Jump to content

Den store BRETON tråden


pierotto

Recommended Posts

Så bra at du fikk bra inntrykk, det som fremdeles kan være greit er å vite hva som finnes av evt. dokumenterte "skavanker" bakover i linjene, både hos din egen hund og hos den tispen du så på. Normalt er det få som oppgir "skavanker" til NBK, så det er ikke sikkert man blir noe klokere, men det er likevel verdt å snøre opp i. Skulle det f.eks. vise seg at det finnes individer på begge sider bakover i linjene som har hatt aggressiv adferd, sykdomshistorikk, mye bjeffing etc etc. kan det kanskje være noe å tenke på at disse egenskapene kan ende opp i deres kull. Ikke sikkert at det skjer i det hele tatt, men en betraktning å ta med seg dersom man skal drive oppdrett, kanskje :roll:?

 

Sikkert ikke dumt av deg/dere å se det an litt, prøv å få hunden din jaktpremiert, finn noen anbefalte tisper senere så skal du se at det blir riktig så fine valper ut av det :D.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 196
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Saddist er du Ko-Stens, unner ikke Birk et lite nummer en gang :lol:

 

Ellers enig, du har vel vært inne på hjemmesiden til Breton-klubben. Der er jo kontaktinformasjon til avlsrådet, og kravene til en godkjent parring. Så vidt jeg kan forstå drives det et meget planmessig avlsarbeid, men så ser vi jo også at Breton tok hjem Kongsvoll-prøven i fjor, og det er virkelig bittert for Engelsksetterfolket :twisted:

 

Tressi har aldri vært på en utstilling eller på en prøve, jeg har simpelthen ikke noen interesse for det.

 

Istmus

Link to comment
Share on other sites

Godt du valgte å vente! Er altid fornuftig å få tenkt seg om litt! Og som sagt anbefaler jeg fortsatt å kontakte avlsrådet ang parringa! Fraråder dem parringa så vill det ligge en faglig og fornuftig begrunnelse bak! Godkjenner dem så har dere jo gjort alt riktig og alt er vell og lykke!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det ble så stille her, har dere ikke noe å rapportere om vovvene?

 

Jeg luftet akkurat Tressi for natten, og - gru og gru, det var en pus i hagen! En rask runde med pus først og bikkje etter, inntil pus berget seg i sikkerhet opp i et bjerketre. Problemet var det dyret som satt nedenfor og brukte kjeft på pus oppe i treet. Tressi måtte bokstavelig talt løftes opp og bæres inn! Kona blir sur om hun vekkes av en bikkje som sitter i hagen og bråker, og hevder at det plager naboene også!

 

Sov vel alle sammen :lol:

 

Istmus

Link to comment
Share on other sites

Her hangler og går det!

 

Har hatt en stri tørn med å få fjotten til å gå skikkelig i bånd, men har nå hatt mye hjelp av en kamerat de siste ukene, og han har klart å snu oppned på bikkja! Nå slipper en i hvert fall frustrasjoner og styr. Men han må gjetes hele tiden. Går nok bedre og bedre for det da.

 

På søndag er planen at Birk skal ta hjem en excellent på Raufoss (veeel....). Har meldt han på fuglehundutstillingen der. Er påmeldt en liten haug bretoner til, ti stk. Egentlig er jeg vel fornøyd bare jeg kommer hjem med bikkja...

 

Tok han med til kameraten for å trene litt i dag. Han er barnevakt for en annen kamerat sin tispe, Cherie. Hun er fire år og ei lita søt frøken (hun har faktisk excellent fra utstilling).

 

Lempet udyret mitt, for det er han egentlig når en sammenligner med de nusselige småfrøknene som tispene er (!), ut av bilen mens Cherie satt og glodde. Idioten min var i fyr og flamme som en rabiat bavian og skulle bort og hilse, noe han ikke fikk lov til. Har egentlig ikke opplevd maken til galskap fra hans side noen gang! Det var uling og prating til de grader, og omtrent umulig å få han til å lystre. Etter en god del håndtering både av kameraten og meg, gikk det på sett og vis. Han roet seg og klarte til slutt å sitte når Cherie passerte på en halvmeters avstand. Etter en time (veldig lenge egentlig, men Birk var i flammer hele tiden, så tror han hadde godt av det lell), lempet jeg han i bilen igjen.

 

Deretter ringte kompisen til hundeeieren og lurte på oppførselen til Cherie, for hun baset i vei i buret og begynte å ri på teppet sitt. Mistenkte løpetid, men det var ikke det. Det var ei annen tispe i heimen deres som har løpetid. Dermed luktet det sikkert litt av det av Cherie, og da var oppførselen til Birk noenlunde forklart... :lol:

 

Skal ta en ny runde i morgen med han, så får en se om en tør stille på søndag... Han har vært på utstilling fire ganger, men jeg har enda ikke gått med han selv. Er ikke min greie i det hele tatt, og jeg er så redd for å drite meg ut. Irrasjonelt, ja, men sånn er det nå en gang... Krysser i hvert fall fingrene for at det går noenlunde om jeg tør dille rundt i ringen der! :)

 

Fornøyd med Very Good da. Det har han jo fått før. :wink:

 

Ellers er han også en stående kattehund. Disse ....dømrade pusene som skal erte så fælt! Birk bodde hos kompisen et par dager forrige uke, og han har to katter. Den ene er sint på hunder og angriper, så den fikk være på eget rom. En yngre pus tusler rundt der og er redd boffen. Da jeg skulle hente han kom vi litt kjapt på katta på kjøkkenet, og den hoppet en meter til værs fra kjøkkenbenken og opp på overskapet. Der satt den lille djevelen og tittet og slikket poter og koste seg, mens Birk var i spikerstand og småfortvilet over "burgern" som forsvant, lenge... En liten, provoserende pus... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Ko-stens du får ha lykke til med Birk på utstillinga til Søndag.

Bruno er det nok liten vits å stille ut fordi han er nå over maks høyde med 2-3 cm...

Ellers er det mye lek og morro her om dagen, og den luringen vet hvor alle rådyr og rev har gjort sitt fornødne, som den møkkaspiseren han er.

