Jump to content

Tennhetter sitter litt for langt ut


blundby

Recommended Posts

Lader 500/416 NE. Jamison hylser, federal large magnum rifle primers. Ved bruk av RCBS håndprimer og redding hylseholder sitter tennhettene litt for langt ut (nok til at de gynger bittelitt når på flatt underlag). Ettersom jeg er litt i tvil tok jeg to hylser med isatt tennhette og fyrte av to skudd (uten kule og krutt) i dobbeltrifla mi. Ingen tegn til motstand når våpenet lukkes så jeg er ikke lenger redd for at skudd løsnes når våpenet lukkes. De brukte hettene ser helt ok ut. Jeg vet hettene skal sitte litt innenfor (og ikke utenfor lomma på hylse), men er dette noe å bekymre seg over?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

har oxo observert at RCBS tennhette isetter, i noen tilfeller ikke setter hettene helt i bunn, men kun ved bruk av IKKE RCBS hylseholder.

Med original hylseholder er dette ikke noe problem.

 

Tror ikke det er noen stor sjangs for at du setter av skudd, når du lukker børsa di, men, du kan oppleve klikk, eller dårlig tenning.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har bestemt meg for å ikke ta noen sjanser selv om det klør fælt i avtrekkerfingeren nå. Napper ut hettene av hylsene og venter på ny tennhetteisetter (montert på pressa). Hadde brent av noen skudd hvis det var med en boltrifle i vanlig kaliber, men føler jeg bør være litt mer varsom her, dyr børse er det og...

Link to comment
Share on other sites

om du skal "nappe" ut hetter, setter du bare hylsen i pressa å gjør som du gjorde når du tok ut den skutte hette. Men vær OBS på at den KAN gå av.........

Selv om det er sjelden det skjer, så kan det hende at hetter går av under denne prosessen. Så bruk briller i allefall,

Link to comment
Share on other sites

Åh, har du Lee presse?

De fleste andre har jo en eller annen form for integrert tennhetteisetter mener jeg.

Til Lee får du jo denne saken til å montere på toppen av pressa, det du ikke klarer å dytte inn i hettelomma med den er ikke ment å passe i hettelomma! :lol:

 

Skulle vel ikke være nødvendig å ta ut hettene for å sette dem lenger inn, med mindre du ønsker å inspisere og måle hettelomma først da.

 

@ Palinder.

Svaret er: Helst ikke på noen måte.

 

Hvis du ikke vil bruke hettene som sitter i hylsa er det nesten tryggest å trekke ut kule og helle ut kruttet for så å avfyre tomhylsene i et våpen, da er du sikker på at det ikke blir noen stygge smell.

Dette fordi en av de gamle traverne her inne testet hvilken måte man kunne deaktivere tennhetter med kjemiske midler, og fant ut at det var omtrent håpløst....

Når det er sagt så må jeg bare innrømme at jeg har dyttet ut endel tennhetter av et dårlig parti (punkterte under avfyring) fra hylser her uten at det har kommet noen stygge smell i noen av tilfellene, uten at det må ansees som noen fasit.

 

Hvis man ikke spør (og får svar) så kommer man alltid til å forbli en noob. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det var min tanke også ja. Men hva tenkes om det å sette hetter lenger inn etter at krutt og kule er fyllt i? Fikk noen hjemmeladde av en snill kar på kammeret, men her sitter hettene for langt ut, og jeg merker betydelig motstand i hevarma når jeg lukker. Patronene er for øvrig ladet snilt, og burde være trygge i børsa mi, men de er altså litt trange med hetta stikkende litt ut. For å foregripe evt tvil om laderen er dette en garva kar som nok har ladet latterlig mye, så jeg er trygg på at han har gjort en grundig jobb ellers. Han hadde bare brukt dem som de var, men hos meg butter det imidlertid litt for mye imot til at jeg syns det er komfortabelt.

 

Det kan jo også hende at det er hylsa selv som er i trangeste laget for kammeret mitt, men det vet jeg ikke før jeg har prøvd med godt innpressede hetter. Vil det i så fall ha noe å si? Trang(stor) patron gir vel ikke farlig trykk? (siden halspressing av selvskutt patron gir trang patron, går jeg ut fra at det ikke er tilfelle, men spør likevel i tilfelle det er noe jeg ikke har tenkt på.)

 

Tenkte i utgangspunktet at jeg antagelig ville måtte trekke kulene og presse om slik at patronene passer bedre, men hvis det viser seg at det holder å trykke hetta litt bedre inn er jo det "litt" mindre jobb. Det er snakk om ganske mange..

