Jump to content

Blyforbud saken STATUS


kristofferp

Recommended Posts

Når det er vedtatt et mål om å redusere (og fjerne) blyutslipp, så hjelper det lite å argumentere for at denne typen bly (fast form) ikke er farlig. Så svaret fra MD kunne egentlig ikke vært anderledes.

 

Trolig bedre å bruke lobby-pengene på å få innført forbud i andre land, slik at markedskreftene sørger for billigere og bedre alternativer :) For la oss være ærlige, dette handler hovedsaklig om pris per pang under jakt, en kostnad som forøvrig gjerne er en brøkdel i forhold til alt annet man kjøper for å komme dit.

Link to comment
Share on other sites

For la oss være ærlige, dette handler hovedsaklig om pris per pang under jakt, en kostnad som forøvrig gjerne er en brøkdel i forhold til alt annet man kjøper for å komme dit.
Tullprat!

Det handler om human jakt.

Det handler om muligheten til å skyte småvilt med et materiale som dreper istedet for å piske.

Det handler om at de alternativene vi har, er tildels vanskelige å skaffe, samtidig som rikosjettfare gjør at enkelte jegere, særlig hundejegere, kvier seg for å bruke det.

Pris er også et argument for noen, men å si at dette er hovedintensjonen for å ta denne kampen blir feil.

Hovedsaklig handler det om at bly har alle de egenskaper som egner seg til haglmateriale, som alternativene mangler.

Link to comment
Share on other sites

Med stor fare for å virke sarkastisk; Hva annet kunne en vente med tre profierte SV politikere i den politiske ledelsen i Mijødepartementet

 

Er nok mere realiteter, enn sarkasme dette, seawolf.

 

Det merkelige er likevel hvorfor disse miljøfantastene ikke ser over grensen til Sverige, og ser hva de gjør der.

 

Dette handler om kunnskap i MD, eller mangel på sådan, og kompanjongene i DN, hvor det etterhvert sitter et stort flertall som ikke betaler årlig jegeravgift, for å si det på den måten....

 

Her er det bare å legge bredsida til.

Link to comment
Share on other sites

For la oss være ærlige, dette handler hovedsaklig om pris per pang under jakt, en kostnad som forøvrig gjerne er en brøkdel i forhold til alt annet man kjøper for å komme dit.
Tullprat!

Det handler om human jakt.

Det handler om muligheten til å skyte småvilt med et materiale som dreper istedet for å piske.

Det handler om at de alternativene vi har, er tildels vanskelige å skaffe, samtidig som rikosjettfare gjør at enkelte jegere, særlig hundejegere, kvier seg for å bruke det.

Pris er også et argument for noen, men å si at dette er hovedintensjonen for å ta denne kampen blir feil.

Hovedsaklig handler det om at bly har alle de egenskaper som egner seg til haglmateriale, som alternativene mangler.

 

Rikosjettfare er et argument, men det andre du nevner er bare bullshit, siden det fins andre materialer (wolfram f.eks) som dreper mer effektivt enn bly.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

MD hevder at 72% av utslippet før 98, kom fra blyhagel. Når igjen 80% av dette kom fra skytebaner, som det ikke er søkt om forskrifts endring for, blir jo regnestykket ett annet.

 

Det handler vel først og fremst om å bruke det best egnede hagle materialet til det meste av jakt.

 

Argumentet om at vi bruker så mye penger på annet utstyr til jakt, at vi godt kan betale 25 kr for en patron, må kalles for dustete.

Det er jo det samme som å si at, fordi vi har så dyre biler og betaler så mye i veiavgift i norge. Kan vi godt betale 25 kr literen for diesel/bensin.

 

Roar

Link to comment
Share on other sites

Enig med det vømmøl skiver her. Skal en bruke ett alternativt haglematerial som ikkje rikosjerer så finnest det vel ikkje noe fullgodt pr. idag.

Bra at forbundet tar dette videre det er masse forskning på dette ute i verden ser for meg at desse forskerene kommer på banen.

Link to comment
Share on other sites

Det er jo det samme som å si at, fordi vi har så dyre biler og betaler så mye i veiavgift i norge. Kan vi godt betale 25 kr literen for diesel/bensin.

 

Jeg ville ikke brukt det som argument ovenfor staten :) Da de trolig syns det er en kjempeide.

 

Poenget er at man kan fokusere på å få ned prisene på kvalitetsammo, istedenfor å henge seg opp i fjerning av blyforbudet. Billig og bedre ammo enn bly er win-win for alle parter. Utviklingen vil også løse rikosjett-biten med ymse legeringer.

