Jump to content

SAUER-tråden, for Sauer-eiere


skyttern 6,5

Recommended Posts

Går med planer om å kjøpe en 200str, har fra før av en 202 6xc pipe jeg kunne tenkt meg å brukt.

Men den må modifiseres litt for å passe om jeg har forstått det rett?

 

Ser litt forskjellige konklusjoner når jeg leser om det, håper noen her kan bekrefte hva som stemmer.

Må den dreies av ca 2mm i totallengde? Eller 2mm på anleggsflaten mot låsekassen?

 

Og sluttstykket fra 200 passer i 6xc pipa? Originalt sauerløp med 6 klakker.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Kan noen hjelpe meg med å definere navnet på min Sauer 202? Kjøpte den kjapt og billig gjennom et dødsbo, derfor ble endel fakta utelatt ved overtakelsen.

 

Å legge ut bilde her inne er enklere sagt enn gjort så jeg skal forsøke å forklare. Ser ut som en Elegance stokk, justerbart kinnstøtte, flutet pipe uten sikter, 3-skudds magasin med plastbunn, .300WM. Serienr begynner på "W" om det er av betydning. Kan det være en "Wolverine Match"?

Link to comment
Share on other sites

- Har sett mange som monterer kolbeforhøyer som justeres vha unbrako. Denne løsningen er ikke ønskelig for meg! Det må være to svarte skruknapper.

 

Den kalix modellen funker bra, men den har bare en svart skrue da. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Kan noen hjelpe meg med å definere navnet på min Sauer 202? Kjøpte den kjapt og billig gjennom et dødsbo, derfor ble endel fakta utelatt ved overtakelsen.

 

Å legge ut bilde her inne er enklere sagt enn gjort så jeg skal forsøke å forklare. Ser ut som en Elegance stokk, justerbart kinnstøtte, flutet pipe uten sikter, 3-skudds magasin med plastbunn, .300WM. Serienr begynner på "W" om det er av betydning. Kan det være en "Wolverine Match"?

Er forsjeftet bredere etter låskassen å fremover?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Da har jeg investert i en Sauer, etter noen år med en Stiga.

Valget falt på en 101 Select Norway i 30-06, med en Zeiss Victory HT 2,5-10 x 50 på toppen.

Kjempefornøyd med boltgang, avtrekk og presisjon. Samtidig er den utrolig fin å se på :D

 

IMG_1330%2B%255B36707%255D.JPG

IMG_1340%2B%255B36709%255D.JPG

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Fredag hentet jeg ny Bredvoldstokk fra Skytterlinken til jaktfelt-STR'n på posten!

Den blå Tyristubbenstokken fant seg fort et nytt hjem gjennom finn.no.

 

Det gikk muligens litt fort i svingene, for rifla skulle brukes fredag og lørdag!

Den nye stokken er utrolig nøyaktig laget, noe bedding var det ikke tid til, men jeg har inntrygg av at kassa ligger meget godt i stokken!

Jeg byttet pipe i samme slengen, men momentnøkkelen lå i bilen kona hadde med seg på jobb!

 

Med fem ulike slag ammo opplevde jeg fredag, lørdag og mandag at "samlingene" ble en "linje mellom klokka 11 og 5".

Sideveis spredning var super, ca 1cm, men høydespredningen var stor, opp til ca40mm.

Desto hardere ladning og tyngre kule, desto større ble høydespredningen. Snille lille RWS-jaktmatch hadde minst høydespredning med omkring 20mm. Ni grams Lapua Scenar med mye N560 var værst.

 

Som sagt gikk det litt fort i svingene, og jeg har plukket sakene fra hverandre nå på morgenen.

Pipa hadde jeg skrudd veldig dårlig til, bakere skrue var nesten løs.

 

Så nå sitter jeg å lurer på om problemene, som jo ikke bør være for vanskelig og fikse, kommer av manglende bedding, eller av "slurv" med umbrako-nøkkelen?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 5 months later...

Sauer 101 Select 308win med 43cm pipe, eldre Nikon Monarch 2,5-10x50 i Talley montasje og Hausken SD228. 

3,95 kg på kjøkkenvekta komplett. 