Link to comment
Share on other sites

Når jeg skriver dette ser jeg egentlig at svaret gir seg selv. Siden det er en liten sjanse for at hetta kan gå av ved innsetting er det vel ikke akkurat "sikkerhet i høysetet" å presse noe på en ladd patron. Så det gjør jeg ikke. Faktisk. Huff, nå skjems jeg nesten litt over å ha vurdert det.

Link to comment
Share on other sites

Når jeg skriver dette ser jeg egentlig at svaret gir seg selv. Siden det er en liten sjanse for at hetta kan gå av ved innsetting er det vel ikke akkurat "sikkerhet i høysetet" å presse noe på en ladd patron. Så det gjør jeg ikke. Faktisk.

 

Først og fremst må jeg be deg om å IKKE ta mine erfaringer listet opp under her som råd og tips i denne sammenhengen! :P

 

Jeg har hatt ferdig ladede patroner hvor tennhetta har sittet litt for langt ut, veldig upraktisk i en bøylerepeterer hvor det ikke er moment nok til at sluttstykket kan presse hetta inn under kamring av patronen, så i latskapens navn satt jeg med slalombriller og hørselvern på mens jeg dyttet tennhettene lenger inn i en ladet patron med den løse isetteren på Lee pressa.

Joda, det fungerte fint den gangen, det hadde sikkert fungert fint i dag også, men det er altså ikke helt stuerent sånn sikkerhetsmessig.

 

Teorien min den gangen var at siden hylsa ikke hadde noen støtte i hverken kammer eller ladedie så ville trykket fra tennhetta ikke klare å antenne røyksvakt krutt, dermed ville en tennhette om den skulle gå av under innpressing bare skyve kule og krutt opp av halsen på hylsa og jeg ville sitte som en (uskadd) idiot mens kruttet drysset ned over meg.

 

Dette stemmer i og for seg med hylser man har ladet selv og som man VET ikke har noen hindring i hettelomma.

Men om det f.eks. skulle sitte en avbrukket bit av en utstøterstift i tennkanalen på hylsa som hindrer tennhetta å entre helt så risikerer man at det sier bang/poff når man forsøker sånne stunt.

Ergo: Ikke prøv det :!:

 

En annen ting er at jeg ville sjekket at patronene dine virkelig passet i kammeret, og at ikke kula tar i riflebommene, altså friflukten.

Om det bare var tennhetten som var skyld i at patronene kamrer treigt så ville jeg satt meg på skytebanen og tatt ladegrep ,med hver eneste patron for på den måten å dytte tennhetta på plass uten å risikere at det smalt på feil sted og i feil retning.

 

Men det er jo meg da. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hm. Det kan tenkes. Skal sjekke om det gjør noen forskjell om jeg dytter kula litt lengre inn. Men i forhold til forslaget ditt.. er det ikke da bare å legge seg ned og skyte...? Vil ikke effekten være den samme? Og er det tilstrekkelig for å presse inn hetta nok? Hvorfor er det da så kritisk å sette hetta langt nok inn i utgangspunktet? Jeg mener, hvis den uansett presses inn av sluttstykket?

Link to comment
Share on other sites

Teorien min den gangen var at siden hylsa ikke hadde noen støtte i hverken kammer eller ladedie så ville trykket fra tennhetta ikke klare å antenne røyksvakt krutt, dermed ville en tennhette om den skulle gå av under innpressing bare skyve kule og krutt opp av halsen på hylsa og jeg ville sitte som en (uskadd) idiot mens kruttet drysset ned over meg.

 

Nå er det vel ikke trykket i tennhetta som antenner kruttet, men flamme fra tennhetten. Krutt av moderne type(nitrocelulosebasert) er jo kanske trykkstabilt.

Dog brenner krutt saktere når det ikke brenner under høyt trykk, så en patron som går av utenfor et kammer får ikke samme futt som en i et kammer.

Link to comment
Share on other sites

Stuttfeiten har helt rett, derfor skrev jeg også at det var teorien DEN gangen. :wink:

 

@ Palinder

Enkelte tennhetter vil av en eller annen grunn ikke helt inn i bunn av hettelomma, selv om det ideelle er at den sitter litt innenfor hylsebunnen.

Som regel vil det være fullt akseptabelt at den flukter med hylsebunnen, og tanken med å kjøre alle patronene gjennom kammeret er at da kommer alle hettene like langt inn, og det vil ikke bli trangt å kamre dem når du skal skyte med dem.

 

Måten å sjekke om patronene passer i kammeret uten at det er trangt er å sverte patronene, gjerne seksjoner av dem, som jeg nettopp beskrev i en mail til deg her.