Link to comment
Share on other sites

Det eneste alternativet uten rikosjettfare, som dreper like godt som bly, og som er like mykt eller mykere og dermed ufarlig for gamle fine jaktvåpen, er vel stoffet som er i Fiocci Thundra. MEN: den typen som har egenvekt på 12,5 lages bare i haglstørrelse 4 eller grovere. Da står man igjen med den som heter T9,5, og den er like elendig som vismut vil jeg tro.

 

(Edit: Snakker her om hagl til smått småvilt, i str. 5 og 6. Fiocci Thundra T12,5 i størrelse 7 hadde vært ypperlig)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Poenget er at man kan fokusere på å få ned prisene på kvalitetsammo, istedenfor å henge seg opp i fjerning av blyforbudet. Billig og bedre ammo enn bly er win-win for alle parter. Utviklingen vil også løse rikosjett-biten med ymse legeringer.

 

Eg foretrekk å fokusera på å få ein miljøforvaltning som er basert på vitskap og rasjonalitet. DET er eit vinn-vinn-scenario, det.

Link to comment
Share on other sites

For meg, med våpen som ikke er godkjent for stål eller andre moderne haglformer som skaper høgere trykk, hjelper det ikke at det finnes wolfram og lignende med god "drep". Jeg er ikke alene i Norge om å bruke "eldre" hagler/ drillinger. Har sagt at om dette idiotiske blyforbudet blir omgjort, skal jeg melde meg inn i NJFF igjen.

Link to comment
Share on other sites

Det jeg tolker ut fra svaret til MD er at blyhaggel er uaktuellt og at homogene riflekuler blir eneste alternativ etter 2020...

 

er disse MD folka helt skrudd i hode? homogene rifle kuler har blitt prøvd ut av det amerikanske millitær styrkene og dei ble fjernet etter 6 måner- 1år og grunnen for det var at homogene kuler var helse farlige. bivirkninger hvar hjernebetennelser og puste vansker..... så vis MD har tenkt å starte me noe sånt får dem bruke dem sjøl.!

Link to comment
Share on other sites

Når forbudet er opphevet melder jeg meg også inn igjen

 

Jeg også !!

 

Ikke for å provosere eller noe, men det later altså til at dere støtter arbeidet som nå gjøres fra NJFF, så mitt spørsmål blir følgende - Hvorfor ikke gi deres støtte allerede nå? :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Av den grunn at nettopp NJFF la seg flate for miljøfanatikerne, og unnlot å kjempe jegernes sak da det gjaldt!

 

Gjorde eksakt det samme. Imidlertid, da sentralorganisasjonen ble påmint hvem de jobbet for, virker det som at de har jobbet meget bra. Da valgte jeg å gå inn igjen.

Link to comment
Share on other sites

Samme her...

Jeg sendte mail til NJFF og ga klart uttrykk for hva jeg mente om deres unfallenhet i forhold til politikerne i den saken.

Fikk et arrogant svar tilbake, og det var det!

 

Klarer de nå å stå på jegernes side og fremskaffe et levelig kompromiss i blysaken, skal jeg atter berike NJFF med min kontingent.

Men jeg gjør det ikke før jeg ser resultatet.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

:forvirra: Det virker ikkje som om de gidder sette seg inn i vedlagdt dokumentasjon engang. De sitter bare på sin høye hest og arrogant avviser dette omfattende arbeidet som har blitt lagt ned her som om det var ingenting verdt.

Når jeg leser denne. Har jeg en kommentar.

Der er mange i denne tråden som heller ikke har satt seg inn i fakta i Bly saken.

At NJFF gav seg for lett. Det kan jeg støtte. Men det hadde ikke innvirkning på utfallet. Utfallet var diktert av daværende statsekretær i miljøverndepertemanget.

Vi har bestemt at BLY skal vekk. Var konklusjonen fra SFT og MD.

Link to comment
Share on other sites

Utfallet var diktert av daværende statsekretær i miljøverndepertemanget.

Vi har bestemt at BLY skal vekk. Var konklusjonen fra SFT og MD.

Da er det vel ingen annen årsak på tingenes tilstand enn at den godeste "daværende statsekretær i miljøverndepertemanget" melet sin egen kake.

Altså pyntet på statistikk for fremmelse av egen karriære eller for å bli bedt med på "fyllog middagskalas" arrangert av "det gode selskap"

 

Kort og godt: Forbudet er fattet på feil grunnlag.

