Jump to content

Regler for våpen og ammo ved transit i Sørafrika??


Nyati

Recommended Posts

Vi skal reise til Namibia i juli for en jakttur.

Skal bytte fly i Johannesburg.

Flyr med Lufthansa / South African.

 

Jeg har blitt fortalt at ammo må pakkes i eget låsbart stålskrin.

Er dette riktig?

 

Er det noen som har oppdatert info fra Sørafrika?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vært mange turer etterhvert, og med flere kompiser. Vi har aldri hatt verken stålskrin eller annen låst boks for ammo. Vi har flydd med både Lufthansa og South African (og Air Namibia) og aldri fått spm. om dette heller. Jeg synes imidlertid det er praktisk å ha ammo og sluttstykket i en pistolkoffert i plast (en Flambeau som fås i flere str. og som kan låses med hengelås). Denne veier ikke mye og er grei beskyttelse. Stål blir altfor tungt.

 

Europeisk våpenpass trenger du ikke ikke, men (selvfølgelig) våpenkort, invitasjonsbrev og SAPS 520 som må fylles ut med svart penn...

 

Reis med Air Namibia neste gang. Det er nok litt dyrere, men da slipper du alt plunderet på OR Tambo og sparer flere timers reise.

Link to comment
Share on other sites

Skal dere kun bytte fly trengs ikke saps 520 dokument! :wink:

lawman skrev: Europeisk våpenpass trenger du ikke ikke!det er faktisk en fordel med dette da du da slipper å vise våpenkort og slikt ved avreise/innreise til Norge!reglene med låsbart ammo skrinn kom for ett år siden og vi er blitt kontrollert 1 gang så det

er en fordel å ha :wink: regler for de forskjellige landene finner du på Nordisk safari klubs hjemmeside!

Link to comment
Share on other sites

All luggage, domestic and international, is now being screened in South African airports. Screeners are finding ammunition in checked bags that is incorrectly packed and are forcing passengers to remove it from their bags, which is causing all kinds of havoc.

 

All ammunition must now be packed and transported in a lockable ammo box placed within your checked luggage. A manufacturer's carton is no longer sufficient. Remember that there is also a limit of five kilograms of ammo per passenger. That includes the weight of your ammo box. And don't forget to declare your ammo at check-in.

 

We strongly recommend that ammunition be packed in lockable cases, which can be handed in as loose items at the firearm counters to avoid possible delays during checked baggage screening.

 

http://www.phasa.co.za/temporary-firear ... tions.html

 

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Namibia er et godt valg, ihvertfall med hensyn til papirmølla på flyplassen ved ankomst. Alt du trenger er våpenkort, innbydelse og tollpapirer fra Norge.

Det går kjempefint å ta den ruten via JHB som dere har valgt. Jeg har selv brukt den flere ganger. Bagasjen lever sitt eget liv og dere kan bare slappe av. Hvis alt går bra så møter dere bagasjen igjen i Windhoek airport.

Det har lenge vært krav om låsbar ammobox, men jeg har ikke brukt det. Allikevel, better safe than sorry, så er det nok smart å bruke det. Det er mye bra i plast eller aluminium på markedet som ikke veier så mye.

Hvis du reiser med SAA så er ikke vekten så problematisk. Da har du 20 kg + våpenkufferten. Sjekk med SAA kontoret i København.

Lykke til og gled dere.

Det blir ikke siste gang. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Transport av ammo

Hvilke krav som gjelder for transport av ammunisjon på fly er konvensjonsbestemt av FNs International Civil Aviation Organization (ICAO) og reguleres på avtalemessig grunnlag med hvert enkelt flyselskap. I ICAOs Technical instructions for the safe transport of dangerous goods, part 8 provisions concerning passengers and crew, art. 1.1.2 bokstav e, heter det at:

”with the approval of the operator(s), as checked baggage only, securely packaged cartridges (UN 0012 or UN 0014 only), in Division 1.4S, in quantities not exceeding 5 kg gross mass per person for that person’s own use, excluding ammunition with explosive or incendiary projectiles.”