15mm @100m (5 skudd) Norma Golden Target

Mulig den går bedre også, men har akkuratt kjøpt den (mi første rifle)  og har ikke testa noe annet. Også fersk skytter, så er litt feilmargin der også vil jeg tro. 

Prøvde 5 skudd på 250m, blei 90mm samling (la an på sammenrulla liggeunderlag). Så skytteren har nok en del å gå på ?

PSX_20170309_212050.jpg

Edited by FreeSkier
Link to comment
Share on other sites

På 04/05/2016 den 0.13, Erebor skrev:

Til dere som eier en Sauer 404 med aluminiumkasse. Blir det slitasje/bulker i punktet hvor hevarmen treffer kassen under repetering?

Jeg kan ikke si jeg har lagt merke til noe spesielt...

3 løp, en links låskasse:

.243 win ca 1400 skudd

.308 win ca 3500 skudd 

.375 h&h ca 500 skudd

bolt_DSC_0002.jpg.e32ff8f1f4b0d8812dc1bd9552ad7d28.jpg

 

Link to comment
Share on other sites

37 minutter siden, 1983 skrev:

15mm samling, 5 skudd @ 100m er veldig bra, ser ut som både børse og skytter fungerer! Ang samling på 250m så har du nok mer å gå på :) 

Hadde nok ikke helt trua på 250m, gikk litt fort i svingene. Får prøve igjen en dag ?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Da får jeg melde meg inn hær i Sauer klubben ? 

Kjøpte meg en ny Sauer 202 classic xt 6,5x55.

har en Swarovski Z4i 2,5-10x56 montert på warne baser med leupold QRW ringer. 

Lyddemperen er en hausken jd magnum 155.

idag kom det en ny synchro xt stokk i posten ??????

 

IMG_0117.JPG

IMG_0382.JPG

IMG_0384.JPG

Edited by Morten1990
Nytt bilde
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg levert søknad på en 2009 mod Sauer 202 Classic XT i 9,3x62 (originalt 60 cm løp med sikter) Kun gått 300 skudd.

Den har 3-skudds magasin, Weaver baser og QRW ringer med en Svarowski PV-I 1,25-4x24 Med BD3 og CD-I retikkel!

Gleder meg veldig! (bare redd for at jeg blir så gla i den at jeg selger min R93 og kjøper ei pipe til denne i 7X64.....)

 

Til banebruk trenger jeg et 5skudds magasin, det er en egen type for 9,3x62 pga tung kule. Så det er grei skuring.

Mailet Landrø i dag og spurte om de har erfaring med 8-skuddsmagasinet og 9,3x62. Det hadde de ikke,

Er det noen har som har prøvd dette? Funker mating ol med 8 stk 286grs patroner oppå hverandre?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

"@Mastodon" Har ikke prøvd 8 skudds- magasinet, men skaffet meg akkurat et 9,3 løp med A-tec 150 hertz demper. Helt nydelig comfort i dette kaliberet synes jeg! Kjøpte også et 5 skudds magasin. Var nok et mandags magasin dette. Patronene forkilet seg faktisk:( Eneste gang jeg har hatt noe plunder med Sauer faktisk. Gikk tilbake og fikk børsemkeren til å bytte det ut. Nå veksler den veldig bra! Veldig god presisjon også. Jeg vil tro at 8 skudds magasinet fungerer også. 

 

Er egentlig litt nysgjerrig hva du skal med et 8 skudds magasin. 5 skudd i magasinet og et i kammeret burde holde til det meste?:)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hei! Har en Sauer 101 i 308. Hva bør jeg forvente av presisjon ved bruk av ferdigrulla jaktammunisjon?

 

Er tilfreds med samlingene med Norma GT, som ligger på 0,5-1 moa. Med Federal Fusion 165 grs derimot ligger samlingene mer rundt 2 moa (eneste jaktammunisjon jeg har testa enda).  Har nå bestilt 150grs og 165grs hornady spf sst for å teste det. 

 

Er jeg kravstor om jeg håper å finne ferdigrulla jaktammunisjon som går under 1 moa? Og som helst er bly, ok bc (0,4+) og som holder storviltkravet ift. anslagsenergi. 