Link to comment
Share on other sites

hehe,

 

Veldig bra at ikke NJFF har bestemt seg for å stå med nisselua i hånda med lavmelt stammende argumentasjon denne gangen da. :mrgreen:

 

I praksis så er vel denne saken tapt.. :?

Så kan man undre seg på hvilket alter jegernes sak ble ofret på.

 

Uansett, det irriterer meg blå (i motsetning til rød) at man ikke er i stand til å mobilisere når faktagrunnlaget er åpenbart feil. Men, neida, det skjæres over i store linjer, de små detaljene som alle smådjevlene bor i ignoreres glatt.

 

EditAddisjon: Er det et slikt samfunn vi vil ha, der alle nikker og takker som om de får en gave hver gang man blir pålagt en eller annen absurd lov eller avgift (spesielt mot fakta som kommer fra faghold)?

Link to comment
Share on other sites

Er det et slikt samfunn vi vil ha, der alle nikker og takker som om de får en gave hver gang man blir pålagt en eller annen absurd lov eller avgift...
Hva har man protestert på de siste 30-40-årene, og hvilken effekt har demonstrasjonene hatt?

Det eneste som kommer meg i hu er trailerblokaden i Oslo for en del år siden, enden på den visa ble at pol`ti bøtela samtlige sjåfører der og da og dett var dett...

Om man hadde innført portforbud ved mørkets frembrudd med øyeblikkelig virkning tror jeg faktisk 90% av saueflokken hadde etterkommet ordre uten videre seremoni...

 

De eneste gangene "det norske folk" har fått litt å si er noen måneder i etterkant hver gang våre styrende organer har vært tvangsoppløst via invasjon fra fremmede makter.

Det har jo foregått med jevne mellomrom uten nevneverdige forsøk på motstand fra politisk hold siden slaget på Stiklestad...

Link to comment
Share on other sites

Vel, når man må demonstrere (som i sivil ulydighet) så har man allerede tapt.

Men for all del, det kan det være i visse tilfelle fornuftig å vise makt.

 

Verktøyet _VI_ har til rådighet er rett og slett fakta.

Problemet er i dette tilfelle så blir ikke fakta tatt hensyn til.

Ergo: problemet må angripes på en annen plattform,

eller:

rett og slett ikke gi seg, fortsette og ture på, men for all del holde seg til fakta.

Stå hardt på at feil grunnlag er og blir feil grunnlag.

Appeler til almuen, kjør gjærne på saker som dette:

http://www.fvn.no/lokalt/kristiansand/article912321.ece

Spør så "almuen" om det er ett slikt samfunn (offentlig forvaltning) vi vil ha.

Link to comment
Share on other sites

Les hva jeg skriver; det er ingen vits i å demonstrere hverken på den ene eller andre måten, man har tapt før man begynner da det ikke er noen kopling mellom "common sense" og utfall av avgjørelser på noe plan over regulært saksbehandlernivå i det offentlige.

 

Det eneste som kunne reddet situasjonen ville være å innføre totalpåbud om minst (absolutt minimum) 10 års dokumentert yrkesaktivitet i et hvilket som helst ordinært yrke før man får lov å begi seg inn på politikk.

Slik det fungerer idag blir "proffpolitikerne" rekruttert rett ut fra videregående og uten annen påvirkning i utviklingsfasen fra sene tenår til midt i tyveårene trekker de med seg alle sine ungdommelige vrangforestillinger og urealisme inn i politikken.

Ti år i ordinært yrkesliv ville trolig slipe bort en del utopiske ideer enkelte tydeligvis sliter med i dag, og innført sårt tiltrengt praktisk initiativ og løsnings- og handlingsorientert tenking på politisk nivå.

Slik det er idag er det en barnehage av en annen verden, man gremmes når man ser hva skattepengene lønner...

 

Hva blysaken angår; lost case. Innført er innført og å gå tilbake på det ville være å tape ansikt, noe som tydeligvis er like alvorlig for norske politikere som for en hvilken som helst japaner...har jobbet perioder i Japan så det er velkjent og det er lett å trekke paralleller...

Det NJFF må jobbe hardt for er å stoppe ethvert videre forsøk på å innføre "miljøammo" i enkeltprosjektiler da dette vil føre til sinnsvake hopp i pris på ammunisjon til jakt og trening med en- og tohåndsvåpen samt redusert kvalitet på tilgjengelige komponenter.