 

The International Air Transport Association (IATA) fastsetter standardiserte regler for flyselskapene. Hva gjelder ammunisjon kan man på deres hjemmesider, under FAQ, lese:

 

”Sporting weapons and an amount of ammunition up to 5 kg (11 lb) may be in passenger checked baggage only. The weapon must be unloaded and be in its designated transport box. Please check with the airline you intend to travel on to make necessary arrangements.” (http://www.iata.org/whatwedo/cargo/dang ... s/faq.aspx)

 

Disse reglene gjelder på avtalemessig grunnlag for deg som passasjer, og kan i prinsippet være noe ulikt utformet hos de forskjellige flyselskapene. På South African Airways’ hjemmesider vil du finne at:

 

”Ammunition (cartridges for weapons) must be securely stored in a lockable container within checked baggage.” (http://www.flysaa.com/Journeys/cms/ZA/f ... earms.html)

 

”Containeren” skal være ”lockable”, men verken ICAO eller IATA – eller andre flyselskaper meg bekjent – har noe slikt krav. Hvis man også leser dette i sammenheng – konteksten – vil en se at ”lockable”, som for våpenkofferten eller -bagen, ikke synes å innebære annet enn at den skal være betryggende lukket/pakket i en ”container”. Flyselskapet krever heller ikke at du faktisk låser eller har nøkkel-/kodelås på kofferten – selv om det naturligvis kan være lurt.

 

PHASA er naturligvis ikke har noe autoritativt organ i denne sammenhengen, men anbefaler at ammunisjon pakkes i “lockable cases, which can be handed in as loose items at the firearm counters to avoid possible delays”. Dette synes å være i strid med det som både IATA fremholder (“in passenger checked baggage only”) og det flyselskapet SAA selv krever (“within checked baggage”).

 

Lenger ned på PHASAs nettside vil du også se at det står:

 

”Ammunition may be carried within checked luggage, provided that it is securely packed in a lockable or secure container, and that the total weight does not exceed 5kg’s of ammunition per passenger carrying a firearm. (In general, most airlines allow the carriage of ammunition in terms of the dictums of ICAO Dangerous Goods Standards and associated airline processes followed in terms of IATA requirements/guidance).”

 

Her er det verdt å merke seg at det nå bare kreves ”lockable or secure” container. Det siste er en presis gjengivelse av ICAOs og IATAs krav. Det samme gjelder SAS’ regler:

 

”Ammunisjon (våpenpatroner) til sportsbruk. Håndvåpenammunisjon til privat bruk må være forsvarlig pakket i fiber-, tre- eller metallbokser eller annen emballasje spesielt utformet for å frakte små mengder ammunisjon. Mengden må ikke overskride 5 kg bruttovekt per person for vedkommendes private bruk.”

 

Lufthansa har ikke disse reglene på nettet, men de praktiseres på samme måte som SAS’ regler de gangene jeg har reist med dem.

 

Jeg fastholder etter dette at det ikke gjelder noe krav om låsbar ammunisjonsboks og det er derfor ikke riktig at ammo må pakkes i eget låsbart stålskrin.

 

Bortsett fra det jeg leser ovenfor, har jeg som sagt heller aldri hørt om noen som har blitt spurt, kontrollert eller fått noen problemer med henblikk på dette, herunder har måttet sende ammunisjonen separat. Men det er også et uttrykk som heter TIA (This Is Africa)…

 

Uansett synes jeg det er det praktisk å ha ammo og ev. annet småtteri i for eksempel en pistolkoffert i plast. Men lav vekt og ”travel light" er etter mitt syn viktig , og min erfaring er at det fort blir 20 kg …

 

SAPS 520

Jeg mener å huske at vi måtte fylle ut dette også ved transit til Namibia, men muligens husker jeg feil. Jeg har siden brukt Air Namibia for å slippe dette og spare tid. På NSKs sider opplyses dette:

 

”If the airline does transfer your baggage/firearms, and you have booked them through to the final destination, and you stay in the in-transit area and do not clear South African customs, then you need not go through the temporary import process. If your airline company will not transfer your baggage/guns to your connecting airline/flight, then you must collect your baggage/firearm/s and go through the entire entry process. If this is the case, the South African limitations, requirements, etc. will apply.”

 

Europeisk våpenpass

Dette har du glede av i EU/EØS. Det har ingen betydning ved reiser til og fra Afrika. Men liker du belte og bukseseler, så ta det for all del med.

 

Og som Jake sier, Namibia er et utmerket valg...

Link to comment
Share on other sites

@Lawman

 

Bortkasta tid og skulle diskutere dette her ved hver eneste anledning. Siste tur nedover var med Swiss air. De dobbelt sjekka låst ammo skrin ved 2 anledninger!

 

Kan love deg at alt annet hadde blitt igjen hjemme i Norge. 8)

 

Hva er poenget med å villede eller lure folk opp i stry når det hele dreier seg om noe så enkelt som å skaffe seg et låsbart ammoskrin? Ubegribelig for meg å forstå........!