Begynner man med å sverte kula så vil man se tydelige merker etter riflebommene om kula sitter for langt frem.

Link to comment
Share on other sites

Takk og lov at du fik den meldinga før du satte deg til med hammeren og dasket løs på kulene. :lol:

 

Definisjonen av moderat kommer an på øyet som ser, og det hender jo at noen i sin iver etter å korte inn på col. banker kula flere mm. ned i hylsa.

Sjekk først at den ikke tar i riflinga du, hvis den ikke gjør det er det sjelden noe poeng i å sette kule dypere. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg har ladet en del 6,5x55 hylser med min lee primer. Dette har gått greit. Kjøpte en 338WM for en tid siden, da viste det jeg at jeg fikk samme problemet med at tennhettene ble stående litt utenfor. Fikk rett å slett ikke kraft nok på denne til å trykke inn hettene. Lånte meg en primer fra RCBS. Denne var av litt"tøffer" utførelse å fungerte greit.

Link to comment
Share on other sites

Men hva tenkes om det å sette hetter lenger inn etter at krutt og kule er fyllt i

Det har jeg da gjort. Latskapen i høysetet.

 

Historien var at ØKH skulle lære å skyte, fra scratch, så da måtte hun også lade sine egne patroner - siden jeg er lat, Siden jeg er lat så fulgte jeg heller ikke å godt med og resultatet ble 50 fine patroner uten tennhette...

Siden jeg har vært med en stund så har jeg fått med meg en rekke tilfeller der folk har satt av patroner, i lomma, i magasinet, når de slapp dem på bakken, hadde selv en .22 patron som gikk av da jeg hev den på bakken engang - så satte jeg tennhetter i de patronene, ladde og fine - 0 prob.

 

Jeg satte ei forskalingsplate foran pressa som skjerm (brukte pressa sin isetter), brukte ikke hettemagasinet, og hadde på meg øreklokker og vernebriller. Patroner i som går av i friluft smeller noe jævlig, og hylsa revner. I et magasin kan magasinet bli ødelagt, i lomma er det neppe bra.. og jeg er hysterisk mhp å få hettene "under kanten" nettopp av denne grunnen.

 

Har også trykt ut tennhetter av hylser (hadde vaska hylser med tennhetter i :oops: ) uten problemer, da satte jeg av ei hette med vilje, for å se hvor mye det smalt - det var ikke så imponerende, så jeg brukte universal "decapping" dia, Å size ladde patroner går også fint... Det anbefales vel heller ikke, men jeg liker ikke hysteri, alt har en forklaring og alt har tilsvarende forholdsregler?

 

Tilleggshistorien er kanskje at før en gjør ting en ikke bør gjøre, så bør en vite hva en gjør...

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Er det ikke bare å gå over hylsene med en hettelommefres? Gjør det på alle konkuransehylsene mine for å være sikker.

 

fekk problem med hetter som stakk for langt ut, gjekk til innkjøp av lyman primer pocket uniformer, etter å ha dreiet ut spon med den, glir hettene i som kniv i smør. bruker lee sin primer seater

 

ogc4n9.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

kccvvt.jpg

vri på uniformeren til du slutter å kjenne motstand, ferdig...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Banker på kulene? Snakker jo selvfølgelig om å bruke kuleisetterdie... Og etter å ha sjekket om de tar i bommene selvfølgelig.

Det har eg prøvd eit par gonger. Med ferske patroner går det ofte bra. Men kulene set seg litt i halsen for kvar dag. Mange hylser held så godt på kulene at du dreg halsen ned i skuldra med kula, sjølv utan krymp. Då er hylsa øydelagd og fubar. Med dusinhylser kan det vera verd å prøva, men eg ville ikkje gjort det med hylsene dine, dei er vel verd litt.

Link to comment
Share on other sites

En generell betenkning rundt problemet :

En gang drev jeg mye med Sellier & Bellot patroner. Folk ville gjerne lade hylsene, som for så vidt var helt greie. Men hettelommene var for "grunne", så resultatet ble slik som trådstarter nevner. Melding ble sendt, og korrespondanse fulgte. Det viste seg at S & B fulgte CIP-normene til punkt og prikke. Det gjør ikke mere kjente merker, nettopp av hensyn til hjemmeladere. S & B satte hettene inn med litt ekstra trykk, og innmaten, tennsatsen er litt plastisk, så det gikk fint. Men hettemonteringen ble neppe gjort som siste operasjon i prosessen ! :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
...Tror ikke det er noen stor sjangs for at du setter av skudd, når du lukker børsa di, men, du kan oppleve klikk, eller dårlig tenning.

