-klasse
, og .30 Herret viser oss et bilde

trailcamsept2011009.jpg

Hvilke klasser/programmer/hold brukes de pistolene der på? Skulle en heller fyre NBSF til å lage/ importere pistol-klasser?

 

Men tilbake til revolver. Er det noen grunn til at Python Hunter var nevnt, er den mye bedre enn en DanWesson eller Ruger? Funker en Super Redhawk og en Blackhawk til det samme? Eller er den ene håpløs, og hvorfor? Eller en 6" Smith & Wesson?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Låner denne tråden til et lite spørsmål om en gren jeg ikke kan noe særlig om.

 

I en metallsilluett konkuransje, kan en skytter skytte flere klasser på en dag, som NSF felt eller blir det en øvelse/klasse pr. konuransje du møter opp, som praktisk stort sett er?

Og hvis man kan skytte flere, hvor er det noe begrensing på hvor mange øvelser man kan delta på i en konkuransje?

 

Ble ikke denne grenen til orginalt, ved bruk av Colt SAA i 45 Colt / 44 WCF?

Så vil det kunne være et egnet våpen i dag?

Link to comment
Share on other sites

De våpnene jeg har lagt ut bilder av er for alt mulig. Både jakt og sport.

Rett og slett bare for å friste dere :mrgreen:

 

Tilbake til sporten, en revolver av type ruger super blackhawk er en enkel og rimelig løsning for å starte i sporten, sammen med en single six i 22lr har du muligheter til å skyte nesten alle øvelsene du vil.

 

Jeg har Contender virus og har det i alle øvelsene jeg kan, pluss noen andre våpen også.

 

Terskelen er egentlig lav for å begynne å velte stål. Kom en tur på banen å prøv og se hvordan det foregår. :)

Link to comment
Share on other sites

En kan starte i så mange øvelser man rekker, forutsatt da at arrangør klubb innbyr til flere øvelser (og det er vanlig at det minst er 5-6 forskjellige) Det går ca. en time til gjennomføring av en 40 skudds match. Om man da skyter uten spotter (dårlig ide for nybegynnere, eller om du vil vinne, eller har tanker om å hente informasjon for videre bruk) kan man rekke svært mange starter i løpet av en dag, selv skyter jeg ikke fler enn 4 starter på en dag, men tror 001 har vært oppe i 6 (uten spotter, men likevel skyter han uforskammet bra :shock: )

 

Colt Python Hunter, kom fabrikk originalt med kikkert. De fleste revolvere kan påmonteres kikkert og gi tilsvarende resultat. For silhuett er det en stor presisjons og avgjort sikkerhets fordel med lange løp. Har selv blåst hull i et par buksebein med 10" enkeltskudd og under 7,5" -8" på revolver er vanskelig å få langt nok foran beinet i creedmore eller en av de andre vanlig liggende stillingene.

Link to comment
Share on other sites

Python Hunter:

 

Colt3.jpg

 

Colt17.jpg

 

Colt18.jpg

 

Sitat:

 

"The Colt Python Hunter was marketed for one year, 1981. It was packaged in the Zero Halliburton case. Factory installed Colt/Leupold 2X extended eye relief scope, rubber Pachmayr "Presentation" grip, plain and orange insert front sight blades, Ebony handled cleaning rod w/ tip and brush, Colt screwdriver and allen wrenches were all included. It has an 8" barrel and was honed, smoothed and assembled by the Colt Custom Shop and test fired for accuracy. Those guns that did not pass the accuracy test were reworked the first thing the next morning before any new guns were assembled. These guns are about as good as they get and need no mod's or smithing. The trigger in this gun can only be described as perfect."

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

@M67, Jeg er en temmelig fersk MS skytter men tenkte jeg kunne prøve å svare på spørsmålet om våpnene på bildet.

Kun grove klasser, kikkert er ikke tilladt i fin.