 

SA er forøverig det eneste flyselskapet som kan vidresende våpen i transitt ( Samt tilknytta Star allliance partnere ).

 

Stikk innom en tur til uka, kaffen er varm! NB Drar til Nfld. 1 juli. Svartbjørn og laks!

 

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

Det er vel ingen som ønsker å villede eller lure folk opp i stry. Det er vel heller ikke noen rimelig tolking av mine svar. Trådstarter spør om det er krav til låsbart stålskrin, og det er det jeg forsøker å svare på.

 

Som sagt ovenfor så kan naturligvis disse reglene være noe ulikt utformet hos de forskjellige flyselskapene, og det er derfor ikke i noe i veien for at enkelte selskaper krever et stålskrin – hvis de skulle har lyst til det – akkurat som Ryanair har mange særregler. Her var det opplyst at det skulle flys med Lufthansa og SAA, og da blir det jo ikke så interessant hva andre selskaper – som f.eks, SwissAir – krever.

 

På SwissAirs hjemmesider kan man imidlertid lese:

 

• The ammunition must be packed separately from the weapon

• The ammunition must be packed in a solid wooden, metal or fibreboard container

• The ammunition in the container must be protected against shocks and movement

 

Heller ikke her kreves det altså lås, eller stål. Tatt på ordet er imidlertid ikke en plastkoffert i henhold til disse reglene, men jeg tror personlig at ikke noen ville laget problemer med det. Poenget er jo at det ligger forsvarlig pakket og ikke løst. Om du har en finérboks eller plastkoffert, bør derfor gå ut på ett.

 

Flyselskapet, her SwissAir, må naturligvis selv respektere sine egne regler og kan selvsagt ikke kreve ”at alt annet [enn låsbart stålskrin] hadde blitt igjen hjemme i Norge”. Når det er sagt så får man ofte så forskjellig informasjon, fordi de ansatte selv er usikre på reglene som gjelder.

 

Personlig synes jeg ikke heller noe om dumme regler, og spesielt ikke selvpålagte, som for eksempel å kreve ammunisjon oppbevart i et låsbart stålskrin under flytransport.

 

Kaffe står på planen, Nils-Ole!

Link to comment
Share on other sites

Du er defintivft ikke av den typen som lurer folk opp i stry :oops:, sprita opp tråden litt vel mye ser jeg :roll:, men en dag vil det skje at de ammopakkene blir igjen hjemme, mye enklere og kjøpe den ammoboksen med en gang :wink:

 

Selv bruker jeg et pengeskrinn av den gode gamle sorten! Akkurat plass til to ammopakker. Fungerer utmerket!

 

Alle flyselskapene har sine greier, akkurat som du beskriver det! I tillegg til hva swiss skriver på sin hjemme side, krevde de i tillegg låsbart skrin, om det virkelig er påkrevet eller om innsjekkings personalet fant ut sånn måte det være på egenhånd, skal være usagt. Enden på visa hadde blitt at vi hadde reist til SA uten ammo, hvis ikke ammopakkene hadde vært trygt forseglet i det gamle pengeskrinet. :lol: ( Ikke alle regler som er like lette å forstå. )

 

Flyplassene og tolla er jo også innvollvert, så personlig kommer jeg til å fortsette med å bruke låsbar container av stål.

 

Better safe than sorry!

 

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

Haha, jeg kan nok lure folk opp i stry, men det var ikke tanken her.

 

Men Nils-Ole, det er to ting jeg ellers tenker på:

 

1) Du burde opplyse at du har betydelig eierinteresser pengeskrin-bransjen og

2) Hvor er det liksom blitt av vikinganene og -blodet ditt?

 

Better safe, than sorry...? Reisegarantifond og stålskrin... Hvor blir det av eventyret her? Pingle :-)

 

Nei, gi gass og bruk advokat!

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...

Ser at det er noen tid siden det har vært noen oppdateringer her. Skal også til Namibia med SAA via Johannesburg.

På spørsmål om låsbar ammunisjonsboks kan pakkes i hovedbaggasjen svarer Diana/Limpopo i Danmark:

 

"Ifølge de sydafrikanske regler må man ikke have ammunitionen i hovedbagagen.

Din hovedbagage får sit eget bagagemærke/tag – det gør riffelkufferten også – og det gør ammunitionsboksen også."

 

Noen med nyerer erfaringer her?

Link to comment
Share on other sites

Ja, ved internasjonale SAA-flyvninger kan den låsbare boksen ligge i bagasjen. Om du sjekker helt igjennom til Namibia er den ihvertfall i bagasjen. Husk maks 5kg ammo og låsbar boks.

