Jump to content

Browning Auto-5 klubb!


skjarlie

Recommended Posts

Der fikk jeg lagt ut noen bilder, det er en 1970 modell. Kaliber 16/70. Den har alle utskjæringer/vektreduksjon på løp og kasse som en ekte Sweet 16. Men mangler gravering. Og kassen er belagt med et kraftig nonslip belegg. Den er original. Antar at markedsføringsavdelingen gikk amok hos FN for å selge inn det belegget. Når det er sagt så fungerer det utmerket. Men disse ble veldig dyre å produsere på slutten av FN epoken, før produksjonen ble flyttet til Japan.  FN, om det gjaldt B25 eller A5 ble alltid laget av usedvanlig høy kvalitet.  For å holde kostnadene nede på sluttproduktet kuttet man ned, eller som her, fjernet håndgravering og blånering på kassen. 

Edited by hovdeknuten
Tilleggsinformasjon
Link to comment
Share on other sites

På 14.7.2011 den 10.33, Spitfire skrev:

Hei dere Auto 5 junkies - jeg mener heldiggriser som har slike hagler. Kunne tenke meg en selv, og har et par spørsmål som dere kanskje kan svare på:

 

Jeg har lest at man kunne få Browning Auto-5 med engelsk skjefte, men aldri sett noen slik versjon. Noen som har gjort dét, og evt som vet om og hvor slike skjefter får kjøpt?

 

Er det samme størrelse på kaliber 12, 16 og 20 låskassene, eller har en Auto-5 i kaliber 20 smekrere låskasse enn kaliber 12?

 

Hilsen Kristoffer

Lenge siden dette kaliber spørsmålet dukket opp😃 , men ja, alle kalibrene er forskjellige. Så svaret er ja. Men forskjellen mellom 20 og 16 er ikke lett å se. Så 20 og 16 er begge markant lettere og smekrere enn 12. Ca 350- 400 gram lettere. 

Edited by hovdeknuten
Tilleggsinformasjon
Link to comment
Share on other sites

Flott hagle hovdeknuten! Har ei 70 modell A5 med samme coating sjølv. Såg du spurte etter chokemerking i ein annan tråd, løpet er merka med stjerner.

*    designates full choke (F).
*-    designates improved modified choke (IM).
**    designates modified choke (M).
**-    designates improved cylinder choke (IC).
**$    designates skeet (SK).
***    designates cylinder bore (CYL).

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Takk for den😊 det er de jeg leita etter. Men så ikke noen merker. Tror jeg må få meg lesebriller... får ta en ny kikk da:) har skutt veldig lite med denne. Er litt for kort for meg og ønsket aldri å bytte ut den fine originale kappa. Har kun skutt med den med rottweil 16/70 33 grm nydelig å skyte med og gir ganske så fin og stor sverm på 25m. Tipper den er **😃

Link to comment
Share on other sites

Alltid synd å kappe ja, mogleg du kunne skaffa ei orginal kolbekappe til nyare modell vil tru desse passar i skruehola? då går det jo an å bytte tilbake :)

Angåande gravering, i USA blei alle auto 5 levert standard med gravering, men i europa vart dei levert standard utan gravering. så det forklarer kvifor di sweet-16 ikkje har gravering :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

 

Det är ett helsike att få delar ifrån usa till A5  då nu senast Numerisch slutat sälja utanför usa,    jag har fått köpa lite A5 delar av en vän i usa jag lärt känna .

Jag har  en 12/ 70    och  tre  st 16/70   A5   och en av dom en -62 saknade speed load funktionen  ( den 2 delade patron hissen )  så jag behöver dessa delar + lite annat smått och gott  till A5 

Mitt senaste förvärv är en 16 Super Light  med Alu låda  i närmaste mint cond  :P  Jag har lite bilder på mina senaste 3 A5 i den här tråden  på Jaktsidan  https://www.jaktsidan.se/ipb/topic/50574-äntligen-en-browning-a5a/?page=10

  jag har även lagt upp lite laddata  för 16 

https://www.jaktsidan.se/ipb/topic/51009-ladda-kaliber-16-för-den-som-vill-lite-mer/

 

 

Link to comment
Share on other sites

På 9/4/2017 den 19.41, hovdeknuten skrev:

Der fikk jeg lagt ut noen bilder, det er en 1970 modell. Kaliber 16/70...........

