Jump to content

Stainless Tumbling Media


Mastodon

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

Trommelen kom allerede i går! Bestillte 22 og kom 29 Aug!

Det ble litt over 300 i toll og mva. Så jeg havner på 2600-2700 NOK et sted.

 

Alt i pakken var som forventet. Rask og enkel montering.

 

Tromlet 90 stk Norma .357 Mag presset og trimmet som var middels til kraftig sotet.

 

Oppskriften var som følger:

Ca 2ss Zalo

Ca 1/4ss LemiShine (sitronsyre)

3,7ltr varmt vann

5lbs Rustfrie stålstenger (media)

 

Dette ble tromlet i 2,5 time og resultatet var skinnende rene hylser utvendig som innvendig!

Akkurat som om de kom rett fra fabrikken.

Men noen små felter innvendig i kanten på hettelomma var ikke rene, men det er nok grunnet den korte tiden jeg tromlet. Hadde blitt kjørt i en halv til en time til ville nok det og ha vert borte.

 

I dag har jeg samme oppskrift men nå er det rifle hylser. 120 stk Winchester .223 Rem en gangs skutte. Presset men ikke trimmet. Disse er allerede kjørt en gang i trommel med nøtteflis og de ble ganske rene utvendig, bortsett fra noen brune områder. Innvendig synes jeg det var mye sot igjen.

Har kjørt de i en time og akkurat sjekket de. Allerede er de skinnende rene både utvendig og innvendig:) Men her og er det små flekker langs kanten innvendig i hettelomma. De blir kjørt en time til for å være sikker på at de blir rene der også.

 

Dette er tydeligvis et område som krever litt ekstra trommeltid om det er rettveggede revolverhylser eller rifle hylser.

 

Kapasiteten til denne trommelen er 907 gram hylser. Har ikke prøvd så mye enda men skal legge ut flere erfaringer etterhvert.

 

Må si meg serdeles fornøyd med denne trommelen!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det "singler" en del fra hylsene når den går. Jeg jobber med dette på vaskerommet der det er vask og benk. Det er ingen problem å se på TV i naborommet mens dette pågår. Og skulle en bli sjenert kan en jo alltids lukke døren.

 

Kikket på den store typen nå. 40 pund!?! Det er 18 kg! Er det vekten av maskinen eller vekten på kapasiteten? Hvis det er kapasiteten kan du kjøre virkelig mange hylser omgangen..

 

Men til mitt bruk er den lille helt super. Rett under en kilo hylser om gangen er plenty.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil tro at man bør la det rulle rundt for at alt skal blande seg mye mere enn bare å bli ristet rundt. Men helt klart verdt å prøve ut å fylle på litt vann også ha i stålmedia i en vanlig tumbler.

 

Det er dette eg óg har lest på andre forum med folk som har prøvd med ss media i vanlige hylsevibratorar. Resultatet blei dårligare enn med vanlig media. Tromling med ss media er óg hardare for hylsene, og mange opplever sprukne hylsehalsar, spesielt i kaliber med hylser med litt tynnare gods. Ein anbefalar då å anløpe hylsene før ein tromlar dei. Del gjerne egne erfaringar når hylsetrommelen er i hus.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det er ingen grunn til at vibrering ikke skal fungere, men det kan ta lenger tid. Industrielt brukes gjerne vibrering med keramisk medie for overflatebehandling, og det er regnet som en skånsom metode. Roterende mekanismer kan fort gi mer slitasje siden man får mer energi i sammenstøtene (bruker kulemøller på jobb, og det er i praksis samme sak). Vibrering gir en mer "gnikkende" effekt. At vibrering skulle gi sprekkdannelse i hals finner jeg litt merkelig, men jeg er åpen for en god forklaring på det punktet.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Heisan

 

Mottok idag min hylserenser fra Stainless Tubmling Media http://www.stainlesstumblingmedia.com/, og måtte jo prøve med en gang. :D

 

Jeg har brukt hylsetrommel og Ultralyd før, men det kan ikke sammenlignes med dette om man ønsker rene hylser.

 

Pakken består av en stein tromler ( for polering av stein) hylseseparator, 2,3 Kg rustfrie piner og Lemishine oppvaskmiddel.

 

Stainless.jpg

 

 

Her er resultatet av 230 stk 38 spl hylser før og etter 3 timer i trommelen :

 

Tumbler.jpg

 

Hylsene ser ut som om de kommer rett fra fabrikken, speilblanke inni som utenpå.

 

Kjøpte også en dehydrator (mattørker som brukes til å tørke sopp og frukt) på komplett.no for Kr399

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=760251

 

Tasty.jpg

 

Den er perfekt til å tørke hylser som har blitt vasket i vann.

 

Den har 5 brett med plass til ca 200 stk 38 SPL på hvert brett, man trenger ikke bruke alle brettene samtidig.

 

Som bilde viser bruker jeg her bare 2 brett. hylsene er tørre på ca 60-90 minutter, på steg 2 som er ca 60 grader

 

Side.jpg

brett.jpg

 

Dette er et glimrende alternativ til ovnen på kjøkkenet.

 

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...
  • 1 month later...
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Fått morroa, og er i gang, jeg hadde 4-5mm runout på hoveddrivhjulet, trolig etter frakt/pakking, i tillegg måtte jeg flytte pinion på motor ca 1,5-2mm lenger ut for å få riktig alignment på tingene.

 

Hadde også 2 segringer som ikke var festa 100%, den ene som styrer store siden av trommelen måtte klikkes på plass, og den bak hoveddrivhjulet også måtte klikkes på plass.

 

So far, so good!

 

Lydløs er den ikke, men for meg som ikke er så glad i støv og rusk i lufta, er den tipptopp!, satte den bare i naborommet og hører den da ikke til stua. Om jeg virkelig kjeder meg i helgen skal jeg få ut noen før og etter bilder av ting jeg har vasket

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 year later...
  • 11 months later...
  • 5 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...