Men husk: TIA (this is Africa), så vær forberedt på endringer :-D

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hallo

Har og sett at noen plasser står det at ammunisjonen skal pakkes i egen bagasje, dvs ikkje i din ordinære bagasje.

Med tanke på dei to siste innleggene/svarene, gjelder dei samme reglene dersom ein ikkje skal fly lengre enn til Johannesburg?

Vurderer ein tur nedover og skal ha med våpen for første gang (har alltid lånt våpen tidligere der nede).

Må ammunisjonen pakkes som egen bagasje når ein ikkje skal i transitt, dvs endestasjonen er Johannesburg?

Ut fra innleggene så langt, så tolker eg det slik at eg må ha eit låsbart skrin til ammoen (og legg gjerne sluttstykke i den boksen) pakket i den ordinære bagasjen, men sei fra ved innsjekking at ein har ammo i bagasjen. Riflen pakket i egen koffert (sjølvsagt). Fylt ut saps 520 dokument og invitasjons brev fra outfitter, samt ha med våpenkort. Midlertidig utførsel av våpen fra Norge må vel leveres tollerne i Norge før avreise og.

Har eg alt på stell da?

Og dersom eg velger KLM, så må eg søke om importtilatelse til Nederland for mellomlandingen der... (forstå det den som kan....)

Link to comment
Share on other sites

Vil helt klart anbefale å fly med South African tur/retur Jo'burg via Frankfurt eller en annen tysk by. Mindre gebyrer enn med Lufthansa når du reiser tilbake. Og bruk Riflepermits.com eller lignende så er du igjennom papirmølla på flyplassen raskt og effektivt (forhåndsgodkjent saps520).

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nettopp tilbake fra min tur til Namibia via London og Johannesburg. Bestemte meg til slutt for å pakke 2 låsbare ammo-skrin i hovedbaggasjen. Til tross for forsinkelser og svært kort konnection tid på Heathrow, gikk dette stålende, også på returen. Både rifler og ammp kom velberget fram uten en eneste hick-up.

Link to comment
Share on other sites

Jo.

 

https://www.politi.no/tjenester/vapen/innforsel_og_utforsel/

Ta med våpen til land utanfor EØS

 

Dersom du skal til land som ikkje er omfatta av reglane for europeisk våpenpass, må du fylle ut skjemaet ?Erklæring om midlertidig utførsel? og levere det hos tollvesen eller politi på grensa når du dreg ut av landet. Erklæringa gjeld inntil eitt år. Tilsvarande skjema skal fyllast ut i det landet du kjem til.

 

Når du skal heim att må du føre våpenet ut av det landet du har vore i, og inn i Norge att.

 

 

http://toll.no/no/varer/vapen/reise/

Uten våpenpass eller utenfor EØS

 

Har du ikke våpenpass eller reiser til et land utenfor EØS, må du deklarere våpenet hos Tolletaten ved utreise og innreise. Du leverer en erklæring som gjelder for én reise i inntil et år.

 

Erklæringen får du hos Tolletaten, eller du kan laste den ned på politiets nettsider.

 

Vedlegg_358.pdfLast ned erklæring om midlertidig utførsel av skytevåpen

 

Du leverer erklæringen til Tolletaten ved utreise. Den skal fylles ut i to eksemplarer. Tolletaten beholder det ene eksemplaret. Det andre eksemplaret må du levere til Tolletaten når du kommer tilbake til Norge igjen.

Link to comment
Share on other sites

hmm, står faktisk det ja. Tvert i mot hva som er blitt svart når jeg har spurt i tolla på Gardermoen.

 

Rimelig menigsløst og noe en burde tatt opp med POD og toll.

 

edit-fullstendig meningsløst; en kan reise inn og ut av Norge til og fra Sverige og UK med våpenpass; ingen av de er med i den biten av Schengen og akspeterer ikke våpenpassordningen.

Link to comment
Share on other sites

Mulig enkelte tollere kjører en enklere linje mens de er på jobb, men vil ikke anbefale at man gambler på det.

Det har forøvrig vært slikt lenge og er ikke noe nytt.

 

Og min erfaring på Gardermoen var at man kun måtte vente ett par minutter på en Tollbetjent i luka for å så bare levere skjemaet. Ved innreise gikk jeg bare på rødt, leverte skjemaet og ble sendt videre. Tok 5 sekunder.

Så igjen, hvorfor ta sjansen på å droppe det?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...