Er ikke kresen den karen her, kun på hundemat... :shock:

Er det noen som har tips til hvordan jeg kan få han til å slutte med dette :?:

Synes det er noe svineri der han står på hue nedi snøen og spiser. Kjefter på han men han er ikke akkurat lydhør, da løper han bare videre til neste. :evil:

Ellers hadde vi sosialisering med hest og en hundevalp på plenen her forrige dagen, noe som gikk over all forventning med tanke på hvor pysete han har vært før.

Når han så den lille valpen ikke var redd hesten, var det helt greit å hilse på hesten og snuse på mulen dens.

Han er tydelig vis blitt tøffere mellom øra den siste tiden, men også roligere inne og mere kosete, hopper lett opp i fanget for å sove litt.

Merker godt at han er blitt tøffere når vi er ute og han ikke får det som han vil, da er det full fart mot far for å nappe i vanter og jakka.

Jeg har begynt når han da er på det værste, å kommandere sitt, og latt han vente til det går over. Dette er noe som ser ut til å hjelpe. Å ta ham stopper det også, men litt sitt trening er alltid greit.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er en kjappe helgetur i Tyskland, og kona rapporterer at Tressi sturer. Hun kan visst ikke riktig forstä at "pappa" ikke er der, sitter i trappa og speider ut mot porten hele dagen. Vil ikke engang opp pä TV-stua der "prinsesse-senga" er. Det blir nok styr när jeg kommer hjem igjen. :lol:

 

 

Du mä raaportere hvordan det gär med Birk, Ko-Stens! Lykke til :D

 

Istmus

Link to comment
Share on other sites

Takk for det Rembro og Istmus. Nå er vi hjemme igjen etter utstillinga på Raufoss.

 

Holdt på å feige ut, for jeg er ingen utstillingstype, og birk har ikke akkurat hatt en rolig oppførsel overfor andre hunder før... I siste liten, i hallen, spurte jeg kompisen (Debutanten her på Kammeret) om han hadde lyst, for jeg var nervøs! Men niks, dette fikk jeg ordne sjøl! Så da måtte jeg jo...

 

Det endte med en herlig boff, som stort sett gjorde akkurat det jeg ville. Han var litt "utpå" innimellom, men det gikk over all forventning. Det ble ingen excellent, men er veldig fornøyd med Very Good. Han fikk også bra kritikk, så kan jo hende det blir bedre en annen gang, selv om jeg ikke helt tror det. Det som gjorde at han fikk VG var at han i følge dommeren har kort kryss (hva nå det måtte bety...) og dermed går med beina mer under seg. Det er vel ikke noe han kan utvikle seg fra. Kan kanskje hende jeg kan gå/løpe fortere i ringen med han, slik at han må lange ut litt mer senere? Var også litt skeptisk da han er i kraftigste laget etter lite løping og trening i det siste, men det gikk da greit. Det stod jo i kritikken og, at han var kraftig. Om de mente småfeit eller sterk i kroppen vet jeg ikke! :)

 

Uansett har han tydeligvis utviklet seg noe fra før. De andre gangene har han fått kritikk på at han har for spiss snute og for lyse øyne. Nå fikk han "korrekt hode". Øynene sa han ingenting på.

 

Så nå er det bare å trene litt til, så blir alt bedre neste gang! Og nå tør jeg kanskje å gå med han en gang til, for det var ikke så ille! Og om Birk oppfører seg bra neste gang og, blir det jo bare moro! :D

 

I utgangspunktet trenger jeg ikke flere utstillinger med Birk, for han er jo godkjent for avl med VG og, men det hadde vært artig med en Excellent og. Blir sikkert et par starter til! Så får en også bli med på jaktprøver etter hvert, men da trengs det omfattende jaktdressur utover våren og sommeren!

 

Treningen de siste dagene har nok hjulpet mye. Både fredag og i går var jeg hos Debutanten og trente Birk mot en annen breton, Cherie (4 år og flott lita frøken med Excellent på merittlista, blant annet). Dessuten luktet det nok litt løpetid av henne da ei annen tispe i huset hennes har løpetid. Stakkars Birk var helt vill første gangen, men i går gikk det bedre, og i dag var hun med i bilen og, så det hjalp nok på energien hans! Masse tusen takk for god hjelp, Debutanten! Du er en trollmann med bikkja! :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Står en 2,5 år gammel hannhund på Finn.no: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=32445018

 

Men jeg har sett rimeligere utgaver... Uansett, her får en jo en som tydeligvis fungerer på jakt, og man sparer det meste av tidkrevende "innkjøringsproblematikk". På den annen side, mye av sjarmen med hund er jo valpetiden da.

 

Grunnen til å selge: "Grunnen for at jeg vurderer å selge han er at han går litt for smått for meg i høyfjellet." Så kan man mene hva man vil om den grunnen...

Link to comment
Share on other sites

@pierotto

Jeg hadde også problemer med å få tak i en Breton valp i Norge. Derfor kjøpte jeg min i fra Sverige. Dette var helt problemfritt, full pakke med papirer, vaksinasjoner og en oppdretter som følger opp.

Prisene er også noe lavere enn i Norge.

Gå gjerne inn på Svenske Bretonklubben sine sider og sjekk der: http://www.breton.se/index.cfm?&mID=4&I ... visadoku=1" target="_blank" target="_blank" target="_blank

Ser det er flere kull på gang.... :D

Lykke til med jakten på en valp!!

Link to comment
Share on other sites

@Maggi83, det har vært manko på valpekull i det siste, men det er en del kull på Breton-sidene nå, og det vil nok komme flere utover. Tidligere hadde Breton-klubben en valpeformidler, men finner ikke igjen den personen på sidene deres lenger (jeg har ikke brukt søkefunksjonen deres :D ), men uansett, send en mail til distriktskontakten i ditt fylke, og spør om de kan være behjelpelige med å finne valp til deg. Det er heller ikke dumt å være aktiv i Breton-miljøet da salg av valper ofte går på bekjentskap, eller at noen "vet" hvem du er :winke1:.

 

Nå kjenner jeg ikke til den hunden som Ko-stens henviser til, men hunder har forskjellige jaktlyst, disse er ofte basert på en indeks. Det vil du se, hvis du går inn på Breton.no, og ser på kullene som er annonsert der. Noen liker hunder som går stort som er greit på høyfjellet hvor det som regel er oversiktelig, mens andre som jakter hovedsakelig skogsfugl vil ha en hund som jakter trangt eller "smått". Så hvis grunnen til selger i den annonsen er riktig, så vil dette være en hund som ikke slår langt nok ut i fjellet. Jakter du skogsfugl, så kan det godt hende at dette er en "super-hund"! Ellers er det helt riktig som også blir nevnt kjøper du en omplasseringshund så får du med en del "bagasje" på godt og vondt, samt du mister sjarmen med valpetiden.