Våpen nr 1 (ovenfra):Nasjonale øvelser, Fri 2 1/2size pga kikkert og Fri 1 hvis løpet er korterer

enn10,75" og TOTAL vekt er under 2041g. Fri stilling. Hold 50m, 100m, 150m og 200m. Evt. Field produksjon alle sikter (sentertent hylse kortere enn 35,64mm). Total vekt <2041g. Stående. Hold; 25m, 50m, 75m og 100m.

Nr 2:Ser dempet ut, demper ikke tilladt. Eller leste jeg noe om et unntak?

Nr 3 og 5: Brems er ikke tilladt.

Nr 4:Fri 2 1/2size hvis løpslengden og sikteradiusen er < 15", og totallengden er < 25", og våpenet veier < 2041g UTEN kikkert og montasje. Fri stilling. Hold; 50m, 100m, 150m, 200m.

 

Håper jeg fikk med det meste her. Vennligst rett meg hvis noe er feil. :)

Link to comment
Share on other sites

Andrikén ser ut til å ha gjort en god oppsummering, og har til og med fått med seg riktig max løpslengde (10,75") som både jeg og C.Patron var litt unøyaktige på :oops:

 

Takker ellers C.Patron for skryt, og gjengjelder med å minne om hvem som skjøt 40 i konvensjonell med sin MOA. :)

 

Min personlige rekord på antall starter på en dag er forøvrig 10stk. De 2-3første gikk vel greit, så var det en litt dårlig periode midt i før jeg avsluttet med et par 40er(hvis jeg husker riktig).

Det er mulig jeg blander litt sammen med stevnet dagen før med 9starter på en dag :?

Det var uansett en slitsom helg..

Link to comment
Share on other sites

Alle™ har vel en brukandes .22LR pistol liggende et sted? Men det ser ut ifra Andrikén's utmerkde forklaring ut til at det som får fart på gutta her hos oss, nok er klassen Fri 2 1/2 (size)?

Eventuelt noe revolvergreier.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Ser for meg også ut til at det er Grov Fri 2 1/2size som er mest intr. for dere, med Grov Fri 1 på andreplass, siden begge kan skytes med kikkert påmontert.

 

Fri 2 1/2size heter det pga. at man skyter på full avstand på figurer av halv størrelse. Det vil si at man benytter de samme figurene som på Field, men at man setter dem på avstander ut til 200m istedenfor 100m. Siden figuren er 1/2 størrelse i både høyde og bredde så blir treffsonen kun 1/4 av 1/1 figurene. Det blir egentlig ganske vanskelig, men C.Patron plukket alikvel 39 av 40 av disse figurene (det var vel på NM i 2010?). Han traff jo egentlig 40 figurer, det var bare det at den ene grisen han traff stod på 50m istedenfor 100m. Hadde han ikke hatt spotter den dagen så hadde han muligens skutt 5 skudd på Field avstanden før han hadde oppdaget feilen. Det er nok litt av grunnen til at han ikke anbefaler for mye forstørrelse på pistolkikkerten, det er fort gjort å ta feil figur. Så C.Patrons råd om ikke for mye forstørrelse og bruk av spotter kan det være greit å bite seg merke i.

 

Det var forøvrig ganske intr. at han hadde same treffpunkt på 50 og 100m, hva var det du brukte der igjen C.Patron?

 

Fri 1 benytter 1/1 figurstørrelse på avstander ut til 200m, det er derfor enklere å arrangere Fri 1 sammen med de internasjonale øvelsene siden det skytes på de samme figurene.

