Jump to content

knepptabell


maghe

Recommended Posts

  • 4 years later...

Den tabellen de bruker på langholdsfilmen hvor finner man denne. Den såg veldig grei ut som en forenkling av svenskekortet om jeg ikke er helt på jordet.

 

Ser også at en bruker rangecardet fra langhold. Er dette et kort man da bruker for å logge den dags skyting og når en kommer hjem føre det inn i lpggbok/klikktabell?

Link to comment
Share on other sites

Kronografer kula og lag en klikktabell i http://www.jbmballistics.com/cgi-bin/jbmtraj-5.1.cgi, enkelt og greit. Eller du kan kjøpe en ballistisk kalkulator til smarttelefonen din, krever samme input som online kalkulatoren. Eller du kan skyte inn på 100m for så å skyte deg utover i 100m intervaller og notere antall knepp du må justere for å treffe, laminer og putt i lomma eller lim den på stokken.

 

Hvordan lage en klikktabell:

Link to comment
Share on other sites

Jeg tenkte å gjøre det fra scratch for å lære om dette. Sli ksom på langholdsfilmen og skyte forskjellige avstander for så å sammenligne med et program. Lurte bare på om skjema som blir brukt ligger ute tilgjengelig da det så veldig greit ut. Svenskemetoden skjema er et virrvarr av mye info synes jeg.

 

har sett at flere klistrer tabellen på stokken evt rett på stilletårnene. Men jeg så at det var en hvit lapp under lokket til kikkertsikte på en av filmene til thomas. Er dette og en klikketabell eller er det annen info?

 

Spør mye for å lære mest og finne gode løsninger som kan funke for meg.

Link to comment
Share on other sites

Det blir vel ikke mer scratch enn å skyte på ulike avstander fra 100m og ut, notere det du ser og lage en egen tabell ut i fra det? Så kan du om du vil legge dette inn i en kalkulator for å lage tabeller som tar høyde atmosfæriske endringer, spindrift, vinkelavstand osv osv. Eller lag en tabell på en ballistisk app på telefonen din ut i fra data du allerede sitter på for så å verifisere/justere denne når du er ute å skyter neste gang. Det du ser i Langholdsfilmen er en måte å gjøre det på, men det finnes flere veier til Rom og alle er omtrent like lang og du lærer ca like mye uansett hvilken du velger.

 

Det skjemaet du spør etter har jeg kun sett i Langholdsfilmen, men den kan man enkelt lage selv om man har litt grunnlegende kunnskaper innen tekstbehandling eller regneark.

Ja det er mange som klistrer en enkel klikktabell under linsedekselet, limer den på stokken, har den i lomma eller på telefonen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...