 

Uansett, lykke til med valpekjøp! Det ordner seg nok, men ta kontakt med klubben og vis interesse :D.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hei!

 

Tilbake fra vinterferiebesøk hos barnebarn i Trondheim ligger invitiasjon til Landstreff i Bretonklubben i posten. 6-8. juli i Selbu. Det er en snau times kjøring fra Trondheim så jeg tenker på å melde meg på, kombinere med besøk til barnebarna.

 

Andre som kan tenke seg å dra? Hvis dere ikke er med i Bretonklubben og derfor ikke har fått invitasjonen ligger den på www.breton.no :D

 

Ps Birk: Det er tillyst spesialutstilling for Breton også.

Link to comment
Share on other sites

Registrerte meg på diskusjonsforumet til breton.no for snart en måned siden, men brukeren har ikke blitt aktivert enda.. Poster derfor her i stedet:)

 

Jeg er en student på 21 år som har veldig lyst på hund om ca. 2-3 år. Det er fortsatt en god stund til, men jeg ønsker å være så godt forberedt som mulig. Har lest de siste postene i denne tråden i tillegg til å ha lest alt jeg har kommet over på ulike forum, og sitter igjen med et inntrykk av at det er veldig vanskelig å få tak i valp. Dersom man begynner letingen 1-2 år i forveien og tar kontakt med ulike oppdrettere, hvor vanskelig vil det da være å få tak i valp? Finnes sikkert ikke noe fasitsvar på dette, men lurer litt på hva som er normalt. Har veldig lyst på Breton, men dersom det ikke lar seg gjøre å få tak i en brukbar valp etter 1-2 års planlegging/venting, burde man kanskje satse på en annen rase?

Link to comment
Share on other sites

Har du sett her?: http://www.breton.no/index.php/weblog/NBK_index_enkeltsak/bretonkull1/

 

Ville kanskje kontaktet en av disse for å høre om de planlegger kull om et par år. Kanskje ikke så lett å planlegge slik, men det kan jo hende noen gjør det. Hør om du kan stå på interessentliste og kontakte deg når det evt skulle bli noe. Da kommer du i hvert fall langt fremme i køen, skulle jeg tro.

 

Evt kan du jo følge med på Finn.no. Vær obs på at noen av disse kullene ikke er godkjent i NBK, og noen er kanskje ikke godkjent i NKK. For å være godkjent i NBK, må foreldrene være premiert både på jakt og utstilling. Dette er ikke krav i NKK. Fjotten min feks, er ikke fra godkjent parring i henhold til NBK sine krav, men han er godkjent i NKK. Og for meg er han likevel verdens beste breton! :wink:

 

Nå var ikke jeg på jakt etter hund med superlinjer da jeg ikke hadde planer om verken jaktprøver eller utstillinger. Skulle først og fremst ha familiehund jeg kunne ha som jaktkamerat. Og jeg reagerte fort da det dukket opp hund på Finn.no, for om jeg skulle ha breton, måtte jeg reagere, ellers kunne jeg fort måttet vente et par år selv da det ikke var særlig med kull i vente akkurat da. Så jo etter godkjente valper på breton.no, men det var vanskelig, og jeg hadde ikke lyst å vente et par år, for jeg var skitlei jakt og ville prøve med hun.

 

Uansett, jeg har hatt fjotten med på utstillinger, og om jeg klarer å få på en excellent, tror jeg jammen jeg kanskje prøver meg på en jaktprøve etter hvert og, men tiden får vise det. Så lenge hunden er godkjent i NKK, kan man stille på alt, selv om den ikke er fra NBK-godkjent parring.

 

Man kan med andre ord få en god hund selv om foreldrene ikke er premiert på alle bauger og kanter.

 

Er nå fornøyd med boffen min jeg da, selv om han er et resultat av en tjuvparring! :mrgreen: Er fullt klar over at jeg tok en sjanse med udyret da han ikke hadde alle papirene i orden, men så langt ser det ut til at jeg har vært heldig. Men det er jo større sjanse for at alt blir topp med valp fra godkjent avl da.

 

Nå vet jeg at det ikke er populært i de indre kretser at slike parringer skjer, og noen mener sikkert valpene burde vært avlivet da de kanskje ikke gavner det målrettet avlsarbeidet (som for øvrig ikke har gitt de beste resultatene uansett for bretonrasen har jeg inntrykk av etter å ha lest litt i forumet der), men de skjer nå... Så om du ikke vil vente på en premiert parring, er det håp likevel.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar:)

 

Ble plutselig litt mer optimistisk nå:) Blir førstegangseier og har ingen planer om å stille på jaktprøver eller utstillinger. Derfor krever jeg vel egentlig ikke like mye av foreldrene som en erfaren hundeeier som deltar på prøver og utstillinger. Ønsker meg bare en frisk og god familiehund jeg kan ta med jakt og turer. Og for å få til en god familie- og jakthund er vel arbeidet jeg legger ned mye viktigere enn hva foreldrene heter og har prestert? Skal ta kontakt med noen av oppdretterene, så får vi se hva de sier:)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Gratulerer! :D

 

Det får'n si! Tenkte ikke på å tipse om Sverige! De har visst den bikkja der og... :lol:

 

Det er for øvrig påbudt å legge inn bilder av udyret når det kommer i hus! :)

 

 

Jeg kjøpte for øvrig snørekjøringsutstyr for en tid tilbake og har så vidt fått prøvd noen turer med ski på beina. Du milde dæven for en fart det er i tassen! Men det krever litt tilvenning da, for plutselig stopper jo bikkja for å snuse på noen interessante kontaktannonser (altså gule flekker etter andre hunder). Blir litt kaving, roping og nær-tryning opplevelser av slik!

 

Spente bikkja foran jentungen og, for hun skulle absolutt prøve. Hun er en liten tiåring på 24 kg. Da skal jeg si det ble fart i frøkna... Men, som sagt, det ble et par bråstopp med dertilhørende tryninger, med bikkja litt hit og dit og rundt armer og bein, ski og staver, slik at man måtte knyte opp jentungen fra lina... :lol:

 

Men moro er det. Tar ikke lange rundene, for en bør vel være litt forsiktig med tunge belastninger når han er ung enda. Blir fort C-hofter på fotograferinga av hard bruk.