Link to comment
Share on other sites

Det NJFF må jobbe hardt for er å stoppe ethvert videre forsøk på å innføre "miljøammo" i enkeltprosjektiler

 

Jeg håper bare at flest mulig melder seg inn i denne debatten så fort som mulig, før det også er for sent. Jeg regner strengt tatt med at prosessen er kommet så langt (og at det er noen som har satset så mye prestisje på dette) allerede at det nesten er umulig å få stoppet det.

 

Men her bør jegerne og skyttere være våkne og sparke liv i egne organisasjoner så disse ikke sover i timen igjen!

 

Det siste året har vi sett flere framstøt i media fra fagpersoner og faginstitusjoner hvor det igjen blir lagt fram "dokumentasjon" på hvor farlig bly er - det er bare endel av propagandaen for å også forby bly i all ammo.

 

Her tenker jeg spesielt på artiklene om hvor farlig det er å spise elgkjøtt som er skutt med bly...

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke de vil gjenniføre blyhagl men har noen peiling på hvor saken står idag:( sån går det når politiker begir seg inn på saker de ikke kan noe om , og politikerne i dette landet har jo ikke for vane og rydde opp vist de har begått feil.

de vil tviholde på gamle brølere til de er godt spadd ned under torva.

desverre :(

Men tenk at de i det hele tatt iverksatte blyforbudet, det er ufattelig, en eller anne ville følge Danmarks blyforbud uten å ha satt seg inn i saken.

jeg kan godt forstå blyforbudet i sumpterreng, men på fjellet er det uforståelig. man skulle ha sendt hele stortinget opp i fjellheimen med stålpatroner ,så kunne de fått følt rikosjetten til stålhagla på kroppen.da hadde de nåkk snudd på flisa.

Sveriges politikere har derimot skjønt det og ryddet opp i gamle synder.

jeg bruker aldrig stålhagl på fjellet, av hensyn til meg selv og jaktkammerater på både to og fire bein

Link to comment
Share on other sites

Greit nok å skylde på politikerene her i denne saken men sannheten er vel den at ingen sa imot dette. Njff la seg omtrent flat med engang og var ikkje innteresert i å argumentere for blyhaggel og la det politisk dødt.

Etter masseutmelding (der eg var først i køen) og økendes press fra lokallag måtte dei nå ta opp saken igjen for å roe ned gemyttene.

Hadde denne innsatsen som tilsynelatenders blir gjort nå blitt gjort fra dag en så hadde kansje utfallet blitt ett annet.

Det var ett opprop mot blyhaggelforbudet rettere sagt en liste som lå på vg som var annonsert i dei fleste medier,denne listen fikk hele 600 og ett eller annet med navn på altså skammeligt lavt.

Link to comment
Share on other sites

Sannsynligheten for at NJFF skulle kunna ane at denne saken skulle skape så mye støy i så mange år, er vel heller liten. Jeg var også en av de som meldte meg ut av forbundet den gang. Blyhaggelsaken var en av årsakene, men også ett par andre saker fikk emg til å ta skrittet ut.

Jeg får håpe at NJFF har tatt lærdom av dette med blyhaggelforbudet, og lært seg å lytte på og støtte sine medlemmer neste gang politikerne kommer med slike populistiske forbud.

Link to comment
Share on other sites

Njff la seg omtrent flat med engang og var ikkje innteresert i å argumentere for blyhaggel og la det politisk dødt.

 

Etter det jeg kan huske jobbet NJFF for en frivillig reduksjon som medlemmene og jegerstanden generelt saboterte. Så de malte seg inn i et hjørne, enten på grunn av manglende kommunikasjon med medlemmene eller overdreven tiltro til de. Det er lett å skylde på store stygge staten eller NJFF, men jeg tror vi må ta vår del av ansvaret her.

Link to comment
Share on other sites

Jeg får håpe at NJFF har tatt lærdom av dette med blyhaggelforbudet, og lært seg å lytte på og støtte sine medlemmer .... .

Bra at de har, til syv og sist, tatt denne saken, men ... Om jeg tror på stor kursendring i NJFF, - nei :(

Det fortsatt markedsføres Jakt Og Fiske som mest solgte jaktblad. Dette er en nedvurdering av folks bedømelsesevne. Hadde ikke den vært obligatorisk for medlemer, så hadde få kjøpt den.

Tipper de fleste ved siden av medlemskapet hadde vagt noe annet enn Jakt Og Fiske.