Jeg har også begynt å lade selv og har opplevd litt trøbbel med enkelte hetter som ikke vil helt på plass (LEE hetteisetter).

Jeg skjøt med dem for første gang på jaktfelt sist helg og da opplevde jeg å få klikk flere ganger. Trakk ut patrona og ladet på ny og da gikk skuddet som normalt.

 

Jeg har aldri opplevd klikk før så jeg har lurt fælt på hvorfor. Så at hettene ikke sitter dypt nok kan altså være årsaken? Men det er ikke farlig slik at jeg får en ubehagelig opplevelse når jeg skyter? Og hva gjør jeg med de resterende ferdigladde skudda der hetta ser ut for å være litt langt ute? Må de kasseres eller må jeg nappe ut kula og tømme ut kruttet og prøve igjen?

Sorry for å kuppe tråden :oops:

Link to comment
Share on other sites

Har også hatt litt justeringsproblemer med isetter. Nå er den perfekt men :D

På dem som ikke har kommet dypt nok så har jeg brukt dem som treningsammo. Går av på andre forsøk, for da har stiften dytta hetta langt nok inn. På konk så har jeg plukket ut dem som er perfekt isett.

Ingen fasit, men slik har nå jeg gjort det.

Link to comment
Share on other sites

Ikke krisemaksimer slike normalt forekommende småfeil.

Om hetten stikker litt ut så betyr det ingenting dersom patronen går lett i kammeret.

Må du bruke litt kraft for å kamre patronen er det OK i boltrifler, i brytvåpen må du være sikker på at våpenet er låst før du skyter.

Bruk slik ammo til trening, så slipper du arbeidet med demontering.

 

Tennhetter tåler mye før de tenner, bruker du rolige bevegelser så tåler de nesten ubegrenset med påkjenninger, prøv ut det med å sette en hette i skrustikke og stram til.

 

Jeg har aldri hatt hetteomsettning når jeg har tatt ut skarpe hetter på normalt vis med sizerdien. Jeg har aldri hatt hetteomsetning når jeg setter i hetter, så jeg har ingen betenkeligheter med å sette hette i en ladd patron som mangler hette. Bruk rolige bevegelser.

 

Ellers så støtter jeg M67 sin vurdering.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...

Har samme problemet med Lee tennehettesetter og norma-hylser i 6,5x55. Er remington tennhetter. Er litt usikker på hvor hardt jeg kan ta i for å presse hettene inn? Mulig jeg bare er forsiktig, men hettene blir liggende utenpå 

 

edit: tok bare relativt hardt i og da gikk den inn. Noen fare for at det smeller når man må ta slik i, eller er det normalt?

image.jpg

Edited by Eiha
Link to comment
Share on other sites

Sitat

Er litt usikker på hvor hardt jeg kan ta i for å presse hettene inn? Mulig jeg bare er forsiktig, men hettene blir liggende utenpå

Med Lee-isetteren er det vel større fare for at den knekker enn at noe annet skjer. Med enkelte hettetyper og hylser tar jeg i (med RCBS isetteren) så hardt jeg klarer med begge hendene.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Er nok noen toleranser som jobber mot hverandre når det gjelder Norma hylser og Remington hetter kan det se ut til. Har brukt mye av disse hettene i .308 Normahylser, og de stikker gjerne ut litt. Kommer ikke på akkurat hvor mye, men nok til at det blir litt ekstra motstand på slutten når sluttstykket lukkes. Har aldri brydd meg noe om det, og aldri fått noen feilfunksjonering som følge. Bruker jeg feks CCI hetter skjer ikke dette, da høyden på disse er noe lavere enn på Remington sine. Målte dette en gang, men husker ikke hvor mye det var snakk om.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har som mange andre hatt problemer med hetteinnsetting og har følgende erfaringer. Tennhetter bør settes in bunn av hettelomma. Sklir tennhetta ved anslag, blir det ofte kun et klikk. (Betinger lange nok tennstifter). Men for å få tennhettene til bunn av hettelomma, kan det være nødvendig å "brekke" kanten på ambolten, som presser tennhette inn. Da kommer den dypere.

 

Det er toleranser på både hettelommene (følger gjerne fabrikat, eller lot) og samme med tennhetter. Noen tenhetter er også skarpe i ytterkant, mens andre er noe avrunnet. Dette kan skape problemer, da tennhetta skraper langs ytterkant i hettelomma og gjør det tyngeere å få hetta i bunn. Så skaper en type tennhette problemer i en type hylse/lot, forsøk et annet fabrikat på tennhettene. Dette har løst mitt problem mange ganger, både på rifle og til hånvåpen. Noen tennhetter har også virket bløtere (kanskje tynnere gods) og lar seg letter forme, under innsetting.