 

Ellers ser det ut til at han har tatt av det meste han la på seg fra jul til vinterferien. La vekk Royal Canin 4800-foret og ga han det gode gamle Robur Maintenance-foret. Dette eter han med liv og lyst og dytter skåla si rundt omkring og piper når det er på tide med mat, så det funker. Vekta ned og pelsen bedre omtrent med en gang. Anbefales å prøve det om hunden er kritisk til maten sin. Birk har vært skeptisk til alt annet enn dette. Dessuten er det slettes ikke ille priset. 550,- for 12 kg sekk. Jeg får kjøpt det av en lokal forhandler fra garasjen (!) til 450,-, så jeg er da fornøyd! :)

 

Må legge til et lite bilde av fjotten da. Han er jo så ufattelig snill og tålmodig med unga:

 

IMAG0508.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg fant fram trekkselen til Tipp (vår breton nr 1) da vi dro til Tr.heim i vinterferien, der oppe har de jo litt snø i motsetning til Sarpsborg. For det første medførte dette at Tressi omtrent sluttet å dra i lina når vi bare gikk pent, men hun trakk i vei når hun ble koblet på kjelken til 3-åringen. 3-åringen syntes imidlertid ikke dette var så moro, det var kanskje litt "farlig" for det gikk jo fort unna da. Men samme problem som med Birk; Det var så mye annet underveis som måtte undersøkes og luktes på, og som krevde en bråstopp for å bli undersøkt. Er et spørsmål om dressur og trening!

 

Pierotto; Gratulerer, du kommer til å få mye moro, og sannsynligvis til å bli frustert til fortvilelse noen ganger når dyret får for seg at det vil gjøre noe på egen hånd, eller ikke vil gjøre det du prøver å få det til.

 

Vi fikk Tressi en mai vi også, hun er født 2. mars. På første turen på fjellet i august tok hun en rype, 5 1/2 måned gammel! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Pierotto gratulerer!

Var det via breton.se du fikk tak på hvalp? Normalt meldes du også inn i Svenske Breton klubben når du kjøper en Breton i Sverige sammen med registrering i Svenske Kennel klubben. SKK. Der vil du kunne søke opp hunden din hvis de har rukket å registrere den enda.

Gled deg til mye morro kos og ikke minst en dose frustrasjon :wink: men det hører med. Vi hentet vår i Kista rett uten for Stockholm får nøyaktig ett år siden, i morgen. Våres er født 12 januar 2011.

 

Samme problem her med ski og trekk.. skal stoppe for hver 5 mtr å lukte..

Link to comment
Share on other sites

Det var gjennom breton.se ja. Hun ble født 1. mars. Lover å komme med bilder så fort jeg får noen selv. Bare synd at det er så UTROLIG lenge til mai i år... :oops:

 

Virker som om det er en bra kennel. Hun som driver den holder en del foredrag i Norge og har mye kurs i Sverige. Er nok greit med litt kursing tror jeg.

Link to comment
Share on other sites

Moro, og lykke til pierotto!

 

Jeg var en tur inn til hytta i går, nytt kjøkken, med snøscooter og 2 store sleder på slep. Vel hjemme igjen var det først en veldig glad bikkje, men etterpå ble hun smått sur. Det var nemlig slutt på de røkte svineørene :lol: Hun pleier å få en bit hver kveld etter kveldsturen, og kunne absolutt ikke forstå hvorfor hun ikke fikk i går. Satte seg ved døren ut til spiskammeret hvor ørene pleier å være, og boffet i vei for å gjøre oppmerksom på at hun ikke hadde fått. Så det blir nok en tur til Svinesund i dag for å bunkre opp :roll:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 2 months later...

Hva skjer med boff!? Blitt noen valp, Pierotto?

 

Det er påbudt med rapport og valpebilder her! 8)

 

Har for øvrig vært hos veterinæren i dag og tatt HD-røntgen av Birk. Nå ligger han som et slakt i senga si. Tar visst litt tid å få igjen kreftene. Tre timer siden nå, og relativt utafor.

 

Benyttet anledningen til å skamklippe bikkja... Tok rundt og i ørene, for der burde jeg gjort en innsats for lenge siden. I tillegg tok jeg et jafs av fanene på beina da de begynte å bli lange. Slik klipping liker han ikke i utgangspunktet, spesielt ved ørene.

 

Det spennende blir å se resultatet når han står oppreist! :shock: Det har alltid vært gjort av en kamerat som kan slik, mens jeg har holdt han fast. Fort gjort å stikke han med saksa da, så det er best at to personer gjør en slik jobb. Nå som han ligger noenlunde handlingslammet, er det jo kjekt å få gjort det i en fei alene.

 

Men, om det ser "rart" ut, vokser jo hår ganske kjapt ut igjen... :)

 

Ellers er jeg snart i gang med fugletrening, ett år forsinket (!). Har vært så heldig å ha overtatt en klasse med voksne elever i vår, og blant dem var det en elev som har en fortid som hundefører i forsvaret og kan dressur. Når han i tillegg har en gård hvor han driver med duetrening, er jo alt greit. Han har også tilbudt seg å ha hunden i perioder, noe jeg kommer til å benytte meg av. Greit at en med peiling hjelper meg! Koster selvfølgelig en del kroner, men jeg må nesten benytte meg av sjansen, ellers blir det neppe særlig jakthund av han.

 

Hvordan står det til med de andre bretonboffene rundt her da!?

Link to comment
Share on other sites

Det kommer snart noen bilder fra Tressi, jeg har bare ikke orket ennå å sette meg inn i bruksanvisningen du sendte meg Ko-Stens :roll:

 

Jeg har gått inn i et terreng ved Hanestad, 27 000 mål, to hytter og sånn ca 14 sengeplasser. Skogsterreng (storfugl) og fjellterreng (ryper). Tressi vet jo hva rype er, men hun har aldri vært borti storfugl. Hun hadde en gang stand på to jerper tett oppe under tregrensen, men det er det nærmeste.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Er ny her, og vet ikke om det er mulig å bruke tråder som går tilbake til 2008, men jeg forsøker.

