Jump to content

SAUER-tråden, for Sauer-eiere


skyttern 6,5

Recommended Posts

For et par år siden kom jeg over en Sauer 90 i Danmark. Helstokk i .30-06. Verdens beste sluttstykkegang (Colt/Sauer-systemet), sikringa på rett plass (på tommelen) og en balanse som passer hagleskytteren perfekt. Den har en S&B 1,5-6x42 i hurtigmontasjer, og de åpne siktene passer perfekt med normal kinnkontakt. Kommer ikke på en eneste grunn for å skifte den ut...

Link to comment
Share on other sites

Hei, jeg lurer på en ting.. Jeg har en sauer 200str liggenede hjemme og den blir aldri brukt, og siden jeg har lyst på ei ny rifle for kommende jaktsesong. Er det noen som har tips hvordan jeg kan bygge om sauern til et brukbart våpen eller blir den for tung ? (Ny stokk, fått ned vekten på løpet osv ?)

 

Takker for svar :)

Link to comment
Share on other sites

Låner tråden litt da jeg nok blir sauer eier snart :) Har sett at noen av Sauer 202 Ob og Classic som har vært til salgs på finn har justerbar kolbekam, er dette orginalt? har sett på sauer sine hjemmesider men de har ingen der. Blir og gå for to løp 6,5 eller 308 og 9,3 tenkte jeg bruker mitt S&B Zenith 1-8x24 på 9,3 og invistere i et sikte til jakt på rev og toppfugl, noen anbefalinger til montasjer ?

Link to comment
Share on other sites

Nå kan jeg endelig melde meg inn i klubben jeg også!

 

Hentet på mandag hos Villmarksbutikken på Jessheim:

Sauer 202 Synth.

Kaliber 6,5x55

Kikkert: Zeiss 2,5-10x50 m/lys (kjøpt hos XXL før jul, montert på Villmarksbutikken)

Fester: Leupold QR

Demper: A-tec Maxim.

 

Endelig eier av Sauer til jakt igjen (bortsett fra bane-sauer, som jeg har hatt siden 1992).

 

Lite bilde, vær vennlig å ikke se på rotet rundt geværet... :oops:

1108797.jpeg

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som vet hvor jeg kan få tak i et lett og tynt jaktløp i 6,5*55 eller .308 til min Sauer 200STR? Riggen min veier ellers rundt 7 kilo med det 700mm baneløpet + utstyr. Må jeg søke på det, og får jeg innvilget et ekstra løp hvis jeg har 6 våpen fra før?
Jeg har vel samme løpet(og vekten) på min STR og planlegger å kappe det til rundt 57cm og få det gjenget og kronet på nytt. Vekten går nok ned en del da men den vil fortsatt være en banebørse. Tenkte å få tak i et 15mm pipe som jeg også skulle få kappet ned til rundt 55cm som også skal være gjenget for lyddemper og som vil være jaktpipa mi. Sammen med en litt lettere stokk, feks en GRS eller McMillan tror jeg at den vil være lett nok til mitt jaktbruk. Er ikke så veldig lett selv så da kan jeg vel ikke forlange at børsa skal være det :P
Link to comment
Share on other sites

Da kan jeg ENDELIG glede meg over å ha fått doningen i hus!

Får legge ut ett par "skryte bilder", beklager dårlig mobilkvalitet. Den er ikke rettferdig mot fargen på stokken, men hvis det er interessant kan jeg få tatt noen bedre i løpet av helgen :)

 

Sauer 202

GRS stokk

Leupold VX2

QR montasje

Atec Maxim

5-skudds magasin

 

DEILIG!

DU ER HELDIG!!

Link to comment
Share on other sites

Snodig,Sauer har laget eget sluttstykke til 243 med helt andre låseklakker en hva de andre standardkaliber piper/sluttstykker har.Jeg holdt på å kjøpe 202 i 243 engang,men da det viste seg at sluttstykket i denne ikke kunne kombineres med piper i andre kaliber,uten og bytte sluttstykket også, ble det 6,5 istedet.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg har så å si solgt nesten alt i våpenskapet for å bygge det opp på nytt etter det nye 6-våpen lovverket.

 

Har et par Sauer på lista :wink: Så også på hjemmesiden til GRS at de nå utvikler en stokk som heter Safari. Veldig bra siden en Sauer i 375 H&H står på mi liste....

 

Her er det bare å jobbe og spare peng ... :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Har ikke veid den uten optikk, men med så ligger den på 4480g. Har kort pipe, vet ikke hvor mye den utgjør

Er dette med låskasse i aluminium?

 

Min (med stålkasse) veier 5014 gram med GRS JF, Leupold QR, Zeiss Conquest 4,5-14x50 og en STR-pipe som er kappet på 54-55cm. Har fått en Victory 3-12x56 til overs som vel skal på her i stedet; da er jeg under 5kg igjen. Men jeg har ikke mulighet for å få den under 5kg med demper, med mindre jeg kapper løpet enda mer (noe jeg for så vitt har overveid å gjøre ettersom jeg sjeldent skyter på mer enn noen hundre meter med denne, og ikke trenger å holde noe storviltkrav).

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg har,etter mye press fra en sauer-eier gått til det skrittet og anskaffe meg en sauer synth fra villmarksbutikken. Nå har mottatt børsa.Dette er i kaliber 9.3x62. Har fått montert en Zeiss victory diavari 3-12x56 med kulekompensator/lys/lotutec og en schultz og larsen demper i front. Forventer meg magi fra den børsa :P

 

?image=525739457&size=thumb

8)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har nå kvittet meg med min supervarmint som har fulgt meg i tykt og tynt, har vært storfornøyd med denne, men vi valgte å skilles som venner forrige søndag, og mandag ble det bestilt en 200 str.

valgte da med 67/19 pipe, med tanke på å få ned vekta mest mulig til jaktbruk

 

Den er ikledd en mcmillan ssg 3000 stokk (sig)

kappet pipe 52 cm

maxim demper

vortex pm ringer

nsx 5,5-22x56 mrad

tilleggs pipe i 6,5 sl 71 mm 70 cm

brems fra vector

 

har ikke lagt ut bilder enda

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har nå kvittet meg med min supervarmint som har fulgt meg i tykt og tynt, har vært storfornøyd med denne, men vi valgte å skilles som venner forrige søndag, og mandag ble det bestilt en 200 str.

 

Fornuftig valg; når jeg blir kurert for mausersyken skal jeg gjøre det samme. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Var innom standen til Landrø på jaktfelt NM og så på en 303XT. Falt pladask for børsa men et minus var at selger sa at ikke 5 skuddsmagasinene fungerte tilfredstillende og at et nytt 5 skudds ville komme i løpet av 2012. Litt lite med 3 skudd i børsa nå villsvinflokken spruter over veien

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hei

 

Da har jeg fått nytt kikkert sikte til Saueren min =)

Tenkte jeg ville dele et bilde å to med dere, Den nye kikkerten er en Zeiss Victory HT 3-12x56. Har også bestilt ball. tårn til den, men det er ikke laget ennå. Zeiss har sakt att det skal komme i løpet av sommeren =)

 

Våpen: Sauer 202 XT, cal 6,5x55, Leupold QR montasje.

 

vmvn8o.jpg

 

259ljeg.jpg

 

1zxgx.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...