 

Vad roligt !   Jag har nämligen precis fått hem en i det närmaste likadan med skillnaden att min har ventilerad spång  och är en Super Light din är ännu lättare som saknar spång och brukar kallas Ultra light,  dom är enormt eftertraktade i USA 

då det knappast kom några dit,  Du ska vara noga med att ha friktionsringarna  rätt ställda för det sägs  i usa att lådorna spricker , dock tror jag att det mest berott på i första hand fel inställda ringar  i andra hand bruk av 35 gram patroner.

Jag har en äkta Sweet Sixteen  1964 med vent rib , en  1962 standard 16 med vent rib och kindstöd , och en 1969  Super Light 16  med vent rib , jag har även egna ställbara brotchar med styrningar  för att ta upp choken så dom klarar stål ( övning ) 

Jag har även en 12:a  1960 med en modernare  76cm pipa med choker . Jag tror ni ser alla mina A5:or i den här tråden https://www.jaktsidan.se/ipb/topic/50574-äntligen-en-browning-a5a/?page=10    

Jag har köpt alla mina A5:or i tyskland  på  egun.de   , det finns även många fina i Frankrike  på naturabuy     där kan ni även hitta reservdelar,  problemet är bara att registrera sig då det är på franska :S

 

ps: Den var jättefin din 16  riktigt roligt att se en till lika fin som den jag har,  och vill du ha laddtips/ laddata så tveka inte att höra av dig 

/ P

Link to comment
Share on other sites

På 2017-09-04 den 21.31, hovdeknuten skrev:

Lenge siden dette kaliber spørsmålet dukket opp😃 , men ja, alle kalibrene er forskjellige. Så svaret er ja. Men forskjellen mellom 20 og 16 er ikke lett å se. Så 20 og 16 er begge markant lettere og smekrere enn 12. Ca 350- 400 gram lettere. 

 

Jag hoppar in på den här tråden , 

A5 kal 20 är en  16 låda med 20 pipa   och du kan hitta en i  Tyskland  egun.de , men dom är dyra  och en fin m gravyr jävligt dyra, däremot   16/70   är bättre prissatta  och just nu finns det flera fina ex på egun.

Min Sweet sixteen  -64 var dyrast med sina 699 euro , billigast var faktiskt  min  16 Super Light -69:a   259 euro , dock kostar det lite att få hem dom till Sverige  och troligen lite mer till Norge då ni inte är med i EU.

 

/ P

Link to comment
Share on other sites

På 9/5/2017 den 0.19, hovdeknuten skrev:

Takk for den😊 det er de jeg leita etter..................

 

ger den stor svärm på 25m så är den öppnad  , ditt lopp är stämplat  *   = Full choke av den gamla sorten 1.00 mm/ 15,82   som motsvarar  extra full med moderna  mått

om du mäter med skjutmått i mynningen kan jag tala om vilken choke stl den har  annars så kan du räkna på att om loppet är 16.82 så är  IC/16,55   LM/16,42  MOD/16,30   IM/16,15   LF/16,05   FULL/ 15,90  med moderna mått .

Jag skulle gärna vilja mäta upp en   orginal    *- stämplad pipa  ( IM) 

/ P

Link to comment
Share on other sites

På 9/23/2017 den 11.42, Taltrykktenk skrev:

Har dere noen tips mtp. hvor man får tar i reservedeler til Auto-5? ....................

 

Det finns delar i Frankrike på  Naturabuy , problemet är bara att kommunicera  på Grodätar språk O.o   att registrera sig är heller inte lätt , det gick i alla fall jag bet på ..... Lite synd då det stundtals finns mkt grejor där.