Jeg og samboeren min skal kjøpe oss en Breton nå etter jul. I den forbindelse lurer jeg på alt ift Breton.

 

Tips og trix, ting jeg bør se etter ved kjøp, anbefalte oppdrettere, normal pris osv.

 

De jeg nå ser på er de som er annonsert på Breton.no http://breton.no/index.php/weblog/NBK_i ... etonkull1/

 

 

Per Johnny Skjærans Pia var helt nydelig fin

Link to comment
Share on other sites

Følger opp med en liten rapport om mine og Tressis gjøren i høst.

 

Som dere vel har fått med dere, rype var bare sorgen i år. Vi har et fiskevann inne på Hardangervidda, sånn ca to timer å gå fra bilen og inn. Tressi løper alltid løs der, og vi pleier å ta opp 2 -3 rypekull på veien inn, samt at vi har noen kull liggende i rimelig nærhet rundt hytta. I år så jeg ikke så mye som en fjær :cry: I fjor var det også dårlig, men da så jeg i hvert fall 2 enkle stegger.

 

Terrenget oppe ved Hanestad var også komplett dødt hva type gjelder, selv om det var fine rype-biotoper. Vi gikk i stedet en del i skogen, og fikk en røy, så noen til som ikke ville være med å leke.

 

Det gikk bedre på storviltjakt, jeg var i Sverige på bjørnejakt, og der fikk vi 2 stykker. Siden på elgjakt, og fangsten på laget ble 4 stk på 1 1/2 dag! 2 kalver, en okse og en ku. Det var igjen en pigg-okse, men den så vi ikke noe til.

 

Ganske fornøyd altså, det ligger kjøtt i frysen som skal bli middag i julen, både bjørn og elg :D

 

Til deg LagopusMuta (hold deg til Lagopus Lagopus når du skal jakte med nybikkja) så ønsker jeg deg og samboer til lykke. Dere får et nytt familiemedlem som blir en fenomenal familiehund, og som nok har sine egenskaper og nykker, mest på godt, men en del som vil irritere også. Min erfaring er at å lære en Breton å gå pent fot er nærmest bortkastet, og er det en katt i nærheten virker ikke ører og tidligere dressur det minste lenger :lol:

 

De hvalpene som er omtalt på breton.no er "kvalitetssikret" og vil være rimelig sikre kjøp, men som alltid kan det aldri gies garantier for at hvalpen vil utvikle seg slik du gjerne ønsker. Det er et ordspråk der: Sådan herre, sådan hund! Hvordan bikkja behandles og oppdraes har omtrent alt å si for hvordan den utvikler seg, men dersom du ikke har hatt bikkje selv før så vil du lære etterhvert. Du får mange gode tips i forskjellige bøker om dressur og oppdragelse, og oppsøk gjerne andre med bikkjer og få råd og vink fra dem. Man blir aldri utlært på dressur av jaktbikkjer! Når det gjelder vår egen, Tressi, så påstår kona at den er skammelig bortskjemt og kaller henne konsekvent for "Prinsessa". Favorittmaten er tydeligvis andebryst, tørrfor er ren og skjær "nødproviant" når hun ikke får noe annet :roll:

 

I alle fall, Lykke til :D

Link to comment
Share on other sites

Velkommen til menigheta!

 

Du gjør neppe store feil ved å kjøpe en fra godkjent kull i bretonklubben. De er jo premierte både på utstillinger og jaktprøver.

 

Har hatt fjotten min i drøyt to år nå, og så langt er han verdens snilleste familiehund. Har to jentunger, på 8 og 11, og de kan være slitsomme både titt og ofte, men han godtar absolutt alt.

 

Kjenner også et par andre som har rasen, og de er også veldig fornøyd med sine. Det er behagelige hunder med utrolig godt gemytt og av passe størrelse. En breton dominerer ikke akkurat på størrelsen.

 

Noe av det jeg falt for når det gjaldt rasen var rett og slett utseendet. Når bikkja setter opp trynet og skakker på hodet, med øra trekt opp, er det noe av det peneste jeg ser. De ser veldig våkne og intelligente ut i blikket (selv om jeg av og til lurer på om det i det hele tatt finnes noe som helst mellom øra der!). Ikke noe slapt og hengete ved den rasen der!

 

Jeg kan jo si hva jeg gjorde da jeg kjøpte breton:

 

1: Jeg skulle ha tispe. Jeg kjøpte hannhund. Det var jo knapt hunder å oppdrive, så skulle jeg ha en den høsten, måtte jeg reagere. Jeg slo fra meg tanken egentlig, men det var fruen som tok avgjørelsen for meg. Har ikke angret et sekund. Holdt jo på å ombestemme meg og kjøpe meg gordon setter, men så dukket denne opp på Finn.no.

2: Jeg skulle bruke tid og finne rett hund med rette papirer. Jeg kjøpte den første og den beste. Den siste i kullet. Uten papirer. Mor var 14 måneder og ikke HD-fotografert. Far hadde C-hofter. Nå ble alt godkjent i ettertid, og mor fikk A-hofter, men du verden for en sjanse jeg tok.

3: Jeg skulle ikke bruke han på utstillinger og jaktprøver. Jeg har hatt han på utstillinger.

 

Såh, om du ikke gjør som meg, er det større sjanse for å lykkes med kjøp! Jeg gjorde absolutt alt jeg IKKE skulle gjøre... :oops:

 

Tenk litt på hva du vil ha, hannhund eller tispe.

 

Fordelen med hannhunder er at de er enklere i skallen, og de har ikke løpetid som tispene. I tillegg virker de mer robuste. Noen ganger ser det ut som to forskjellige raser. Hannhunden er kraftigere og større, mens tispa ser noe "tuslete" ut i forhold. Ulempen er at de kan være skarpe mot andre hannhunder. Det har jeg sett på utstillinger. Du milde så bjeffete og gretne noen av dem virker. I tillegg er hannhunder senere modne enn tisper. De er gjerne ikke skikkelig i gang før et år etter tisper. Dette har selvsagt også noe med hvor mye tid man bruker til trening og da.