Link to comment
Share on other sites

Sauer har svjv såkalt sub moa garanti på våpen solgt I Europa.Du bør forvente under 1 moa, men¨må nok prøve noe forskjellig før du evt.reklamerer. Noen våpen er sære (uansett fabrikat) og er en uheldig kan en få lete ei stund. Tror du vil være tjent med å "bygge en sak" ved å teste strukturert og dokumentere resultater om det kommer til reklamasjon. Få gjerne også en annen dreven skytter (erfaring med skyting I benk) til å teste for å backe opp egne resultater.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Takk for kjapt svar vavlo! 

Den er kjøpt brukt, og har nok gått snart 1000 skudd. Så blir nok ikke noe reklamasjon vil jeg tro. Forrige eier hadde god presisjon, men han ladet selv.

 

Er nok lurt om jeg lar en mer erfaren skytter prøve ja, da jeg selv er ganske fersk. Så kan vel fort være 0,5 moa, eller mer, i feilmargin hos skytter.. ?

Link to comment
Share on other sites

12 timer siden, 1983 skrev:

Vet ikke om den er skrudd eller ikke, men et googlesøk etter hevarmskule til Sauer eller Blaser burde gi en del treff

"Hevarmskule" i søket gjorde susen ja.  Kule på vei fra Vertebrae nå. 

Edited by Riflemann
Link to comment
Share on other sites

På 7.6.2017 den 18.48, vavlo skrev:

Du bør forvente under 1 moa, men¨må nok prøve noe forskjellig før du evt.reklamerer.

Det kom seg med annen ammunisjon.

?  0,51 moa @100m og 0,77 moa @290m (3 skudd) med 165grs Hornady Superperformance SST. Prøvde også 150 grs av samme, som nok går like bra, 0,7 moa @100m (3 skudd). Testa også Remington UMC FMJ 150 grains, mulig jeg glapp ett skudd, men likevel 1,04 moa @100m (3 skudd).  Og det var de 12 jeg fikk skutt i dag, så det er lovende.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte min andre Sauer forrige uke, en 202 Wolverine i 308w med Leupold QR montasje og A-tec Maxim. Fin børse som trengte litt TLC. Må høre med Landrø om nye Grovtec fester. Var rusten de som var der og tror ikke jeg bryr meg om å lakke de med ceracoat. Må ta løs basene og rense og kanskje lakke de, ellers så alt greit ut. Avtrekket skal renses i ultralyd før jakta startet.

 

Spørsmål: Noen som vet sånn ca vektforskjell på Wolverine stokk vs en XT stokk? Liker veldig godt trestokken, kjente egentlig et lite savn til en klassisk jaktrigg så med mindre forskjellen ikke er betydelig bryr jeg meg ikke om å bytte.

Veier 4,7kg med Zeiss Varipoint 2.5-10x50 QR montasje og tomt 3 skudd magasin.

Link to comment
Share on other sites

21 timer siden, Elgjaeger skrev:

 

@smaug

 

ca 200g, mitt Wolverine skjefte (for- og bakskjefte) veier 1196g og synt stokken 994g, begge uten remfester.

Det er såpass lite som skiller ja. Monterer man da Kalix forhøyeren er man knappe 100 gram lettere. Kjekt å vite. Vil tro det alle letteste er en helt vanlig classic trestokk til disse da?

Link to comment
Share on other sites

Har skutt litt i helge på lengre hold med nyriggen. 45cm stålgong @ 600m var det lengste jeg klarte konsist å treffe. Har ikke tofot så brukte liggeunderlag + div til støtte men kjente etter hvert at rekylopptaket ble alt for dårlig så løsningen var rett og slett å skyte liggende old-school uten noen form for støtte annet enn to armer og en børse uten demperen på. De gikk overraskende nok betydelig bedre, traff gongen så det suste. Ladet opp 150grs Lockbase til moderat hastighet og den gikk bra. Fikk ikke prøvd toppladingen som hadde en ES på 1ms desto mer, var fornøyd med samlingen til den svake ladningen som hold 807ms. Greit nok. Maks kruttvekt(45,2grs N150) hadde en hastighet på 830ms.

Kjenner at jeg ikke har vondt av å skyte litt mer uten all stæsjet man til nå har benyttet. Er stoooooor forskjell å skyte med STR og GRS stokk som sitter som et skudd og en 202 jaktmatch.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...