Bla kan man ihita den 2-delade patron hissen som behövs för speed load funktionen.. 

 

/ P

Link to comment
Share on other sites

Det blei ca 5000 (inkludert 3 valgfrie chokar) med frakt og toll. Den er ein god del tyngre en dei orginale løpa. Kjem nok til å bruke dei orginale løpa på fjelljakt.

Gjekk med nokon pakkar med leirdueskot i dag :) veksla fint med friksjonsringen satt til light load med saga leirdueskot :)

Korleis er vekta på invector løpet? reknar med at det og er ein del tyngre?

Edited by skjarlie
Link to comment
Share on other sites

@ skjarlie

 

jag tror den väger en hel del , jag ska väga den så får vi se, mina 16 har vikten stämplat , 

jag tror en 70cm pipa klarar lättare laddningar än min 76cm

(78 m choker )  för jag fick smörja

trots light setting på ringarna när jag provade 24g  men i gengäld var kvicka 36g en smekning och inte ens de tyngre 38grammarna var besvärande / p  

Link to comment
Share on other sites

På 10/10/2017 den 13.50, culot skrev:

 

Vad roligt !   Jag har nämligen precis fått hem en i det närmaste likadan med skillnaden att min har ventilerad spång  .............................................

Takk for fint svar! Den skyter mykt og fint med rottweil waidemannsheil 33 gram. Kraftigere skudd har jeg ikke bruk for med den... Friksjonsringene har jeg satt opp riktig. Tror også det er lurt å ikke trykke inn knappen å la sluttstykket slamre ned på låskassen uten noe i. Unngå det så er det lite som kan gå galt. Fantastisk fin å skyte med. Laddata ville jeg vært veldig interessert i. Var inne på posten din👌 Har selv meget lyst på en ekte sweet 16 med blånert kasse ventileret rib og gravering. 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

 

Det dyker upp en och en annan sweet sixteen  på egun.de ,  min Sweet -64:a var i mycket fint skick och startbudet var 699 euro och det var tydligen för dyrt för Tyskarna för jag var enda budet, Jag släpper aldrig mitt slutstycke fritt och använder alltid Speed load funktionen.

 

Kan du komma över  IMR 800-X  krut   så har jag en mkt fin 32gram laddning,   Jag lade in data i min tråd om att ladda 16 idag.. 

 

/ P

Link to comment
Share on other sites

På 10/17/2017 den 10.25, hovdeknuten skrev:

Takk for fint svar! Den skyter mykt og fint ..............................

 

 

Det ligger en sweet sixteen  på egun.de  just nu men han vill inte skicka utanför Tyskland  (  då lär han få sämre betalt åxå ) 

/P

Link to comment
Share on other sites

 

Vägde mitt " orginal lopp " 30" med extended Briely choke 1210-1217 gram 

vägde även mina  16 lopp med ventilerad spång ,  1032 -1085 -1100 + gram  så det är lite stål även i en 16 

och speciellt i den tyngsta av dom , det märkte jag i dag så jag brotchade upp den fr  10/10  till 6/10 och det syntes knappt

Men det är bara bra för den kommer att få leva ett lite hårdare liv  med Knipjakt i december -januari .

/P

Link to comment
Share on other sites

Jag köpte mig  Gilchrist  ställbara brotchar med plats för 2 loppstyrningar  i 16 & 12  sen matar man dom bakifrån med förlängt T-handtag , en kompis i usa hjälpte mig att få fram dem, Bussningarna får man köpa  Clymers  blank bushing

eller som i mitt fall 0,729"  och svarva ner , kal 12  och 20 finns färdiga i olika dim.   Det är en helt annan grej att köra med bakmatade brotschar istället för att vingla från mynningen  utan styrningar.

Sen är det så Få vapen " smeder  "  eller ska jag säga vapenmekaniker som verkligen är intresserade av hagelvapen, dom kan göra de mest fantastiska jobb på kulvapen men att öppna hagelpipor på proffsigt sätt är det få som gör.