 

Fordelen med tispe er at de ikke prøver å være dominante. Min tulling er rimelig grensetøyende og må ses etter, ellers prøver han å ri på alt han ser. Dette er ikke kåtskap, men dominant oppførsel. En annen fordel er at de, som nevnt over, gjerne er raskere ute og er klar til jakt. Hører om de som skyter fugl for halvtåringer. Det er ofte tisper. Mye trening kan oppveie noe om man har hannhund, men i snitt tror jeg nok tispene skjønner det litt raskere, uten at jeg kan dokumentere det. En ulempe med tispe er helt klart at de har løpetid et par ganger i året. Ingen fordel om det skjer i september og du skal ha valper. Da ryker jo mesteparten av jakta det året, jfr kompisen sin (men hun ble jo alvorlig syk og da). En annen ting er at tisper kan ha et mer lunefullt humør. De kan være like smågrinete som fruen i huset! Mens hannhunden bare er glad og dum, er tispa mystisk og beregnende. Akkurat som oss mennesker! :lol:

 

Vær også obs på at noen oppdrettere høyst sannsynlig vil at du skal ha hunden på både utstillinger og jaktprøver. Dette for å sikre at det blir skikkelige papirer på avkommene og. Dette igjen er en fordel i forhold til videre avl da det sikrer gode gener for senere generasjoner. Det betyr at du må ha nok fritid til overs til å drive med slike aktiviteter, og de tar endel tid, og det koster jo også kroner.

 

Normal pris for to år siden fikk jeg inntrykk av var 10 000,-. 10 - 12 000,- er vel vanlig i dag. Uansett må du regne med at det ramler på ganske så mye ekstra den første tiden. Men det vet du kanskje om du har/har hatt hund før. Tenker på vaksiner, mat og utstyr.

 

Jeg ga 7 500,- for min, siden han var delvis papirløs. I tillegg kunne jeg fått igjen 2 500,- til da han manglet en testikkel. Da har man i utgangspunktet krav på å få tilbake halve kjøpesummen, i hvert fall bør man få det ned på papir før kjøp. Nå fikk fjotten den siste på plass etter fem, seks måneder, så alt gikk i orden.

 

Nå har du jo også mulighet til å velge hund med enten ingen hale, kort eller lang hale. Personlig liker jeg lang hale best da jeg synes det er mest riktig på fuglehund, men jeg vet om de som mener at langhalede bretoner skulle vært avlivet og utryddet da... Var ei gammel kjerring som sa det om min på Bogstad (fuglehundklubbenes fellesutstilling) i fjor. Hun syntes han så så utrolig flott ut, lille valpen, der han lå i buret sitt. Så snudde han seg og viste halen. Da snudde hun seg nesten i avsky... Makan til oppførsel!

 

Har forresten også en liten følelse av at korthalede bretoner gjerne blir favorisert på utstillinger, men det er veeeldig subjektivt da! Men kort hale er jo et typisk trekk ved breton, så jeg kan forstå at mange mener den ikke skal ha lang hale.

 

Ellers synes jeg at bretonmiljøet er fint. Du blir alltid stoppet av andre med bretoner for å slå av en prat, og det er forbausende mange, som ikke kjenner rasen, som må stoppe opp og prate hund. Ofte blir fruen og jeg stoppet når vi går tur fordi folk vil vite litt mer om hva det er for en firebeining, og de synes det er en flott hund (selvsagt, MIN er jo finest i væla!)

 

Ellers, om du ikke har valgt valp før, ikke velg den minste og mest sky fordi du synes synd på den søte lille. Ha med deg en erfaren hundekar/-dame når du skal se på valper. De vet hva de skal se etter.

 

Så, lykke til med valg av verdens aller fineste og triveligste hunderase! Du vil garantert ikke angre! :)

Link to comment
Share on other sites

I second what ko-stens says!

 

Vår breton er faktisk tante til Birk til ko-stens, samme oppdretter. Tressi er vår tredje breton, de to tidligere var hanner, og set er som ko-stens sier, markant forskjell på de to kjønnene. Nr to het Bruno (han var brun og gråhvit, som en Vorsteher) og var litt av en utbryterkonge, det ble også hans bane. Vi har stor hage som er gjerdet helt inn, men Bruno fant bestandig et smutthull et sted. Da nabobikkja hadde løpetid kom han seg selvfølgelig ut, men kom ikke inn til denne forlokkende damen. Hun bodde i et hus som lå inntil jernbanelinja, og han visste fra kveldsturene våre at gjerdet på den andre siden av linja lå nede. Så han sirklet rundt og skulle gå over jernbanen og ned til tispa. Da kom toget :cry: Bruno ble tre år gammel, dette skjedde 3. mai, kona gråt og sa at "vi skal aldri ha bikkje mer". Dagen etterpå bestilte vi Tressi, hun er faktisk helsøster av Bruno (samme mor og far, men et senere kull, faren til Birk var i det kullet). Jeg har nevnt det før her, men som ko-stens sier, tispene er mer fremmelige, Tressi tok en rype på bakken da hun var 5 1/2 måned gammel.

 

Vår første breton ble 13 år, og ble anskaffet før forbudet mot halekupering kom. Det sies at ca 1/3 av bretonene fødes med kort hale, men jeg synes nå at de er mye flottere med vanlig, lang hale, men det er vel mye smak og behag der. Som ko-stens sier er tispene ulike mye lettere å håndtere enn hannene (unntatt når det kommer katter da :lol:, av og til er det en av den rasen som forviller seg inn i hagen vår, om Tressi er ute da, og får jaget katten opp i et tre, så nytter det ikke å få henne vekk derfra, hun må faktisk løftes opp og bæres vekk :roll: ). Ulempen er jo denne hersens løpetiden, men det er noe man bare må ta med seg. Kjedelig om den inntreffer akkurat til jakttida, men ellers er jo "problemet" at du må passe bikkja som en smed mens det står på, tisper med løpetid er jo heller "lette" av seg om det kommer en hannhund forbi, og det gjør det.

 

Da jeg og min bedre halvdel giftet oss hadde jeg to krav, det ene var at jeg skulle få 2 uker på fjellet hver høst, det andre at vi skulle ha strihåret Vorstehund. Nå fikk vi bikkja inn i huset etterhvert, men det endte med at jeg måtte velge mellom kona og bikkja, hun taklet ikke Vorsteheren. Det endte opp med at hun vant og bikkja havnet hos bror min og ble trekkhund, men det satt veeeldig langt inne :lol: Etter litt bearbeding og besøke hos et valpekull var imidlertid kona frelst for Breton, og det har gått så langt nå at når vi en dag diskuterte, hvem skulle ha bikkja i tilfelle vi skilte lag, så sa hun: "Det er selvfølgelig jeg." Så, jeg får nok bare holde meg overens og vel forlikt med henne om jeg ikke skal ende opp både kone- og bikkje-løs :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Takker for lange og gode svar. Håper å få tak i en valp innen våren,slik at jeg kan starte jakt trening med den allerede neste høst.