 

Men rens av hettelommene er viktig. Så de blir alltid kontrollert, før vask og eventuelt hylserens.  Det sitter ofte noe slagg i lommene, som bør fjernes. Er det slagg i et parti hylser, renser jeg alle.

 

Det skal ikke være nødvendig med unormal stor kraft for å sette i tennhettene, hvis en benytter ladeapparatet. Da er det trolig noe galt. Spessielt hvis det er betydelig lettere, med andre hylser/tennhetter. At en merker en del forskjell på slike håndapparater er ikke så merkelig, det er da tolleranser ute å går. Egner seg vel best, der kombinasjonener tennhette og hylse passer greit. Jeg har prøv de håndapparatene, men hvis jeg lader blir det en del hundre hylser om gangen. Og da enkelte kombinasjoner hylse/tennhetter kan være kraftkrevende å bruke, benytter jeg alltid ladeapparatet til denne opperasjonen. Selv der jeg kunne presset i mellom 1 - 2 hundre.

 

Viser til bildet til Eiha. At tenhetter sitter skjevt, tyder på noe er galt og trenger justering.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Har lagt meg til en liten rutine, som gjør at jeg ikke har noen problemer med hetteisetting lengre.

 

Noen hylse/hette kombinasjoner gav litt trøbbel tidligere.

Spesielt Remington 9 1/2 hetter i Norma 7mm Rem Mag hylser, var sinnsykt harde å få langt nok inn. Et godt tak med venstre hånda bak på T-Magen og så legge vekta på armen på pressa var det som skulle til. Blei litt flate og rare de hettene,  men de stakk iallefall ikke uttafor. Jeg blir rimelig drittlei av å holde på med slikt tull i lengda.

 

Alle engangsskutte hylser får nå en runde med hettelommefresen, enkelt og greit. Gidder ikke prøve om det går eller prøve et annet slag hetter om det ikke skulle gå.

Bruker RCBS håndholdt hetteisetter og RCBS hylseholdere. Setter alle hetter jeg har prøvd, både store og små, lett og til perfekt dybde.

 

Etter noen runder bygger det seg opp litt slagg i hettelomma. Så fort jeg får hetter som stikker utenfor eller er unormalt harde å få inn, får hele partiet med hylser en runde til med fresen. Den eller de hylsene som har ei hette som stikker litt ut, setter jeg bort i hetteisettern pressa der jeg får mer kraft på sakene. Merker denne hylsa, slik at den freses neste gang det lades. Finnes også en børste til dette bruket som er fin, har brukt den litt hos en kompis. Men jeg har nok dupeditter i bua, så jeg gidder ikke kjøpe denne, selv om det er ørlite mer tungvindt å bruke fresen.

 

Knakk hendelsen på Lee isettern til nevnte kompis, da jeg skulle hjelpe han å komme igang med lading. Etter en tur innom Hjemmelading, der vi fikk ny hendel, en hette lommefres og en hettelommebørste.  Så har også Lee isettern fungert supert.

 

Hetteisettern på RCBS pressa fungerer forsåvidt godt den, men jeg synes den er for sein og tungvind å bruke.

 

 

Link to comment
Share on other sites

På bildet brukte jeg ikke nok kraft. Nå tar jeg ganske hardt i, men tennhettene ser ut til å komme fint på plass. Ladet mine første 20 i kveld. Sierra Varminter 85gr. Spent på test mandag og håper å finne riktig ladning innen 15. juli 

Link to comment
Share on other sites

Noen som har forsket på om rengjøring av hettelomme kontra ikke, har noen signifikant effekt på presisjon, hastighet evt jevnhet. Holder da evt problematikk med isetting utenfor. Det er tid og vending å spare på å size, støte ut og sette inn ny hette med ett drag i spaken. 

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Noen som har forsket på om rengjøring av hettelomme kontra ikke, har noen signifikant effekt på presisjon, hastighet evt jevnhet

Ja, jeg kunne ikke finne noen sammenheng. Men det er nok forskjeller på hvor skitne hettelommer er, og ikke minst på hvor jevne de er fra fabrikat til fabrikat.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Remingtonhettene må settes inn med makt da de ikke er helt ferdige fra fabrikken, dette for å få ned fareklassen for transport langs vei. Om du ikke setter disse hettene langt nok inn/hardt nok kan du få klikk. Jeg hadde en del klikk med disse, men så satte jeg hettene med pressa (der er det mye moment) og da forsvant problemene med klikk også. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...