Det sistnämda är en av anledningen till att jag köpte egna proffsgrejer, men jag har pillat med detta rätt länge  ( mest för eget bruk ) och visst har jag kört framifrån  i brist på bättre grejor. 

Brotch till kal 12 köpte jag då jag planerat köpa en   A5 utan choker men sedan vart det att jag köpte en med choker så 12 brotchen är oanvänd :P

 

/ P

Link to comment
Share on other sites

 

Att öppna patronläget fr 65 till 70mm är  inget svårt jobb , däremot öppna choke är lite trixigare .

och nu pratar jag bara okromade lopp ( cromade är värre)  man KAN !  Som sagt öppna framifrån, men om jag vore vapensmed skulle jag aldrig göra så, men jag har talat med ett antal vapensmeder och jag har bättre utrustning än vad dom har, mera regel än undantag är att man brotchar framifrån , som förvisso funkar men är en sämre metod ... Jag har använt den metoden och har utrustningen kvar men kommer aldrig blicka bakåt ! 

 

/P

 

Link to comment
Share on other sites

På ‎16‎.‎10‎.‎2017 den 21.19, skjarlie skrev:

Det blei ca 5000 (inkludert 3 valgfrie chokar) med frakt og toll. Den er ein god del tyngre en dei orginale løpa..........................

 

Jag vet inte om jag frågat förut men var det endast för att skjuta stål  och att få ventilerad spång du köpte ett Hastings lopp ? 

Övningsstål är inga som helst problem att skjuta i ett 6/10 - 5/10 lopp ,  

men hysteriska jaktstål  bör man hålla sig till 4/10- 5/10  , för det som undrar skjuter jag 26 gram :7 i mina tre kal 16 A5 

och jag har haft borrningar från 6+/10 till 4/10  ,  6/10 är grym borrning om man gillar hård träffar på Sporting duvor @50+ 

 

/P

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte det kun for å skyte stål ja (mest til leirduer) . Browning seier at dei belgiske løpa ikkje tåler stål uansett trangboring, Så fant ut det var tryggast å kjøpe nytt løp til å skyte stål med. Men greit å vite at det går fint :) Har sett bilete at løp med bulk framfor trangboringa, men det er nok sikkert trangare boring eller jaktskot i stål som har gjort

Link to comment
Share on other sites

viss du skal sjekke om det er ein superlight, så kan du teste med ein magnet. Viss magneten ikkje sitter like godt fast mot låskassa som mot løpet, så er det aluminiumskasse. Det er visst litt stål i legeringa dei brukte i kassene, så den vil fortsatt sitte litt.

Eg har forøvrig samme coating på låskassa som du har på min, det er stålkasse

 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, hovdeknuten skrev:

Magneten sitter godt ja👌Så da sier vi det er stål. Triggerguarden er aluminium. Om du noensinne veier hagla uten løpet, ville jeg satt pris på det. 

 

Nu blir jag väldigt fundersam , lådan är frostad STÅL ?  Och den har de 4 urfräsningarna inuti lådan ? 

Det brukar kallas  Stelth sweet sixteen i usa, men vad jag hört så har dom inte frostad låda . 

Min låda är ......Jag avbröt meningen och gick upp i vapenskåpet för att kontrollera min låda som jag fram till nu

varit övertygad om att den är av Alu ,  det är  den INTE !!!  Precis som din ... Det förklarar att den vägde så pass mycket som den gjorde , dvs lika mycket som min sweet sixteen .  Detta måste jag fråga min A5 guru om för nu är jag helt lost :-o 

Men på sätt och vis är jag glad då jag inte behöver bekymra mig om sprickor i lådan,  så nu jäklar ska pipan öppnas och jag har en kandidat till Knipskyttet :-) 

 

ps: jag kommer även fråga på shotgunworld vad det är för modeller vi har,  dom är lätta som en sweet sixteen har alla attribut 

guld trycke men saknar graveringen   ? 

 

/P 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...