Gleder meg som en liten unge til jeg sitter her med en liten krabat. Har selv vokst opp med Irsksettere vet hvor utrolig mye gøy man han ha med en hund med godt lynne og masse energi.

Link to comment
Share on other sites

Så gøy å se at flere har lyst på Breton. Jeg har lenge tenkt jeg skulle skrive et lite innlegg på denne tråden, som tidvis havner litt bak på sidene, og nå passet jo det fint. :smile:

 

Vi skulle egentlig ikke ha hund, men det gikk vel ca 2 helger som hundevakt for en overivrig Gordonsetter med hele alfabetet i antatte diagnoser før vi begynte å lete etter rase som ville passe for oss. Det gikk fortsatt ganske lang tid før vi bestemte oss for å ta skrittet å faktisk sette oss på valpeliste.

 

Vi prøvde å være bevisste på hvilke parringer som kunne være aktuelle, selv om vi overhodet ikke har noe grunnlag for å vurdere annet enn magefølelsen. Alle de som var aktuelle for oss var parringer godkjente av klubben, og alllerede på telefon nr 2 traff jeg på en usedvanlig triverlig og engasjert kar som ikke hadde fordelt valper i kullet som var på vei. Vi pratet i godt og vel 1 time på telefonen, og gjorde avtale om at vi skulle komme på besøk dagen etterpå for å treffe mor til kullet og oppdretter. Det var 4 timer kjøring hver vei men du verden som vi gledet oss til kjøreturen, dette var faktisk første gang vi skulle få treffe en Breton, og nå fikk vi muligheten til å møte 3 stykker, en 10 uker gammel valp og 2 nogenlunde voksne, hanne og tispe. Når vi reiste fra Fetsund hjem til Arendal var vi helt sikre på at valg av rase var rett, og vi følte oss veldig trygge på oppdretter. Da var det bare å krysse fingrene og håpe at det kom hanner nok til verden i dette kullet til at vi kunne få muligheten til å få en. Noen uker etterpå kom telefonen vi håpet på, det hadde kommet en hanne til oss. :D

 

Får å ikke gjøre en lang historie alt for lang. Nå har Mito blitt nesten 6 måneder, og er en serdeles rampete og livlig krabat som etterhvert har lært seg kosens gleder. Vår erfaring er en utrolig lærevillig og lettlært hund som allerede snaue 16 uker gammel fikk bronsemerket, uten at det egentlig var noe mål, men det var avslutningen på valpekurset, så da måtte vi prøve. :) Det som undrer oss er at en, for oss, så lærevillig hund skal ha så vanskelig å lære hva han IKKE skal gjøre, som å hoppe opp på bordet, prøve å finne ut om det er noe spennende på benken, rappe sko, gnage på alt mulig annet en de ca 746 tingene han faktisk HAR lov å gnage og tygge på og alle mulige andre rampestreker det er mulig å terge frustrerte eiere med. :wink: Men alt i alt er han en fantastisk skjønn hund som jeg ennå har tilgode at noen ikke faller for. Han har akkurat samme sjarmerede uskyldige blikket som vi falt for hos moren.

 

Vi er vel allerede ganske sikre på at vi må ha en til......

 

Velkomstkommite.jpg

Mito nr 2 fra høyre relativt skeptisk til å bli hentet

 

Mito-8uker-hjemme.jpg

Her har han funnet seg til rette etter litt romstering og snusing på sitt nye revir

 

Mito10uker.jpg

Ca 10 uker, og begynner å bli relativt trygg på omgivelsene

 

Mito5mnd.jpg

Skuer ut over et snødekt lanskap første dagen med snø

Link to comment
Share on other sites

Gjett om jeg kjenner meg igjen :lol:

 

Vi har tispe nå, og hun har vel egentlig ikke gjort noe så forferdelig galt, men han før lå syltynt an da han behagelig gnagde på fruens beste sko. Han prøvde seg så smått på en av håndveskene hennes også, men ble tatt på fersken mens han prøvde seg litt på hanken. Han skjønte visst alvoret der, så resten av veska overlevde. :roll:

 

Lykke til, du vil neppe ha noen annen hunderase resten av livet.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Har en breton fra før av som heter Tinka, hu er nå 10 år gamel eller blir vel det til høsten. Har nettopp vært å sett på ny valp hos en jeg kjenner her på Steinkjer. Blir nok hann hund, såg meg hag i en som var svart å hvit / trikolor. De blir levringsklare 17 juli så jeg gleder meg som bare fy :D Har allerede begynt å spekulere på navn ;) står mellom Ares, Charlie, Prince eller Zevz 8)

 

Link til hjemme sida til oppdretter: http:http://ismenningen.com/index.html

 

Bilder av min nåværende hund Tinka:

tinka_2.jpgtinka_1.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hadde egentlig tenkt å kutte ut Kammeret mer og mer, men så ser jeg at bretontråden så vidt er i gang enda...

 

Tinka ser ut som en erfaren og flott kar. :) Håper du vil ha glede av han i mange år til! Bestefaren til Birk'en min ble minst 16 år (var en tråd på breton og alder for et par år siden, hvor dette var nevn, Smiåsens Fantastic Future), så de blir gamle med litt service! :)

 

Ellers blir det nok trivelig med en ny turboknott i huset!

 

Birk'en min blir tre år i august. Har ikke hatt hellet med oss i skogen, så har ikke fått fugl for han enda. Har ikke akkurat trålet verken skog eller fjell etter fugl med han heller, så han er mye mer familiehund enn jakthund, er jeg redd. Har jo aldri vært på fugletrening heller, så en kan ikke forvente noe heller da.

