Jump to content

Harejakt


Kråkejeger

Recommended Posts

Kommer helt an på haglmaterialet, men jeg opplever ikke hare som hardskutt. Eley har noen duganes patroner. Bismuth forest, 43 gram nr 4 tror jeg det er.

Harde materialer som Hevishot og stål bruker jeg ikke i fjellet.

Harerifla har i år vært en cz 527 carbine i 7,62x39. Tror jeg kommer til å fortsette med den :D

Jakter helst sent, slik at jeg er i terenget når det skumrer. Det er da jeg har skutt aller mest hare! Bruker lommelykt på vei ned.

 

Henger gjerne hare i 50-60 døgngrader men ikke mer enn 60. 40 kan bli i minste laget.

Link to comment
Share on other sites

Hehe, jeg viste jeg kom til å få noen reaksjoner på den ja :lol:

Jeg påstår i det minste ikke at jakt med hund ikke er jakt. Det er en helt snodig holdning jeg møter hos folk som kommer nordover til oss for å jakte. Da begynner liksom den skikkelige jakta og støkkjegere sees ned på.

For mange oss som har jaktet hare på vår måte i alle år uten så er denne holdningen så arrogant at det vekker en viss avsky og derrav ordet gneldring...

Link to comment
Share on other sites

Vel, for å si det slik: om datteren min vill være med på jakt når hun blir 14 så vil jeg gjøre alt i min makt for at hun skal få skyte så mye hare og rype som mulig. Jeg hadde ikke brydd meg om å få inn 10-12 harer i løpet av året. Om hun hadde skutt 4-5-6 stk så hadde jeg vært euforisk :D

 

La nå tvilen komme Torbjørnmr til gode. Jeg ser ingen grunn til å tvile på det han sier!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hjemme i nord kan du fort skyte 6 harer på en halvtime-time i skumringen.

Vi vasset i hare i høstmørket i år. Og ikke byr dem på noen utfordring heller. Sitter jo i ro til du er på 10m og det er ikke akkurat vanskelig å se en hvit flekk i et ellers høstmørkt landskap.

Jeg har ingen problemer med å tro at han har skutt 6harer på sin første sesong.

Link to comment
Share on other sites

Ai ai ai. De fleste harer som blir skutt her i landet, blir skutt som bonus av fuglejegere med hund og støkkjegere eller som "målretta" harejakt uten hund i bestander vi Sørlendinger ikke tror er sant. Uten at jeg her og nå kan henvise til dokumentasjon, har jeg lest dette og tviler ikker. Jeg respekterer at det drives harejakt uten harehund, og syns det er stas at haren verdsettes av andre enn HAREJEGERE (altså med hund)

 

Selv har jeg på 20 år som harejeger skutt en hare utenom los ei gang. Det var da vi i ungdommen var på rådyrjakt uten hund og det ble støkt en hare. Det var sporsnø, og en kompis gikk og loste på spora. Den kom til meg og jeg skaut den. En annen gang skaut jeg etter en hare jeg støkte, men bomma heldigvis. Det er litt snodig med harejakt. En skal helst ikke skyte og iallefall ikke før etter lang los. Jeg kjenner mange med knakende gode bikkjer som omtrent aldri skyter hare, av den enkle grunn at haren da er borte for godt og ikke blir erstatta med det første. Slik er er det her sørpå. Harebastand og hundemateriale står ikke i stil. Selv skyter jeg nok mer hare enn mange harehundfolk ville gjort. Fra en sesong til en annen tror jeg ikke antall skutte harer er det som betyr mest, men i teorien skulle en tro at en hare mindre er minst en hare mindre neste år

Link to comment
Share on other sites

M-76 jeg er har selv jaktet hare i også snart 20 år. Mest på sørlandet, og jeg kjenner meg igjen i tankegangen. Det eneste må eventuelt være en gammelhare. De tror jeg kan holde et stort område for seg selv og således holde andre harer borte. De tror jeg kan være lurt å få skutt. Vet ikke, men jeg tror ( i hvetfall på dette).....

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
M-76 jeg er har selv jaktet hare i også snart 20 år. Mest på sørlandet, og jeg kjenner meg igjen i tankegangen. Det eneste må eventuelt være en gammelhare. De tror jeg kan holde et stort område for seg selv og således holde andre harer borte. De tror jeg kan være lurt å få skutt. Vet ikke, men jeg tror ( i hvetfall på dette).....

 

Det tror jeg også

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...

Bratt læringskurve for pensjonert fuglehundmann i Trøndelag som er blitt harejeger med finskstøver: Første lærdom er at kilovis med patroner er HELT feil. Heller kilovis med kaffe, opptenningsbriketter og liggeunderlag, mat og gps-batterier.

For her skal det være trivsel i skogen, ikke svett andpustenhet over alle hauger.

 

IMG_20171007_095705.jpg

IMG_20161122_152604.JPG

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...