Jump to content

Identifisering av AYA hagle.


Nomina sunt odiosa

Recommended Posts

Har en kjenning som har arvet denne hagla. Merke AYA, s/s, dobbel avtrekker, ekstraktor. Den er i 16/70mm, er merket med borringen * og *** (1/1 og 1/2?). Hagla er med pent gravyr og har innfelt hardmetall (eller noe i den dur) rundt åpningen til tennstempelet. Låsen på kassa er av slaget hvor låsepinnen kommer ut på ene siden. Kunne tenke meg å vite årsmodell, modellbetegnelse og evt. verdiantydning.

 

Som dere skjønner, hagle er liksom ikke min del av våpenverden...

 

normal_IMG_0277%5B1%5D.JPG

 

Hagla ligger forresten helt perfekt i anleggsstillig :winke1:

 

Håper noen har en formening! :D

 

*endret beskrivelse på låsemekanisme.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Takk.

 

Selfølgelig bokslås :winke1: Finner bare ikke ordet for hva denne låsepinnen heter... Men dere forstår hva jeg mener! Kunne tenke meg å vite modellen evt. hvordan jeg kan identifisere den. Vet at AYA har produsert hagler i mange prisklasser, men vet ikke riktig hva jeg skal anslå på denne. Finner ut på nettet, ut i fra serienummer, at den er produsert mellom 1972 og 1977.

Link to comment
Share on other sites

Finner bare ikke ordet for hva denne låsepinnen heter...

Den kalles en Greener-bolt. Haglen er nærmest en kopi av Sauer & Sohn (nå Merkel) Model 8/47E bortsett fra tennstiftløsningen. På originalen er tennstiften smidd ut som en del av hanen, mens de spanske kopiene hadde løse tennstifter i bøssing som er skrudd inn forfra (det du beskriver som innfelt hardmetall).

Den spanske løsningen er mer servicevennlig, men skyldes at de spanske haglene jevnt over er av dårligere materialkvalitet enn Sauer og oftere ryker tennstifter.

Det sagt, AyA (forkortelse for Aguirre y Aranzabal) sine er kvalitetsmessig i det absolutte toppsjiktet av de spanske.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar HighPower og Buhund. Ser for meg at denne modellen ikke kan være av det enkleste slaget som AYA har levert, men er klar over at det ikke er et veldig dyrt våpen i utgangspunktet. :arrow: Tenkte ut i fra gravyr og utforming at haglen kunne ha en viss markedsverdi. Uansett virker det som ei god hagle, sett i bruksverdi, og den vil nok ei heller bli solgt. Var bare interessant for arvtaker å vite ca. verdi. Antakelig modell 106 dette da?

Link to comment
Share on other sites

Det er nok meget sannsynlig at det er en model 106, sakset fra http://shotguns.se/html/pre_diarm.html" target="_blank" target="_blank" target="_blank :

 

Model 106 / BLNE

Anson-Deeley boxlock, double under-locking locks and Greeners crossbolt. Action with free floating pins.

Chopper lump barrels with extractors. Flat rib.

12, 16 & 20 bores with 2 3/4” chambers. Barrels 28”.

English straight stock, Pistol or half pistol on request. Stock and forearm nicely checkered of selected and seasoned walnut.

 

Pris for tilsvarende våpen importert til Sverige var i 1970 var kroner 690,- SEK

 

Stemplingen tyder på at den har 1/1 og 1/2 choke, ellers hadde Vapentidningen en artikkel om Aya for ikke så lenge siden.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...

Hei så en hagle når jeg var hos en forhandler det var en Aya side om side og den hadde sånn som at man faktisk kan sette på fiber sikte Easy hit istedet for sånn helt flatt sånn egentlig sideliggere har noen som vet ossen aya det er?

 

sorry litt usikker hva det heter der du setter på fiber sikte :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...