 

Revolvere med kikkert, som du virket intr. i, går i øvelsen Fri 1 hvis det er max 10,75" løp og i Fri 2 1/2size hvis det er max 15" løp. Ofte sier man 14" løp, siden max siktelinje også er begrenset til 15", og man får derfor ikke utnyttet siste rest av løpslengde i form av lengere siktelinje. Det er som nevnt noen begrensninger i hva man får gjøre med våpnene og fortsatt bruke dem i produksjon,så det kan være smart å snakke med noen som har holdt på med metallsilhuett en stund før man begynner å bruke fila på våpenet :mrgreen:

 

Når det så gjelder hvilken type revolver, så er det et spørsmål om personlige preferanser. Jeg startet med en Dan Wesson gikk så over til en Seville og fant til slutt ut at jeg like godt kunne kjøpe en Freedom Arms. Det ser for meg ut som at veldig mange kommer frem til det, før eller senere. Prisnivået på FA tilsier imidlertid at det kan være greit å starte med noe billigere for å finne ut om dette er noe man ønsker å fortsette med før man investerer.

Link to comment
Share on other sites

Mitt kaliber for Fri 2 1/2 size er 6 BR fra en Xp100, men har også brukt 7 BR fra samme. Bruker en 2-6X Bushnell Elite kikkert på 6X. Har faktisk skutte alle 40 i Fri 1, det året vi brukte 1/2 size figurer. Da med TC 6,5 TCU, 2,5 -7X Burris, 120 grs Sierra MK.

 

Så ellers det lå en DW 357 super mag til salgs på Finn, sammen med en .22 Fri 2 bygget på Brno kasse. Siste har diopter, men kan selvfølgelig påsettes andre sikter, eller skytes liggende på magen, men da uten at våpenet berører underlaget. Den stillingen blir fort svært ustø.

 

Ad at alle har en brukendes .22, så stemmer nok det med noe begrensninger. En standard finpistol etter NSF regelverket(ISSF), grenser fort til å bli farlig i f.eks. creedmore, men er helt ok til stående. Samtidig vil en 10", som jeg viste til fra Landrø, gi bedre praktisk presisjon p.g.a. lenger siktelinje og man får munningen foran leggen og ikke på siden av leggen, som med korte våpen.

Det går å holde munningen på et ISSF våpen foran leggen i creedmore, men det er krampaktig og du vil mest sansynlig bli disket for brudd på sikkerhets regelen vedr 45 grader.

Link to comment
Share on other sites

NASJONALE TEKNISKE REGLER

 

NASJONALE (NORSKE) REGLER IHT VEDTAK PÅ NMF GENERALFORSAMLINGER.

Dette er regler godkjent kun til nasjonale stevner.

Det er helt opp til den enkelte arrangør av metallsilhuettstevner om de norske øvelsene skal tas med på stevneprogrammet. Det anbefales at stevnearrangør - om han ønsker at alle, eller noen av de godkjente nasjonale øvelser tas med - påfører dette på terminliste og/eller stevneinnbydelse.

Oppdatert med endringer fra Generalforsamlingen 19. februar 2011

 

SEKSJON A: Fri I m/ kikkert (Fri I)

 

a) Figurspesifikasjoner:

Figurene skal være i "full skala" etter NMFs offisielle maler.

 

b) Fri I våpen:

 

Alle våpen godkjent i Produksjons-øvelse. (Se "Generelle tekniske regler for Håndvåpen". Seksjon II: Produksjon pkt. A. Produksjonsvåpen)

Alle siktemidler er tillatt, herunder kikkertsikte, Aimpoint sikte etc.

Total tillatt vekt m/kikkert: 2041 g.

Retningslinjer for kikkert og montasjer. Se Seksjon II: Produksjon. pkt. B. Kikkertmontasje for pistol, og pkt. C. Kikkertsikte.

Spesielt kamrede løp tillates. (Såfremt maksimale mål og vekt overholdes iht. Seksjon II: Produksjon) Herunder også 14" T/C Contender-løp kappet til 10,75" (273 mm).

c) Klassifisering:

Fri I skytes uklassifisert. Dvs. kun en klasse.