Den er faktisk kjedelig og reklamepreget. Du leser den bare en gang og har du ikke bruk for den lenger.

Det at vi ikke har jakt tilpasset forsikring, for organisasjon med flere ti tusen medlemer.

...

...

Men det er helt utenfor denne trå.

Link to comment
Share on other sites

kristofferp: Jeg syns det du berører ikke er offtopick, men heller symptomene på en svak organisasjon.

Jeg er av den oppfatning at en sterk organisasjon er det som må til, nettopp for å klare av og lande slike ting som blyforbud på et fornuftig sted.

 

I praksis er jegere og våpeneiere i dag en svak gruppe som kan herseleres med.

Vi har også tråder som omhandler rettsikkerhet og våpenforskrifter her påkammeret.

 

Det levnes vel ingen tvil om at det er bruk for en sterk organisasjon som kan tale jegere og våpeneieres sak.

Link to comment
Share on other sites

Det levnes vel ingen tvil om at det er bruk for en sterk organisasjon som kan tale jegere og våpeneieres sak.
NOJS! Mange venter med å melde seg inn, etter sigende fordi de først vil se hva NOJS står for. Vel, NOJS er ennå i støpeformen. Hiv deg med!

 

Det er vanskelig å stå for noe om man gjør det alene. Vi skulle vært mange tusen medlemmer, men er det ikke.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Er det et slikt samfunn vi vil ha, der alle nikker og takker som om de får en gave hver gang man blir pålagt en eller annen absurd lov eller avgift...
Hva har man protestert på de siste 30-40-årene, og hvilken effekt har demonstrasjonene hatt?

Det eneste som kommer meg i hu er trailerblokaden i Oslo for en del år siden, enden på den visa ble at pol`ti bøtela samtlige sjåfører der og da og dett var dett...

Om man hadde innført portforbud ved mørkets frembrudd med øyeblikkelig virkning tror jeg faktisk 90% av saueflokken hadde etterkommet ordre uten videre seremoni...

 

De eneste gangene "det norske folk" har fått litt å si er noen måneder i etterkant hver gang våre styrende organer har vært tvangsoppløst via invasjon fra fremmede makter.

Det har jo foregått med jevne mellomrom uten nevneverdige forsøk på motstand fra politisk hold siden slaget på Stiklestad...

 

 

Det de gjorde feil i trailerblokaden var at de stoppet midt på Mosseveien og blokkerte trafikken. Hadde de vært lovlige hadde 3-400 trailer begynt å kjøre rundt i Oslo sentrum, og nøye overholdt alt av trafikkregeler (stopp for trafikk fra høyre, gult lys etc). Da hadde Oslo blitt fullstendig blokkert, uten at noen hadde brutt en eneste regel!

 

Da Mjøsbrua kom ble det for første gang innført bompenger for motorsykler. Da organiserte motorsykkelfolket seg. En kortesje stilte en lørdag, og samtlige betalte med en 1000-lapp. Betalingskioskene gikk tom for vekslepenger, og det ble fullstendig kaos, til slutt måtte de bare slippe alle forbi uten å ta betaling. Neste helg gjentok dette seg, og helga deretter igjen var det slutt på bompenger for motorsykler! :lol: Myndighetene har aldri prøvd å innføre bompenger for motorsykler etter dette! :twisted:

 

Det går altså an med sivile ulydighetskampanjer, de må bare være "lovlige", ellers setter Staten inn sitt maktapparat. Se bare på de som har vært innen miljøvern, Alta og Mardøla!

 

Jeg har forøvrig sendt en henvendelse til berørte myndigheter og bedt om en del dokumentasjon vedrørende blyforbudet. Jeg venter ennå, men sender snart en purring. :evil:

 

Istmus

Link to comment
Share on other sites

@ Geir-J

Er det et slikt samfunn vi vil ha, der alle nikker og takker som om de får en gave hver gang man blir pålagt en eller annen absurd lov eller avgift...

Mer at hvis man godtar uten kamp lover og regler som er basert på politisk synnspunkt og ignorerer det faglige, da får man samfunnet som i sitatet over.

Link to comment
Share on other sites

Slettet sitatet av innlegget over. Jegermeistern.

 

Problemet er at det faglige sier bly ikke skal brukes i våtmark, og jegere nektet å følge dette når de hadde tilgang til bly i butikken. Løsningen ble da totalforbud fordi enkelte jegere (rimelig mange) saboterte den fornuftige løsningen.

Så det er greit at totalforbud er overkill, men "vi" kan skylde oss selv.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...