 

Har imidlertid så vidt begynt med duetrening nå, så forhåpentligvis blir det læring i løpet av våren og sommeren, både når det gjelder boff og eier! Hun som har treningen virker utrolig dyktig, og hun hadde stålkontroll på fyr-og-flamme-fjotten etter fem sekunder... :shock: Helt utrolig hvor peiling enkelte har! Tullingen endte faktisk med både stand og ro i oppflukt etter hvert sist, men her trengs det oppfriskning, så det blir annenhver uke fremover hos henne.

 

Vurderer å prøve han på en utstilling etter hvert og. Har bare juniorklassepremie hittil, og nå er han i ak. Hadde vært kjekt å se om fyren er noe tess. Sannsynligvis blir det aldri noe annet enn Very Good pga noe høyt halefeste/høyt kryss, men det er da greit det og.

 

Undres på om jeg har noe ferskt bilde av tullingen i nærheten her...

 

20130331_140059_zpsa99c6ab6.jpg

 

Til dette bildet fant jeg en høvelig tekst og gjorde om litt:

 

This is my chair. There are many like it, but this one is mine.

My chair is my best friend. It is my life. I must master it as I must master my life.

 

My chair, without me, is useless. Without my chair, I am useless. I must sit on my chair true. I must sitt straighter than my enemy who is trying to take my chair. I must bite him before he removes me. I will...

 

My chair and I know that what counts in this war is not the bites we bite, the noise of our bite, or the blood we taste. We know that it is the sits that count. We will sit...

 

My chair is human, even as I, because it is my life. Thus, I will learn it as a brother. I will learn its weaknesses, its strength, its parts, its accessories, its seat and its legs. I will keep my chair clean and ready, even as I am clean and ready. We will become part of each other. We will...

 

Before God, I swear this creed. My chair and I are the defenders of my house. We are the masters of our enemy. We are the saviors of my life.

 

So be it, until victory is mine s and there is no enemy, but peace!

 

Så kan dere gjette hva denne teksten opprinnelig var om... :)

Link to comment
Share on other sites

Tinka er tispe :wave:

 

Ellers så blir det bra med ny valp ja, han jeg løper av kan veldig mye og han blir nok å lære meg mange nye trix ol ;) Tinka er ikke noen god jakthund men hu finner fugl å tar stand ellers så blir det en å annen støkk da :roll: Men har skutt ca 20 skogsfugl for henne på 4 år no så hu blir bedre å bedre for hvert år som går, nå er hun vel på vei til å bli pensjonist :cry: kansje et par år til før det er slutt, men da har jeg heldig vis en ny og forhåpentlig vis knall god bikkje å bruke :lol: Siste som må på plass før Tinka legger opp er å felle første tiuren som jeg har hatt tilgode å gjøre :smile:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei alle,

 

Utrolig fin tråd for oss som er breton-eiere in spe. Vi har kun 2 uker igjen til vi får hente vår nyervervede, og gleder oss veldig. Håper tråden kan fortsette å vokse med erfaringer fra både erfarne og uerfarne entusiaster. Vi skal i hvert fall holde dere oppdatert med noen av våre erfaringer. Legger for ordens skyld med et bilde av "Dicken" fra da vi var å valgte ham hos kennel "Holmevass". :smile:

 

Mvh Terje

 

displayimage.php?pos=-19894

 

Hmmm... Ser ikke ut at bildefunksjonen virker enda...

Her er han i hvert fall: http://imgur.com/FePR87y

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Da har jeg hat min nye jaktkammert hjem en uke ! :) Ares som han heter ble kjøpt fra kennel ismenningen på Steinkjer i Nord-Trøndelag forige lørdag :) Det merkes alerede etter en uke at vi har en ny turbo knott i huset, tror vi må pusse opp 1-etasjen når valpetiden er over for han gnager sunt alt an ser.... :mrgreen:

 

IMG_9302.jpg996813_546092728784104_1900912255_n.jpg

995723_546092822117428_2017686285_n.jpg71835_546092782117432_669232376_n.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ai for en flott liten tass! :D

 

De er utrolig pene når de er valper (som voksne og da, så klart), men du verden, det er litt jobb og.

 

Tipper nr 2 blir bedre jeger enn nr 1. Er som regel slik at man gjør mye "rart" med første hunden. Så lærer man, og med neste hund vet man mer hvordan ting skal være.

 

Får tenke slik når det gjelder Birk'en min vel... Han blir neppe noen god jakthund. Får jo knapt trent på noe som helst som minner om fugl. Forhåpentligvis blir det et par tre runder med due i løpet av august/september. Kanskje kan det bli en fugl på oss til slutt. Har jo ikke skutt noe for han de to årene han har vært med. Litt skyldes dårlig med fugl, men mest skyldes det mangel på trening. Han finner fugl, men har ikke tatt stand så vidt jeg har sett. I fjor høst merket jeg at han gjorde sakene bedre enn før og lot være å løpe etter da fuglen fløy. I det hele tatt var fjoråret et veldig vanskelig år. Det virket som om fuglene satt veldig løst. Så det et par ganger. Birk sporet fugl, men de fløy på lang avstand. Da blir det håpløst.

 

Får uansett håpe denne høsten blir bedre enn de to foregående årene.

 

Lykke til med ny valp! :D

Link to comment
Share on other sites

JO takk for det :) Er slik her også at jeg gjorde mye rart med den første hunden :) Men noe av det jeg har erfart er at jo mere hunden jaktes med jo bedre blir den, da gjelder det å ta med seg hunden til en plass det er mye fugl å den kan få mange situasjoner så lærer han seg stand av seg selv :) det gjorde værtfall men Tinka :)

 

"LITT" jobb sa du? han holder på å rive ned huset!!! :mrgreen: etter første uke så har to planter måtte bøte med livet pluss en pc lader, kanten på en gammel krakk pluss generelt kanter rundt sofa og bord er vist gode å bite i. Gardiner som går helt ned til gulvet er også veldig populært å rive i :D MEN den jævla leken jeg kjøpte "en taustomp med knute i begge ender" den HATERN !!! :lol::lol:

 

Har såvidt lært han sitt, men det er nok enda litt tidlig. Skal prøve han på rype vinge iløpet av uka så får man se hvor det går :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med valp! Har selv ei Tispe fra A-Kullet så har nok fått deg fint hund!

 

Vår var å helt rabiat som valp og har noen stolen, gardiner og sofaputer på samvittigheten.

Men tok ikke så lang tid før raptusene ble byttet ut med noengang det roligste jeg har vært borti av innendørs!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...