 

d) Skytestilling:

Det tillates Fri skytestilling. Se "Generelle tekniske regler for Håndvåpen" Seksjon I: Skytestilling. Pkt. A. Med tillegg at det tillates også liggende skytestilling på magen med skjefte, eller deler av skjeftet støttet på bakken eller underlaget.

 

SEKSJON B: Fri II, 1/2 Size m/kikkert (Fri II 1/2 Size)

 

 

 

a) Figurspesifikasjoner:

Figurene skal være i 1/2 størrelse av "full skala" etter NMFs offisielle maler.

 

b) Fri II 1/2 Size våpen:

 

Etthvert våpen godkjent i Fri II (Unlimited). (Se under "Generelle tekniske regler for Håndvåpen". Seksjon III: Fri II.)

Etthvert våpen godkjent i Fri I m/ kikkert (Fri I), se Seksjon A.

Vekt: 2041g med tillegg av kikkert og kikkertmontasje.

Alle siktemidler er tillatt, herunder kikkertsikte, Aimpoint sikte etc.

Retningslinjer for kikkert og montasjer. Se Seksjon II: Produksjon. pkt. B. Kikkertmontasje for pistol, og pkt. C. Kikkertsikte.

c) Klassifisering:

Fri II 1/2 Size skytes uklassifisert. Dvs. kun en klasse.

d) Skytestilling:

Det tillates Fri skytestilling. Se "Tekniske regler for Håndvåpen". Seksjon I: Skytestilling. Pkt. A. Med tillegg at det tillates også liggende skytestilling på magen med skjefte, eller deler av skjeftet støttet på bakken eller underlaget.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...

Rugedr Charger, hm? Forutsatt at den holder seg innenfor regelverket vedr. lengde, vekt for prod, kan den sikkert brukes. Imidlertid er det, som nevnt i tråden, ingen øvelse for .22 pistoler med kikkert. Dersom den ikke holder lengde vekt krav, kan den antagelig benyttes til  fin unlimited( norsk fri 2) Forøvrig, etter regelverks endring skytes siste øvelse nå på . 22 rifle figurer på pistol hold. Den kan uansett øvelse, ikke benyttes med kikkert, men må ha en, eller annen type "åpne" sikter. Det er også regler rundt høyde/avstand topp bunn på forskjefte - løp om jeg ikke husker helt feil. Det medfølgende magasinet vil neppe være tillatt, men om den ellers går i prod/evt. unlimited regelverket, kan sikkert et vanlig 10 skudds 10/22 magasin brukes.

  • Confused 1
Link to comment
Share on other sites

Good luck på våpenkontoret ;)

 

Forskrift om forbudte skytevåpen og godkjente halvautomatiske skytevåpen

http://www.lovdata.no/for/sf/jd/xd-20110909-0930.html

§ 2. Godkjente halvautomatiske pistoler

Halvautomatiske pistoler er godkjent for erverv, eie og inneha, jf. våpenforskriften § 7 annet ledd, med unntak av pistoler som har to eller flere av følgende egenskaper:

a) magasin som monteres utenfor pistolens grep,

b) gjenget pipe hvor det kan monteres pipeforlenger, flammedemper, fremre pistolgrep eller lyddemper,

c) hylse montert til pipen som helt eller delvis dekker denne og gjør det mulig å holde våpenet med dårligste hånd uten å bli brent,

d) vekt fra fabrikk på mer enn 1 400 gram, eller

e) våpen påmontert folde-, teleskop- eller lang stokk.

Pistoler som nevnt i første ledd bokstav a til e kan etter en konkret vurdering av Politidirektoratet godkjennes for erverv, eie og inneha, jf. våpenforskriften § 7 annet ledd.

 

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Det første som da slår meg, er jo om Charger'en faktisk er vurdert av POD i noen sammenheng eller om jeg selv må ta initiativ til dette. 

 

Om noen her har erfaringer å dele - hvordan går man frem. Hjelper det å lage en argumentasjonsliste - eller er det "keep it simple" som gjelder?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...